Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik rij momenteel op een Giant GSR FS, da's het basismodelletje van Giant van een jaar of vier oud (eigenlijk kan je het maar moeilijk een mountainbike noemen). Nu zoek ik iets nieuws, en m'n budget is redelijk laag (pak 500 euro). Ik zoek dan ook geen high-end machine, maar toch iets beters. Ik heb al even zitten rondkijken bij de bekendere merken (Giant, Cube, Ghost, GT, Trek, ...) en het aanbod is nogal groot. Verdere vereisten: hardtail (voor dat geld is een goeie full quasi niet te vinden denk ik) en liefst ook schijfremmen. Nu kwam er hier ook een boekje met een aanbieding. Een Gazelle MTB die normaal 580 euro moest opbrengen nu aan de helft (en naar hun website te oordelen best wel knappe dingen, al vermoed ik dat het bewuste model eentje van vorig jaar is want die winkel heeft meer van die aanbiedingen). Daar ga ik morgen alvast eens checken, maar andere suggesties zijn nog steeds welkom!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
      Ik doe ook aan mountainbike. In Juni doen we mee aan de Hagelandse Chrono & 24U Westerlo.
      De laatste twee jaar heb ik daar ook aan meegedaan. Tis te zeggen, twee jaar terug is er maar een uurtje of zeven gereden, en dan was er dat ongeval... En vorig jaar was er dan de 10-uur-editie, maar die was eigenlijk al lang genoeg.

Dit jaar zal het wegens examens niet lukken vrees ik. Ik heb als het ware nóg minder gereden dan anders. Vorig jaar waren we al maar bij de laatste tien, 't zou nu echt een ramp zijn denk ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
        Ik rij momenteel op een Giant GSR FS, da's het basismodelletje van Giant van een jaar of vier oud (eigenlijk kan je het maar moeilijk een mountainbike noemen). Nu zoek ik iets nieuws, en m'n budget is redelijk laag (pak 500 euro). Ik zoek dan ook geen high-end machine, maar toch iets beters. Ik heb al even zitten rondkijken bij de bekendere merken (Giant, Cube, Ghost, GT, Trek, ...) en het aanbod is nogal groot. Verdere vereisten: hardtail (voor dat geld is een goeie full quasi niet te vinden denk ik) en liefst ook schijfremmen. Nu kwam er hier ook een boekje met een aanbieding. Een Gazelle MTB die normaal 580 euro moest opbrengen nu aan de helft (en naar hun website te oordelen best wel knappe dingen, al vermoed ik dat het bewuste model eentje van vorig jaar is want die winkel heeft meer van die aanbiedingen). Daar ga ik morgen alvast eens checken, maar andere suggesties zijn nog steeds welkom!
        Voor 500 euro vind je al wel een light-duty modelletje. Met het lage budget in het achterhoofd zou ik naar cube neigen, die zijn bij mijn weten prijs/kwaliteit echt wel in orde, voor zoveel ik momenteel nog van de markt ken. Het is lang geleden dan ik nog eens een mtb kocht. Nu, als je een gazelle van 580 euro voor de helft van de prijs op de kop kan tikken moet je dat vooral doen. Het feit dat dat een modelletje is van vorig jaar doet niets af aan de kwaliteiten van de fiets. Zo snel vordert de technologie in het mtb-wereldje toch niet, en al zeker niet in die budgetklasse. Schijfremmen, daar zou ik mee oppassen. Ik ben een beetje van mening dat als je remmen van dat type monteert dat het écht wel kwaliteit moet zijn, en dan betaal je al gauw 300 euro voor het remmensetje alleen. Hoewel, ik ken eignelijk ook iemand die van zijn deore-schijfremmetjes vrij tevreden is, nuja, die jongen weegt ook maar 50 kilo ofzo.

Comment

• Oh ja, welke maat zou ik moeten pakken? Ik ben ongeveer 1.90.

Comment

Oh ja, welke maat zou ik moeten pakken? Ik ben ongeveer 1.90.
            Iets met een bovenbuislengte van zeker 61 cm, denk ik. Hangt ook een beetje van je proporties af.
            Ik denk dat je nipt voor een XL moet opteren, tenzij je liever een niet al te groot frame wil. Dan kan een L ook nog.
            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ik ben gaan kijken (30 kilometer met m'n fiets verdwaald zitten rondrijden ), en ze hadden er alleen meer Giant en Bottecchia. Beide merken hebben dit jaar blijkbaar voor lelijke kleurschema's gekozen (Giant vind ik te simpel met die unikleuren, en Bottecchia te flashy) en de prijzen lagen ook wat te hoog. Er was wel 1 Giant (Yukon of Rincon, weet ik niet meer) die meeviel qua prijs maar ik vond hem lelijk.
              Ik denk dus dat ik het tweedehands ga aanpakken, daar zitten ook dikwijls weinig gebruikte dingen tussen, en ik heb het sowieso moeilijk met de eerste gebruikssporen op nieuw gerief te moeten zetten...

