Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Ik weet het van die snelheden, dan kan je inderdaad best een helm opzetten, zal ik ook nooit tegenspreken. Maar als ze de helm gaan verplichten op de fiets dan geldt dat ook voor de tochtjes die ik in de winter doe, alleen op het lijnrechte jaagpad langs het Albertkanaal tegen 30 per uur. En dat zie ik niet echt zitten.
    Op een jaagpad is het risico ook minder groot natuurlijk. Ik draag geen helm omdat ik mezelf niet vertrouw hoor. Wel omdat ik andere weggebruikers niet vertrouw.
    Een jaar of twaalf geleden was ik bijna mijn vader verloren omdat iemand in slaap was gevallen achter zijn stuur. De auto kwam langs achteren, en niemand van de club had dat gezien. Ik reed schuin achter mijn vader en was nipt niet in het ongeval betrokken, maar ik heb wel alles zien gebeuren. Toen droeg bijna niemand in de club een helm. Mijn vader ook niet. Hij werd de lucht in geslingerd en kwam eerst met zijn hoofd op de grond. En ik kan je verzekeren dat bij een grote hoofdwonde, het erop kan lijken dat de schedel weg is. Ik dacht echt dat zijn schedel gewoon kapot was. Na een paar seconden begon hij wel weer wat te zeggen, maar hij heeft toch nog een week op intensieve gelegen en nog een klein half jaar niet kunnen werken wegens gevaar op stuipen (hij werd eerst zo snel mogelijk naar het ziekenhuis van Oudenaarde gebracht, maar daar konden ze hem niet voldoende behandelen, en dus is hij van daar zo snel mogelijk naar het UZ Gent gebracht). Gelukkig houdt hij er enkel een beetje last aan zijn nek aan over.
    Tegenwoordig draagt bijna iedereen in de club een helm.
    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Altijd helm, ikke. Tenzij bij wandeltochtjes als m'n vriendin mee is.

Ik heb ook zo'n fleece/neopreen/ding mutsje gekocht dat je onder 'n helm kan dragen. Superwarm, waterwerend (dus handig als 't regent) in Decathlon, ik dacht voor de krankzinnige prijs van 11 EUR.

Comment

• een zakje van de GB is ook waterdicht en warmt even snel op.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          Altijd helm, ikke. Tenzij bij wandeltochtjes als m'n vriendin mee is.

Ik heb ook zo'n fleece/neopreen/ding mutsje gekocht dat je onder 'n helm kan dragen. Superwarm, waterwerend (dus handig als 't regent) in Decathlon, ik dacht voor de krankzinnige prijs van 11 EUR.
          Ook zo'n geweldig modieus ding dat er uit ziet als een 'Conscience' mutske, om zich waardig te begeven tussen de confrators ?
          Ik heb ook zo'n ding van windstopper. Als je een paar uur daarmee gefietst hebt, en je doet dan alleen je helm op, krijgt ge gegarandeerd aandacht aan den toog om trappist te bestellen. Ge ziet er dan namelijk uit als nen trappist..
          In praktijk is dat meestal te warm, of het moet al onder het vriespunt zijn.
          Nen Buff, al dan niet fleece versie, is dan ook prima.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
            Op een jaagpad is het risico ook minder groot natuurlijk.
            Voilà, net daarom dat ik die verplichting om altijd een helm te dragen op de fiets niet zie zitten. We gebruiken de fiets heel veel hier thuis, alle verplaatsingen onder pakweg de 10 km proberen we per fiets af te leggen. De bakker in 't dorp, naar m'n werk, met de kinderen naar de scouts, naar 't school,..., we doen het allemaal met de fiets. Ik zie het gewoon niet zitten om voor al die prutsverplaatsingen een helm op m'n kop te zetten. Nee, voor mij geen hemverplichting a.u.b.

Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
            Een jaar of twaalf geleden was ik bijna mijn vader verloren omdat iemand in slaap was gevallen achter zijn stuur. De auto kwam langs achteren, en niemand van de club had dat gezien. Ik reed schuin achter mijn vader en was nipt niet in het ongeval betrokken, maar ik heb wel alles zien gebeuren. Toen droeg bijna niemand in de club een helm. Mijn vader ook niet. Hij werd de lucht in geslingerd en kwam eerst met zijn hoofd op de grond. En ik kan je verzekeren dat bij een grote hoofdwonde, het erop kan lijken dat de schedel weg is. Ik dacht echt dat zijn schedel gewoon kapot was. Na een paar seconden begon hij wel weer wat te zeggen, maar hij heeft toch nog een week op intensieve gelegen en nog een klein half jaar niet kunnen werken wegens gevaar op stuipen (hij werd eerst zo snel mogelijk naar het ziekenhuis van Oudenaarde gebracht, maar daar konden ze hem niet voldoende behandelen, en dus is hij van daar zo snel mogelijk naar het UZ Gent gebracht). Gelukkig houdt hij er enkel een beetje last aan zijn nek aan over.
            Tegenwoordig draagt bijna iedereen in de club een helm.
            Dat zijn triestige zaken natuurlijk, als ik morgen zoiets meemaak zal ik waarschijnlijk ook nooit meer zonder helm met de fiets rijden.

Comment

• Ik moet toegeven dat ik een luilak ben: in principe haal ik de fiets alleen uit voor plezierritten. Met mijn gewone kleren aan een "nutsverplaatsing" doen met mijn fiets, zit er al jaren niet echt meer in. OK, ik heb geen fiets die daarvoor kan dienen, en met een jeans ga je echt niet op een MTB of koersfiets kruipen, maar ook omdat ik geen zin heb om mij in het zweet te rijden met mijn gewone kleren aan. Ach ja, op een forum als dit, zal ik wel niet de enige zijn zeker?
              Feit is wel dat je hier in mijn streek niet kan fietsen zonder bergop te moeten, dus zweten is er sowieso wel bij.
              120d Hatch Edition Sport

Comment

Ik moet toegeven dat ik een luilak ben: in principe haal ik de fiets alleen uit voor plezierritten.
                Geen probleem hoor, je bent niet alleen. Ik denk dat wel 90% van de Belgen net hetzelfde doet.

Comment

• ik zweerde erbij dat ik mijn fietje bleef gebruiken voor kleine afstanden toen ik mijn auto ging kopen. Toen ik uiteindelijk mijn auto had deed ik alles wat meer dan 1km was met de auto

owja, en ik wacht nog steeds op mijn fietsje....een kleine 2 weken wachten is ondertussen al een dikke 2 weken geworden . + ik ben mijn aankoop/voorschotsbewijs kwijt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
                    ik zweerde erbij dat ik mijn fietje bleef gebruiken voor kleine afstanden toen ik mijn auto ging kopen. Toen ik uiteindelijk mijn auto had deed ik alles wat meer dan 1km was met de auto
                    Proficiat, je hoort bij die 90%.
                    Gemakzucht heet dat, ik heb daar ook problemen mee hoor. Maar ik probeer er van tijd iets aan te doen.

Comment

• Sedert een 8tal jaar : ALTIJD een helm op, zelfs bij 35°C.

Als ik nog fietsers tegenkom zonder helm, zijn dat in mijn ogen amateurkes. Je komt er dan natuurlijk tegen die ook flink gevallen zijn. De andere categorie zijn de coureurs : bijna nooit een helm.

Ik ben ooit met mijn hoofd op de kasseien van de Paddestraat beland (inderdaad zo'n 8 jaar geleden, omver gemaaid door een afslaande wagen), sedertdien wil ik het risico niet meer nemen, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Anderzijds zet ik nooit een helm op in het stadsverkeer op mijn gewone fiets...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                        Sedert een 8tal jaar : ALTIJD een helm op, zelfs bij 35°C.

Als ik nog fietsers tegenkom zonder helm, zijn dat in mijn ogen amateurkes. Je komt er dan natuurlijk tegen die ook flink gevallen zijn. De andere categorie zijn de coureurs : bijna nooit een helm.

Ik ben ooit met mijn hoofd op de kasseien van de Paddestraat beland (inderdaad zo'n 8 jaar geleden, omver gemaaid door een afslaande wagen), sedertdien wil ik het risico niet meer nemen, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Anderzijds zet ik nooit een helm op in het stadsverkeer op mijn gewone fiets...
                        Allée vooruit, ook slimmer geworden door op uw kop te vallen dan.

I.v.m. die 'amateurkes', kan je dat eens uitleggen, 'k begrijp dat niet goed.

