Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Gisteren een andere stuurpen voor de Taurine besteld. Het is echter uiteindelijk toch geen witte geworden. Gewoon om de simpele reden dat ik de bestelde mooier vind dan een witte Syncros, Ritchey of FSA.
    Vandaag aangekomen op het werk:





    Thomson Elite X4 in 0° en 110 mm.

    Me is happy.

    Edit:
    Fotokwaliteit is niet je dat, maar heb de stuurpen in de vlugte gefotografeerd met het toestel van op het werk.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      LX achterderailleur ging bij mij net 1 jaar mee. Ik rij nu nog altijd vrolijk met XTR gerief dat al 8 tot 9 jaar oud is. Dat is het verschil.
      En wat ging er dan altijd mis met die LX derailleurs dat die amper één jaar meegingen?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        LX is een goede groep, daar niet van, maar XT is kwa prijs/kwaliteit zeker de beste groep die Shimano aanbiedt voor het serieuze MTB werk. Daarmee bedoel ik in alle omstandigheden fietsen.
        XTR is een pak duurder, en zeker niet zoveel beter dat het de meerprijs verantwoordt , als XT. Verschil zit hem vooral in nog nauwere afwerkingstoleranties en een marginaal (en ook niet altijd) gewichtsverschil.
        Ik merk die verschillen echt niet. Mijn vrouw heeft een MTB met complete Deore groep op, dat ding schakelt ongelooflijk precies en vlot. Sorry, maar tegenover de LX - XT combinatie die ik nu heb voel ik noppes verschil. Naar mijn mening is daar veel commerce mee gemoeid.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Dat van die van '99 klopt niet.

          Check: http://www.cannondale.com/bikes/02/geo-34.html

          En kom nu niet af met de bewering dat de zitbuizen in '99 korter waren dan in '02, want ik verzeker u dat die geometrie ongewijzigd is.
          Mss heb je gemeten van center tot center?
          Dat klopt wel, ben ik 100% zeker van. Kijk naar de foto's, de F1000 (een L) zijn zadelpen staat ongeveer een 2-tal cm lager (iets meer door het plattere zadel op de 4SL, een M trouwens) dan dat van de 4SL. De 4SL meet 43 cm van center tot top. De F1000 + 2 cm= 45 cm (ik kan er enkele mm's naast zitten). Afstand center as tot top zadel is bij beide fietsen identiek.
          Trouwens, het ging erover dat je beweerde dat uw M een 18" is, en dat is niet zo, dat is een 17' (en een beetje).
          Moest je 't niet meer weten dat je 't gezegd hebt: http://www.autoforum.be/showpost.php...postcount=2561

          En op die tabellen van Cannondale kan je niet voortgaan. Ik had de R900 in 2005 besteld, ik had een 54 (top - top) nodig. Volgens de tabellen op de site was dat een 56 (center - top gemeten). In de praktijk was een 56 echter gemeten van top tot top. Ze zaten er dus 2 cm naast, ik had dus bijna een frame besteld dat 2 cm te groot was. Tabellen kloppen dus niet, zelf ondervonden.



          Comment


          • Het hangt er allemaal vanaf hoe je het berekent natuurlijk, maar in principe komt een maat M overeen met 18". Daarbij moet wel gezegd worden dat dat vroeger gemeten werd van center tot center en nu in feite van center tot top.
            Nu ja, ze willen de bovenbuizen tegenwoordig gewoon meer slooping hebben.
            Zo kan je ook niet zeggen dat een Giant-raceframe in pakweg maat M veel kleiner is dan een ander frame) met een horizontale bovenbuis) in maat 54, gewoon omdat de zitbuis een stuk korter is.
            Ik heb het nog al gezegd: je moet altijd kijken naar de lengte van de bovenbuis. En die moet je dan ook nog correct meten, want ik denk dat velen niet weten hoe dat moet. Daar komt ook nog bij dat MTB-frames tegenwoordig langer zijn dan tien jaar geleden, maar dan weer wel voorzien zijn van kortere stuurpennen. De zitpositie is dus gelijk, maar de bovenbuis is dikwijls 2 cm langer, en de stuurpen 2 cm korter (vroeger waren stuurpennen van 135 mm op een 18"-frame met 57 cm-bovenbuis gebruikelijk).
            Je hebt de zitbuis toch echt opgemeten vanaf het center van de trapas? Ik vind het nl. vreemd dat jouw Caffeine een kortere zitbuis zou hebben dan mijn Taurine.
            Die CAAD4 lijkt mij effectief een L te zijn, hoewel ik geloof dat een CAAD4 wel een minder aflopende bovenbuis had dat een recente Cannondale in dezelfde maat.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              Het hangt er allemaal vanaf hoe je het berekent natuurlijk, maar in principe komt een maat M overeen met 18". Daarbij moet wel gezegd worden dat dat vroeger gemeten werd van center tot center en nu in feite van center tot top.
              De oude C'dales L frames waren 18', zo simpel is dat. De nieuwe Caffeine M's zijn 17'. De nieuwe Caffeine L's neigen meer naar 19'.



              Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              Nu ja, ze willen de bovenbuizen tegenwoordig gewoon meer slooping hebben.
              Zo kan je ook niet zeggen dat een Giant-raceframe in pakweg maat M veel kleiner is dan een ander frame) met een horizontale bovenbuis) in maat 54, gewoon omdat de zitbuis een stuk korter is.
              Ik heb het nog al gezegd: je moet altijd kijken naar de lengte van de bovenbuis. En die moet je dan ook nog correct meten, want ik denk dat velen niet weten hoe dat moet. Daar komt ook nog bij dat MTB-frames tegenwoordig langer zijn dan tien jaar geleden, maar dan weer wel voorzien zijn van kortere stuurpennen. De zitpositie is dus gelijk, maar de bovenbuis is dikwijls 2 cm langer, en de stuurpen 2 cm korter (vroeger waren stuurpennen van 135 mm op een 18"-frame met 57 cm-bovenbuis gebruikelijk).
              Als een bovenbuis meer slooping is dan een andere, dan moet die meer slooping buis langer zijn dan de mindere slooping om toch dezelfde zitpostite te bekomen (afstand zadel - stuur). Een bovenbuis meten op een slooping frame is geen goede maatstaf, net omdat je met die verschillende gradaties van slooping zit (verschillende hellingshoeken). Je dient de afstand horizontaal te meten, een slooping bovenbuis meten is totaal nutteloos. De maat van een frame bepaal je nog steeds (en da's altijd al zo geweest) aan de hand van de lengte van de zitbuis. Fietsmaten worden zo ook opgegeven (18", 54 cm,...)



              Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              Je hebt de zitbuis toch echt opgemeten vanaf het center van de trapas?
              Nee, ik klets maar wat uit m'n nek.



              Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              Die CAAD4 lijkt mij effectief een L te zijn, hoewel ik geloof dat een CAAD4 wel een minder aflopende bovenbuis had dat een recente Cannondale in dezelfde maat.
              Da' s geen CAAD4 frame, da's een CAAD3 frame en ja de CAAD frames hebben minder aflopende bovenbuizen. Enerzijds door de zitbuis die hoger doorloopt boven de bovenbuis bij de Caffeines, anderzijds door de vorken die tegenwoordig meer veerweg hebben.

