Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik kwam ooit eens redelijk snel uit een bocht en dat wegje draait extreem kort een smalle tunnel in. In een paniekreactie m'n voorste rem gebruikt -> niet leuk!

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
      Ik kwam ooit eens redelijk snel uit een bocht en dat wegje draait extreem kort een smalle tunnel in. In een paniekreactie m'n voorste rem gebruikt -> niet leuk!
      OK, in een dergelijke sitiuatie, ben je beter dat je een gecontroleerde slip doet met het achterwiel, maar als je rechtdoor rijdt, en het achterwiel begint te slippen, weet je zelden op voorhand in welke richting het achterwiel gaat slippen. Nu ja, bij een MTB valt dat nog mee. Bij een racefiets niet.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
        Achterrem blokkeren is niet zo efficiënt voor wat betreft de controle. Moet je trouwens eens proberen met een koersfiets (doorremmen met beide remmen, en daarbij het achterwiel blokkerend).
        Ik weet het, maar als ik zowat al het mogelijke uit mijn voorrem haal, dan is mijn achterwiel zodanig licht dat je je achterwiel met de mínste moeite blokkeert. Moest ik mijn voorrem in niet gebruiken en op mijn achterrem dezelfde kracht uitoefenen, dan was ik héél rustig aan het remmen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
          Van 30 naar 0 in 7 meter is wel lang precies
          Probeer het maar eens, veel korter krijg je het niet.

          edit:

          We zullen het eens uitrekenen se:

          v = at

          x = at²/2

          v = 30 km/h = 8,3 m/s

          aangezien de remvertraging die een schijfrem kan leveren volgens internet om en bij de 6 m/s² is kunnen we dus zeggen:

          t = v/a = 8,3/6 = 1,38s

          x = 6 * 1,38²/2 = 5,71m

          Die 1,3 meter wijt ik dan aan het reactievermogen dat ik nodig had, ook al wist ik voorhand waar ik ging starten met remmen.
          Last edited by glennvc; 17/05/2008, 18:04.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
            Ik weet het, maar als ik zowat al het mogelijke uit mijn voorrem haal, dan is mijn achterwiel zodanig licht dat je je achterwiel met de mínste moeite blokkeert. Moest ik mijn voorrem in niet gebruiken en op mijn achterrem dezelfde kracht uitoefenen, dan was ik héél rustig aan het remmen.
            Als ik slip met het achterwiel, is dat quasi ook altijd omdat ik nogal hard in mijn voorrem knijp. Logisch dat de druk op je achterwiel erg vermindert als je hard in de voorrem gaat.
            Niettemin, dit is nog altijd de meest efficiënte manier om snel te stoppen. Als je echt hard wil stoppen, moet je trouwens achter je zadel gaan hangen om genoeg gewicht op je achterwiel te houden.
            Mensen die bang zijn om overkop te gaan als ze vooraan te hard remmen, zijn imo niet bijster slim. Op hoge snelheid zal je voorwiel trouwens minder snel blokkeren dan als je alles toegooit aan 10 km/h. Logisch, maar veel mensen snappen dit blijkbaar niet.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • @ Glennvc: wiskundige berekeningen zijn mooi maar als ze zouden kloppen had ik al wel dikwijls in de problemen gezeten

              Comment


              • Vandaag de 6 uren van Morkhoven gaan rijden, eigenlijk gewoon voor de fun, want niemand van onze ploeg is eigenlijk mountainbiker (mijn MTB had ongeveer een drie maanden aan de haak gehangen). Ondanks we dus in feite allemaal 'lange afstandsasfaltjanetten' op ne mountainbike zijn en we dus zo'n 'wei-bos-keren-en-draaien' sprintwedstrijden niet gewoon zijn en daarenboven onze ploeg het de eerste helft van de wedstrijd met 4 i.p.v. met 5 man moest doen, hebben we toch een bevredigende 12de plaats in de wacht gesleept.

                De organisatie van het evenement kon net iets beter, de bevoorrading stond in de tent i.p.v. in de aflossingszone en er wandelden teveel mensen op het parcours ter hoogte van de aankomst- en aflossingszone. Toch een plezante dag gehad.
                Nu op naar de 10 uren van Grobbendonk over twee weken.

                Een actiefoto...

                Last edited by Jakkel; 18/05/2008, 09:31.