Comment

Allée vooruit, ook slimmer geworden door op uw kop te vallen dan.

I.v.m. die 'amateurkes', kan je dat eens uitleggen, 'k begrijp dat niet goed.
                          Nodeloos risico's lopen, tiens.
                          En zoals ook blijkt uit Tuur zijn verhaal: je hebt geen helm nodig voor je eigen dommigheden, maar voor die van een ander.
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Nodeloos risico's lopen, tiens.
                            En zoals ook blijkt uit Tuur zijn verhaal: je hebt geen helm nodig voor je eigen dommigheden, maar voor die van een ander.
                            Ik begrijp het verband niet tussen 'amateurkes' en onnodig risico's lopen. De 'coureurs' die nooit een helm dragen lopen ook onnodig risico's en behoren toch tot een andere categorie volgens Tuur Bo.

Laat het antwoord over aan onze vriend Tuur Bo, hij bedoelt misschien iets totaal anders.
                            Last edited by Jakkel; 23/11/2007, 23:32.

Comment

Ik begrijp het verband niet tussen 'amateurkes' en onnodig risico's lopen. De 'coureurs' die nooit een helm dragen lopen ook onnodig risico's en behoren toch tot een andere categorie volgens Tuur Bo.

Laat het antwoord over aan onze vriend Tuur Bo, hij bedoelt misschien iets totaal anders.

Ik snap hem wel, geloof ik. Het is gewoon zo dat de helmlozen dikwijls ofwel weinig ervaren mensen zijn, ofwel competitierenners (op training dan).
                              120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ik draag ook geen helm op de koersfiets, kan dat niet uitstaan.

Tis niet dat ik zo'n hoge snelheden haal maar er kan altijd iets gebeuren natuurlijk. Dan is het mijn eigen schuld niet meer niet minder ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Japy Bekijk Berichten
                                  Ik draag ook geen helm op de koersfiets, kan dat niet uitstaan.

Tis niet dat ik zo'n hoge snelheden haal maar er kan altijd iets gebeuren natuurlijk. Dan is het mijn eigen schuld niet meer niet minder ...
                                  Ben je op je kop gevallen of wat? Geen helm dragen, foei!

Oh nee, natuurlijk ben je niet op je kop gevallen, anders zou je WEL een helm dragen.

Nee, serieus. Ik vind het ook een persoonlijke keuze, wel of geen helm, dat maakt ieder voor zich uit hé.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                    een zakje van de GB is ook waterdicht en warmt even snel op.
                                    Als het in de winter nat ligt en koud is doe ik een paar kousen aan dan een zakske (al dan niet van de gb) en dan nog een paar kousen... En heb nog nooit koude voeten gehad...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zonda Bekijk Berichten
                                      Als het in de winter nat ligt en koud is doe ik een paar kousen aan dan een zakske (al dan niet van de gb) en dan nog een paar kousen... En heb nog nooit koude voeten gehad...
                                      Wat ook veel helpt: zilverpapier rond je tenen. Immers, die koelen het meest af. En dan zitten tenminste niet volledig je voeten in niet-ademende materie.
                                      Zelf heb ik winter-MTB-schoenen voor als het kouder is. Vroeger gebruikte ik overschoenen van BBB, maar die dingen versleten nogal snel van ermee langs mijn crankstel te wrijven.
                                      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ook winterschoenen hier. Met zo'n neopreen enkelsluiting. Gaan ondertussen het 5e jaar in.
                                        Ik bike wel minder in de winter, en doe de laatste jaren ook minder vettigheid, maar ze houden het toch al een hele poos uit.

Comment

Wat ook veel helpt: zilverpapier rond je tenen. Immers, die koelen het meest af. En dan zitten tenminste niet volledig je voeten in niet-ademende materie.
                                          Zelf heb ik winter-MTB-schoenen voor als het kouder is. Vroeger gebruikte ik overschoenen van BBB, maar die dingen versleten nogal snel van ermee langs mijn crankstel te wrijven.
                                          Ja, mss moet ik me ook maar es winterschoenen aanschaffen. Overschoenen en MTB gaan niet samen zeker niet als het zo vettig ligt dat je op sommige stukken moet lopen...
                                          Last edited by ; 27/11/2007, 14:18.

Comment

Working...
                                          X