Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
    Dat kies je toch zelf!
    Je kan elke sport buiten het seizoen beoefenen. Ik gaf gewoon iemand anders gelijk. Die andere doelde erop dat velen MTB als wintersport zien, wat in feite niet klopt.
    Cyclocross kan je in de zomer natuurlijk ook beoefenen. Ideaal zal het niet zijn, maar het kan.
    Als je alles had gelezen, had je het wel door gehad.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
      Ik ga is meefietsen denk ik
      Ja idd!

      Ik denk dat we het over andere routes hebben.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jerred Bekijk Berichten
        Ja idd!

        Ik denk dat we het over andere routes hebben.
        Het krioelt daar ook van de routes he. Makkelijk om van de ene groene route in de andere over te gaan.
        Niet voor niks is hartje Hageland een van de belgische bike paradijzen he

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          Het krioelt daar ook van de routes he. Makkelijk om van de ene groene route in de andere over te gaan.
          Niet voor niks is hartje Hageland een van de belgische bike paradijzen he
          Je let daar nooit op maar als je eens gaat fietsen staat het vol met van die fietsbordjes. Zelfde met knooppuntenroutes

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
            Dat kies je toch zelf!
            Initieel was mountainbike enkel een zomersport, en dat is het eigenlijk nog steeds. Echter, door de populariteit van de sport hebben ze er in België ook een wintersport van gemaakt. De talrijke VTT's in de winter zijn daar het beste bewijs van en trekken veel volk, vooral wegrenners die het kalmer doen in de winter stappen dan op de MTB en dat brengt geld in 't laatje voor de organiserende clubs. Toch worden de 'echte' wedstrijden (UCI World Cup bijvoorbeeld) nog steeds enkel in de zomer verreden, niet letterlijk het seizoen 'zomer' natuurlijk, anders kon je maar 3 maanden per jaar rijden. Wel vanaf begin maart tot begin oktober, de 'goedweer' periode van het jaar zeg maar.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
              Het atlasgebergte heb ik nog niet gedaan, maar dat kon je wel raden. Reed je daar met een full suspension? Welke?

              In de winter ligt het niet per sé spekglad als het sneeuwt hoor.
              Full suspension fietsen zijn niet echt mijn ding enkele jaren geleden een paar maanden met zo'n toestel gereden maar dat viel geweldig tegen ! misschien zijn de high-end FS fietsen wel deftig ? en dan nog ... het gevoel is toch stukken beter met een hardtail.

              Ik kan u het atlas gebergte zeker aanraden ! tussen 20&30 mei ben ik er te vinden ergens tussen Fès en Ouarzazate
              enkele beelden van in 2004 :




              Last edited by ; 09/01/2008, 00:53.

              Comment


              • Leuke beelden. Zo op het eerste zicht, heb je daar idd niet echt een fully nodig, hoewel een beetje veerweg (ook achteraan) nooit kwaad kan.
                Er zit idd veel verschil op volledig geveerde fietsen. Als je een goedkoop model reed, dan is dat niet echt representatief, hoewel je tegenwoordig wel minder geld nodig hebt voor deftige veersystemen dan vroeger.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Schoon frame.




                  Schone vork.

                  Comment


                  • Kben aan het uitkijken voor een nieuwe MTB en ik vroeg mij af
                    wat jullie (al dan niet uit ervaring) verkiezen qua remmen.
                    Kheb nu nog de gewone V-brakes maar nu zou ik toch graag voor iets anders gaan,
                    persoonlijk heb ik een voorkeur voor Magura's Rim Brakes( http://www.magura.com/english/frameset/frameset.htm ), want k werk zelf in een fietsenwinkel tijdens het weekend en daar komen nogal vaak mensen met problemen aan hun remschijven, remschijven vergen volgens mij ook meer onderhoud en dergelijke?

                    Grtzzz.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Fox Bekijk Berichten
                      Kben aan het uitkijken voor een nieuwe MTB en ik vroeg mij af
                      wat jullie (al dan niet uit ervaring) verkiezen qua remmen.
                      Kheb nu nog de gewone V-brakes maar nu zou ik toch graag voor iets anders gaan,
                      persoonlijk heb ik een voorkeur voor Magura's Rim Brakes( http://www.magura.com/english/frameset/frameset.htm ), want k werk zelf in een fietsenwinkel tijdens het weekend en daar komen nogal vaak mensen met problemen aan hun remschijven, remschijven vergen volgens mij ook meer onderhoud en dergelijke?

