Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
    Echt hé...
    3 Uur staan kloten denk ik, en dan opgeven en het ding stoten...
    Toch best eens in de leer gaan bij je vader denk ik.

    Comment


    • Nee, ik vermoed dat het wel zou lukken mits wat gesmodder.
      Maar vertrouwd ben ik er niet mee...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
        Nee, ik vermoed dat het wel zou lukken mits wat gesmodder.
        Maar vertrouwd ben ik er niet mee...
        Als ik dat niet zou kunnen dan zou 'k geen ritje op mezelf durven gaan rijden. Ik heb altijd een binnenband bij.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
          Nee, ik vermoed dat het wel zou lukken mits wat gesmodder.
          Maar vertrouwd ben ik er niet mee...
          En wat neem je allemaal mee als je gaat fietsen? Reservebinnenband? Nu moet ik wel zeggen dat ik voor de MTB ook geen binnenband in mijn zak stop als het is om vooral op de weg te rijden hoor. Bij het MTB-en ligt dat natuurlijk anders.
          Met de koersfiets heb ik ook quasi altijd een binnenband bij.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Ik neem ook altijd een binnebandje mee.. maar ik heb het al 3 jaar ni moeten gebruiken! Mij hoor je dus niet klagen

            Comment


            • Ehm, daarmee is het ook nogal slecht gesteld eigenlijk...
              Geen pomp, geen banden, ...
              Enkel m'n fiets eigenlijk, maar ik heb het nog nooit voorgehad onderweg.

              Comment


              • Als je al met Notubes in de banden rondrijdt, is in principe geen binnenbandje nodig, tenzij je echt een scheur rijdt. Of je binnenband er dan niet doorkomt ? Mits een stukje tape niet.
                Dus tape, binnenband en pomp, kettingpons, powerlink en minitool...
                Altijd, iedere rit, ieder terrein...
                Bij modderondergrond, zelfs een klein flesje smeermiddel.
                In de Ardennen sta je er sowieso alleen voor, en moet je aan de auto teruggeraken...

                Comment


                • Ik heb 2 idiote vragen.
                  Eerste: achteraan komt m'n schijfrem nogal kort langs m'n frame voorbij en op die plaats is de lak precies weggeschroeid en zit er een onzuivere witte vlek. Is dat van de hitte van de remmen (wat me onwaarschijnlijk lijkt)?
                  En de tweede, 't is niet echt een vraag maar ja... Ik remde eens van 40 naar pakweg 20 en dan kort erna terug van 40 tot stilstand, en dan ben ik eens aan die rem gaan voelen. Die had al enorm warm, kan dat eigenlijk kwaad?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                    Ik heb 2 idiote vragen.
                    Eerste: achteraan komt m'n schijfrem nogal kort langs m'n frame voorbij en op die plaats is de lak precies weggeschroeid en zit er een onzuivere witte vlek. Is dat van de hitte van de remmen (wat me onwaarschijnlijk lijkt)?
                    En de tweede, 't is niet echt een vraag maar ja... Ik remde eens van 40 naar pakweg 20 en dan kort erna terug van 40 tot stilstand, en dan ben ik eens aan die rem gaan voelen. Die had al enorm warm, kan dat eigenlijk kwaad?
                    1: dit kan dat op die plaats de lak wat weg is. Of je het nu wilt of niet, de schijf geeft soms wel eens een tikje tegen je linker liggende achtervork van je frame, wanneer je je wiel uithaalt en terugplaatst. Dit kan echter geen kwaad, gewoon wat lakschade, maar wie kijkt er op die plaats...
                    Dat hij zo dicht staat is volkomen normaal!

                    2: Schijfremmen worden enorm heet! Bij mijn exemplaar (xtr) hoor je soms het metaal tikken van het uitzetten door warmte en ik doe soms mijn remblokjes blauw kleuren door de hitte. Dit heeft echter geen enkele invloed op je remmen. Vroeger konden sommigte remmen hier geen weg mee, maar dezer dagen is dit geen enkel probleem meer. Waar je wel moet mee opletten is als je remmen zo echt warm hebben dat je water vermijd. Hierdoor zouden je schijven kunnen krom trekken, en hierdoor dan een klein beetje kunnen slepen. Dan moet je de schijf vervangen.

                    Comment


                    • Jep, wat ik dacht dus. Maar ik maakte me toch wat zorgen...
                      Maar die lakschade is niet van het wiel te vervangen, het lijken echt wel schroeiplekken...

