Oorspronkelijk geplaatst door AdriH
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenHooger Booger, brings back memories..
post er eens een fotoke van als het mogelijk is?
Ik had in een grijs verleden ook een Cannondale.. prachtige bike en ook in de Pyreneen veel geniet van gehad. Behalve de Ultra Fatty die druk verloor .
Ik heb er nog ergens een fotoserie van.
EDIT : gevonden
Maar toen zag ik het licht en sindsdien heb ik enkel nog grijze bikes
Zal hem eerst dan maar eens opblinken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichtenenkele opmerkingen over de laatste 25 comments van cannondale...
Ik rij ook al jaren met C'dale en heb vooral met Fatty super en Ultra gereden. Echt super vorken zijn het ook weer niet als ze zo uit het fabriek komen. Mijn super moest zowat ieder jaar op onderhoud in het begin. De Ultra iets minder maar toch. Ik heb ze dan laten 'tunen' door 88+ en sinds toen ben ik eigenlijk pas content van de headshocks tijdens de gewone ritten.
De laatste tijd rijden we echter meer en meer in de Vogezen en de Ardennen etc en daar merk ik dat ik echt op het limiet van de vorken aan het rijden ben. Tijdens het afdalen merk ik dat ik sneller en veiliger zou kunnen afdalen indien ik iets meer veerweg heb. Ik heb ook vergeleken met een andere vering en dat verschil is daar echt te merken.
Maar om mijn Headshock nu te gaan veranderen door een FOX oid daar denk ik nog niet aan.
Over de prijs van C'dale,...
Ik heb 2 keer de garantie nodig gehad van C'dale een keer voor de Fatty en een keer voor een kader. Telkens totaal vrij van extra kosten op zeer korte tijd een nieuw onderdeel gekregen zonder moeite.
In onze mtb groep rijd iemand met een Canyon en die heeft een deuk in zijn kader gekregen na een val (ongeveer zelfde scenario als mijn kader) en dat viel buiten de garantie... en ik heb op het net al gezien dat hij niet de enige is met zo'n geval...
C'dale is iets duurder in aankoop en heeft mss iets goedkopere onderdelen.
Maar ik koop bijna ieder jaar nieuwe onderdelen voor mijn fiets maar mijn kader heb ik nog nooit moeten vervangen. En als ik er iets aankrijg kan ik vertrouwen op de levenslange garantie op mijn kaders.
Ik heb ook ooit eens een nieuw C'dale-frame gekregen voor in feite maar een futiliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk BerichtenAmaai, dat is hier ook al allemaal high tech
gaan zeker niet uit de toon vallen met mijnen Amerikaanse Hooger Booger uit de jaren stillekes (toen er van veringen en dergelijke nog niet veel sprake was)
Denk soms wel eens van die te vervangen, maar krijg hem niet kapot
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenAdri, nog steeds Howling Owl ritjes of ben je daar mee gestopt ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenHowling Owl?? Howling Wolf more like it.. maar het is inderdaad al een tijdje geleden dat ik 's nachts nog in het bos was. Is trouwens leuker in de winter
Nog steeds met de Lumicycle set ?
Ik ben zelf regelmatig op pad in het donker met Betty
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenEens informeren achter het Headshok upgrade programma ?
Je krijgt een hoop korting op de Lefty's, eender welke versie, als je een oude Headshok inlevert..
Upgrade actie van vorig jaar, die ik gebruikt heb om bij bestelling de Fatty te veranderen naar Lefty.
Kwam op een 400 euro extra, tov een nieuwe Fatty.
Vraag eventueel aan je fietsenmaker om eens een weekend te mogen rijden met een Lefty, de meeste handelaars van C'dale hebben er wel eentje in reserve liggen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichtenik heb daar toen voor gekeken maar ik vond het nog altijd redelijk duur.
Zo'n reducer headset plaatsen, dan kan je eender welke vork erin steken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenDan heb ik het van ergens anders.
Nog steeds met de Lumicycle set ?
Ik ben zelf regelmatig op pad in het donker met Betty
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichtenenkele opmerkingen over de laatste 25 comments van cannondale...
Ik rij ook al jaren met C'dale en heb vooral met Fatty super en Ultra gereden. Echt super vorken zijn het ook weer niet als ze zo uit het fabriek komen. Mijn super moest zowat ieder jaar op onderhoud in het begin. De Ultra iets minder maar toch. Ik heb ze dan laten 'tunen' door 88+ en sinds toen ben ik eigenlijk pas content van de headshocks tijdens de gewone ritten.