                Comment


                • Mooie prestatie

                  Morgen à Beuvry...85% off-road, 6 terrils over 60 km...schijnen zotte afdalingen te zijn

                  Comment


                  • Zo'n enduranceraces in team zijn echt heel leuk! Ze zijn ook niet echt probleem voor asfalters op de mbt omdat het meestal gaat over vlakke vlamwegen.

                    Vorig jaar de 10u Westerlo gedaan en eind juni gaan we de 24u doen BBQ, tentjes en ondertussen wat geven op de fiets... heerlijk.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                      @ Glennvc: wiskundige berekeningen zijn mooi maar als ze zouden kloppen had ik al wel dikwijls in de problemen gezeten
                      Volgens mij zeen ze zeer realistisch, ze bevestigen immersook mijn praktijkervaring.

                      Je zegt dat als ze zouden kloppen je al dikwijls in de problemen had gezeten? Bedoel je daarmee dat je een eind sneller stilstaat ofzo? Dat kan ik moeilijk geloven, volgens mij is dat praktisch onhaalbaar of je moest werkelijk een écht lichtgewicht zijn, ditto fiets...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                        Zo'n enduranceraces in team zijn echt heel leuk! Ze zijn ook niet echt probleem voor asfalters op de mbt omdat het meestal gaat over vlakke vlamwegen.
                        Dat klopt, toch is het gans anders rijden. Tegenwoordig train ik afstanden van gemiddeld 120 km per rit op het asfalt tegen ongeveer 30 km/h gemiddeld, niet overdreven snel... meer op uithouding zeg maar. Wij reden gisteren elk twee toeren, dat was een dikke 8 km, alles geven en constant die hartslag in 't rood. Over asfalt maar ook over zompige weiden en slijkerige bochtige single tracks in het bos, met veel remmen en optrekken. Dat is toch serieus anders rijden dan 4 uur op een koersfiets op het asfalt rechtdoor te rijden met een hartslag van rond de 140 hoor.
                        Enfin, daar de conditie op dit moment toch vrij goed is voelde ik gisteren dat 'k wat acceleratiepower en souplesse mistte. Puur te wijten aan het feit dat ik de afgelopen maanden niet meer in het bos aan het werk ben geweest.



                        Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                        Vorig jaar de 10u Westerlo gedaan en eind juni gaan we de 24u doen BBQ, tentjes en ondertussen wat geven op de fiets... heerlijk.
                        Geen 10 uren van Grobbendonk? Mooi parcours hoor in het militair domein te Grobbendonk, met veel randanimatie.

                        Comment


                        • 't Is compleet anders. Asfaltkilometers zijn goed voor de basisconditie, maar het echte werk train je alleen door het MTB'en.
                          Nu is het allicht nog meegevallen omdat het vlak was. Mocht je 6 uur racen in de Maasvallei of de betere Ardeense hellingen, was het andere koek geweest.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            't Is compleet anders. Asfaltkilometers zijn goed voor de basisconditie, maar het echte werk train je alleen door het MTB'en.
                            Nu is het allicht nog meegevallen omdat het vlak was. Mocht je 6 uur racen in de Maasvallei of de betere Ardeense hellingen, was het andere koek geweest.
                            MTB-en op vlak terrein, lijkt mij eigenlijk saai. Nu ja, je kiest niet altijd de streek waar je woont ...
                            Feit is wel dat het op heuvelachtig tot bergachtig terrein een stuk lastiger wordt.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Allé hup, we gaan ons inschrijven voor de 24h van Westerlo, het zal mooi worden ik heb mss 600-700 km op mijnen mtb gezeten dit jaar.

                              Achja, het is voor de fun hé. En vorig jaar (toen wel 10h) hebben we ons toch van de laatste 10 plaatsen kunnen weghouden.


                              Ik denk dat ik vooral nachtshiften ga doen, dan ben ik op mijn best.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                                Allé hup, we gaan ons inschrijven voor de 24h van Westerlo, het zal mooi worden ik heb mss 600-700 km op mijnen mtb gezeten dit jaar.

                                Achja, het is voor de fun hé. En vorig jaar (toen wel 10h) hebben we ons toch van de laatste 10 plaatsen kunnen weghouden.


                                Ik denk dat ik vooral nachtshiften ga doen, dan ben ik op mijn best.
                                Hoe lang rijd je dan per keer? Twee uur of zo? En hoe groot is het team?
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                                  Allé hup, we gaan ons inschrijven voor de 24h van Westerlo, het zal mooi worden ik heb mss 600-700 km op mijnen mtb gezeten dit jaar.

                                  Achja, het is voor de fun hé. En vorig jaar (toen wel 10h) hebben we ons toch van de laatste 10 plaatsen kunnen weghouden.


