Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Regio Beernem-Hertsberge-Maria-Aalter is er veel bos, geregeld is er een georganiseerde toertocht, je hebt ook een Blosoroute in die regio, technisch is dat niet veel soeps, maar wel mooi en goed om het MTBgevoel gewoon te worden (dan bedoel ik op reacties van de fiets op vsch ondergrond, zeker modder).

Ook rond Brugge zijn de toertochten best aangenaam (veel bos regio Loppem, Zedelgem,...)

Een lijst met toertochten vind je op mountainbike.be
    Thanks! Da's wat ik zocht.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
      Deze had ik nog niet gepost

Dat ding geeft dus geen krimp. Zelfs met 3 man aan gaan hangen (toen kon niemand meer foto's maken ) en de standhouder van cannondale was ermee aan het lachen en vroeg of hij er ook nog bij mocht komen hangen.
      Lefty kwaliteit he. Eens je dat gewend bent...

Comment

Deze had ik nog niet gepost

Dat ding geeft dus geen krimp. Zelfs met 3 man aan gaan hangen (toen kon niemand meer foto's maken ) en de standhouder van cannondale was ermee aan het lachen en vroeg of hij er ook nog bij mocht komen hangen.
        Het zou maar dom zijn dat ze daar speciaal zo'n ding zetten om op te gaan leunen en dat die Lefty dan zou gaan buigen hé.

De Lefty zal ongetwijfeld effectief wel zo sterk zijn dat 'ie niet buigt onder dat gewicht. Maar met publiciteit moet je altijd voorzichtig zijn. Soms durven slimme marketingjongens de boel wel eens wat manipuleren. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat hier het geval zou zijn hé, laat dat duidelijk zijn.

Comment

• waarschijnlijk een versterkte.. maar dat ding is inderdaad zeer stijf, dat heb ik zelfs al mogen ondervinden

Comment

• nope standaard versie.
            hebben gewicht en binnenwerk gezien.

Comment

• Misschien domme vraag maar waar zit het verschil tussen een Lefty en een "gewone" voorvork?

Allez, waarom zou je eerder voor een Lefty gaan of omgekeerd?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stancke Bekijk Berichten
                Misschien domme vraag maar waar zit het verschil tussen een Lefty en een "gewone" voorvork?

Een Lefty is vooral stijver. Dat lijkt misschien contradictorisch daar er maar één vorkbeen is i.p.v. twee, maar net daardoor moesten ze ervoor zorgen dat de vork zeer stijf was. Anders zou de fiets scheef trekken als je zonder handen reed.
                De lichtste versies zijn daarenboven ook behoorlijk licht (tegenover veel andere vorken).
                120d Hatch Edition Sport

Comment

nope standaard versie.
                  hebben gewicht en binnenwerk gezien.
                  Ik wist niet dat je gewicht kon zien?

Comment

Misschien domme vraag maar waar zit het verschil tussen een Lefty en een "gewone" voorvork?

Echt een groot verschil in praktische werking tussen een conventioneel met twee 'poten' verende vork en een Lefty is er niet echt hoor. Er wordt altijd gesmeten met woordjes dat ze stijver zijn enzomeer, en puur theoretisch zal dat wel zo zijn (de Headshok Fatty doet het op het vlak van stijfheid trouwens nog beter als de Lefty) maar of je daar in de praktijk echt iets van voelt? Zo'n Lefty heeft trouwens geen enkel werkingsvoordeel door z'n linkse poot tegenover een andere vork. Als je echter naar de verhouding veerweg/gewicht/stijfheid kijkt, dan scoort niemand beter dan de (topversies!) van de Lefty. Maar dat heeft niet rechtstreeks met z'n linkse poot te maken. Wel met het principe van één (dikke) veerpoot.

De Lefty is een prachtige vork, hij ziet er fantastich uit en het concept is iets uniek in 'veervorkland', en zoiets slaat aan en verkoopt bijgevolg ook goed. En dat merkt Cannondale ook, daarom dat de Lefty verder ontwikkelt wordt en op den duur zal hij zelfs de Fatty stilaan doen verdwijnen op de duurdere Cannondales.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Echt een groot verschil in praktische werking tussen een conventioneel met twee 'poten' verende vork en een Lefty is er niet echt hoor. Er wordt altijd gesmeten met woordjes dat ze stijver zijn enzomeer, en puur theoretisch zal dat wel zo zijn (de Headshok Fatty doet het op het vlak van stijfheid trouwens nog beter als de Lefty) maar of je daar in de praktijk echt iets van voelt? Zo'n Lefty heeft trouwens geen enkel werkingsvoordeel door z'n linkse poot tegenover een andere vork. Als je echter naar de verhouding veerweg/gewicht/stijfheid kijkt, dan scoort niemand beter dan de (topversies!) van de Lefty. Maar dat heeft niet rechtstreeks met z'n linkse poot te maken. Wel met het principe van één (dikke) veerpoot.

