Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk BerichtenKvind er niet veel zonder suspension
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JelleM Bekijk BerichtenVraagje:
Ik rij al een serieuze tijd met een MTB (goedkope giant, kostte nog geen 400€ 7 jaar geleden ofzo) en heb die recent terug in orde gezet, maar ik ben er feitelijk wat uitgegroeid (zadel staat nu wel al een pak hoger enzo, maar eigenlijk rijdt het niet makkelijk meer).
Tegenwoordig wordt de fiets toch vrij vaak gebruikt (gewoon als plezierritjes) en ben ik op zoek naar iets anders.
Een gewone herenfiets zegt mij niets, evenals een pure racefiets.
Echt off-road wordt er ook niet mee gegaan (wel veldweggetjes en misschien sporadisch eens écht off-road of eens naar de ardennen gaan ofzo, maar daar ligt zeker niet het doel).
Ik schat dat 85% van het gebruik gewone vaste wegen zal zijn..
En de ritjes zijn dus puur als plezier, geen competitie ofzo ook geen ritjes naar het werk, gewoon bij mooi weer wat gaan fietsen al dan niet op vaste wegen.
Waarom dan toch een mountainbike, wel die kunnen tenminste tegen iets, borduureke op, af, wa "zot" doen, etc. en dat zie ik mij niet met een andere fiets doen.
Eventueel zo'n tussenoplossing, ik geloof dat dat hybride noemt? maar daar staan de modellen mij eigenlijk niet aan, dat mist het stoere van een MTB, alé toch op foto.
Prijsklasse: ik wil er een 500 à 750€ voor geven.
Concreet: waar moet ik op letten? zijn de prijzen overal zowat gelijk of zitten daar grote verschillen op? welke merken mijden/ aan te raden?
Zelf had ik al de Cube Acid op het oog (http://www.cube-bikes.be/?rubriek_id...roduct_id=1149), dat zouden goede MTB-ers zijn qua prijs/kwaliteit? Hoe zit dat met andere merken (Giant, Scott, ...) ivgl met Cube?
Ik dacht morgen eens te gaan kijken bij lokale fietsdealers wat zij te bieden hebben ...
TNX!
Let wel op wat je doet met schrijfremmen, die dingen hebben vaak een beetje meer aandacht nodig dan gewone remmen en het is wenselijk dat je daar af en toe wat aan prult om "slepen" te vermijden. Hoewel, bij de mijne is het weer al even gelden dat ik er nog mee bezig geweest ben... Ik denk eigenenlijk niet dat je voor jouw gebruik schijfremmen nodig hebt. Nu hoor ik anderen al afkomen met "in vlaanderen heb je nergens schijfremmen NODIG" maar laat ons zeggen dat een mtb'er in vlaanderen 75 procent van die remmen benut en dat je op de weg 25 procent van die remmen benut. En in dat opzicht ben je eigenlijk gewoon beter met een set goede V-brakes...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenNee dat klopt. Enkele jaren terug vond je buiten de heel goedkope modellen geen MTB's meer zonder vering. De MTB'er van tegenwoordig ziet echter terug de voordelen in van het MTB'en zonder vering en daarom komt het nu stilaan terug op.
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JelleM Bekijk BerichtenVraagje:
Ik rij al een serieuze tijd met een MTB (goedkope giant, kostte nog geen 400€ 7 jaar geleden ofzo) en heb die recent terug in orde gezet, maar ik ben er feitelijk wat uitgegroeid (zadel staat nu wel al een pak hoger enzo, maar eigenlijk rijdt het niet makkelijk meer).
Tegenwoordig wordt de fiets toch vrij vaak gebruikt (gewoon als plezierritjes) en ben ik op zoek naar iets anders.
Een gewone herenfiets zegt mij niets, evenals een pure racefiets.
Echt off-road wordt er ook niet mee gegaan (wel veldweggetjes en misschien sporadisch eens écht off-road of eens naar de ardennen gaan ofzo, maar daar ligt zeker niet het doel).
