Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Tsja... sommige mensen worden handig geboren, anderen niet. Kan ik ook niet aan doen hé?
    LOOOOL, jji dacht alweer dat ik jouw bedoelde met een handige harry ? Je moet eens proberen jezelf wat minder in het middelpunt te stellen of aangesproken te voelen, gaat voor iedereen veel plezanter worden op dit forum.

    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Je hebt al van zo lang je die Taurine hebt, hem de wereld ingeprezen. Je hebt mij zelfs ooit gezegd dat ik het NIET kon betalen. Daar kan ik alleen uit afleiden dat jij het een mooie en dure fiets vindt. En ja, dan klopt uw stelling niet, moeilijk hé?
    Er zullen wel meer spullen zijn die jij niet kan betalen zeker ? Ni van wakker liggen
    En een Taurine duur ? Neen, zeker niet. Duur is kwaliteit voor een te hoge prijs. Da's zeker niet het geval bij de Taurine.
    Een van de nieuwe Scalpel carbon team edition fietsen, die noem ik duur.

    Comment


    • Kami, Jakkel had het over de Taurine "de wereld" in prijzen. Volgens mij is dat iets minder positief bedoeld dan iets de hemel in prijzen.
      Ach, zolang hij het maar niet heeft over iets "de hemel in boren".
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
        Kami, Jakkel had het over de Taurine "de wereld" in prijzen. Volgens mij is dat iets minder positief bedoeld dan iets de hemel in prijzen.
        Ach, zolang hij het maar niet heeft over iets "de hemel in boren".
        Does anyone care ?

        Comment


        • Voor de ge-interesseerden, ik heb een Lupine Charger One op overschot. Met UK plug, maar daar vind je makkelijk een adapter voor...
          Splinternieuw, niet gebruikt.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Vertelt http://www.bikefitting.com leugens? Ja of neen?
            Hangt ervan af, sommigen zijn ermee geholpen, anderen voelen zich niet goed bij hetgeen bikefitting aanraadt en gaan terug naar hun oorspronkelijke instellingen.
            Maar leugens? Ik geloof best dat zij geloven dat ze de enige waarheid vertellen ..

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
              Maar leugens? Ik geloof best dat zij geloven dat ze de enige waarheid vertellen ..
              Da's mooi gezegd. Er bestaan immers geen absolute waarheden in dat vak.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                Da's mooi gezegd. Er bestaan immers geen absolute waarheden in dat vak.
                Voilà. Daarom dat ik gisteren ook verkondigde dat niet iedereen dezelfde mening heeft.

                Edit:
                Ik blijf bij mijn mening, maar dat betekent niet dat ik iedereen zou laten uitmeten: de lengte van bovenbuis en stuurpen hangt immers ook nog af van de persoonlijke voorkeur (wat iemand wil gaan doen met de fiets), maar ook dat zei ik gisteren al.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • nog eens wat zinnigs posten tussen al die zever hier

                  nieuwe boutjes




                  Oude boutjes




                  nog meer nieuwe







                  De vier boutjes van het middenblad zijn blijkbaar ongeveer dezelfde maat dus die kan ik ook nog vervangen na wat aanpas werk.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Jakkel, even een voorbeeld. Ik ben 1m80 en heb een Taurine in maat M. Tot nog toe geen probleem. Echter, mijn zadelpen (400 mm lengte) staat zo goed als op het maximum naar boven geschoven. Ik heb nog 10 mm speling over volgens de aanduiding. Volgens uw theorie zit die zadelpen er nogal érg ver uit en zou ik in feite beter af zijn met een maat L. Nochtans is mijn bovenlichaam niet langer dan het gemiddelde voor iemand van 1m80. En ik heb een groot hoofd. Klinkt belachelijk, maar met een meer gemiddeld hoofd, was ik allicht maar 1m78 of zo.
                    Mijn punt: het is niet omdat mijn zadelpen ver is uitgeschoven, dat ik beter een maat groter zou nemen.
                    Ik heb het nog al gezegd. Heden ten dage is het de tendens (de mode) dat de MTB frames een eerder kortere zitbuis hebben, zodat je eerder met verder uitgeschoven zadelpen rondbolt. Nu, het kan zijn dat jij iets gedrongen op uw MTB zit en dat kan voor u persoonlijk goed aanvoelen. Moest het niet goed aanvoelen dan kan je nog altijd spelen met lengte stuurpen en/of offset zadelpen.
                    Het verschil in bovenbuislengte tussen een M en L is ook maar amper 4 cm, dus... da's totaal geen probleem

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                      Allez dan: ja.