                      Grtzzz.
                      Schijfremmen slepen al sneller eens een beetje dan velgremmen.
                      Veel hangt ook af van waar en onder welke omstandigheden je wil MTB-en. Wil je in Vlaanderen blijven, en heb je een voorkeur voor iets drogere omstandigheden, dan volstaan V-brakes zeker. In nat weer ben je sowieso beter af met schijfremmen. En hydraulische remmen (al dan niet schijfremmen) zijn aangenamer als je veel moet remmen.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Fox Bekijk Berichten
                        Kben aan het uitkijken voor een nieuwe MTB en ik vroeg mij af
                        wat jullie (al dan niet uit ervaring) verkiezen qua remmen.
                        Kheb nu nog de gewone V-brakes maar nu zou ik toch graag voor iets anders gaan,
                        persoonlijk heb ik een voorkeur voor Magura's Rim Brakes( http://www.magura.com/english/frameset/frameset.htm ), want k werk zelf in een fietsenwinkel tijdens het weekend en daar komen nogal vaak mensen met problemen aan hun remschijven, remschijven vergen volgens mij ook meer onderhoud en dergelijke?

                        Grtzzz.

                        Persoonlijk verkies ik nog altijd de V-brake boven alle ander remtuig, de Magura's zijn degelijk en onderhoudsvriendelijk maar vergen toch een specifieker onderhoud dan de V-brake, bovendien zijn ze ook zwaarder en zijn de remblokjes duurder dan die van een V-brake. Een V-brake is een simpel systeem waar je alle reparaties gemakkelijk zelf aan kan uitvoeren. Op m'n vorige MTB had ik goedkope ProMax V-brakes en die hebben altijd goed werk geleverd, ook in zware omstandigheden. Nadeel in de Ardennen bij modderweer met V-brakes na een lange rit: je remblokken zijn op na één rit en ze vreten je velgrand ongelooflijk in, maar remmen doet het altijd. Moest je regelmatig in modder rijden met lange afdalingen dan zou ik je de combinatie V-brake met een keramische velg aanraden. Anders dien je frequent je velgen te veranderen door de ingesleten velgrand.
                        Schijfremmen raad ik je enkel aan als je wekelijks lange ritten in zeer zware omstandigheden (modder, Ardennen,..) zou rijden. Maar wie van ons doet dat?

                        Spijtig dat m'n huidige fiets enkel te verkrijgen was met schijfremmen anders had ik terug voor een V-brake gegaan. Schijfremmen zijn zwaarder dan V-brakes, een klein vuiltje ertussen en het begint te zingen als gek, onderhoudsintensiever en je hebt specifieke tools nodig wil je 'r zelf aan werken. De fietsenmakers zijn er natuurlijk blij mee.

                        Nee, V-brakes zijn de max, één keer per jaar de kabeltjes invetten en je hebt er jarenlang plezier van.
                        En ja, ik spreek uit eigen ervaring, geen 'boekskespraat' dus.

                        Comment


                        • Geef mij toch maar schijfremmen hoor, sedert ik ermee rijd (2004), nooit problemen gehad

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                            Geef mij toch maar schijfremmen hoor, sedert ik ermee rijd (2004), nooit problemen gehad
                            Dat kan perfect.

                            Comment


                            • Kben zelf ook heel tevreden van mijn V-brakes maar kdenk dat die magura's toch nog net iets beter zijn dus kdenk dat ik voor die ga. Nu nog zoeken naar een nieuw fietske.

                              Comment


                              • magura HS33!

                                dat ge daar nu nog niet van overtuigd zijt?

                                Qua onderhoud valt dat wel mee. Ik zit nu aan m'n derde stel remblokken op ? 1800km ofzo? en heb één keer m'n olie laten verversen en leidingen laten ontluchten, maar dat was vrij in het begin. Voor de rest komt daar niets specefiek bij kijken...


                                Nu al een nieuwe fiets? Dan rijd ik binnenkort met het oud materiaal als we samen gaan...
                                Wat komt er in de plaats?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                                  magura HS33!

                                  dat ge daar nu nog niet van overtuigd zijt?

                                  Qua onderhoud valt dat wel mee. Ik zit nu aan m'n derde stel remblokken op ? 1800km ofzo? en heb één keer m'n olie laten verversen en leidingen laten ontluchten, maar dat was vrij in het begin. Voor de rest komt daar niets specefiek bij kijken...


