Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
    Mijn voorrem piept
    Schijfrem/velgrem/HS33 ?
    opschuren van blokjes en juist richten, ontvetten van remschijf en blokjes...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk Berichten
      En wat bij modder, bij bevroren ondergrond (waar de kans op een glad pelletje groot is), bij bosondergrond, bij ardense paadjes met veel keien, bij...
      *hilarious mode on*
      Bij modder : kies een asfalttraining
      bij bevroren ondergrond : kies voor de warme bedstee
      bij bosondergrond : kies voor een veldweg
      bij ardense paadjes met veel keien : goed mikken naast de keien
      bij ..... : probeer maar iets
      *hilarious mode off*

      Proberen he, met 3 bar in de banden vertrekken en aflaten onderweg indien nodig. Zo doe ik het meestal.
      Hoe meer druk, hoe beter het bolt. Alleen wanneer ik te weinig grip heb of het hobbelt teveel, ga ik de banden wat lucht uitlaten.

      Comment


      • 2 (of 3) weken terug ben 'k 4x gevallen, wel zonder erg, op die bevroren ondergrond met ontdooid bovenlaagje...spiegelglad was dat ...Banden stonden véél te hard (harde ondergrond, rijdt lekker) en na ze wat te hebben gelost had 'k al meer grip, maar had nog veel te weinig lucht uitgelaten

        Comment


        • Ik doe het volgende met die bandendruk van m'n MTB.
          Op de weg of op goed liggende veldwegen zonder al teveel keren en draaien, vooraan: 3.3 tot 3.5 bar, achteraan 3.5 tot 3.7 bar. Op eerder technische trajecten met veel keren en draaien, vooraan: 2.3 tot 2.5 bar, achteraan: 2.5 tot 2.7 bar. Simpelweg een kilo minder in beide banden dus.

          Comment


          • Net 's gaan zien en ik keek blijkbaar naar psi ipv bar ...maximaal 3 bar gestoken tot dusver, is dus niet erg veel

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk Berichten
              Net 's gaan zien en ik keek blijkbaar naar psi ipv bar ...maximaal 3 bar gestoken tot dusver, is dus niet erg veel

              1 bar is ongeveer gelijk aan 14 PSI

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                Mijn voorrem piept
                Bij gewone velgremmen (V-brakes en cantilevers): de remblokjes moeten de velg eerst raken aan de voorkant. Raken ze de velg eerst achteraan, dan volgt er onvermijdelijk gepiep (de remblok wordt door de velg nog meer naar voor getrokken, waardoor er trillingen ontstaan). Je kunt de afstelling van de remblokken normaal wel een paar graden laten variëren.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  1 bar is ongeveer gelijk aan 14 PSI
                  Nuts, dan zat er zelfs nog minder druk op want ben nooit boven de 35 geweest, 'k dacht datta 3,5 kg was newbie

                  Comment


                  • Dus hoe harder ze staan, hoe minder grip? (over asfalt heb'k het hé )

                    Probleem is dat ze nu slap staan (met gewone fietspomp lukt dat niet zo goed opblazen, maar kheb nu eentje met nen luchtdrukmeter ), en bij elken bocht dat ik neem heb'k het gevoel dat de achterkant wegslaat. Enfin, kzal proberen en zien wat mij het beste ligt

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bertds Bekijk Berichten
                      Dus hoe harder ze staan, hoe minder grip? (over asfalt heb'k het hé )

                      Probleem is dat ze nu slap staan (met gewone fietspomp lukt dat niet zo goed opblazen, maar kheb nu eentje met nen luchtdrukmeter ), en bij elken bocht dat ik neem heb'k het gevoel dat de achterkant wegslaat. Enfin, kzal proberen en zien wat mij het beste ligt
                      Op asfalt moet je ze natuurlijk niet zacht zetten, oen.
                      Zoals gezegd: pomp er voor op asfalt maar 4 bar in.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Ik ben vanaf nu MTB-loos (Super V is net verkocht). Wachten tot de knie genezen is en dan komt er iets anders in huis.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                          Ik ben vanaf nu MTB-loos (Super V is net verkocht). Wachten tot de knie genezen is en dan komt er iets anders in huis.

                          Goed zo !!
                          goeie prijs gekregen ? Ik veronderstel van wel, anders mocht hij de deur niet uit ?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Goed zo !!
                            goeie prijs gekregen ? Ik veronderstel van wel, anders mocht hij de deur niet uit ?
                            Aanvaardbaar.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Beste,
                              bandenspanning is een persoonlijke keuze. Al zie ik hier toch wel hoge waarden op dit forum.
                              Zelf weeg ik een goede 75 kg en ik rijd met tubless banden.
                              Wanneer ik in het veld ga rijden zet ik mijn banden op 2 à 2,2 bar naar gelang de ondergrond (modder 2bar / stenen 2,2bar) Op de weg ga ik natuurlijk ook hoger tot 2,7 bar.
                              Je moet weten dat je met harder opgepompte banden minder weerstand gaat hebben waardoor je mss een halve km/h sneller gaat gaan. Maar wanneer je je banden iets slapper zet zal je véél meer comfort waardoor je je véél minder snel moe worden (waarom bestaan anders de fully's)

                              Of je véél plat valt hangt ook véél van je rijstijl af. Ik rij wedstrijd en ben de laatste 2 jaar niet meer plat gevallen met deze bandenspanningen.