                      Als je goed gequote hebt toch, want ik heb er niet op geklikt.
                      Zou je beter toch eens doen...
                      Oké dan, bikkefittings zijn leugenaars, bedankt.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                        Ik wou mijn vorige post nog even editen, maar dan gaat onze vriend weer beweren dat ik ergens terugkrabbel.

                        Voor de duidelijkheid: ik kan natuurlijk wel begrijpen dat er mensen zijn die redeneren zoals jij, maar het is niet logisch imo. Maar goed, ieder zijn gedacht daarover. De ene vindt dat je zadelpen slechts voor een bepaalde marge uit het frame mag kopen en zegt dat de lengte van de bovenbuis te compenseren valt door het zadel te verplaatsen en de lengte van de stuurpen te wijzigen (wat gedeeltelijk ook zo is), terwijl de ander vindt dat je veel beter de stuureigenschappen van een fiets behoudt door de bovenbuislengte als maatstaf te nemen.

                        Feit is dat ik nog wel een hoop kenners ken die mijn mening zijn toegedaan. Zelfs mannen die beroepsmatig met fietsen bezig zijn.
                        En ik zeg dat dat onzin is. De grootte van een frame voor een bepaald iemand wordt in de eerste plaats nog steeds bepaald op de lengte van de benen, de lengte van de zitbuis dus. Ik zeg dat, 'bikkefittings' zegt dat en nog andere misschien 10.000 andere bronnen zeggen dat. Jij niet, en enkele onbekende kenners volgens u ook. Dat zegt genoeg natuurlijk.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                          LOOOOL, jji dacht alweer dat ik jouw bedoelde met een handige harry ? Je moet eens proberen jezelf wat minder in het middelpunt te stellen of aangesproken te voelen, gaat voor iedereen veel plezanter worden op dit forum.
                          Zeg ik dat ik het over mij heb?

                          Enfin, als je 't hier over schuurtoestanden en spuitbussen hebt dan zou het eventueel wel over mij kunnen zijn hé, niet?
                          Schuur-, vijl-, en spuittoestanden op fietsonderdelen zijn hier al ruim aan bod gekomen dacht ik.
                          Oh ja, mijn gespoten stuurpen ziet er nog als nieuw uit, mijn Mavic wieltjes, na de schuur- en vijltoestanden zijn nog lijnrecht en bollen al een dikke 1.500 km's beter als ooit. Handig hé, zo'n vijl en schuurpapier hé.



                          Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                          Er zullen wel meer spullen zijn die jij niet kan betalen zeker ? Ni van wakker liggen
                          En een Taurine duur ? Neen, zeker niet. Duur is kwaliteit voor een te hoge prijs. Da's zeker niet het geval bij de Taurine.
                          Een van de nieuwe Scalpel carbon team edition fietsen, die noem ik duur.
                          Ik kan alles betalen wat ik wil hebben...
                          Enfin, je had het over de reclame op die Volvo Cannondales, remember? Uw citaat: Maar...als je zoveel geld geeft aan een mooie fiets, waarom zou je dan nog met reclame willen rondrijden ?
                          Zoveel geld uitgeven? Wat is dat? Toch dat het duur is hé, niet? Nu, die Volvo fietsen lijken me niet veel duurder dan uw heilige ongenaakbare Taurine te zijn. Dus, daarom vergeleek ik uw '13 in een dozijn replica Taurine' met die hopen reclame op z'n achtervork... met die Volvo Cannondales. Moeilijk, neen hé?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                            Hangt ervan af, sommigen zijn ermee geholpen, anderen voelen zich niet goed bij hetgeen bikefitting aanraadt en gaan terug naar hun oorspronkelijke instellingen.
                            Maar leugens? Ik geloof best dat zij geloven dat ze de enige waarheid vertellen ..
                            Adri... ik wil gewoon aantonen dat onze Beta zijn stelling, die zegt: "Voor de bepaling van de grootte van een frame voor iemand kijk je eerst naar de lengte van de bovenbuis van dat bepaald frame"

                            En ik... en 10.000 andere bronnen zeggen: neen!
                            De lengte van de zitbuis is de eerste referentie in de maatbepaling van een frame voor een bepaald iemand.
                            Zo ongelooflijk simpel is dat.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten



                              Ongelooflijk mooi!

                              En da's geen zever!

