Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Even een domme vraag: Ik heb nog nooit met schijfremmen gereden (op een fiets), maar is dit dan zoveel beter dan V-brakes en bovendien, is het zijn meerprijs waard? Ik bedoel dus, indien je niet echt mega intensief bezig bent met mountenbiken, is de aankoop van een fiets met schijfremmen dan wel een goede aankoop of ga je beter eens zien naar iets goedkopers?
Zoals je weet ben ik vorige week naar de Ardennen gaan rijden (Saint-Hubert), we waren daar met een man of tien. Er waren enkele jongens bij die beginnend fietser zijn, net zoals jij. We hebben daar een 65 km gereden, drie jongens zijn afgehaakt na de eerste tour. Twee beginnende fietsers zijn met ons verder gereden, ze hebben op hun eigen tempo elke keer naar boven gereden. En op de meer vlakkere stukken heb ik het tempo eerder laag gehouden zodat iedereen mee kon. Ik kan u één ding vertellen, die twee beginners konden we bijeen keren na die 65 km, die konden geen pap meer zeggen.
M.a.w., als je 't niet gewoon bent om die afstand te rijden en dan nog in combinatie met het zware parcours erbij, dat je ook niet gewoon bent, dan is het sterven. Ook al heb je 't afgelegd op je eigen tempo, zo simpel is dat.
Even een domme vraag: Ik heb nog nooit met schijfremmen gereden (op een fiets), maar is dit dan zoveel beter dan V-brakes en bovendien, is het zijn meerprijs waard? Ik bedoel dus, indien je niet echt mega intensief bezig bent met mountenbiken, is de aankoop van een fiets met schijfremmen dan wel een goede aankoop of ga je beter eens zien naar iets goedkopers?
Vbrakes met paralellogram (xtr of xt-pré-2007) op de Vbrake-wielen met ceramische laag op het remoppervlak = meer dan genoeg voor Benelux, inclusief Ardennen mits geen 3daagse in de regen/modder
bergen of meerdaagse door regen/modder = schijfremmen !!!!!
voordeel Vbrakes: goedkoper, lichter, eenvoudiger maar vooral : LICHTER en genoeg
DUS: ge gaat niet naar de bergen, ge rijdt geen meerdaagse ritten in BE = koop dan Vbrakes
maar weet dat ge bijna geen "goede" MTB's te koop meer vind zonder disc-brakes
ze weten gewoon dat dat niet verkoopt
en freaks kiezen de afmontage toch helemaal zelf en kopen dus kader + componenten
Vbrakes met paralellogram (xtr of xt-pré-2007) op de Vbrake-wielen met ceramische laag op het remoppervlak = meer dan genoeg voor Benelux, inclusief Ardennen mits geen 3daagse in de regen/modder
bergen of meerdaagse door regen/modder = schijfremmen !!!!!
voordeel Vbrakes: goedkoper, lichter, eenvoudiger maar vooral : LICHTER en genoeg
DUS: ge gaat niet naar de bergen, ge rijdt geen meerdaagse ritten in BE = koop dan Vbrakes
maar weet dat ge bijna geen "goede" MTB's te koop meer vind zonder disc-brakes
ze weten gewoon dat dat niet verkoopt
en freaks kiezen de afmontage toch helemaal zelf en kopen dus kader + componenten
Dat vind ik een mooie en duidelijke samenvatting flupke.
Ik wilde ook V-brakes op m'n 4SL, lichter en onderhoudsvriendelijker, maar vermits Cannondale alleen nog maar op de goedkoopste modellen V-brakes zet was ik genoodzaakt om schijfremmen te nemen.
Hoe zit het trouwens met de slijtage van de schijfremblokjes in extreem vettige omstandigheden? M.a.w., gaan de gemiddelde schijfremblokjes langer mee dan de gemiddelde V-brake remblokjes bij gelijk gebruik? Ik heb ooit in Arlon een wedstrijd gereden en mijn nieuwe V-brakeblokjes van voor de wedstrijd waren na de race gewoon op. Zouden de schijfremblokjes het daar langer uitgehouden hebben?
Dat vind ik een mooie en duidelijke samenvatting flupke.
Zouden de schijfremblokjes het daar langer uitgehouden hebben?
misschien,
'k ben geen groot specialist in remblokjes,
maar er zijn 2 soorten voor disc: "natuurlijke" en "metalen", de "natuurlijke" zou je helemaal kwijt geweest zijn,
wil je daar echt meer van weten : forum van www.mountainbike.be
Even een domme vraag: Ik heb nog nooit met schijfremmen gereden (op een fiets), maar is dit dan zoveel beter dan V-brakes en bovendien, is het zijn meerprijs waard? Ik bedoel dus, indien je niet echt mega intensief bezig bent met mountenbiken, is de aankoop van een fiets met schijfremmen dan wel een goede aankoop of ga je beter eens zien naar iets goedkopers?