Ik schat dat 85% van het gebruik gewone vaste wegen zal zijn..
En de ritjes zijn dus puur als plezier, geen competitie ofzo ook geen ritjes naar het werk, gewoon bij mooi weer wat gaan fietsen al dan niet op vaste wegen.
Waarom dan toch een mountainbike, wel die kunnen tenminste tegen iets, borduureke op, af, wa "zot" doen, etc. en dat zie ik mij niet met een andere fiets doen.
Eventueel zo'n tussenoplossing, ik geloof dat dat hybride noemt? maar daar staan de modellen mij eigenlijk niet aan, dat mist het stoere van een MTB, alé toch op foto.
Prijsklasse: ik wil er een 500 à 750€ voor geven.
Concreet: waar moet ik op letten? zijn de prijzen overal zowat gelijk of zitten daar grote verschillen op? welke merken mijden/ aan te raden?
Zelf had ik al de Cube Acid op het oog (http://www.cube-bikes.be/?rubriek_id...roduct_id=1149), dat zouden goede MTB-ers zijn qua prijs/kwaliteit? Hoe zit dat met andere merken (Giant, Scott, ...) ivgl met Cube?
Ik dacht morgen eens te gaan kijken bij lokale fietsdealers wat zij te bieden hebben ...
TNX!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk BerichtenAh k Ik moet eerlijk zeggen, ik zou m'n fiets liever bij een fietsenhandel in de buurt kopen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk BerichtenHeb nieuwe schoentjes gekocht. Sidi Eagle 5
Ik ben het trouwens zo beu dat auto's in mijn weg gaan rijden. Het is nu al de 2de keer dat ik in Geel centrum een serieus maneuver kan maken: om te serieus te remmen voor een auto of er eentje te ontwijken. Ik reed op het fietspad, vanuit kasterlee, ring voorbij en centrum in. Voor diegene die er minder bekend zijn fietspad en voetpad liggen naast elkaar en verhoogd tegenover de weg. Er zit ook nog een rij geparkeerde auto's tussen. Is er ne piepo daar ne 180° bocht oftewel rechtsomkeer aan maken. Hij kijkt naar mij en wacht. Juist op het moment dat ik er ben draait die kerel door tot over het fietspad. Remmen zat er niet meer in, ben gewoon het voetpad opgegaan. Vorige keer kon ik alles dicht gooien voor een madameke dat me ook aankeek en dacht dat ze nog voor mij een straat in kon draaien. Als ik de volgende keer de kans heb om af te remmen om zo geen lichamelijke schade op te lopen, knal ik erop! De volgende is gewaarschuwd!
Zaterdag Hagelandse Chrono maar ik zie het niet echt zitten. Naar de 24u van Westerlo kijk ik al wel uit, sfeer!
Mooie prestatie trouwens Jakkel!
Ik ken het gevoel. Mensen lijken steevast te denken dan je hooguit 20 km/h rijdt als je op een fiets zit.
Ik was zo eens de afdaling van de Berendries aan het doen (ik woon daar niet ver van). Van de andere kant kwam er een fietser, met daarachter een auto met een bompa aan het stuur. Guess what. Die oen in de auto begint die fietser in te halen, terwijl ik net het steilste stuk had gehad en ik dus op topsnelheid zat. En je moet daar echt niets speciaals doen om 70 km/h te rijden. Ik mocht dus beginnen doorremmen. Gelukkig kwam ik net aan een stuk waar er rechts naast de goot nog wat asfalt lag, want op de meeste plaatsen op die helling, heb je aan die kant helemaal niets meer waar je kan op rijden. Ben daarop mogen rijden.
En het ergste was dan nog de timing van die oude: toen die achter mijn tegenligger kwam te rijden, hield die wat in. En dan besloot die op het verkeerde moment om tóch in te halen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenEn welke merken verkopen ze zoal in de winkels in jouw buurt?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk BerichtenKan je die suspension niet "uitschakelen"? Dus dat je kan kiezen.
