Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk BerichtenNee, ik vermoed dat het wel zou lukken mits wat gesmodder.
Maar vertrouwd ben ik er niet mee...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk BerichtenNee, ik vermoed dat het wel zou lukken mits wat gesmodder.
Maar vertrouwd ben ik er niet mee...
Met de koersfiets heb ik ook quasi altijd een binnenband bij.
Comment
-
Als je al met Notubes in de banden rondrijdt, is in principe geen binnenbandje nodig, tenzij je echt een scheur rijdt. Of je binnenband er dan niet doorkomt ? Mits een stukje tape niet.
Dus tape, binnenband en pomp, kettingpons, powerlink en minitool...
Altijd, iedere rit, ieder terrein...
Bij modderondergrond, zelfs een klein flesje smeermiddel.
In de Ardennen sta je er sowieso alleen voor, en moet je aan de auto teruggeraken...
Comment
-
Ik heb 2 idiote vragen.
Eerste: achteraan komt m'n schijfrem nogal kort langs m'n frame voorbij en op die plaats is de lak precies weggeschroeid en zit er een onzuivere witte vlek. Is dat van de hitte van de remmen (wat me onwaarschijnlijk lijkt)?
En de tweede, 't is niet echt een vraag maar ja... Ik remde eens van 40 naar pakweg 20 en dan kort erna terug van 40 tot stilstand, en dan ben ik eens aan die rem gaan voelen. Die had al enorm warm, kan dat eigenlijk kwaad?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk BerichtenIk heb 2 idiote vragen.
Eerste: achteraan komt m'n schijfrem nogal kort langs m'n frame voorbij en op die plaats is de lak precies weggeschroeid en zit er een onzuivere witte vlek. Is dat van de hitte van de remmen (wat me onwaarschijnlijk lijkt)?
En de tweede, 't is niet echt een vraag maar ja... Ik remde eens van 40 naar pakweg 20 en dan kort erna terug van 40 tot stilstand, en dan ben ik eens aan die rem gaan voelen. Die had al enorm warm, kan dat eigenlijk kwaad?
Dat hij zo dicht staat is volkomen normaal!
2: Schijfremmen worden enorm heet! Bij mijn exemplaar (xtr) hoor je soms het metaal tikken van het uitzetten door warmte en ik doe soms mijn remblokjes blauw kleuren door de hitte. Dit heeft echter geen enkele invloed op je remmen. Vroeger konden sommigte remmen hier geen weg mee, maar dezer dagen is dit geen enkel probleem meer. Waar je wel moet mee opletten is als je remmen zo echt warm hebben dat je water vermijd. Hierdoor zouden je schijven kunnen krom trekken, en hierdoor dan een klein beetje kunnen slepen. Dan moet je de schijf vervangen.
Comment
-
Dan zou het wel kunnen dat het van de hitte is, als je op dat plekje toevallig een zwak puntje in je lak hebt....
Als je weet dat schijven van moto's tot 500 à 600° kan hebben (als ik mij niet vergis! correct me if i'm wrong), bij een fiets is het zo extreem niet, maar toch...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Niki Bekijk BerichtenDan zou het wel kunnen dat het van de hitte is, als je op dat plekje toevallig een zwak puntje in je lak hebt....
Als je weet dat schijven van moto's tot 500 à 600° kan hebben (als ik mij niet vergis! correct me if i'm wrong), bij een fiets is het zo extreem niet, maar toch...
Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/11/17/E091.htm
Ik was gewoon benieuwd of een remschijf effectief zo warm kan worden, maar klopt allicht wel.
Iemand enig idee hoe warm een fietsremschijf kan worden, want dat vind ik niet direct.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenEven opgezocht. Bij een Porsche Turbo kan de temperatuur van de schijf oplopen tot 800 °C. Het gaat om de keramische schijven, en die worden warmer dan gietijzeren schijven, maar kunnen ook beter tegen de hitte. Gewone remschijven zouden bij 800 °C wel niet meer recht blijven.
Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/11/17/E091.htm
Ik was gewoon benieuwd of een remschijf effectief zo warm kan worden, maar klopt allicht wel.
Iemand enig idee hoe warm een fietsremschijf kan worden, want dat vind ik niet direct.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenIk zou denken een héél eind boven de 100 graden celsius. Ik heb zo ooit eens na een zware afdaling voor de gein wat water uit mijn drinkbus op de schijf gespritst (niet goed, ik weet het) en dat pas instant stoom *pssst*.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenAls je ze goed gebruikt wss wel. Ik eerlijk gezegd eerst minder verwacht. Zelf nog geen schijfremmen gehad, maar op mijn volgende bike zullen er zeker zitten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk BerichtenGeloof het of niet, ik heb dat juist zitten uittellen...
Met wat simpele aannames kwam ik op 19° stijging als je remt van 36 per uur tot stilstand (wat ik weinig vind). Meer details altijd te verkrijgen.
En je moet rekenen dat uw achterste rem niet veel uitspookt hoor. Om van 30 per uur naar 0 te raken heb ik met mijn bike 7 meter nodig dacht ik, dan rem ik voluit, maar is mijn achterwiel eigenlijk gewoon geblokkeerd. Voorrem is dat gedoseerd dat ik tot volledige stilstand kom en mijn achterwiel 20 cm in de lucht hangt de laatste 5 per uur.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenVan 36 per uur tot stilstand over welke tijdspanne?
En je moet rekenen dat uw achterste rem niet veel uitspookt hoor. Om van 30 per uur naar 0 te raken heb ik met mijn bike 7 meter nodig dacht ik, dan rem ik voluit, maar is mijn achterwiel eigenlijk gewoon geblokkeerd. Voorrem is dat gedoseerd dat ik tot volledige stilstand kom en mijn achterwiel 20 cm in de lucht hangt de laatste 5 per uur.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenVan 36 per uur tot stilstand over welke tijdspanne?
Ik heb verondersteld dat alle kinetische energie wordt gebruikt om je remmen op te warmen. Dus zo snel mogelijk remmen, eigenlijk.
Comment
Comment