Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ziet er goed uit hé vroem-vroem...'k verwacht wel overzichtfoto's

Vandaag gaan mtb'en, km of 50...man man man er lag zo'n verraderlijk pelletje op een bevroren ondergrond en een aantal keer te enthousiast de bocht in of tegen een "rug" gereden -> 4x gevallen ...zonder erg gelukkig.

Ach voor de mannen die toertochten rijden, een initiatief van mijnentwege: www.cyclingnews.be/kalenderwt met de mogelijkheid reacties te geven op een tocht...altijd welkom om dit te populariseren

groetjes

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten

Hoe kuisen jullie dit? Je kan daar echt moeilijk aan en dat zit net aan de 'ingang' van de vering dus wel tamelijk belangrijk. Zoviso denk ik dat zand en dergelijke toch een zeer schadelijke invloed hebben op alle bewegende onderdelen, dat zit daartussen, wrijving, wat typisch zandgeluid, brr strontzand

Ik kuis mijnen mtb al 3 jaar met hogedruk op ongeveer 100 bar. Zo is al het zand altijd weg, daarna ga ik er nog is over met een sopje, afspoelen, beetje laten drogen, terug wat olie hier en ginder, en klaar is kees.

De hoge druk methode wordt echter niet bij elke biker even warm onthaald. Maar hey, tis lekker snel en makkelijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten

Dat kuisen kun je doen met een vod. Je kan ook eens rondkijken om boots of Lizard Skins over die veerpoten te schuiven, maar je raadt het al: dan moet de vork gedemonteerd worden.
        die vorkpoten moeten gewoon proper zijn. Geen vetten opspuiten, geen detergenten.
        Die lizardskins ellende zorgt er alleen voor dat er meer vuil onder bijlft zitten, verder geen nut, dat houdt namelijk ni echt veel tegen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
          Ik kuis mijnen mtb al 3 jaar met hogedruk op ongeveer 100 bar. Zo is al het zand altijd weg, daarna ga ik er nog is over met een sopje, afspoelen, beetje laten drogen, terug wat olie hier en ginder, en klaar is kees.

De hoge druk methode wordt echter niet bij elke biker even warm onthaald. Maar hey, tis lekker snel en makkelijk.
          Het is alleszins niet goed voor lagers, dichtingen e.d.m., dus best de waterstraal daar een beetje van afwenden.
          120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
            die vorkpoten moeten gewoon proper zijn. Geen vetten opspuiten, geen detergenten.
            Die lizardskins ellende zorgt er alleen voor dat er meer vuil onder bijlft zitten, verder geen nut, dat houdt namelijk ni echt veel tegen.
            Ah, OK. Geen ervaring met die dingen, eerlijk gezegd.
            120d Hatch Edition Sport

Comment

Da is dan ook niet goed voor de fiets, maar weet je, als je je de discipline aanmeet om de draaiende onderdelen met een borstel of gewoon de tuinslang proper te maken, dan kan dat nog niet zo'n kwaad.
              Bovendien, al die onderdelen kosten hopen geld, dan moet dat maar iets kunnen verdragen.

100 bar is nog niet overdreven, en als je niet op een afstand van minder dan een meter met de spuit komt, zal het ook nog wel ok zijn. Zolang je maar geen detergenten of ontvetters in de hogedrukreiniger kapt.
              Heb dat namelijk zelf eens gedaan. Je hebt dan nen ongelooflijk propere fiets, maar na 10 km rijden begint alles te kraken dat het niet normaal is. En gezond is het nog minder.
              Na het afspuiten goed laten drogen, en geen week wachten om alles terug in te vetten.

Waar ik de hogedrukreiniger wel super voor vind, is het kuisen van cassette en ketting. Ketting afspuiten net na ze uit de derailleur komt. Cassette door het wiel afspuiten, zodat je niet op de dichtingen van de as spuit.

Ni ideaal voor de levensduur, maar wel een makkelijke tijdswinst.