1 fiets: Vbrake = minste miserie, niet duur (koop wel xt pré'07 of xtr of magura hs33)
ga je toch de bergen in, leen of koop dan een 2dehands Disc-setje (rem+wiel) om vooraan te monteren,
dat is makkelijk en achteraan zou een Vbrake ALTIJD moeten volstaan
noot: XT heeft vanaf 2007 geen parallellogram-duwarm meer omdat de xt vooral voor trekkingfietsen wordt gebruikt en dan moet alles zo eenvoudig mogelijk zijn (ivm herstellingen in Tibet of Timouktou)
Vbrakes met paralellogram (xtr of xt-pré-2007) op de Vbrake-wielen met ceramische laag op het remoppervlak = meer dan genoeg voor Benelux, inclusief Ardennen mits geen 3daagse in de regen/modder
bergen of meerdaagse door regen/modder = schijfremmen !!!!!
voordeel Vbrakes: goedkoper, lichter, eenvoudiger maar vooral : LICHTER en genoeg
DUS: ge gaat niet naar de bergen, ge rijdt geen meerdaagse ritten in BE = koop dan Vbrakes
maar weet dat ge bijna geen "goede" MTB's te koop meer vind zonder disc-brakes
ze weten gewoon dat dat niet verkoopt
en freaks kiezen de afmontage toch helemaal zelf en kopen dus kader + componenten
1 fiets: Vbrake = minste miserie, niet duur (koop wel xt pré'07 of xtr of magura hs33)
ga je toch de bergen in, leen of koop dan een 2dehands Disc-setje (rem+wiel) om vooraan te monteren,
dat is makkelijk en achteraan zou een Vbrake ALTIJD moeten volstaan
noot: XT heeft vanaf 2007 geen parallellogram-duwarm meer omdat de xt vooral voor trekkingfietsen wordt gebruikt en dan moet alles zo eenvoudig mogelijk zijn (ivm herstellingen in Tibet of Timouktou)
merci guys!
Als je echt niets van het mountenbike wereldje kent, zoals ik dus, zie je allemaal van die types staan, maar geen idee of dat deftig is of niet. Toen ik de mijne kocht wat het: ik wil V-brakes, een mooi kaderke (kleur), een vering die niet overdreven meegeeft en shimano vitesse .
Kost 450€, maar ik weet niet of dat goed is. Ik vind hem gewoon mooi
Zo'n fiets voldoet om af en toe eens te gaan crossen hoor, hij zal wat zwaar zijn maar zo belangrijk is dat niet voor amateurs als ons hé.
De kleur vind ik minder, het is mode vandaag dat MTB's in anoniem grijs of zwart zijn, persoonlijk vind ik dat niet zo mooi. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Kost 450€, maar ik weet niet of dat goed is. Ik vind hem gewoon mooi
Vind ik ook wel cool. Zoiets zou ik nog wel kopen als gewone fiets, want in feite heb ik dat niet, en ik zie het niet zitten om één van mijn Cannondales of mijn Pinarello als fiets voor in de stad te gebruiken. Dus dan maar een cool fietsje van niet meer dan 500 €.
Ik zou wel niet snel zoiets kopen om mee te gaan MTB-en. Het zal wel gaan, maar de werking van de componenten zal snel minder goed worden.
Vind ik ook wel cool. Zoiets zou ik nog wel kopen als gewone fiets, want in feite heb ik dat niet, en ik zie het niet zitten om één van mijn Cannondales of mijn Pinarello als fiets voor in de stad te gebruiken. Dus dan maar een cool fietsje van niet meer dan 500 €.
Ik zou wel niet snel zoiets kopen om mee te gaan MTB-en. Het zal wel gaan, maar de werking van de componenten zal snel minder goed worden.
Als ik zie waarvoor ik mijn mountenbike de afgelopen jaren heb voor gebruikt:
80% Om me gewoon te verplaatsen (bakker, sportcomplex, iemand gaan bezoeken)
10% Fietstochtjes (maar 1 keer in die 6 jaar eens meer dan 100km gereden)
10% Off road (ik neem bijvoorbeeld in het park altijd een off road short cut en af en toe zoek ik wel eens het ruiger parcour op, vroeger zelfs over zandschanzen zitten vliegen en stuff)
Waarom dan in goedsnaam eigenlijk een MBK kopen zeg je dan?
Wel, ik heb tot mijn huidige altijd een gewone fiets gehad. Die is meestal "lichter", sneller en praktischer (betere spatlappen bijvoorbeel). Een mountenbike is gewoon steviger, kan ik veel bruuter mee omgaan , en kan tegen een stootje. Hoe vaak ik al (enorm) zwaar gevallen ben mijn mijn mountenbike en hoe lang die al meegaat...een gewone fiets had al lang in stukken vaneen gelegen . De manier waarop sommige wegen/fietspaden hier in de buurt bijliggen is nog een groot argument om een mountenbike te kopen
Wel ja, ik vind een MTB (van mountainbike dus) gewoon cooler om mee rond te rijden dan een hybride, die dan weer praktischer is voor zulke gewone ritjes, dus denk ik zoiets te kopen. En aangezien Cube hier in de streek verkocht wordt, zal dat een grote kanshebber zijn. Tenzij ik nog ergens een leuk ander fietsje tweedehands op de kop kan tikken natuurlijk.
Au matin, il ne faisait pas un temps ? mettre un ? roctier ? (tailleur de pierre) dans sa carri?re de pierre au Pays Blanc (de poussi?re !). Beau succ?s cependant avec 621 bikers et 153 marcheurs
La pluie avait refroidi certaines ardeurs. Mais pour les 621 Bikers engag?s dans la carri?re Cimescaut l?ouvrage n?a pas manqu?. Voyons comment on termine l?aventure.
Op 11 november is 't weer daar te doen.
I'm in !!!
Ziet er wel cool uit. Ik kom ook es tot daar. Rond welk uur vertrekken jullie meestal.
Als beginnende Mtb'er koop je best een niet al te dure fiets want misschien hoe je het niet lang vol en dan is het jammer van een dure fiets te kopen !
Maar weet dat bij een goedkope fiets alles kapot zal gaan wat er maar kapot kan gaan (bij regelmatig gebruik natuurlijk).
Het enige wat niet vervangen was van mijn 1ste mtb was het kader. bij mijn vorige was zelf dat kapot !
Comment