                                  Ik denk dat ik vooral nachtshiften ga doen, dan ben ik op mijn best.
                                  En de 10 uren van Grobbendonk over twee weken? Heel puike organisatie hoor.

                                  En als je zin hebt van 't weekend in een mooie toertocht, we organiseren er de zondag eentje in Grobbendonk als onderdeel van 'sporten tegen kanker'. Parcours loopt door het militair domein, bossen van Vorselaar en het 'pidpabos' van Grobbendonk. Ik heb daarnet het parcours nog eens gereden, buiten een paar 'vettige' stukken ligt het er heel goed bij, en vermits het heel de week niet meer gaat regenen gaan die vettige stukken er de zondag niet meer zijn.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                                    Allé hup, we gaan ons inschrijven voor de 24h van Westerlo, het zal mooi worden ik heb mss 600-700 km op mijnen mtb gezeten dit jaar.

                                    Achja, het is voor de fun hé. En vorig jaar (toen wel 10h) hebben we ons toch van de laatste 10 plaatsen kunnen weghouden.


                                    Ik denk dat ik vooral nachtshiften ga doen, dan ben ik op mijn best.
                                    Tof dan gaan we mekaar tegen komen! Ik rij normaal gezien ook 's nachts

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      En de 10 uren van Grobbendonk over twee weken? Heel puike organisatie hoor.

                                      En als je zin hebt van 't weekend in een mooie toertocht, we organiseren er de zondag eentje in Grobbendonk als onderdeel van 'sporten tegen kanker'. Parcours loopt door het militair domein, bossen van Vorselaar en het 'pidpabos' van Grobbendonk. Ik heb daarnet het parcours nog eens gereden, buiten een paar 'vettige' stukken ligt het er heel goed bij, en vermits het heel de week niet meer gaat regenen gaan die vettige stukken er de zondag niet meer zijn.
                                      Examens komen eraan, dan zijn het een paar weken geen TT's meer voor mij. Net daarom is die 24h van Westerlo zo'n zot idee eigenlijk.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                        Hoe lang rijd je dan per keer? Twee uur of zo? En hoe groot is het team?
                                        Dat kan je allemaal zelf kiezen. Naar hetgeen ik toen heb gezien werd er vaak om de 2-3 rondjes gewisseld. 'T zijn toerkes van 5 km, met een gemiddelde van pakweg 30 per uur. Reken maar uit..., 20 à 30 minuten dus. Maar het is per zes dus ik ben eigenlijk zinnens van er 3 wat in den dag te laten rijden, en 3 in de nacht. Zo vermijden we dat we om de vijf botten uit ons bed moeten, maar moeten we toch geen shiften van 2 uur gaan draaien. Frequent wisselen blijft bij ons amateurs de boodschap, want uiteindelijk proberen we die grote jongens toch te volgen, wat vaak genoeg is om ons op 1 ronde al op te blazen, en dan moet er iemand anders overpakken.

                                        Maar zoals gezegd: tis eerder voor de fun dan voor de plaats.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                                        Tof dan gaan we mekaar tegen komen! Ik rij normaal gezien ook 's nachts
                                        'T gaat de eerste keer worden dat ik 's nachts met mijn mtb rijdt op een "mtb-parcours" maarja, de boel is genoeg verlicht dus dat zou geen problemen mogen geven. Ik ga de nacht maar op mij nemen omdat ik het "nachtleven" als student het best gewoon ben. Maar dan wel op een andere manier.

                                        Comment


                                        • Dit noem ik een vette bike:



                                          Fat Chance Yo Eddy met Syncros, Answer en Ringlé. Alleen dat Coda-crankstel past er helemaal niet op. Dat had beter een CBR, Ringlé of Syncros geweest.

                                          Edit:
                                          Afbeelding werkte niet. Heb ze dan maar opgeslagen via printscreen, formaat bewerkt en geüpload.

                                          Edit 2:
                                          Die fiets staat trouwens te koop bij Bike-Fun. Ze vragen er 1799 € voor. Is blijkbaar amper gebruikt geweest.
                                          Moest ik een verzamelaar zijn (lees: moest ik meer centen hebben), dan zou ik hem direct kopen. Echt. Oude MTB's verzamelen zou me zeker aanspreken. Een Specialized Stumpjumper van begin de jaren '90 zou er er dan trouwens ook bij moeten.
                                          Last edited by Beta; 19/05/2008, 19:08.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X