Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
    Met V-brakes stop je niet trager hoor. Al hangt het af van model tot model.
    Schijfremmen zijn wel een tikkeltje makkelijker te doseren en ze zullen ook beter werken in natte omstandigheden, maar de remkracht op het droge is volgens mij zeer klein, zoniet onbestaande.
    Weet ik wel hoor. Ik heb eerst drie jaar met V-brakes gereden, en nu rijd ik ongeveer al drie jaar met schijfremmen. 'K weet wel wat het verschil is.

    Voorbeeld, als ik vroeger een heel steile afdaling wilde doen tegen een tempo dat mijn stuurskills nog aankonden, (dus niet tegen een miljoen kilomter per uur bergaf en hopen dat je niets raakt) moest ik met mijn V-braken veel harder aan mijn remhevels trekken, ik had minstens drie vingers nodig wat maakt dat ik mijn stuur minder stevig vasthad en klappen op het voorwiel dus meer verraderlijk waren. Nu echter is één vingertje vaak genoeg, met de rest kan ik mijn stuur goed vastgrijpen.

    En op asfalt kan je volgens mij wel een paar mm remweg winnen hoor. Mijn voorste rem kan ik zo doseren dat ik nét niet overkop ga. Dat kon ik met mijn V-brakes niet. En op vaste ondergrond is het immers de kunst zoveel mogelijk uit je voorem te trekken.

    Het grootste voordeel by far is echter voor mij het feit dat die remmetjes altijd even goed remmen (behalve als ze vettig zijn, maar dat is meestal je eigen fout) Die remblokken mogen zo goed als versleten zijn, dat blijft remmen gelijk een bezetene. Als je remblokken wat meer versleten zijn hoef je geen kabels aan te spannen of niets. Dat regelt zichzelf allemaal. In die 3 jaar V-brakes en die 3 jaar schijfremmen heb ik met beide eigenlijk maar evenveel problemen gehad. Bij de V-brakes kon ik na elke moderrit kabels aanspannen, nu moet ik gewoon soms even mijn calipers is terug wat rechtzetten, that's it. Rem remblokjes vervangen en inremmen neemt mss tien minuten in beslag. Ik heb zelfs in die drie jaar nooit leidingen moeten ontluchten, en de remkracht is er nog steeds. Wel met blokjes van BBB, die van shimano zijn in mijn ogen niet veel waard.
    Last edited by glennvc; 20/03/2008, 00:55.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
      Weet ik wel hoor. Ik heb eerst drie jaar met V-brakes gereden, en nu rijdt ik ongeveer al drie jaar met schijfremmen. 'K weet wel wat het verschil is.

      Voorbeeld, als ik vroeger een heel steile afdaling wilde doen tegen een tempo dat mijn stuurskills nog aankonden, (dus niet tegen een miljoen kilomter per uur bergaf en hopen dat je niets raakt) moest ik met mijn V-braken veel harder aan mijn remhevels trekken, ik had minstens drie vingers nodig wat maakt dat ik mijn stuur minder stevig vasthad en klappen op het voorwiel dus meer verraderlijk waren. Nu echter is één vingertje vaak genoeg, met de rest kan ik mijn stuur goed vastgrijpen.

      En op asfalt kan je volgens mij wel een paar mm remweg winnen hoor. Mijn voorste rem kan ik zo doseren dat ik nét niet overkop ga. Dat kon ik met mijn V-brakes niet. En op vaste ondergrond is het immers de kunst zoveel mogelijk uit je voorem te trekken.

      Het grootste voordeel by far is echter voor mij het feit dat die remmetjes altijd even goed remmen (behalve als ze vettig zijn, maar dat is meestal je eigen fout) Die remblokken mogen zo goed als versleten zijn, dat blijft remmen gelijk een bezetene. Als je remblokken wat meer versleten zijn hoef je geen kabels aan te spannen of niets. Dat regelt zichzelf allemaal. In die 3 jaar V-brakes en die 3 jaar schijfremmen heb ik met beide eigenlijk maar evenveel problemen gehad. Bij de V-brakes kon ik na elke moderrit kabels aanspannen, nu moet ik gewoon soms even mijn calipers is terug wat rechtzetten, that's it. Rem remblokjes vervangen en inremmen neemt mss tien minuten in beslag. Ik heb zelfs in die drie jaar nooit leidingen moeten ontluchten, en de remkracht is er nog steeds. Wel met blokjes van BBB, die van shimano zijn in mijn ogen niet veel waard.
      Als je de kabels van de V-brakes voor een extreem zware modderige rit zo instelt dat het stelschroefje tot aan de aanslag van de remhendel is gedraaid, dan kan je onderweg met de hand de kabel terug aanspannen door gewoon handmatig de stelschroef uit te draaien. Ooit dikwijls genoeg gedaan. Je hoeft dus helemaal niet je kabels aan te spannen met de inbus aan de remmen zelf. Dan kan je na de rit wel doen.