Comment

Ik ben gaan kijken (30 kilometer met m'n fiets verdwaald zitten rondrijden ), en ze hadden er alleen meer Giant en Bottecchia. Beide merken hebben dit jaar blijkbaar voor lelijke kleurschema's gekozen (Giant vind ik te simpel met die unikleuren, en Bottecchia te flashy) en de prijzen lagen ook wat te hoog. Er was wel 1 Giant (Yukon of Rincon, weet ik niet meer) die meeviel qua prijs maar ik vond hem lelijk.
                Ik denk dus dat ik het tweedehands ga aanpakken, daar zitten ook dikwijls weinig gebruikte dingen tussen, en ik heb het sowieso moeilijk met de eerste gebruikssporen op nieuw gerief te moeten zetten...

Toegegeven, ik ben ook zo. Ik denk dat ik nog maar één keer met een splinternieuwe fiets direct de modder ben ingedoken. En het was dan nog omdat een maat van me probeerde mee te krijgen. Het was zo'n 16, 17 jaar geleden, ik had net mijn eerste Cannondale, en er was een toertocht hier niet zo ver van. We zouden gewoon even gaan kijken. Ik reed gewoon in jeans en sportschoenen (toen waren SPD's nog niet ingeburgerd, en reed iedereen nog met haken rond). Uiteindelijk vol modder en andere vuiligheid (het was beginnen regenen ) naar huis gereden. Ik geloof niet dat mijn moeder blij was over de staat van mijn kledij.
                Een nieuwe fiets spaar ik over het algemeen even voor ik er mee de vuiligheid induik.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

• In mountainbikeplus staat deze maand een vergelijkende test van 14 hardtails rond de 1500 euri.
                  Canyon kwam er als beste uit, al was er meer lof voor de rijprestaties van de Cube.
                  Canyon had ook erg goede prestaties en was beter afgemonteerd.
                  Scott Scale kwam er ook erg goed uit, maar was iets minder gemonteerd.

Stond ook een C'dale(F3, caffeïne frame) bij maar door de lage afmontage en het hogere gewicht, kwam deze niet in de top 5 terecht. Werd zelfs niet aangeraden voor crosscountry, eerder een toerbike.

ook de Haibike kwam er goed uit, waar ik nog maar weinig van had gehoord.

Voor de mensen die op zoek zijn naar een fiets in deze klasse, een duidelijke en goed vergelijkende test.

Comment

Oh ja, welke maat zou ik moeten pakken? Ik ben ongeveer 1.90.
                    Ni makkelijk om iets degelijk 2dehands te vinden in die maat.
                    De XL of 21" kaders zijn minder dik gezaaid dan de M of L kaders...Juni en juli zijn er wel koopjes te doen bij fietsenmakers wegens het nieuwe seizoen dat er aan komt....
                    Maar of je nog zo lang kan wachten ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                      In mountainbikeplus staat deze maand een vergelijkende test van 14 hardtails rond de 1500 euri.
                      Canyon kwam er als beste uit, al was er meer lof voor de rijprestaties van de Cube.
                      Canyon had ook erg goede prestaties en was beter afgemonteerd.
                      Scott Scale kwam er ook erg goed uit, maar was iets minder gemonteerd.

Stond ook een C'dale(F3, caffeïne frame) bij maar door de lage afmontage en het hogere gewicht, kwam deze niet in de top 5 terecht. Werd zelfs niet aangeraden voor crosscountry, eerder een toerbike.

ook de Haibike kwam er goed uit, waar ik nog maar weinig van had gehoord.

Voor de mensen die op zoek zijn naar een fiets in deze klasse, een duidelijke en goed vergelijkende test.