De Lefty is een prachtige vork, hij ziet er fantastich uit en het concept is iets uniek in 'veervorkland', en zoiets slaat aan en verkoopt bijgevolg ook goed. En dat merkt Cannondale ook, daarom dat de Lefty verder ontwikkelt wordt en op den duur zal hij zelfs de Fatty stilaan doen verdwijnen op de duurdere Cannondales.
                      Klopt, al bestaat er nu al geen "duurdere" Cannondale meer met een Fatty.

Een Lefty werkt ook iets minder soepel dan bv. een Fox. Dus qua werking zou die laatste beter scoren. Daar staat wel tegenover dat de Lefty stijver en onderhoudsarmer is. Tenzij je hem laat tunen door 88, want dan zou je met die vork ook iets regelmatiger op onderhoud moeten.

Ik heb toch al regelmatig gehoord dat je effectief voelt dat de Lefty stijver is. Vooral in technische passages. Ik ben geneigd dat te geloven. Als ik bij mijn fiets (met Fox F32 RL 100 mm) de voorrem inknijp en dan de fiets van voor naar achter en terug beweeg, zie ik die vork toch heel duidelijk plooien.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Ik wist niet dat je gewicht kon zien?
                        dat gebeurt soms als je naar een weegschaal kijkt met een object erop.

Comment

Het aller grootste voordeel van een Lefty (of fatty) is in mijn ogen de naaldlagering.
                          Het in en uitschuiven gebeurd dus gelagerd en precies. Waar bij de concurrentie de twee delen in en uitschuiven over een rubberen ring...
                          In die ring komt zand te zitten en dat slijt in op de vorkpoten. Na een tijdje beginnen ze daar dan olie door te lekken en moeten ze op onderhoud voor nieuwe rubberen ringen. Maar omdat de vorkpoten inslijten gaat de tijd tot het volgende onderhoud korter en korter worden.

Bij een headshock vervangt ge gewoon de lagers en klaar.
                          Zelfs zeer extreme gevallen zijn gewoon terug als nieuw te maken. kijk maar eens op volgende links van een fietsenmaker hier in de buurt.

En dan komt daarbij dat een lefty enorm stijf is, zeer licht ( de laatste versie 1150 gram zonder tuning)
                          En nog een groot veerdeel is dat de lockout werkt zoals het moet.
                          Als je de lockout aanzet beweegt je vork dus geen milimeter meer.

Comment

• Die naaldlagers van de Lefty hebben natuurlijk ook veel met de stijfheid van dat ding te maken.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

Het leven kan zo gemakkelijk zijn he

Comment

Ga er gewoon eens mee rijden. Een C'dale allicht, met een Lefty, vergelijken met een fatty, een iets 'gewoner' uitziende vork.
                                Gegarandeerd dat je liever met de Lefty rijdt. Waarom ? Betere respons op kleine schokken(zeker met de 88+tuning), stuurt scherper en uiteraard meer travel, wat je op zwaarder terrein makkelijker laat rijden.
                                Verder kan je er zoveel theorie over lezen als je wilt, het is pas op de fiets dat je het verschil voelt...

Comment

1. Zeg in het vervolg er dan meteen bij dat je die Lefty op een weegschaal hebt zien liggen.Op die foto zie ik u gewoon hangen op zo'n vork.
                                  2. Al heb je het gewicht kunnen aflezen op een weegschaal, da's nog altijd geen bewijs dat we 't over een standaardversie hebben, als je 't binnenwerk al hebt kunnen zien is het al geen standaardversie want bij mijn weten zijn de standaard Kefty's niet doorzichtig.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                    Ga er gewoon eens mee rijden. Een C'dale allicht, met een Lefty, vergelijken met een fatty, een iets 'gewoner' uitziende vork.
                                    Ik denk dat onze vriend stancke meer doelde op de Lefty vs. de gewone 'tweepotige' veervorken (à la Fox, Rock shox,...). Een Fatty staat alleen op een C'dale MTB, en zo immens dik rijden die niet echt rond hé.

Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                    Gegarandeerd dat je liever met de Lefty rijdt. Waarom ? Betere respons op kleine schokken(zeker met de 88+tuning), stuurt scherper en uiteraard meer travel, wat je op zwaarder terrein makkelijker laat rijden.
                                    Ik denk dat je hier verder doelt op het verschil Lefty vs. Fatty?
                                    Met die ongelooflijk bangelijke '88+ tuning' van u gaat zo'n '88+ getunede' Fatty vork theoretisch scherper sturen dan een Lefty en een evengoede respons op kleine schokken geven, daar ben ik zeker van. De stijfheidstesten van Cannondale zelf tonen immers aan dat een Fatty over de ganse lijn gemiddeld beter scoort dan de Lefty Carbon SL. Tabelletjes heb ik hier ooit nog gepost. Waar haal jij de informatie dat het niet zo is?

Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                    Verder kan je er zoveel theorie over lezen als je wilt, het is pas op de fiets dat je het verschil voelt...
                                    Ik heb twee kameraden die met een taurine met Lefty rijden en nog één die met een ELO Lefty rijdt met een Optimo C'dale frame. Ik heb onlangs nog een uitgebreide testrit gedaan met één van de Taurine's met een Lefty. En ik heb niet het gevoel dat een Lefty beter en/of scherper stuurt dan een Fatty. Mijn persoonlijke ervaring dus.

Btw, heb jij ervaring met Fatty's, want je blijkt er veel van te weten? Bij mijn weten heb jij toch nooit een C'dale met Fatty gehad, of vergis ik me?

Groetjes

Comment

1. Zeg in het vervolg er dan meteen bij dat je die Lefty op een weegschaal hebt zien liggen.Op die foto zie ik u gewoon hangen op zo'n vork.
                                      2. Al heb je het gewicht kunnen aflezen op een weegschaal, da's nog altijd geen bewijs dat we 't over een standaardversie hebben, als je 't binnenwerk al hebt kunnen zien is het al geen standaardversie want bij mijn weten zijn de standaard Kefty's niet doorzichtig.
                                      Wij trokken natuurlijk ook in twijfel of het om een standaard lefty ging en omdat het naar het einde van de beurs ging en de standhouder aan het opruimen was hebben we samen de lefty van de standaard gehaald en op een weegschaal mogen leggen. Toen mijn kammeraad zei dat het binnenwerk mss aangepast was heeft hij snel de lefty open gedraaid. Alleen zat er geen olie/lucht in om de werking van de naaldlagers onder belasting makkelijk aan te tonen.

Comment

Ik heb twee kameraden die met een taurine met Lefty rijden en nog één die met een ELO Lefty rijdt met een Optimo C'dale frame. Ik heb onlangs nog een uitgebreide testrit gedaan met één van de Taurine's met een Lefty. En ik heb niet het gevoel dat een Lefty beter en/of scherper stuurt dan een Fatty. Mijn persoonlijke ervaring dus.
                                        Groetjes
                                        Ik heb beide en kan dus redelijk goed oordelen over de 2 veringen.
                                        Fatty is een zalige stijve,lichte vork en ideaal voor hier in vlaanderen wat rond te crossen.
                                        In de ardennen gaat het ook nog goed maar merk je toch al dat je de Fatty redelijk op zijn limieten aan het gebruiken bent. Niks ergs als je een beetje techniek hebt (anders ga je meestal toch niet naar de ardennen om te fietsen)

De lefty is gewoon een, nee twee klasses hoger.

Comment

Wij trokken natuurlijk ook in twijfel of het om een standaard lefty ging en omdat het naar het einde van de beurs ging en de standhouder aan het opruimen was hebben we samen de lefty van de standaard gehaald en op een weegschaal mogen leggen. Toen mijn kammeraad zei dat het binnenwerk mss aangepast was heeft hij snel de lefty open gedraaid. Alleen zat er geen olie/lucht in om de werking van de naaldlagers onder belasting makkelijk aan te tonen.
                                          En daar kom je nu met af?
                                          Zeg dat in het vervolg dan meteen hé.

Comment

Working...
                                          X