Ik ben niet zo veeleisend. M'n conditie is vermoedelijk ook maar 'n schijntje van de jouwe, dus ik ben sowieso sneller content.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk ben niet zo veeleisend. M'n conditie is vermoedelijk ook maar 'n schijntje van de jouwe, dus ik ben sowieso sneller content.
In feite best dat ik in de Vlaamse Ardennen woon, want zelfs met de koersfiets heb ik graag dat er hellingen (moeten er niet àl te veel zijn natuurlijk) in het parcours zitten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk wil net geen asfalt, en al zeker niet tijdens 'n afdaling !
Single tracks met korte snelle bochtjes
Comment
-
Hé, ze zijn het forum aan het wijzigen terwijl we erop zitten. Zo dadelijk wordt dit topic verplaatst, geloof ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenBeter nog, het moet. Waarom zou je anders al die versnellingen meezeulen ? Dan kan je zowel met een singlespeed aan de slag.
Misschien omdat het soms wel eens handig kan zijn? Trouwens als je zo begint dan kan je de lijn ook doortrekken naar de wielertoeristen op hun koersfietsen hé (asfaltjanetten om het in uw omgangstaal te zeggen). Wie gebruikt daar op het vlakke ooit z'n 39 - 25? Niemand.
Ik had het 22 bladje vooraan op m'n 4 SL MTB nog niet gebruikt, hier in de Kempen kom ik zo goed als nooit van dat groot blad vooraan af, tot ik twee weken geleden voor de eerste maal naar Saint-Hubert ben gaan rijden. Handig hoor, die volgens u overbodige versnellingen.
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenMaar da's ieder zijn goesting. Ik klim graag. Die ardennen marathons en dergelijke, zalig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichtenvan die parcours met lintjes tussen de bomen, en dan 10 keer hetzelfde bergske op, daar krijg ik het vliegend Sch... van. Het draaien en keren op zich, ok, maar als daar zo 50 man op en neer ligt te rijden, bijna wiel aan wiel, dat vind ik maar niks.
Maar ieder zijn goesting natuurlijk.
Kanten van linkhout-lummen heb je iets wat erg op zo'n lintjes parcours lijkt, maar er zit telkens een stukje bos tussenin, een paar struiken, zodat je de andere lussen niet ziet. Een van mijn favoriete tracks, ook gedeeltelijk ingewerkt in de Demervallei Marathon van de United Bikers Diest.
Comment
-
Ik zou ook graag beginnen met mountainbiken. Vroeger heel veel gefietst, meer dan enkel heen en terug naar school, maar het studentenleven heeft natuurlijk zijn gevolgen gehad. Dus wat extra beweging is meer dan welkom.
Maar mijn probleem is nu: Welke mountainbike schaf ik me best aan? Ik heb geen kennis qua materiaal, merken, ...
Wat raden jullie me aan? Een echt beperkt budget is er ook niet, zolang het maar redelijk blijft
Comment
-
Nog een fotootje gevonden van mijn bike toen ie nog zo goed als nieuw was, nu bijna vier jaar geleden denk ik.
Ondertussen heeft ie andere wielen, voorderrailleur, een hele hoop blutsen. Verder zijn zowat alle stikkers verdwenen, het merkplaatje van scott vanvoor op het frame aan het balhoofd hangt er ook niet meer op. Kabels zijn werkelijk al op sommige plaatsen IN het aluminium geschuurd, je voelt daar echt putjes nu,...
Maar, dat ding blijft lekker rijden, hoewel, die vork, die moet mss toch maar eens vervangen worden want daar is het beste echt wel af.
Dan een fotootje van toen ik last had van fading op mijn remmen. Daarvoor had ik het nooit gehad maar een kleine "bergpas" in frankrijk over asfalt afdalen waardoor er een 3 tal keer brutaal werd afgeremd van 70 naar 20 was al genoeg voor de remschijf zijn eerste verkleuringen te laten vertonen. En stinken dat dat deed:
Tot slot nog een fotootje dat ook in andere topics niet meteen zou misstaan. Na een stoffig zomerritje een appeltje eten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenTsja... waarom zeul je die versnellingen allemaal mee?
Misschien omdat het soms wel eens handig kan zijn? Trouwens als je zo begint dan kan je de lijn ook doortrekken naar de wielertoeristen op hun koersfietsen hé (asfaltjanetten om het in uw omgangstaal te zeggen). Wie gebruikt daar op het vlakke ooit z'n 39 - 25? Niemand.