              Comment


              • verschil tussen caad4 en optimo is hier goed te zien

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Als een bovenbuis meer slooping is dan een andere, dan moet die meer slooping buis langer zijn dan de mindere slooping om toch dezelfde zitpostite te bekomen (afstand zadel - stuur). Een bovenbuis meten op een slooping frame is geen goede maatstaf, net omdat je met die verschillende gradaties van slooping zit (verschillende hellingshoeken). Je dient de afstand horizontaal te meten, een slooping bovenbuis meten is totaal nutteloos. De maat van een frame bepaal je nog steeds (en da's altijd al zo geweest) aan de hand van de lengte van de zitbuis. Fietsmaten worden zo ook opgegeven (18", 54 cm,...)
                  Dat bedoelde ik dus met mensen die niet weten hoe ze een bovenbuis moeten opmeten. Natuurlijk moet je die horizontaal opmeten. Nooit de effectieve lengte van de buis zelf dus. Voorts moet je ook nog weten waar je juist moet meten: van het center van de top van de balhoofdbuis tot het center van de zadelpen, evenwijdig met de grond.
                  Als je lager of hoger meet, krijg je andere waarden om de simpele reden dat de balhoofdbuis en de zitbuis niet in een gelijke hoek staan.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Da' s geen CAAD4 frame, da's een CAAD3 frame en ja de CAAD frames hebben minder aflopende bovenbuizen. Enerzijds door de zitbuis die hoger doorloopt boven de bovenbuis bij de Caffeines, anderzijds door de vorken die tegenwoordig meer veerweg hebben.
                  Ah, in '99 waren er al CAAD4's, dus ik ging er even van uit dat die op de F1000 ook zat. Niet dus.
                  Enfin, maakt eigenlijk geen reet uit aangezien de CAAD3, CAAD4 en CAAD5 dezelfde geometrieën hebben.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    De oude C'dales L frames waren 18', zo simpel is dat. De nieuwe Caffeine M's zijn 17'. De nieuwe Caffeine L's neigen meer naar 19'.
                    Nogmaals, het hangt er van af hoe je dat bekijkt. De bovenbuislengte van een M bij Cannondale komt bij veel merken overeen met een 18", soms zelfs met een 19" of 20" (bij Radon is het bv. zo, want die gebruiken nog oude geometriewaarden).
                    Jij kijkt veel te veel naar de lengte van de zitbuis imo. OK, daar is het bepalen van maten wel mee begonnen, maar het is onderhand al wel duidelijk dat je daar eigenlijk beter niet meer naar kijkt.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                      verschil tussen caad4 en optimo is hier goed te zien
                      Vermeld je voor de duidelijkheid ook even de maten?
                      Ik veronderstel dat de bovenbuis van beide fietsen even lang is, want de CAAD4 heeft een oude geometrie, en de Optimo een recente.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        En wat ging er dan altijd mis met die LX derailleurs dat die amper één jaar meegingen?
                        Speling op de assen. Ik moet zeggen, in die tijd reed ik nog wedstrijden en ik had vrij snel een hele hoop spullen geup-grade. Alleen al kunnen schakelen onder belasting was een hele verzuchting.
                        Alleen de traparmen (dat was zelfs exage) hebben die slag doorstaan.
                        Vanaf mijn 2de fiets heb ik bewust altijd voor xtr gekozen. Op m'n Hilset-weg-mtb heb ik LX shifters (ook al de 2de achtershifter in 4 jaar - dat ding blokkeerde gewoon - nooit offroad gezien ) en een lx voorderailleur (die houdt het uit )
                        Achterder en remmen zijn xtr.
                        Ik heb behalve de kabels, een setje xtr v-brakes van het alleerste type (kregen speling op de asjes - sindsdien zijn die verbeterd ) en de kettingbladen - toen ik die nog gebruikte - nog nooit een xtr-onderdeel moeten vervangen.

                        Comment


                        • Velgen zijn er!



                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                            Speling op de assen. Ik moet zeggen, in die tijd reed ik nog wedstrijden en ik had vrij snel een hele hoop spullen geup-grade. Alleen al kunnen schakelen onder belasting was een hele verzuchting.
                            Alleen de traparmen (dat was zelfs exage) hebben die slag doorstaan.
                            Vanaf mijn 2de fiets heb ik bewust altijd voor xtr gekozen. Op m'n Hilset-weg-mtb heb ik LX shifters (ook al de 2de achtershifter in 4 jaar - dat ding blokkeerde gewoon - nooit offroad gezien ) en een lx voorderailleur (die houdt het uit )
                            Achterder en remmen zijn xtr.
                            Ik heb behalve de kabels, een setje xtr v-brakes van het alleerste type (kregen speling op de asjes - sindsdien zijn die verbeterd ) en de kettingbladen - toen ik die nog gebruikte - nog nooit een xtr-onderdeel moeten vervangen.
                            Een mengeling van Exage en Deore LX is natuurlijk niet zo vet, en eigenlijk ook niet wedstrijdwaardig. Tegenwoordig werken alle groepen wel beter.
                            Om te racen heb je toch minstens Deore XT nodig. Ik vraag me echter af of het verschil tss Deore XT en XTR nog wel zo groot is, qua werking. Idem wat betreft Ultegra vs. Dura Ace.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                              Nogmaals, het hangt er van af hoe je dat bekijkt. De bovenbuislengte van een M bij Cannondale komt bij veel merken overeen met een 18", soms zelfs met een 19" of 20" (bij Radon is het bv. zo, want die gebruiken nog oude geometriewaarden).
                              Jij kijkt veel te veel naar de lengte van de zitbuis imo. OK, daar is het bepalen van maten wel mee begonnen, maar het is onderhand al wel duidelijk dat je daar eigenlijk beter niet meer naar kijkt.
                              *zucht*