                                  Nu al een nieuwe fiets? Dan rijd ik binnenkort met het oud materiaal als we samen gaan...
                                  Wat komt er in de plaats?
                                  Schakel eens over naar keramische velgen. Je eerste en 2e setje remblokken(neem de groene van magura) zulllen snel op zijn, daarna slijten die veeeel minder. Maak niet de fout om met de zwarte of rode blokken te rijden, dan geraakt je keramische laag resp. vol of versleten. De 4.1 XR ceramic van DT swiss had ik op mijn mudbike staan, maar samen met de bike verkocht. Alleen al die wielen waren toen al de prijs van de fiets waard, maar ja. Er moest eentje buiten, voor er een nieuwe mocht bijkomen. En ik ben wel akkoord dat 2 mtb's voldoende is. Een dunbandertje erbij, hoeft zelfs niet echt. Dan koop ik liever een extra wielset voor de mtb.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                    Geef mij toch maar schijfremmen hoor, sedert ik ermee rijd (2004), nooit problemen gehad
                                    Helemaal mee eens. Het enige dat ik nodig heb om mijn schrijfremmen (shimano XT 2004) in orde te houden zijn een paar zeskantjes en een tangetje. Daarmee heb ik al al mijn onderhoud al die jaren zelf kunnen doen.

                                    En ja, ze kosten iets meer en ze zijn iets zwaarder, maar die nadelen wegen bij mij absoluut niet op tegen de voordelen. En als je een bmi hebt van -20, dan mag je beginnen zeiken over gewicht. Anders niet, dan zet je jezelf beter wat scherper. Dat laatste is dus bij mij absoluut niet het geval.

                                    Schijfremmen geven ook gewoon bergen vertrouwen vind ik. Ik kan perfect noodstops doen vanaf 60 per uur met één vingertje aan elke rem.


                                    Je hebt er die voor zijn, en je hebt er die tegen zijn. Ik ben bij die eerste. 'K wil geen bike meer zonder.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                                      Helemaal mee eens. Het enige dat ik nodig heb om mijn schrijfremmen (shimano XT 2004) in orde te houden zijn een paar zeskantjes en een tangetje. Daarmee heb ik al al mijn onderhoud al die jaren zelf kunnen doen.

                                      En ja, ze kosten iets meer en ze zijn iets zwaarder, maar die nadelen wegen bij mij absoluut niet op tegen de voordelen. En als je een bmi hebt van -20, dan mag je beginnen zeiken over gewicht. Anders niet, dan zet je jezelf beter wat scherper. Dat laatste is dus bij mij absoluut niet het geval.

                                      Schijfremmen geven ook gewoon bergen vertrouwen vind ik. Ik kan perfect noodstops doen vanaf 60 per uur met één vingertje aan elke rem.


                                      Je hebt er die voor zijn, en je hebt er die tegen zijn. Ik ben bij die eerste. 'K wil geen bike meer zonder.
                                      Met V-brakes stop je niet trager hoor. Al hangt het af van model tot model.
                                      Schijfremmen zijn wel een tikkeltje makkelijker te doseren en ze zullen ook beter werken in natte omstandigheden, maar de remkracht op het droge is volgens mij zeer klein, zoniet onbestaande.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                        Met V-brakes stop je niet trager hoor. Al hangt het af van model tot model.
                                        Schijfremmen zijn wel een tikkeltje makkelijker te doseren en ze zullen ook beter werken in natte omstandigheden, maar de remkracht op het droge is volgens mij zeer klein, zoniet onbestaande.
                                        Je kan natuurlijk maar zo hard remmen als wat de grip van je banden toelaat. Daar kan je met techniek en bandenspanning nog wat grip aan toevoegen, maar dan is het op.
                                        Wat het grootste voordeel is van schijfremmen, is de doseerbaarheid. Je kan vrij vlot dat punt vinden waar je net niet doorslipt. Dat is stukken moeilijker met v-brakes gezien de constante veranderlijke van het vuil op je velgen, vochtigheid, staat van je remblokjes, staat van je velgen, en hoeveel je je kabeltje hebt aangedraaid. Zoals reeds aangehaald, op sommige modderritten gaat er een volledig setje remblokjes door igv v-brakes. Da's dus een verschil in remkracht en dosering op ettelijke 10-tallen kilometers.
                                        Door het overschot aan remkracht in schijfremmen, kan je een eventueel tekort aan kracht door 1 van die factoren veel makkelijker compenseren.
                                        Bovendien zijn de goede schijfremmen hydraulisch, en gaat de actie van de hendel veel sneller door naar de zuiger in de remklauw.
                                        Doseerbaarheid is dus voor mij de grootste factor om schijfremmen te kiezen. HS33 is ook een aardige tussenweg, maar zit qua gewicht nog steeds te hoog. Een setje goede schijfremmen is zelfs lichter dan een set HS33. Op vlak van onderhoud, haalt een HS33 het dan weer wel.
                                        Maar v-brakes, neen, da's voorbij. Tenzij voor een strandrit of uitsluitend baanverkeer.

                                        Comment


                                        • Kamikaze, je herhaalt me gewoon.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X