Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten

ik dacht - maar dat is niet mijn specialiteit - dat ook carbon reeds gebruikt wordt voor tandwielen . ?
    Zelfs voor cassettekransjes...

Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
    Dat, en volledig titanium kettingen, is het enige onderdeel op m'n fiets waar ik tita niet direct zie zitten omdat ik niet overtuigd ben dat het een win-win situatie is. Dat ze duur zijn staat buiten kijf, maar dat ze 2 of drie keer zolang meegaan kan ik niet bevestigd krijgen.
    Misschien (enfin, 'k ben er eigenlijk zeker van) dat het aspect gewicht hier ook weer mee telt hé.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      En waarom zou carbon niet sterk kunnen zijn?
      Hij zegt toch niet dat hij betwijfelt of het wel sterk is, het verwondert 'm enkel, serieus verschil hé.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Hij zegt toch niet dat hij betwijfelt of het wel sterk is, het verwondert 'm enkel, serieus verschil hé.
        En ik vraag me af waarom hij dat dacht. Moeilijk ventje.

Edit:
        Let trouwens op mijn tweede zin.
        Last edited by Beta; 30/03/2009, 08:56.
        120d Hatch Edition Sport

Comment

• ik heb al lang geen foto's meer gepost van weegschalen

maar dit vond ik wel de moeite.
          Ik vrees wel dat ik ze ooit ga plooien, maar ik heb ze goedkoop kunnen kopen. Ideaal om te testen dus.

Comment

• WTF, een zadelpen van 122 gram? Ik wist niet eens dat dat bestond. En jij vertrouwt dat? Heb er zelf ooit eens eentje geplooid van ongeveer 300 gram. Een aluminium exemplaar van Strong. Eind jaren '80, begin de jaren '90 was dat deftig spul. Ook nog eentje gehad van Ringlé (230 gram) en de klemming van het zadel was redelijk slecht. OK, ook een aluminium exemplaar uiteraard, maar toch.
            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Dit is een pen van 27cm en 122 gram
              vroeger plooide ik regelmatig pennen. Dus ik vrees dat deze geen lang leven geschoken is

We zullen wel zien. Is in ieder geval 80 gram lichter als mijn carbon EC90

Comment

• Wij zijn in blijde verwachting van foto's van Saikoboarder met een gescheurde broek.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

• het is alu normaal breekt dat niet onmiddelijk.
                  Dat plooit eerst (hoop ik)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                    het is alu normaal breekt dat niet onmiddelijk.
                    Dat plooit eerst (hoop ik)
                    Guess again.

Aluminium op zich is idd vrij slap en zal eerder buigen dan breken, maar een aluminium buis is altijd een legering om ze stijver te maken. Mijn zware alu zadelpen boog idd eerst, maar bij een lichte als deze, vrees ik daar nogal voor. Wees maar zeker dat die niet eerst zal buigen.
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• mijn oude zaalpennen zijn ook altijd eerst gebogen. En dat waren niet altijd zware buizen.
                      nu deze is wel extreem licht.
                      time will tell

Comment

• zaterdag naar oostenrijk snowboarden en daarna nieuwe onderdelen om te testen

Comment

• Wat ne zever alsof dat zou breken.

Dat is een zadelpen uit alu 7075, dat is een legering met een zeer hoge treksterkte, ze wordt zelfs gebruikt in de luchtvaartindustrie. De toevoeging van scandium maakt het vooral licht maar tegelijk ook elastisch zonder in te boeten op de sterkte, integendeel zelfs. Alles kan breken natuurlijk, alhoewel ik vermoed dat een exemplaar uit deze legering eerder zou plooien dan breken, maar sneller breken dan een zwaarder uitgevoerde zadelpen uit de meer gangbare 6061 legering? Vergeet het maar...

Comment

Is dat nu die 'gesteamde' XT cassette? Hoe heb je die geklonken kransjes op de SPIDER nu behandeld? Gedemonteerd?

Comment

• dat is een 10 speed ultegra cassette.
                              XT is nog altijd niet gelukt.

Comment

Wat ne zever alsof dat zou breken.

Dat is een zadelpen uit alu 7075, dat is een legering met een zeer hoge treksterkte, ze wordt zelfs gebruikt in de luchtvaartindustrie. De toevoeging van scandium maakt het vooral licht maar tegelijk ook elastisch zonder in te boeten op de sterkte, integendeel zelfs. Alles kan breken natuurlijk, alhoewel ik vermoed dat een exemplaar uit deze legering eerder zou plooien dan breken, maar sneller breken dan een zwaarder uitgevoerde zadelpen uit de meer gangbare 6061 legering? Vergeet het maar...

weer iets bijgeleerd en iets geruster

Comment

dat is een 10 speed ultegra cassette.
                                  XT is nog altijd niet gelukt.
                                  Ja nu zie ik het dat het een koerscassette is.

Comment

Wat ne zever alsof dat zou breken.

Kan altijd breken.
                                    Ter vergelijking: mijn Ringlé Moby van vroeger was ook gemaakt van aluminium van de 7000-reeks (EA70, is dat ook niet 7075, want ik ben niet zeker).
                                    Die zadelpen woog aanvankelijk 190 gram bij een lengte van 350 mm. Die versies werden destijds allemaal teruggeroepen omdat de kans op breken te groot was. De versies van daarna wogen officieel 230 of 235 gram.
                                    Check anders eens op www.mtbr.com. Daar staan ook verhalen van gebroken Moby's.
                                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Net even gecheckt: de KCNC Scandium zou bij 350 mm ongeveer 145 gram wegen. Nog altijd zeer licht. Zal bij dezelfde massa wel iets sterker zijn dan een andere aluminium legering, maar toch. Sowieso geen te straffe toeren mee uithalen (lees: geen trial-trucs, te zware afdalingen e.d.). Op zich is dat geen probleem omdat je bij die activiteiten meestal recht staat, maar je zal maar eens moeten corrigeren en toch even op het zadel gaan zitten. Enfin, het is op die manier dat ik de mijne destijds kapot gekregen heb. En het is niet dat ik toen veel woog (amper 65 kg).
                                      120d Hatch Edition Sport

Comment

• ja deze is ingekort tot 27 cm (ik heb ze zo gekocht)
                                        mijn andere heb ik idd ook geplooid door op het foute moment in het zadel te zitten.
                                        nu als ze plooit vind ik het niet echt erg. Ik heb ze super goedkoop kunnen kopen.
                                        Natuurlijk hoe later hoe liever

Comment

ja deze is ingekort tot 27 cm (ik heb ze zo gekocht)
                                          mijn andere heb ik idd ook geplooid door op het foute moment in het zadel te zitten.
                                          nu als ze plooit vind ik het niet echt erg. Ik heb ze super goedkoop kunnen kopen.
                                          Natuurlijk hoe later hoe liever
                                          Plooien valt idd nog mee. Daar bezeer je je in principe niet echt mee, maar let er toch maar mee op. De klemming zal ook nogal licht zijn. Daar kan ze het dus eventueel ook breken.
                                          Begrijp me niet verkeerd: ik heb geen informatie over deze zadelpen specifiek (ik vind er ook niet direct een reviw over), maar ik heb wel al genoeg tests gelezen en verhalen gehoord van mensen die het kunnen weten over extreem lichte producten die (te) snel breken. Het is door al die artikels, eigen ervaringen en verhalen van anderen dat ik sowieso vrij wantrouwig ben tegenover extreem lichte producten.
                                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Working...
                                          X