Logische uitslag. Een Cannondale moet je niet kopen als middenklassefiets, eerder als duurder model, al ga ik daar nu geen prijs op hangen, want het hangt uiteraard af van model tot model.
                      In Bike hadden ze bij Canyon alleen kritiek op de lak van het frame. Die zou niet zo bijster zijn, maar als je ziet wat je krijgt voor je geld (kwaliteit van het frame en onderdelen), neem ik dat er nog wel bij.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                        Ni makkelijk om iets degelijk 2dehands te vinden in die maat.
                        De XL of 21" kaders zijn minder dik gezaaid dan de M of L kaders...Juni en juli zijn er wel koopjes te doen bij fietsenmakers wegens het nieuwe seizoen dat er aan komt....
                        Maar of je nog zo lang kan wachten ?
                        Oppassen toch, want bijlange niet elke fietsenmaker heeft dan al afgeprijsde fietsen in zijn winkel staan. Bij velen is dat pas tegen het einde van het jaar.
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                          Logische uitslag. Een Cannondale moet je niet kopen als middenklassefiets, eerder als duurder model, al ga ik daar nu geen prijs op hangen, want het hangt uiteraard af van model tot model.
                          In Bike hadden ze bij Canyon alleen kritiek op de lak van het frame. Die zou niet zo bijster zijn, maar als je ziet wat je krijgt voor je geld (kwaliteit van het frame en onderdelen), neem ik dat er nog wel bij.
                          En een lakstiftje is nog zo duur niet he. Bovendien, bij wat intensief gebruik, krijg je bij ieder merk lakschade.

C'dale moet je inderdaad naar de duurdere modellen, om iets of wat te hebben. Als prijsbewuste biker, kan je die beter aan de kant laten. Er werd wel gezegd dat het een goed klimmende fiets was, maar de povere remmen en andere onderdelen, gaven geen kans aan CC gebruik.

Overall, kwam de Canyon op 8,1, vooral dankzij de afmontage. De Cube zat op 7,9(de Formula ORO remde niet goed bij modderweer)

Over de Avid Juicy 5 remmen liepen de meningen enorm uit mekaar, afhankelijk van het fietsmerk waarop de remmen gemonteerd waren. Zo waren ze bij Specialized ok, maar op een ander merk, het ontsnapt me nu( heb het boekje hier niet liggen) waren ze niet goed.

De minder grote merken gaven sowieso een betere afmontage, maar claimen een beter kader te hebben, wat ook niet altijd klopte.

Comment

• En wat schreven ze exact over het frame van de Grand Canyon?
                            Canyon zelf prijst zijn frame aan als rasecht racespul, maar volgens Bike is het iets meer toergericht. Het zal best zijn. Zal er wellicht mee te maken hebben dat het frame niet zeer stijf is.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ik heb een Trek 6000 op het oog, lijkt me wel een goede fiets?

Comment

Ik heb een Trek 6000 op het oog, lijkt me wel een goede fiets?
                                Er stond een test in van de 8000, die was wel ok dacht ik.

Comment

• de trek 6000 is een zeer degelijke fiets.
                                  Is goed afgemonteerd en goed kader.
                                  Wat ook niet onbelangrijk is, is dat je een levenslange garantie hebt op de kader.

Comment

• Nu eigenlijk nog een vraagje: als je zoiets koopt en je rijdt er niet superveel mee wat voor onderhoud heeft het dan nodig? Ketting smeren en voor de rest? Heeft de voorvork bijvoorbeeld onderhoud nodig want met dat open metaal kan het bijvoorbeeld niet gezond zijn als er zand binnen geraakt.

Comment

Nu eigenlijk nog een vraagje: als je zoiets koopt en je rijdt er niet superveel mee wat voor onderhoud heeft het dan nodig? Ketting smeren en voor de rest? Heeft de voorvork bijvoorbeeld onderhoud nodig want met dat open metaal kan het bijvoorbeeld niet gezond zijn als er zand binnen geraakt.
                                      wanneer je niet echt enorm véél rijd ga je niet véél onderhoud hebben.
                                      De ketting smeren en de remmen af en toe eens uitkuisen (niet met olie!)
                                      De vork heeft eigenlijk geen onderhoud.

Hierbij moet je wel in rekening geven dat je dan wel altijd de fiets grondig kuist na het fietsen.

De remmen op deze fiets zijn de shimano's voor zover ik weet. Dat zijn de gemakelijkste om te onderhouden. Enkel af en toe eens kuisen waar normaal de blokjes zitten en klaar is kees. De shimano's zijn ook de gemakkelijkste remmen om de blokjes eruit te halen en te vervangen, gemakkelijk zelf te doen dus!

Comment

Nu eigenlijk nog een vraagje: als je zoiets koopt en je rijdt er niet superveel mee wat voor onderhoud heeft het dan nodig? Ketting smeren en voor de rest? Heeft de voorvork bijvoorbeeld onderhoud nodig want met dat open metaal kan het bijvoorbeeld niet gezond zijn als er zand binnen geraakt.
                                        Af en toe de vork met wat vet insmeren, kan alleszins geen kwaad, maar vaak hoeft dat niet.
                                        120d Hatch Edition Sport

Comment

Voor de voorvork heb ik een bus deo van Brunox aangeraden door Rockshox. Verder is een jaarlijks groot onderhoudje voor een vork wel aan te raden.

Comment

Working...
                                          X