                              Voor de laatste keer, een dikke 45cm van center as tot top zitbuis is een 18', de M meet 43 cm, da's dus een 17' en geen 18'. En uw theorie alsof de oude CAAD frames in 18' meer dan 50 cm meten klopt al helemaal niet. Begin er nu weer geen andere dingen bij te halen.

                              En nog eens, bij de bepaling van de grootte van een frame voor een bepaald iemand wordt nog steeds in de eerste plaats de lengte van de zitbuis gebruikt als uitgangspunt. Ja, ook bij frames waar men spreekt van een S, M, L,... . Bij eerder afwijkende lichaamsverhoudingen kan men nog altijd werken met stuurpen en offset van de zadelpen. Daar kan je makkelijk 7 tot 8 cm mee spelen in de afstand zadel tot stuur.

                              En als je met de lengte van de bovenbuis de lengte van de virtuele horizontale buis bedoelt, zeg dan dan van meet af aan. Als je spreekt over de lengte van een bovenbuis dan is dat de effectieve lengte van die bovenbuis en niet van die onzichtbare horizontale buis, zo simpel is dat. Maar 't was wel weer te denken dat je 't zo'n wending zou geven.

                              En voor de rest maak ik daar geen woorden meer aan vuil... echt geen zin in.

                              Comment


                              • Het verschil tussen XT en XTR zit vooral in het gewicht volgens mij... en in de exclusiviteit !
                                Als je de prijzen bekijkt van XTR dan weet je het wel...
                                Kwalitatief zitten ze dicht bij elkaar...

                                Ik heb ze beide gehad en uitvoerig getest...

                                XTR (XT ook wel redelijk) blijft in extreem modderige omstandigheden wel het langste werken terwijl je hier met LX en lager gaat klungelen !

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  *zucht*

                                  Voor de laatste keer, een dikke 45cm van center as tot top zitbuis is een 18', de M meet 43 cm, da's dus een 17' en geen 18'. En uw theorie alsof de oude CAAD frames in 18' meer dan 50 cm meten klopt al helemaal niet. Begin er nu weer geen andere dingen bij te halen.

                                  En nog eens, bij de bepaling van de grootte van een frame voor een bepaald iemand wordt nog steeds in de eerste plaats de lengte van de zitbuis gebruikt als uitgangspunt. Ja, ook bij frames waar men spreekt van een S, M, L,... . Bij eerder afwijkende lichaamsverhoudingen kan men nog altijd werken met stuurpen en offset van de zadelpen. Daar kan je makkelijk 7 tot 8 cm mee spelen in de afstand zadel tot stuur.

                                  En als je met de lengte van de bovenbuis de lengte van de virtuele horizontale buis bedoelt, zeg dan dan van meet af aan. Als je spreekt over de lengte van een bovenbuis dan is dat de effectieve lengte van die bovenbuis en niet van die onzichtbare horizontale buis, zo simpel is dat. Maar 't was wel weer te denken dat je 't zo'n wending zou geven.

                                  En voor de rest maak ik daar geen woorden meer aan vuil... echt geen zin in.
                                  Mijn Taurine maat M heeft een zitbuis van net geen 46 cm. 18" dus.

                                  De lengte van de bovenbuis wordt door de constructeurs altijd horizontaal gemeten. Dat is gewoon zo, dus waarom moet ik er dan nog bij zeggen dat die zo wordt gemeten. Als ik het heb over een bovenbuis van 59 cm, bedoel ik altijd horizontaal gemeten. Als je een kenner was geweest, dan wist je dat, maar boekjes lezen niet aan Jakkel besteedt. Mss moet je af en toe eens uw kwebbel houden i.p.v. compleet belachelijke conclusies te trekken.