                              Comment


                              • De Lupine 'fles' eens geprobeerd. 2 uren door het donker getoerd, een Betty op het stuur en eentje op de helm.
                                Nachtfietsen kan je dat niet meer noemen.
                                Nu verder ontladen met de lader, en terug opladen. Eens benieuwd tot hoeveel Ah ze geladen geraakt, theorethisch 13,8 Ah.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Ik heb het nog al gezegd. Heden ten dage is het de tendens (de mode) dat de MTB frames een eerder kortere zitbuis hebben, zodat je eerder met verder uitgeschoven zadelpen rondbolt. Nu, het kan zijn dat jij iets gedrongen op uw MTB zit en dat kan voor u persoonlijk goed aanvoelen. Moest het niet goed aanvoelen dan kan je nog altijd spelen met lengte stuurpen en/of offset zadelpen.
                                  Het verschil in bovenbuislengte tussen een M en L is ook maar amper 4 cm, dus... da's totaal geen probleem
                                  Ik wou dus, zoals reeds gezegd, eerder een funfiets.
                                  Van de offset van de zadelpen blijf ik af, want een C3 heeft al een redelijke offset.
                                  Mijn zadel staat redelijk gemiddeld afgesteld: de voorste kromming in de zadelrails komt uit net voor de buis (dus niet voor de klem zelf) van de zadelpen.
                                  Het verschil in bovenbuislengte tss een M en L is 2,5 cm. 4 cm verschil zou wat veel zijn.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    En ik zeg dat dat onzin is. De grootte van een frame voor een bepaald iemand wordt in de eerste plaats nog steeds bepaald op de lengte van de benen, de lengte van de zitbuis dus. Ik zeg dat, 'bikkefittings' zegt dat en nog andere misschien 10.000 andere bronnen zeggen dat. Jij niet, en enkele onbekende kenners volgens u ook. Dat zegt genoeg natuurlijk.
                                    Ik heb nooit gezegd dat de meeste mensen het volgens mijn methode doen. De fietsenmaker in de straat zal dat dikwijls ook zeggen, maar als je dan kijkt naar mannen die er echt gepassionneerd mee bezig zijn, klopt het niet meer.
                                    Het is gewoon niet meer dan logisch omdat je de lengte van de bovenbuis no way kan aanpassen, maar wel makkelijk stuur en zadelpen kan hoger of lager zetten.
                                    Veel frames hebben tegenwoordig ook een lagere stand-over-hoogte, waardoor het perfect mogelijk is iemand met korte benen en een lang bovenlichaam op eenzogenaamd te grote maat te zetten. Zelfs jij zou dan op het zicht nog niet zeggen dat die gast beter een kleinere maat had gehad.
                                    En bij koersfietsen komt de zadelpen de laatste tien jaar ook meer uit het frame dan pakweg 20 jaar geleden, waardoor het ook daar makkelijker is ze voor de ene nog wat hoger te zetten of voor een andere iets lager.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Oké we zijn op de goede weg.
                                      Het denigrerende ‘Jakkeltje’ blijft al achterwege, prima zo, je gaat nog een beleefde jongen worden…

                                      Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                      Ik wou dus, zoals reeds gezegd, eerder een funfiets.
                                      Van de offset van de zadelpen blijf ik af, want een C3 heeft al een redelijke offset.
                                      Mijn zadel staat redelijk gemiddeld afgesteld: de voorste kromming in de zadelrails komt uit net voor de buis (dus niet voor de klem zelf) van de zadelpen.
                                      Het verschil in bovenbuislengte tss een M en L is 2,5 cm. 4 cm verschil zou wat veel zijn.
                                      Oké, geen probleem, een vergissing van mijn kant, het verschil is nog kleiner, amper 2,5 cm.
                                      Dat kleinere verschil sterkt de stelling dat men eerst op de lengte van de zitbuis afgaat in de maatbepaling nog meer.
                                      Dat kan je nog beter zonder noemenswaardige rijverschillen de verschillen wegwerken door te spelen met offset en/of stuurpenlengte.
                                      Waarom heb jij een M frame gekocht en geen L frame? Ik zal het zeggen, omdat de wielbasis net iets korter is dan de L. Omdat een M mooier oogt, enerzijds door de verder uitstekende zadelpen bij gelijke groote van berijder, anderzijds omdat een M frame agressiever en sportiever oogt door de fel afhellende bovenbuis (slooping) en het compacte aspect. Hoe groter de frames, hoe logger en lomper ze ogen, zo is een XL C’dale niet echt mooi te noemen, de 26” wieltjes lijken wel mini-wieltjes en de meestal bijhorende steile stuurpennen ogen op z’n minst sportief. Maar da’s met alles in ’t leven, wat buiten de normale proporties valt is eigenlijk niet mooi.
                                      Nu, we wijken af. Het zou me ten zeerste betwijfelen dat jij je in je keuze voor de maat van uw Taurine, je jezelf hebt laten leiden door die luttele 2,5 cm verschil in bovenbuislengte tussen de L en M. Ik denk dat als je eerlijk bent, de lengte van de zitbuis een pak meer heeft meegespeeld om uiteindelijk voor de M te gaan, niet? Ik ben om die reden toch voor de M gegaan, ik heb een beetje gespeeld met offset zadelpen en een andere stuurpen om de voor mij juiste afstand stuur – zadel te bekomen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                        Ik heb nooit gezegd dat de meeste mensen het volgens mijn methode doen.
                                        Heb ik ooit gezegd dat jij dat gezegd hebt? Neen dacht ik.
                                        Jij zegt: maatbepaling frame, eerst baseren op bovenbuislengte.
                                        Ik zeg: maatbepaling frame, eerst baseren op zitbuislengte.
                                        En niet alleen ik zeg dat, duizend en één andere bronnen zeggen dat ook. Dat is de kern van deze discussie, niet meer, niet minder. Ik rijd al 25 jaar met een koersfiets, dat was toen zo, en da's nu nog zo.
                                        Ik heb het nog al gezegd. Als men praat over een 18" MTB (lengte zitbuis 18"), of over een 54 koersfiets, al is het zelfs een slooping raceframe, dan vermeld men de 54 trouwens nog als virtuele zitbuislengte (die doelt op de lengte in cm's van de zitbuis) nog steeds. Dan is dat de maat van de fiets, de lengte van de zitbuis. Dat deed men gisteren zo, vandaag en morgen nog zo. De zitbuis is de EERSTE maatstaf om u op te baseren als je een bepaald frame kiest. Ik blijf het herhalen, want zo is het simpelweg.