      Naar mijn mening zijn V-brakes evengoed doseerbaar als schijfremmen. Ik heb al genoeg zware modderige ritten in de Ardennen gereden en ik blijf het zeggen. V-brakes hebben mij nooit in de steek gelaten. Momenteel zijn de achterblokjes van m'n LX schijfrem weeral 'verglast' of hoe noemen ze dat? Ik heb gisteren nog een 60 km in het bos gaan rijden, regio Herentals, deels op het BLOSO parcours, deels op andere nieuwe weggetjes die daar tegenwoordig talrijk in gebruik zijn genomen door de mensen van de wielerschool. Met veel korte steile beklimmingen en hellingen. Ik moest m'n achterrem keihard inknijpen om m'n achterwiel in steile afdalingen te laten blokkeren. Dat zijn dingen die ik nooit voorgehad heb met V-brakes, zelfs niet met een pak nattigheid en modder op de velgrand. En als er wat vuiligheid tussen je remblokjes of op de schijf zit beginnen ze spontaan te zingen.

      Je gaat me nooit horen zeggen dat schijfremmen slecht zijn, maar als je niet wekelijks megazware modderige ritten gaat doen dan is het gewoon overkill. V-brakes zijn goedkoop, je kan er zelf gemakkelijk aan sleutelen en ze zijn licht. In combinatie met een keramische velg is het super.
      Schijfremmen worden overal aangeprezen, deels door de fietsindustrie natuurlijk, en dan moet iedereen dat hebben. Het is een dikke commerce natuurlijk, en 't zijn zotten die erin trappen, ik ook dus.
      Merk ook op dat V-brakes nog altijd aangeboden worden in de topgroepen (XTR) en er nog altijd wielen gemaakt worden voor V-brakes (Mavic SLR). Er bestaat dus nog een markt voor bij de veeleisende MTB'er. Als schijfremmen alleen maar voordelen zouden bieden dan vond je nu nergens nog V-brakes.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Als je de kabels van de V-brakes voor een extreem zware modderige rit zo instelt dat het stelschroefje tot aan de aanslag van de remhendel is gedraaid, dan kan je onderweg met de hand de kabel terug aanspannen door gewoon handmatig de stelschroef uit te draaien. Ooit dikwijls genoeg gedaan. Je hoeft dus helemaal niet je kabels aan te spannen met de inbus aan de remmen zelf. Dan kan je na de rit wel doen.
        Pfff, met dat gezever zit ik liever niet als wel. Tijdens de rit heb ik helemaal geen zin van aan mijn fiets te sleutelen, ik kom daar onozel van.

        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Naar mijn mening zijn V-brakes evengoed doseerbaar als schijfremmen. Ik heb al genoeg zware modderige ritten in de Ardennen gereden en ik blijf het zeggen. V-brakes hebben mij nooit in de steek gelaten. Momenteel zijn de achterblokjes van m'n LX schijfrem weeral 'verglast' of hoe noemen ze dat? Ik heb gisteren nog een 60 km in het bos gaan rijden, regio Herentals, deels op het BLOSO parcours, deels op andere nieuwe weggetjes die daar tegenwoordig talrijk in gebruik zijn genomen door de mensen van de wielerschool. Met veel korte steile beklimmingen en hellingen. Ik moest m'n achterrem keihard inknijpen om m'n achterwiel in steile afdalingen te laten blokkeren. Dat zijn dingen die ik nooit voorgehad heb met V-brakes, zelfs niet met een pak nattigheid en modder op de velgrand. En als er wat vuiligheid tussen je remblokjes of op de schijf zit beginnen ze spontaan te zingen.
        Keihard moeten remmen is misschien wat overdreven. Maar het staat wel als een paal boven water dat je met schijfremmen je wiel met één vinger met grootste gemak al naar de gripgrens kan jagen terwijl dat bij V-brakes meestel niet het geval is.

