Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik ben nogal lui als het op banden wisselen aankomt. Ik leg het liefste een band die altijd inzetbaar is. Maar vermits ik mij de laaste tijd weer meer en meer laat verleiden tot vettige ritjes moest ik wel iets meer modderbestendig leggen.
Daar kan ik inkomen. Ik wissel trouwens meestal niet van banden maar van wielen.. heb hier nogal het 1 en ander liggen door de jaren heen
Ik heb woensdag met de MTB op de weg gereden en heb toen 3 bar "gestoken".
Juist omdat het in het veld KEIhard ligt, moet je met wat minder druk rondrijden kwestie van niet continu te stuiteren (grip !) en kwestie van comfort.
Ik vond het comfort met de Taurine zeer goed meevallen. OK, de grip kon hier en daar iets beter, maar doordat het quasi overal zo hard lag, had ik helemaal geen zin om op de snelle stukken niet snel te kunnen rijden. En behalve in dat zand had ik nergens last van slippers.
Onnozelaar.
Dan beter die semislick met 2 bar achteraan. Heb je ook veel grip.
Onnozelaar?
Verval weer niet in uw oude gewoontes hé Kareltje.
Mijn ervaring is dat IK mij beter voel met vooraan een semislick te leggen en achteraan een noppenband bij vettige omstandigheden. Als jij je daar niet in kan vinden, oké, maar dring uw voorkeur dan niet op aan mij, wil je
Waarom dat zo is? Dat heb ik enkele posts al vermeld. Als je zin hebt lees je 't maar eens.
Ik weet natuurlijk wel dat veel bikers met een bandendruk bollen van dikwijls iets minder dan 2,5 bar, maar ik zou me er niet geheel lekker mee voelen. OK, ik ben ook geen pluim natuurlijk, maar toch: als je in een bocht op een hardere ondergrond komt met zo'n bandendruk en banden met nog goeie noppen op, dan kan je helemaal niet scherp draaien of je schuift.
Probeer het maar eens, voor je hier weer vanalles begint te veronderstellen.
Ook al. Als je vooraan niet veel grip hebt, en je remt hard, dan lig je gegarandeerd op de grond. Dat valt zo goed als niet te corrigeren. Begin je achteraan te slippen bij het remmen, dan is er meestal niets aan de hand.
Da's onzin hé, in de praktijk toch : je remt enkel met de voorrem als je mooi rechtdoor rijdt. Als je in een bocht keihard vooraan remt, lig je er altijd, noppen of geen noppen.
Met minder bandendruk rijden moet je leren. In m'n Notubes steekt 2 bar of minder, maakt een wereld van verschil in grip. En soms heb je inderdaad de indruk dat je op je velg zit, of dat je plat staat. maar dat is dan (meestal) niet zo.
Op banden met binnenbanden zit ik steeds tegen de onderste limiet die de bandenfabrikant aangeeft, omdat ik liever wat comfort van m'n banden heb. nadeel is natuurlijk de verhoogde kans op stootlekken.
Op banden met binnenbanden zit ik steeds tegen de onderste limiet die de bandenfabrikant aangeeft, omdat ik liever wat comfort van m'n banden heb. nadeel is natuurlijk de verhoogde kans op stootlekken.
Daar heb ik altijd schrik van, anders gingen ze nog slapper.
Da's onzin hé, in de praktijk toch : je remt enkel met de voorrem als je mooi rechtdoor rijdt. Als je in een bocht keihard vooraan remt, lig je er altijd, noppen of geen noppen.
Nog wat te leren me dunkt !
Ik heb ervaring, geloof me. Als je vooraan geen profiel hebt op je band, en je remt te hard, volstaat de minste afwijking die je ondertussen maakt naar links of rechts, om falikant te beginnen schuiven. En ook een schuin aflopend parcours kan daarvoor zorgen. Als je dat ontkent, scheelt er wat.
Da's onzin hé, in de praktijk toch : je remt enkel met de voorrem als je mooi rechtdoor rijdt. Als je in een bocht keihard vooraan remt, lig je er altijd, noppen of geen noppen.
Nog wat te leren me dunkt !
Je moet gewoon zien waar je remt, ook in een bocht kan je hard remmen.
Pas op, ik heb iemand gekend die altijd en overal met 4 bar reed. Ex-motocrosser. Die kerel was niet te volgen in een afdaling. Dat was wel in de tijd dat er nog geen tubeless was. Die moest gewoon zoveel druk steken om niet constant snakebites te hebben.
Ik heb ervaring, geloof me. Als je vooraan geen profiel hebt op je band, en je remt te hard, volstaat de minste afwijking die je ondertussen maakt naar links of rechts, om falikant te beginnen schuiven. En ook een schuin aflopend parcours kan daarvoor zorgen. Als je dat ontkent, scheelt er wat.
Zeg gast, ik heb geen kale band vooraan liggen hé. Semislick, hallo?
Deze, met fijne nopjes in 't midden en dikke noppen opzij en die zijn super naar MIJN gevoel.
Zo eentje als deze, maar dan in een ander kleurtje.
Pas op, ik heb iemand gekend die altijd en overal met 4 bar reed. Ex-motocrosser. Die kerel was niet te volgen in een afdaling. Dat was wel in de tijd dat er nog geen tubeless was. Die moest gewoon zoveel druk steken om niet constant snakebites te hebben.
Een maat van mij werd dik vijftien jaar geleden eens verplicht om op bikekamp met vier bar in zijn banden rond te rijden in (ik geloof) de Vogezen (ook omwille van snakebites op stenen en rotsen). En die woog toen mss 55 kg. Het was in de tijd dat hij nog geen verende vork had. Moet ook wel gezellig geweest zijn.
Geen idee met hoeveel we toen thuis rondreden, maar meer dan 3 zal het zeker niet geweest zijn.
Pas op, ik heb iemand gekend die altijd en overal met 4 bar reed. Ex-motocrosser. Die kerel was niet te volgen in een afdaling. Dat was wel in de tijd dat er nog geen tubeless was. Die moest gewoon zoveel druk steken om niet constant snakebites te hebben.
Da's dan wel een goede reden. maar ik denk niet dan onze vriend Beta van 't zelfde kaliber is als die ex-motorcrosser.
Comment