                                        Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                        De fietsenmaker in de straat zal dat dikwijls ook zeggen, maar als je dan kijkt naar mannen die er echt gepassionneerd mee bezig zijn, klopt het niet meer.
                                        Het is gewoon niet meer dan logisch omdat je de lengte van de bovenbuis no way kan aanpassen, maar wel makkelijk stuur en zadelpen kan hoger of lager zetten.
                                        Je vergeet te zeggen dat je de afstand stuur – zadel ook kan aanpassen, die is in de praktijk véél belangrijker dan de bovenbuislengte hoor. Voor de zoveelste keer: stuurpenlengte, zadelpenoffset en de rails van het zadel, allemaal dingen die je kan gebruiken om die afstand juist in te stellen. Ik heb het nog al gezegd, die luttele 2,5 cm (om nu bij de M en L van C’dale te blijven) zijn héél gemakkelijk bij te stellen. Natuurlijk is de bovenbuis van een grotere maat langer, da’s niet meer dan normaal. Grotere mensen hebben langere benen en een langere romp.





                                        Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                        En bij koersfietsen komt de zadelpen de laatste tien jaar ook meer uit het frame dan pakweg 20 jaar geleden, waardoor het ook daar makkelijker is ze voor de ene nog wat hoger te zetten of voor een andere iets lager.
                                        Dat klopt alleen voor slooping frames. De slooping frames zijn een zegen voor de fietsfabrikanten. Je dient niet meer als vroeger voor elke cm een ander frame te produceren (52 – 53 – 54 - 55,…)
                                        Moest je ’t niet weten, er worden nog steeds koersframes gemaakt volgens het ‘oude’ principe. Al gebeurt dat steeds minder, om bovennoemde reden dus.

                                        Comment


                                        • Een M is idd een stuk knapper, maar dat was niet de einge reden. De Super V heb ik destijds ook als funfiets gekocht, want ik had geen fully nodig. Die Super V zat goed, maar nog langer zitten wou ik absoluut niet. Een L van nu heeft een bovenbuis die 2 cm langer is dan die van een L toen. De stuurpen is 2 cm korter. Je zit dus even lang. Maar ik wou liever ietsje korter zitten. En iets meer rechtop. Met een riser moet je niet te lang gaan zitten, vind ik. Een riser hoort bij een funfiets en een iets kortere zit ook.
                                          De bovenbuis van mijn fiets nu is een halve cm korter dan die van de Super V. De stuurpen is 2 cm korter. Ik heb wel een nieuwe stuurpen gekocht die 1 cm langer is dan de originele (moet ze nog altijd monteren: ik wil dat per sé doen met momentsleutel, maar heb er zelf geen). Uiteindelijk verschil: horizontale lengte naar stuur: - 1,5 cm. Het stuur staat ook hoger en het is breder en met een grotere buiging (crop in het Engels). Duidelijk meer fun- georiënteerd dus.
                                          Trouwens, de meesten raadden mij al lang op voorhand een M aan. Ik wou al een M toen ik nog zinnens was een Canyon te kopen, en die had ook een bovenbuis van 59 cm en een stuurpen van 10 cm.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X