                                  Gegroet,
                                  Een "zielige" mens.

                                  PS: als hier iemand zielig is, ben jij dat wel, maar zaken die opvallen hoeven helemaal niet gezegd te worden.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Mijn Taurine maat M heeft een zitbuis van net geen 46 cm. 18" dus.
                                    Wauw,dan heb jij een op een voor u speciaal op maat gemaakt frame man, je hebt geen M en geen L, maar iets tussenin... cool... duur zeker??



                                    Kijk naar uw tabellekes, maat M bij de Taurine = 43,2 (17' zoals ik al eerder had gezegd) maar dat geloof je niet.
                                    Awel hier is uw tabelleke van Cannondale zelf mijnheer Beta.




                                    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    De lengte van de bovenbuis wordt door de constructeurs altijd horizontaal gemeten. Dat is gewoon zo, dus waarom moet ik er dan nog bij zeggen dat die zo wordt gemeten. Als ik het heb over een bovenbuis van 59 cm, bedoel ik altijd horizontaal gemeten. Als je een kenner was geweest, dan wist je dat, maar boekjes lezen niet aan Jakkel besteedt.
                                    Dat is NIET altijd zo 'boekenwurmpje'.
                                    Kijk bijvoorbeeld eens naar de geometrie tabel van de Caffeine.
                                    Waarom spreken ze daar van een 'Top Tube Horizontal' en een 'Actual Top Tube Length'?
                                    Dat stond niet in uw 'boekske' zeker?




                                    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Mss moet je af en toe eens uw kwebbel houden i.p.v. compleet belachelijke conclusies te trekken.
                                    Da's duidelijk op je zelf bedoelt!



                                    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Gegroet,
                                    Een "zielige" mens.
                                    Eindelijk, je beseft het dan toch zelf!



                                    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    PS: als hier iemand zielig is, ben jij dat wel, maar zaken die opvallen hoeven helemaal niet gezegd te worden.
                                    Zwijg dan!


                                    Mvg Jakkel

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                      Een mengeling van Exage en Deore LX is natuurlijk niet zo vet, en eigenlijk ook niet wedstrijdwaardig. Tegenwoordig werken alle groepen wel beter.
                                      Om te racen heb je toch minstens Deore XT nodig. Ik vraag me echter af of het verschil tss Deore XT en XTR nog wel zo groot is, qua werking. Idem wat betreft Ultegra vs. Dura Ace.
                                      Een mens moet ergens beginnen hee.. nu heb ik een pak wedstrijdwaardige bikes maar wedstrijden interesseren me nauwelijks nog

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                                        Velgen zijn er!



                                        Die zijn knap licht. Zijn zeer goede velgen, je zal er zeker tevreden mee zijn op voorwaarde dat je je wiel door een kenner laat spaken.

                                        Comment


                                        • Als het om de "actual top tube length" gaat, staat het er altijd heel duidelijk bij. Meestal wordt die niet eens aangegeven. Waarom? Omdat die maat simpelweg geen maatstaf is om geometrieën van verschillende frames te vergelijken. Ik hoop dat ik dat niet nog eens hoef uit te leggen, anders scheelt er echt wat met je.

                                          Wat de Taurine betreft: idd, het is toch een 43 cm.

                                          Wat oudere Cannondales betreft: de effectieve lengte van de zitbuis was dikwijls langer daan aangegeven hoor. Vb.: mijn CAAD3-raceframe in maat 56 is volgens jouw redenering een 58,5 cm.

                                          Conclusie: maten enkel en alleen beoordelen aan de hand van de lengte van de zitbuis en voor de rest nergens rekening mee houden, is compleet belachelijk.
                                          Zo heeft een Specialized Stumjumper van 2009 in de maat 17" een bovenbuislengte van 561 mm. Als jij nu gaat zeggen dat die maat compleet dezelfde is als een M van Cannondale, bewijs je alleen maar dat redeneren niet uw grootste talent is.
                                          Enfin, ik had die uitleg in feite al gedaan, maar zoals ook reeds vroeger gezegd: jij leest alleen wat je graag leest.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X