        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Je gaat me nooit horen zeggen dat schijfremmen slecht zijn, maar als je niet wekelijks megazware modderige ritten gaat doen dan is het gewoon overkill. V-brakes zijn goedkoop, je kan er zelf gemakkelijk aan sleutelen en ze zijn licht. In combinatie met een keramische velg is het super.
        Schijfremmen worden overal aangeprezen, deels door de fietsindustrie natuurlijk, en dan moet iedereen dat hebben. Het is een dikke commerce natuurlijk, en 't zijn zotten die erin trappen, ik ook dus.
        Merk ook op dat V-brakes nog altijd aangeboden worden in de topgroepen (XTR) en er nog altijd wielen gemaakt worden voor V-brakes (Mavic SLR). Er bestaat dus nog een markt voor bij de veeleisende MTB'er. Als schijfremmen alleen maar voordelen zouden bieden dan vond je nu nergens nog V-brakes.
        Ik heb al drie jaar lang alles aan mijn schijfremmen zelf kunnen doen. Veel speciale tools had ik er niet voor nodig, een tang en twee inbusjes. En natuurlijk zijn ze wat overkill, maar dat is 200 pk ook. Het is gewoon leuk zo'n remreserve die je met de minste moeite kan aanspreken achter de hand te hebben.

        En natuurlijk worden voor de veeleisender bikers nog altijd V-brakes aangeboden, want voor hen is gewicht belangrijk. Een halve kilo meer of minder zal mij worst wezen, ik meen het. En buiten gewicht hebben schijfremmen mijns inziens geen enkel nadeel. Ze remmen beter, ze remmen makkelijker, ik heb aan de mijne maar even veel sleutelwerk als aan V-brakes,... Ze kosten alleen ietsie meer. Maar dat vind ik maar een loos argument, voor de prijs moet je het niet laten, het verschilt mss 200 euro op de aankoopprijs. Een bedrag dat niet zo veel uitmaakt op een bike van 2000 euro. 'K wil er gerust wat uitsparen op velgen, vork of iets anders.

        En als je dan is naar het buitenland trekt, waar het wat meer heuvelachtig is, dan heb je ze toch maar steken. 'K verschoot er trouwens van hoe snel ik ze daar in de fading-zone had gejaagd. 3 keer van 70 naar 20 en ik voelde al merkelijk minder remkracht.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
          Pfff, met dat gezever zit ik liever niet als wel. Tijdens de rit heb ik helemaal geen zin van aan mijn fiets te sleutelen, ik kom daar onozel van.
          Da's niet sleutelen hé, da's gewoon met de vingerkes aan 't schroefke draaien.



          Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
          Keihard moeten remmen is misschien wat overdreven. Maar het staat wel als een paal boven water dat je met schijfremmen je wiel met één vinger met grootste gemak al naar de gripgrens kan jagen terwijl dat bij V-brakes meestel niet het geval is.
          Dat is waar, om je wiel te blokkeren moet je maar de helft zo hard aan uw remhendel trekken. Maar dat kan soms ook een nadeel zijn hé. Er zijn er al genoeg overkop gegaan omdat ze de remkracht van hun eigen remmen onderschatten.



          Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
          Ik heb al drie jaar lang alles aan mijn schijfremmen zelf kunnen doen. Veel speciale tools had ik er niet voor nodig, een tang en twee inbusjes. En natuurlijk zijn ze wat overkill, maar dat is 200 pk ook. Het is gewoon leuk zo'n remreserve die je met de minste moeite kan aanspreken achter de hand te hebben.
          Dat is waar.



          Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
          En natuurlijk worden voor de veeleisender bikers nog altijd V-brakes aangeboden, want voor hen is gewicht belangrijk.
          En die zijn met veel, die veeleisende bikers, er wandelt er zelfs hier ook zo ene rond.



          Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
          Een halve kilo meer of minder zal mij worst wezen, ik meen het. En buiten gewicht hebben schijfremmen mijns inziens geen enkel nadeel. Ze remmen beter, ze remmen makkelijker, ik heb aan de mijne maar even veel sleutelwerk als aan V-brakes,... Ze kosten alleen ietsie meer. Maar dat vind ik maar een loos argument, voor de prijs moet je het niet laten, het verschilt mss 200 euro op de aankoopprijs. Een bedrag dat niet zo veel uitmaakt op een bike van 2000 euro. 'K wil er gerust wat uitsparen op velgen, vork of iets anders.
          Dat maakt iedereen voor zich uit op welke onderdelen die wilt besparen, da's een feit. Ik zou liver 200 euro extra uitgeven aan een ander onderdeel.



          Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
          En als je dan is naar het buitenland trekt, waar het wat meer heuvelachtig is, dan heb je ze toch maar steken. 'K verschoot er trouwens van hoe snel ik ze daar in de fading-zone had gejaagd. 3 keer van 70 naar 20 en ik voelde al merkelijk minder remkracht.
          Dan moet je Alpe d'Huez eens afdalen met een koersfiets met velgremmen. De rubber van de remblokken krolt op als je beneden aankomt.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Da's niet sleutelen hé, da's gewoon met de vingerkes aan 't schroefke draaien.
            Dat is sleutelen, nah. Voor de rest ben ik het 100 procent met je eens.