En als je fiets niet overdreven vuil is, moet je die niet iedere keer kuisen he. Zolang tandwielen en ketting proper en ingevet zijn, remschijven proper, moet je niet iedere keer het water erop zetten.
              Edit : Remschijven niet invetten he...
              Last edited by ; 18/02/2008, 21:23. Reden: geen remschijven invetten aub

Comment

• On-topic: in vriesweer zet je best je pas gewassen en niet-uitgedroogde mtb binnenshuis een dagje voor je gaat fietsen, anders kan je wel eens een vastgevroren body hebben ...zondag meegemaakt, gelukkig dat ik nog effe had geprobeerd alvoor 'm in de camionette te laden, want 't was van dat ...een minuutje met de haardroger op de body en 't was opgelost, oef.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk Berichten
                  On-topic: in vriesweer zet je best je pas gewassen en niet-uitgedroogde mtb binnenshuis een dagje voor je gaat fietsen, anders kan je wel eens een vastgevroren body hebben ...zondag meegemaakt, gelukkig dat ik nog effe had geprobeerd alvoor 'm in de camionette te laden, want 't was van dat ...een minuutje met de haardroger op de body en 't was opgelost, oef.
                  Bedoel je nu dat je fiets effectief altijd buiten staat, of eerder in een tuinhuisje?
                  120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                    Bedoel je nu dat je fiets effectief altijd buiten staat, of eerder in een tuinhuisje?
                    In de car-port, die niet is afgesloten, dus ie heeft enkel onderdak tegen regen etc. maar niet tegen de kou

Comment

In de car-port, die niet is afgesloten, dus ie heeft enkel onderdak tegen regen etc. maar niet tegen de kou
                      Dat is idd niet zo best voor de fiets. De mijne weiger ik zelf in ons tuinhuis te zetten. Gelukkig hebben we genoeg plaats in de garage.
                      En toen we nog op zoek waren naar een huis (waar we dit jaar naar verhuizen), was het voor mij zelfs een vereiste dat de fietsen binnen kunnen gestald worden.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Ni ideaal.
                        Mijn fietsjes hangen binnen in de garage, en mijn trouwe viervoeter slaapt eronder.
                        Beter om je fiets zo snel mogelijk droog te krijgen, en zeker niet nat in de kou laten staan.
                        Ook niet knal boven de verwarming, niet ideaal voor het rubber.

Comment

• Da's de mijne si:

Comment

• Nice, maar is die niet te groot voor je? Of stond je zadel op trial-stand?
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Snel eens een tweede poging ondernomen:

Ge kunt u zo leegrijden met een fiets, man man das afzien

Comment

• proper VR-VR!!!!! Al is hij voor mij iets te zwart

Comment

Snel eens een tweede poging ondernomen:

Hoe meer je traint, hoe minder je daar last van hebt. Eens je met gemak 120 km op de weg kunt rijden, en je dit regelmatig doet, haspel je met hetzelfde (relatieve) gemak 200 km en meer af.
                                  120d Hatch Edition Sport

Comment

Tegen wie zeg je 't. Daarstraks nog een 98 km de asfaltjanet uitgehangen tegen een flinke snelheid.
                                    Afzien hoort gewoon bij het fietsen, 'k hou er wel van.
                                    En jezelf leegrijden kan iedereen, zelfs de profs.

Comment

• Jakkel, misschien is het een goed idee een wegfietsers-topic te openen ?

Comment

• Vandaag in Gelrode gaan rijden. Eerst 18 km naar de start, dan 39 km TT, en dan 18 km terug. Aan het einde van de rit +- 75 km op de teller. Dat is toch genoeg voor mij hoor.

Comment

Vandaag in Gelrode gaan rijden. Eerst 18 km naar de start, dan 39 km TT, en dan 18 km terug. Aan het einde van de rit +- 75 km op de teller. Dat is toch genoeg voor mij hoor.
                                          Bolde heel goed he. Zat weinig nieuws in, maar wel goed in mekaar gestoken.

Comment

Working...
                                          X