Ik had het 22 bladje vooraan op m'n 4 SL MTB nog niet gebruikt, hier in de Kempen kom ik zo goed als nooit van dat groot blad vooraan af, tot ik twee weken geleden voor de eerste maal naar Saint-Hubert ben gaan rijden. Handig hoor, die volgens u overbodige versnellingen.
Dat jij een echt beest bent op de MTB weten we ondertussen al. Maar denk er ook eens aan dat niet iedereen zo'n superconditioneel megatalent als u is hé. Ik denk niet dat gTa nu al bekwaam is om op een gezonde manier een marathon in de Ardennen te rijden.
Ik denk dat Kamikaze bedoelt dat je je aantal versnellingen zo veel mogelijk moet gebruiken. Dat is wat anders dan zeggen dat een rit op het vlakke nooit mag. Ik kan hem daarin eigenlijk wel volgen.
Mijn pa heeft op zijn Pinarello een triple, maar in feite mijdt hij steile hellingen. Nochtans wonen wij midden de heuvelzone van de Ronde van Vlaanderen, pal tss de Léberg en de Berendries in (de kenners zullen wel weten welke relatief bekende straat daar tussenin ligt). In zijn plaats had ik eerder een Compact gekocht, want ik ben er zeker van dat hij ook zijn grootste versnellingen niet gebruikt. Trouwens, vanaf het moment dat ik in mindere conditie verkeer, en ik wel een kleinere versnelling kan gebruiken, schakel ik ook over op een compact.
Wat die superconditie betreft: daarvoor hoef je echt geen talent te hebben. Ik heb na een zomer van zeer veel fietsen eens een marathon van 75 km (in de praktijk, want in theorie was hij 80 km, en dan waren we nog 5 km verkeerd gereden ook) in de Ardennen gedaan. Bij aankomst was ik nog bijlange niet moe. Ik kon eigenlijk makkelijk nog 50 km (of meer) bij gedaan hebben. Ik was echt nog zo fris als een hoentje. Temeer ook omdat ik dacht dat het nog 10 km was.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk BerichtenIk denk dat Kamikaze bedoelt dat je je aantal versnellingen zo veel mogelijk moet gebruiken. Dat is wat anders dan zeggen dat een rit op het vlakke nooit mag. Ik kan hem daarin eigenlijk wel volgen.
Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk BerichtenWat die superconditie betreft: daarvoor hoef je echt geen talent te hebben.
Komaan hé Bikefreak, dat weet m'n gat ook wel zenne... .
Ik hoop dat deze uitspraak om te lachen was?
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenSerieus?
Komaan hé Bikefreak, dat weet m'n gat ook wel zenne... .
Ik hoop dat deze uitspraak om te lachen was?
Enfin, ik laat u, anders ga je mij nog hetzelfde verwijten, en dat is in feite helemaal de bedoeling niet. Evenmin is het mijn bedoeling weer in een heftige discussie verwikkeld te geraken.
Je snapt allicht wel waarover ik het heb.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk ben niet zo veeleisend. M'n conditie is vermoedelijk ook maar 'n schijntje van de jouwe, dus ik ben sowieso sneller content.
September is voor mij steeds een volledige rustmaand, dan kom ik amper op de fiets. Bovendien net van werk veranderd, en dan is de fut er 's avond wel uit om nog veel op de fiets te kruipen.
Het is mij vooral te doen om het amuseren, en dat kan ik nu eenmaal niet op een te vlak parcours. Klimmen hoort er gewoon bij. Er zijn tegenwoordig teveel parcours die je evengoed met een cyclocross fiets kan rijden. Dan komt het echte biken er niet aan te pas, en kan je zowel op smalle bandjes met kleine noppen over die paadjes zoeven. In de Ardennen zie je dat niet, daar kom je met zo'n ding gewoon nergens boven.
Dat is wat ik bedoel, zeker niet naar conditie toe. Er zijn er maar enkelen die zich in belgie conditiebeest mogen laten noemen, en die zie je regelmatig op tv. Ik hoor daar duidelijk niet bij.
Edit:
Eens je de toertochten van zo'n 50 km vlot kan uitrijden, moet je maar eens regelmatig naar de Ardennen trekken. Stany Smol tochten zijn steeds perfect in orde. Als je er zo enkele hebt gedaan, wil je niks anders meer. Ik wil heel graag eens met je meerijden.
Dan zal je zien dat die conditie best wel meevalt.
Spijtig is wel dat het seizoen voor de Ardennentochten nu erg moeilijk is. De eerste hellingen liggen bevrozen, en het is er sowieso een stuk kouder en vochtiger. Daar moet je wel voor zijn...