De laatste tijd rijden we echter meer en meer in de Vogezen en de Ardennen etc en daar merk ik dat ik echt op het limiet van de vorken aan het rijden ben. Tijdens het afdalen merk ik dat ik sneller en veiliger zou kunnen afdalen indien ik iets meer veerweg heb. Ik heb ook vergeleken met een andere vering en dat verschil is daar echt te merken.
Maar om mijn Headshock nu te gaan veranderen door een FOX oid daar denk ik nog niet aan.
Mijn vorige F1000 met Fatty D (60 mm veerweg) waar ik ongeveer 9 jaar mee gereden heb en waar ik ongeveer toch zo'n 35.000 km mee gebold heb deed het prima. Ik heb met die vork op zowat alle terreinen in alle kanten van het land geweest en die heeft mij nooit in de steek gelaten. Persoonlijk vond ik die relatief korte veerweg voldoende, ook in de Ardennen bij lange afdalingen met dikke keien en/of boomstronken. Preventief deed ik jaarlijks de F1000 binnen om de olie van de vork te laten verversen. Ik heb nooit problemen gekend, of toch wel, één keertje dat ik een schuurgeluid hoorde bij het inveren. Bleek er uiteindelijk een scheurtje in de beschermhoes te zitten, waardoor er vuil naar binnen was geslopen. Vervangen en het probleem was opgelost.
De 4SL die ik nu heb heeft een Fatty Ultra DLR met 80 mm veerweg, na wilde verhalen over drukverlies en dergelijke stond ik in het begin toch redelijk sceptisch tegenover deze vork. Nu, een jaar later, een dikke 3.000 km op de teller en na op alle soorten terrein gereden te hebben ben ik supercontent over deze vork. Hij is licht, heeft naar mijn mening meer dan voldoende veerweg, veert net iets harder dan de Fatty D (en daar hou ik wel van) en heeft nog niets aan druk verloren. Ik heb de druk een tweetal weken nog gecheckt en die staat nog steeds op de 5,5 bar, net als toen 'k hem kocht. Ik heb dus echt geen klagen over Fatty's. Misschien ben ik ook niet veeleisend, dat kan ook zijn.
Enfin, betrouwbaarheid is al een heel belangrijk ding, en betrouwbaar is 'm.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mafia CoureuroIk ben geen cannondale specialist dus laat ik de talrijke discussies van Fatty en Lefty aan mij voorbijgaan . Ik vraag mij wel af hoe da voorwiel (stevig) vast zit ?
Over Fatty en Lefty kan je lang discussieren. Concreet, als je de centen er aan kan en wil geven, is een Lefty de betere keuze. Een Fatty is wat beperkter en gaat bij zwaar gebruik/terrein sneller op zijn limiet zitten.
Stuk goedkoper ook.
Doe je puur zandpaadjes, zal die Fatty wel voldoende zijn. Wil je regelmatig de Ardennen aandoen, is een Lefty de logische keuze.
Perfect vergelijkbaar met andere vorken, want er is natuurlijk meer dan Fatty en Lefty.
Een 80mm vork voor het Vlaamsche land, 100mm voor het zwaardere werk en voor wie heftig naar beneden dendert.
Comment
-
Lefty of Fatty?
Die 80mm van de Fatty voldoet ruimschoots, op eender welk parcours, het gaat hier trouwens over een Lefty of Fatty op een hardtail. Iemand die voor een hardtail kiest, kiest meer voor prestaties dan voor comfort. Hoge prestaties hoeven geen veerwegen van 110mmm. Een Fatty is daarom zeker geen verkeerde vork op een hardtail. De Fatty vork op de Cannondale scoort beter op het vlak van prijs/kwaliteit/stijfheid/gewicht dan eender welke Lefty. De Fatty is een gevestigde waarde en heeft z'n kwaliteiten al bewezen in de afgelopen jaren en is niet minder betrouwbaar dan een Lefty.
Dat de professionals allemaal met Lefty's rijden is niet meer dan normaal, da's pure marketing.
Een Lefty is oké, zeker als je de centen er voor wilt geven, maar rationeel scoort de Fatty beter. Daar bestaat geen twijfel over. Dit is een objectief oordeel vellen over twee soorten vorken. Dat sommigen hier beweren dat mensen de Lefty niet de hemel inprijzen omdat ze de centen ervoor niet hebben, hebben schromelijk ongelijk. Als ik wil staan hier morgen wel twintig Taurines met een Lefty in m'n garage. M.a.w., laat die kinderachtige veronderstellingen achterwege.