Als je die vering wil kunnen uitschakelen, moet je een vork met lock-out hebben. Uiteraard kosten die vorken ook iets (zonder dat het daarom direct over dure vorken moet gaan).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenTrek is een gerenomeerd merk en heeft z'n kwaliteiten door de jaren heen al bewezen. Ik heb begin jaren negentig ook nog MTB gereden met een Trek met alu frame en dat was (is) een supergoede fiets. Ik rijd er nu trouwens nog mee, niet meer in 't bos maar naar de bakker en het werk wel.
Als ik nu een MTB zou kopen, dan zou ik kiezen voor een fiets zonder vering. Om wat toertochten af te malen en zelfs eens een occasionele Ardennenrit te rijden volstaat dat ruimschoots, ik heb zelf nog wedstrijden gereden in de Ardennen met een fiets zonder vering en dat lukte prima. Voordelen van een stijve voorvork zijn: goedkoper, lichter en geen onderhoud. Een ploegmaat van me van tijdens de 10 uren had een Merida Matts TFS 900-V Rigid bij. Lichte fiets, XT afgemonteerd en ongeveer een 800 euro gekost met korting eraf.
http://www2.merida-bikes.com/nl_BE/Bikes.Detail.18
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk BerichtenTrek, Scott, Giant, Specialized, ..
Ze hebben allemaal zo'n beetje dezelfde reputatie, al zal Giant ietsje goedkoper zijn.
Ik heb geen testverslagen liggen van actuele modellen, dus dat maakt het voor mij moeilijk om een goeie uitleg te geven.
Anders eens googlen op een bepaald model en na de merknaam en het type "review" toevoegen. Dat werkt met alles.
Comment
-
Als je een beetje serieus gaat MTB-en zou ik toch voor een geveerde vork opteren.
Het klopt wel dat er tegenwoordig veel fietsen met voorvering worden geleverd, terwijl die dingen dat totaal niet nodig hebben (ik denk nu vooral aan hybrides), maar op een MTB hoort een verende voorvork.
Destijds heb ik ook eens een tijd mijn verende voorvork (en dat was er toen nog eentje met amper 5 cm veerweg) gedemonteerd en een vaste vork in mijn bike gezet. Dat was wel eens leuk, maar ik heb het daarna nooit meer herhaald.
Als je al eens een trap of een boomstronk tegenkomt, ben je alleszins blij met voorvering.
Het zou moeten zijn dat je gewoon in boerenwegels gaat rijden met weinig putten en geen grote stenen of boomstronken. Of langs een vlak aardepad voor wandelaars.
Comment
-
Ik vind hier geen prijs van, iemand een idee?
Dit vind ik ook wel een knappe fiets: http://www2.merida-bikes.com/nl_BE/Bikes.Detail.16
Maar die is een pak over budget vrees ik ..
Comment
-
Tnx glennvc voor de uitleg!
Ik heb zo wat opgezocht over schijfremmen en hetgeen ik zowat lees is dat er bijkbaar toch veel vooroordelen bestaan en/of gaat het over schijfremmen van x aantal jaar geleden.
Tegenwoordig zouden deze remmen zo niet gaan "slepen" etc. en zouden ze vrij onderhoudsvrij zijn?
Natuurlijk als je valt ofzo is de kans veel groter dat daar serieuze brokken bij zijn.
Ik ga het er in ieder geval niet voor laten + zo'n schijfremmen zien er gewoon 1000x cooler uit ...
Tnx Beta voor de tip ivm de banden!
Ben al in de lokale fietsenwinkels een kijkje gaan nemen, maar ik vind het moeilijk te vergelijken ...
Ik heb wel het gevoel dat je bij Cube (gezien de voorvork, remmen) echt merkbaar meer voor je geld krijgt?! Klopt dit of lijkt dat maar zo?
Maar je hebt zoveel typesnummers van al die onderelen (voorvorken, versnellingen etc.) van verschillende merken en wat is goed, wat is beter, etc.? En hoe moet je dat dan gaan vgl etc. ni gemakkelijk ...
Comment
Comment