Je ziet maar
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk denk niet dat gTa nu al bekwaam is om op een gezonde manier een marathon in de Ardennen te rijden.
Of bedoelt ge dat niet?
Man, ik ga dood peizek.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenConditie heeft hier weinig mee te maken. Je kan die marathons 'uitwandelen'. Ik vertrek daar steeds met het idee om deze op een leuke manier uit te rijden en me te amuseren. Ik ben nog nooit bezig geweest met m'n tijd. Tenzij in Bolland enkele jaren terug, toen viel ik net buiten de top 30. Sindsdien zijn de fietstrips schaarser geworden en de conditie allicht een stuk minder.
September is voor mij steeds een volledige rustmaand, dan kom ik amper op de fiets. Bovendien net van werk veranderd, en dan is de fut er 's avond wel uit om nog veel op de fiets te kruipen.
Het is mij vooral te doen om het amuseren, en dat kan ik nu eenmaal niet op een te vlak parcours. Klimmen hoort er gewoon bij. Er zijn tegenwoordig teveel parcours die je evengoed met een cyclocross fiets kan rijden. Dan komt het echte biken er niet aan te pas, en kan je zowel op smalle bandjes met kleine noppen over die paadjes zoeven. In de Ardennen zie je dat niet, daar kom je met zo'n ding gewoon nergens boven.
Dat is wat ik bedoel, zeker niet naar conditie toe. Er zijn er maar enkelen die zich in belgie conditiebeest mogen laten noemen, en die zie je regelmatig op tv. Ik hoor daar duidelijk niet bij.
Edit:
Eens je de toertochten van zo'n 50 km vlot kan uitrijden, moet je maar eens regelmatig naar de Ardennen trekken. Stany Smol tochten zijn steeds perfect in orde. Als je er zo enkele hebt gedaan, wil je niks anders meer. Ik wil heel graag eens met je meerijden.
Dan zal je zien dat die conditie best wel meevalt.
Spijtig is wel dat het seizoen voor de Ardennentochten nu erg moeilijk is. De eerste hellingen liggen bevrozen, en het is er sowieso een stuk kouder en vochtiger. Daar moet je wel voor zijn...
Je ziet maar
Niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenSorry maar van dat "uitwandelen" dat geloof ik precies niet, bij 't MTB'en moet je (zeker op zwaar oneffen of mul of muddy terrein) toch echt wel 'n "minimumsnelheid" hebben. Zodat je over 2/3 van de hobbeltjes heen "vliegt", en niet teveel snelheid verliest in de plassen/modderpoelen (= weer optrekken). Ik ondervond dat toch op m'n eerste TT twee weken geleden: te traag is ook lastig, even lastig bijna.
Niet?
Ik weet niet waar je nu al ergens aan zit ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk BerichtenIk vond het vooral nogal onnozel dat jij het zo stelde.
Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk BerichtenHet lijkt erop alsof je op alles springt waar je kan op springen, sinds die discussies die je al had met Kamikaze. Het is gewoon overdreven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenSorry maar van dat "uitwandelen" dat geloof ik precies niet, bij 't MTB'en moet je (zeker op zwaar oneffen of mul of muddy terrein) toch echt wel 'n "minimumsnelheid" hebben. Zodat je over 2/3 van de hobbeltjes heen "vliegt", en niet teveel snelheid verliest in de plassen/modderpoelen (= weer optrekken). Ik ondervond dat toch op m'n eerste TT twee weken geleden: te traag is ook lastig, even lastig bijna.
Niet?
M.a.w., als je 't niet gewoon bent om die afstand te rijden en dan nog in combinatie met het zware parcours erbij, dat je ook niet gewoon bent, dan is het sterven. Ook al heb je 't afgelegd op je eigen tempo, zo simpel is dat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenSorry maar van dat "uitwandelen" dat geloof ik precies niet, bij 't MTB'en moet je (zeker op zwaar oneffen of mul of muddy terrein) toch echt wel 'n "minimumsnelheid" hebben. Zodat je over 2/3 van de hobbeltjes heen "vliegt", en niet teveel snelheid verliest in de plassen/modderpoelen (= weer optrekken). Ik ondervond dat toch op m'n eerste TT twee weken geleden: te traag is ook lastig, even lastig bijna.
Niet?
Je moet geen snelheid hebben, maar uithouding. Dan kan je ook beter tegen die lastige stukken.
Edit:
Simpel gesteld: eerst uithouding, dan pas snelheid. Toch zeker als je zinnens bent langere tochten te maken.Last edited by Beta; 31/10/2007, 18:28.
Comment
Comment