Kijk trouwens eens naar topfietsen van andere merken, de hardtails ervan hebben allemaal vorken met een veerweg variërend van 80 tot 90 mm veerweg. Dat zegt genoeg.
De Trek Elite 9.9 SL heeft een vork met 85mm veerweg.
De Specialized S-Works Carbon HT Disc heeft een vork met 90mm veerweg
De Cube Elite HPT XO Titanium heeft een vork met 80 mm veerweg
De Canyon Ultimate CF 9.0FBI heeft een vork met 80mm veerweg.
.....
....
...
Hardtails horen hard te zijn, het staat immers in de benaming.
Comment
-
Marathonrijders doen het meer en meer met lichte racefully's met voor en achteraan 100mm veerweg. Het verschil in comfort is toch enorm en ik mag praten, want ik heb zowel een hardtail, een softtail als een 100mm fully. Je gaat op de fully gewoon langer sneller omdat je minder vermoeid raakt door het opvangen van de slagen die een hardtail - en in mindere mate de softtail - je nog steeds doorgeeft.
Tijdens het klimmen kan je met de sofftail en nog beter met de fully zwaarder terrein aan omdat de tractie beter is. Je moet weeral minder energie verspelen om dat ding in de juiste banen te leiden. En bergaf , tja, daar moet ik geen tekening bijmaken zeker ?
Comment
-
Eén van de redenen waarom ik uitkijk naar mijn volgende bike, is dat ik dan nog eens wat kan oefenen op het maken van wheelies. Met mijn Super V was dat uitgesloten, want de achterdemper kon niet worden geblokkeerd.
Ik vrees eigenlijk ook dat het veerconcept van de Super V mij weer naar de hardtail drijft. Een Super V daalt immers goed (al paste de Super Fatty D met 80 mm veerweg totaal niet bij de achterkant van de fiets), maar pompt ook onvermijdelijk op bergop. Zelfs al blijf je rustig in het zadel, dan nog kan je het pompen niet elimineren.
Mss koop ik ooit nog wel eens een fully, maar dat zal nog wel even duren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenMarathonrijders doen het meer en meer met lichte racefully's met voor en achteraan 100mm veerweg. Het verschil in comfort is toch enorm en ik mag praten, want ik heb zowel een hardtail, een softtail als een 100mm fully. Je gaat op de fully gewoon langer sneller omdat je minder vermoeid raakt door het opvangen van de slagen die een hardtail - en in mindere mate de softtail - je nog steeds doorgeeft.
Tijdens het klimmen kan je met de sofftail en nog beter met de fully zwaarder terrein aan omdat de tractie beter is. Je moet weeral minder energie verspelen om dat ding in de juiste banen te leiden. En bergaf , tja, daar moet ik geen tekening bijmaken zeker ?
Tita en carbon geven een beter comfort dan alu, een softtail hoef ik sinds de Taurine niet meer.
Zodoende vind ik persoonlijk de Taurine ideaal als allrounder. 110mm vooraan mag dan overkill zijn, liever teveel veerweg dan te weinig. Je zal daar maar staan in the middle of nowhere met een een dichtgeklapte vork.
Comment
-
Gisteren mail gekregen van die dealer die mij een Cannondale F1 van dit jaar kan leveren met korting. In zijn eerste mail had hij het over 15 % en een prijs van 1799 €. Ik had hem geantwoord dat dat een mooie prijs is, maar dat dat meer dan 15 % korting is. Gisteren repliceerde hij dat hij een foutje had gemaakt, en dat de prijs 1899 € is i.p.v. 1799.
OK, nog helemaal geen slechte prijs, maar als je er rekening mee houdt dat je op een nieuwe sowieso ook 10 % moet kunnen krijgen (mogelijks in materiaal, dat wel), is 15 % voor een (bijna) oud model toch niet écht een goeie koop.
Even reply-en ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenMarathonrijders doen het meer en meer met lichte racefully's met voor en achteraan 100mm veerweg. Het verschil in comfort is toch enorm en ik mag praten, want ik heb zowel een hardtail, een softtail als een 100mm fully. Je gaat op de fully gewoon langer sneller omdat je minder vermoeid raakt door het opvangen van de slagen die een hardtail - en in mindere mate de softtail - je nog steeds doorgeeft.
Tijdens het klimmen kan je met de sofftail en nog beter met de fully zwaarder terrein aan omdat de tractie beter is. Je moet weeral minder energie verspelen om dat ding in de juiste banen te leiden. En bergaf , tja, daar moet ik geen tekening bijmaken zeker ?
Comment
Comment