            Comment


            • Doseerbaarheid van remmen ligt niet aan het feit of het velgremmen, dan wel schijfremmen zijn, maar wel aan het feit of de remmen hydraulisch werken of met een kabel.
              De schijven zijn vooral handig bij ritten in vuile omstandigheden. Hydraulische schrijfremmen zullen dan beter remmen dan hydraulische velgremmen.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                Dat is sleutelen, nah.
                En het trappen op de fiets zelf? Lukt dat nog?

                Nee serieus, het is natuurlijk plezanter dat je onderweg (zeker wanneer je aan 't afzien bent), je niet aan een stelschroef moet beginnen draaien.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                  Doseerbaarheid van remmen ligt niet aan het feit of het velgremmen, dan wel schijfremmen zijn, maar wel aan het feit of de remmen hydraulisch werken of met een kabel.
                  De schijven zijn vooral handig bij ritten in vuile omstandigheden. Hydraulische schrijfremmen zullen dan beter remmen dan hydraulische velgremmen.
                  Er zijn daar al oeverloze discussies over gevoerd, v-brakes of schifjes.
                  Om er eentje te geven :

                  Punt is, goed afgestelde remmen van welk type ook, niet de simpelste van de reeks, doen steeds hun werk. De echte WeightWeenies zie je niet met schijven rondrijden, maar ik betwijfel in sommige gevallen of ook de rest van hun fiets wel veldwaardig is.
                  Neem je een produkt uit de hogere reeksen van hun soort : V-brakes : Avid Ti, SD7, XTR Schijfjes : Hope Mono mini, Avid Juicy7/ultimate, Magura marta, Formula oro, enzoverder... dan heb je nooit noemenswaardige problemen.
                  Maar onthou voor wat die dingen gemaakt zijn. Met bovenstaande V-brakes de Alpen in trekken, zou ik niet doen. Met de vermelde schijfremmen trouwens ook niet, d'r bestaan stevigere exemplaren voor dat werk.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                    Er zijn daar al oeverloze discussies over gevoerd, v-brakes of schifjes.
                    Om er eentje te geven :

                    Punt is, goed afgestelde remmen van welk type ook, niet de simpelste van de reeks, doen steeds hun werk. De echte WeightWeenies zie je niet met schijven rondrijden, maar ik betwijfel in sommige gevallen of ook de rest van hun fiets wel veldwaardig is.
                    Neem je een produkt uit de hogere reeksen van hun soort : V-brakes : Avid Ti, SD7, XTR Schijfjes : Hope Mono mini, Avid Juicy7/ultimate, Magura marta, Formula oro, enzoverder... dan heb je nooit noemenswaardige problemen.
                    Maar onthou voor wat die dingen gemaakt zijn. Met bovenstaande V-brakes de Alpen in trekken, zou ik niet doen. Met de vermelde schijfremmen trouwens ook niet, d'r bestaan stevigere exemplaren voor dat werk.

                    Je hebt gelijk hoor. Shijfremmen zijn uiteraard de betere remmen. Ik ontken dat nergens. Het is alleen dat de omstandigheden ook van tel zijn, maar dat geef je zelf ook aan.

                    Ik vraag me al af waar de volgende posts in dit topic zullen over gaan.
                    Nog eens over dempers?
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                      Je hebt gelijk hoor. Shijfremmen zijn uiteraard de betere remmen. Ik ontken dat nergens. Het is alleen dat de omstandigheden ook van tel zijn, maar dat geef je zelf ook aan.

                      Ik vraag me al af waar de volgende posts in dit topic zullen over gaan.
                      Nog eens over dempers?

                      't Ligt hier wat stil he, MTB is immers een zomersport he
                      Nu is het volop opbouwen voor de zomermarathons. Kilometertjes rijden op rustig tempo.
                      Ondertussen nog wat lopen, gezien we hier op het werk de 20km van Brussel gaan doen...
                      Zou graag rond de 1u30 uitkomen. Startnummer is aangevraagd, hopelijk goed nummer.

                      Lopen is natuurlijk helemaal anders als fietsen, voor je weerstand en kracht doet het wel wat.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                        't Ligt hier wat stil he, MTB is immers een zomersport he
                        Nu is het volop opbouwen voor de zomermarathons. Kilometertjes rijden op rustig tempo.
                        Ondertussen nog wat lopen, gezien we hier op het werk de 20km van Brussel gaan doen...
                        Zou graag rond de 1u30 uitkomen. Startnummer is aangevraagd, hopelijk goed nummer.

