Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak
Bekijk Berichten
Voorbeeld, als ik vroeger een heel steile afdaling wilde doen tegen een tempo dat mijn stuurskills nog aankonden, (dus niet tegen een miljoen kilomter per uur bergaf en hopen dat je niets raakt) moest ik met mijn V-braken veel harder aan mijn remhevels trekken, ik had minstens drie vingers nodig wat maakt dat ik mijn stuur minder stevig vasthad en klappen op het voorwiel dus meer verraderlijk waren. Nu echter is één vingertje vaak genoeg, met de rest kan ik mijn stuur goed vastgrijpen.
En op asfalt kan je volgens mij wel een paar mm remweg winnen hoor. Mijn voorste rem kan ik zo doseren dat ik nét niet overkop ga. Dat kon ik met mijn V-brakes niet. En op vaste ondergrond is het immers de kunst zoveel mogelijk uit je voorem te trekken.
Het grootste voordeel by far is echter voor mij het feit dat die remmetjes altijd even goed remmen (behalve als ze vettig zijn, maar dat is meestal je eigen fout) Die remblokken mogen zo goed als versleten zijn, dat blijft remmen gelijk een bezetene. Als je remblokken wat meer versleten zijn hoef je geen kabels aan te spannen of niets. Dat regelt zichzelf allemaal. In die 3 jaar V-brakes en die 3 jaar schijfremmen heb ik met beide eigenlijk maar evenveel problemen gehad. Bij de V-brakes kon ik na elke moderrit kabels aanspannen, nu moet ik gewoon soms even mijn calipers is terug wat rechtzetten, that's it. Rem remblokjes vervangen en inremmen neemt mss tien minuten in beslag. Ik heb zelfs in die drie jaar nooit leidingen moeten ontluchten, en de remkracht is er nog steeds. Wel met blokjes van BBB, die van shimano zijn in mijn ogen niet veel waard.
Comment