                              Echter een goede tip: gebruik tubless en gebruik lattex!

                              Comment


                              • Dus je rijdt altijd met tubeless en latex-binnenbanden? Ik kan best geloven dat je niet lek rijdt! Het weegt natuurlijk wel een tikkeltje meer. Niet veel meer, maar gezien de plaats van dat extra gewicht toch niet ideaal. Enfin, een lekke band maakt je er natuurlijk ook niet sneller op.
                                Wordt dat meer gedaan in competitie (tubeless + binnenband)?
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                  Dus je rijdt altijd met tubeless en latex-binnenbanden? Ik kan best geloven dat je niet lek rijdt! Het weegt natuurlijk wel een tikkeltje meer. Niet veel meer, maar gezien de plaats van dat extra gewicht toch niet ideaal. Enfin, een lekke band maakt je er natuurlijk ook niet sneller op.
                                  Wordt dat meer gedaan in competitie (tubeless + binnenband)?
                                  Met Latex, let op de enkele t, bedoelt hij allicht een anti-lek vloeistof a la Notubes. Da's dus geen binnenband, maar een latexachtige vloeistof die je in de band giet, en kleine gaatjes kan dichten.
                                  Dat is zowat de meeste lekbestendige oplossing die er bestaat, maar niet de lichtste. De methode om niet-tubeless banden tubeless te maken door genoeg van de vloeistof te gebruiken, is voor mijn part de meest lichte oplossing met toch nog wat zekerheid. Niet de makkelijkste om te monteren, maar wel de meeste voordelen bij mekaar. Notubes velgen zijn hier ook het best voor, vanwege de speciale rand. Deze rand zorgt ervoor dat de hiel van de niet-tubeless band beter bevestigd wordt tegen de velg, zoals een tubeless band...
                                  Deze oplossing laat niet zo'n lage druk toe als de echte tubeless toepassing, maar gaat toch al behoorlijk laag in druk. Dit vanwege de slappere zijwanden van een niet-tubeless band.

                                  Voor zware ardennenmarathons in slechte omstandigheden waar je niet aan de kant wil staan met lekke band, is de tubeless band met extra vloeistof absoluut het veiligst.

                                  Comment


                                  • OK. Thx voor de uitleg.
                                    Ik schreef latex wel correct hoor.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                      OK. Thx voor de uitleg.
                                      Ik schreef latex wel correct hoor.
                                      Heb jij de Canyon nu al besteld ?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                        Heb jij de Canyon nu al besteld ?
                                        Nope. Eerst moet mijn knie volledig genezen zijn. Het zal voor ten vroegste binnen twee maand zijn, denk ik. En als het deze zomer nog niet over zou zijn (ik zit er tenslotte al een jaar mee), dan wacht ik tot volgend jaar. Eerst zeker zijn dat ik weer kan fietsen.
                                        Dit week-end ga ik mss een op die fiets kruipen, als het weer een beetje deftig is. Ik denk echter niet dat de problemen al over zijn. Ik heb dit jaar nog maar één keer een halfuurtje heel traag gefietst, that's it ...

                                        Edit:
                                        Ik heb een paar weken geleden wel al eens de maat laten bepalen op de site van Canyon. Ik heb mezelf toen wel nogal snel opgemeten, maar ik kwam erop uit dat ik een L nodig zou hebben. Echter, ik denk er toch over een M te bestellen. De bovenbuis van dat frame is een tikkeltje langer dan die van de Super V (bijna een half centimetertje). De stuurpen van de Canyon is wel maar 100 mm i.p.v. 120, maar als ik een fiets wil die goed is op vlak van wendbaarheid en in technische zones, meen ik dat een L toch duidelijk te groot zal zijn. En de Canyon zal sowieso toch een funfietsje worden.
                                        Last edited by Beta; 14/03/2008, 13:09.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • heb me deze middag weer iets in mijn hoofd gehaald. Ik wil gaan fietsen om de conditie een beetje te verbeteren. Blijkbaar heeft mijn buurman dezelfde intentie dus we zouden samen gaan.

                                          Nu wil ik morgen een bike gaan halen maar wil er niet te veel aan uitgeven want hoe lang ga ik het mss weer volhouden. En nadien kunnen we nog altijd zien uiteraard. Ik zou enkel iets met voorvering willen, dus achteraan is dit niet nodig.


                                          Is deze van Decathlon iets goed?



                                          eventueel andere tips, aanraders, dingen waar ik op moet letten,.... ?


                                          Antwerpen is't Stad
                                          en al de rest is parking!!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X