                      Comment


                      • Dan zou het wel kunnen dat het van de hitte is, als je op dat plekje toevallig een zwak puntje in je lak hebt....
                        Als je weet dat schijven van moto's tot 500 à 600° kan hebben (als ik mij niet vergis! correct me if i'm wrong), bij een fiets is het zo extreem niet, maar toch...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Niki Bekijk Berichten
                          Dan zou het wel kunnen dat het van de hitte is, als je op dat plekje toevallig een zwak puntje in je lak hebt....
                          Als je weet dat schijven van moto's tot 500 à 600° kan hebben (als ik mij niet vergis! correct me if i'm wrong), bij een fiets is het zo extreem niet, maar toch...
                          Even opgezocht. Bij een Porsche Turbo kan de temperatuur van de schijf oplopen tot 800 °C. Het gaat om de keramische schijven, en die worden warmer dan gietijzeren schijven, maar kunnen ook beter tegen de hitte. Gewone remschijven zouden bij 800 °C wel niet meer recht blijven.

                          Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/11/17/E091.htm

                          Ik was gewoon benieuwd of een remschijf effectief zo warm kan worden, maar klopt allicht wel.
                          Iemand enig idee hoe warm een fietsremschijf kan worden, want dat vind ik niet direct.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                            Even opgezocht. Bij een Porsche Turbo kan de temperatuur van de schijf oplopen tot 800 °C. Het gaat om de keramische schijven, en die worden warmer dan gietijzeren schijven, maar kunnen ook beter tegen de hitte. Gewone remschijven zouden bij 800 °C wel niet meer recht blijven.

                            Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/11/17/E091.htm

                            Ik was gewoon benieuwd of een remschijf effectief zo warm kan worden, maar klopt allicht wel.
                            Iemand enig idee hoe warm een fietsremschijf kan worden, want dat vind ik niet direct.
                            Ik zou denken een héél eind boven de 100 graden celsius. Ik heb zo ooit eens na een zware afdaling voor de gein wat water uit mijn drinkbus op de schijf gespritst (niet goed, ik weet het) en dat pas instant stoom *pssst*.

                            Comment


                            • Geloof het of niet, ik heb dat juist zitten uittellen...
                              Met wat simpele aannames kwam ik op 19° stijging als je remt van 36 per uur tot stilstand (wat ik weinig vind). Meer details altijd te verkrijgen.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                                Ik zou denken een héél eind boven de 100 graden celsius. Ik heb zo ooit eens na een zware afdaling voor de gein wat water uit mijn drinkbus op de schijf gespritst (niet goed, ik weet het) en dat pas instant stoom *pssst*.
                                Als je ze goed gebruikt wss wel. Ik eerlijk gezegd eerst minder verwacht. Zelf nog geen schijfremmen gehad, maar op mijn volgende bike zullen er zeker zitten.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  Als je ze goed gebruikt wss wel. Ik eerlijk gezegd eerst minder verwacht. Zelf nog geen schijfremmen gehad, maar op mijn volgende bike zullen er zeker zitten.
                                  Dat was op pakweg 2 minuten drie keer van 70 naar 15 per uur...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                                    Geloof het of niet, ik heb dat juist zitten uittellen...
                                    Met wat simpele aannames kwam ik op 19° stijging als je remt van 36 per uur tot stilstand (wat ik weinig vind). Meer details altijd te verkrijgen.
                                    Van 36 per uur tot stilstand over welke tijdspanne?

                                    En je moet rekenen dat uw achterste rem niet veel uitspookt hoor. Om van 30 per uur naar 0 te raken heb ik met mijn bike 7 meter nodig dacht ik, dan rem ik voluit, maar is mijn achterwiel eigenlijk gewoon geblokkeerd. Voorrem is dat gedoseerd dat ik tot volledige stilstand kom en mijn achterwiel 20 cm in de lucht hangt de laatste 5 per uur.

                                    Comment


                                    • Van 30 naar 0 in 7 meter is wel lang precies

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                                        Van 36 per uur tot stilstand over welke tijdspanne?

                                        En je moet rekenen dat uw achterste rem niet veel uitspookt hoor. Om van 30 per uur naar 0 te raken heb ik met mijn bike 7 meter nodig dacht ik, dan rem ik voluit, maar is mijn achterwiel eigenlijk gewoon geblokkeerd. Voorrem is dat gedoseerd dat ik tot volledige stilstand kom en mijn achterwiel 20 cm in de lucht hangt de laatste 5 per uur.
                                        Achterrem blokkeren is niet zo efficiënt voor wat betreft de controle. Moet je trouwens eens proberen met een koersfiets (doorremmen met beide remmen, en daarbij het achterwiel blokkerend).
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                                          Van 36 per uur tot stilstand over welke tijdspanne?
                                          Simpele berekeningen zei ik toch?
                                          Ik heb verondersteld dat alle kinetische energie wordt gebruikt om je remmen op te warmen. Dus zo snel mogelijk remmen, eigenlijk.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X