                        Lopen is natuurlijk helemaal anders als fietsen, voor je weerstand en kracht doet het wel wat.
                        Zomersport ...

                        Moest ik kunnen lopen i.p.v. fietsen (ik bedoel: moest dat wel kunnen met mijn knie, maar dat lukt natuurlijk nooit), dan zou dat zeker doen.

                        Zelf kan ik hiet niet erg veel posten nu, want ik lig nog compleet stil, wat ook inhoudt dat ik niets nieuws koop ook. Mijn functie hier beperkt zich tot het geven van deskundig advies.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                          Zomersport ...

                          Moest ik kunnen lopen i.p.v. fietsen (ik bedoel: moest dat wel kunnen met mijn knie, maar dat lukt natuurlijk nooit), dan zou dat zeker doen.

                          Zelf kan ik hiet niet erg veel posten nu, want ik lig nog compleet stil, wat ook inhoudt dat ik niets nieuws koop ook. Mijn functie hier beperkt zich tot het geven van deskundig advies.
                          Met een kapotte knie, kort je de lijst van mogelijke sporten natuurlijk aardig in.
                          Zwemmen ? Lukt dat ?

                          Vandaag 80km gereden, met een f*cking wind op kop gedurende pakweg de helft van het parcours.
                          Gelukkig teruggekomen met de wind mee in de laatste kilometers.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Met een kapotte knie, kort je de lijst van mogelijke sporten natuurlijk aardig in.
                            Zwemmen ? Lukt dat ?

                            Vandaag 80km gereden, met een f*cking wind op kop gedurende pakweg de helft van het parcours.
                            Gelukkig teruggekomen met de wind mee in de laatste kilometers.
                            Ik zuig zwaar in zwemmen. In het middelbaar was ik steeds de slechtste van de klas. Het is niet mijn favoriete bezigheid eigenlijk. Temeer daar mijn ademhaling in het water op niets lijkt. Daardoor kan ik nooit een heel eind aan één stuk door zwemmen.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                              Ik zuig zwaar in zwemmen. In het middelbaar was ik steeds de slechtste van de klas. Het is niet mijn favoriete bezigheid eigenlijk. Temeer daar mijn ademhaling in het water op niets lijkt. Daardoor kan ik nooit een heel eind aan één stuk door zwemmen.
                              Ben ook geen fan van zwemmen, tenzij om waterspelletjes te spelen met mijn madame
                              Maar da's ook ni echt goed voor de conditie

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                Ben ook geen fan van zwemmen, tenzij om waterspelletjes te spelen met mijn madame
                                Maar da's ook ni echt goed voor de conditie
                                In een privézwembad kan je wel zaken doen waar je niet voor moet kunnen zwemmen, en die toch wel wat energie vragen.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                  In een privézwembad kan je wel zaken doen waar je niet voor moet kunnen zwemmen, en die toch wel wat energie vragen.
                                  Maar wat je knie daar van vindt...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                    Maar wat je knie daar van vindt...
                                    Die vond dat meer dan OK.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Voor het lopen, heb ik me een trainingsprogramma uitgewerkt op www.myasics.be
                                      Afstand die je wil lopen, in welke tijd, en de datum tegen wanneer je klaar moet zijn.
                                      Voor het fietsen mochten ze ook eens zoiets uitvinden.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                        Voor het lopen, heb ik me een trainingsprogramma uitgewerkt op www.myasics.be
                                        Afstand die je wil lopen, in welke tijd, en de datum tegen wanneer je klaar moet zijn.
                                        Voor het fietsen mochten ze ook eens zoiets uitvinden.
                                        Ik vraag me eigenlijk af of het wat zou uithalen als ik eens een looptest deed om een model van loopschoenen te kiezen. En of dat echt zou maken om mijn knie te sparen. Anders zou ik in de toekomst (vooral als mijn knie terug beter is) af en toe wel eens willen gaan lopen.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                          Ik vraag me eigenlijk af of het wat zou uithalen als ik eens een looptest deed om een model van loopschoenen te kiezen. En of dat echt zou maken om mijn knie te sparen. Anders zou ik in de toekomst (vooral als mijn knie terug beter is) af en toe wel eens willen gaan lopen.
                                          Daar heb je inderdaad specialisten voor, met videobeelden en een speciale band of zool, die de indruk van je voet meet.
                                          Heb ik ook gedaan bij rensport of zoiets, in tessenderlo.
                                          Nike Air Max 360, zalige schoenen, zelfs lekker zacht op het asfalt of fietspad.
                                          Gisteren nog 6,5 km, vandaag spinning.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X