Ik kwam ooit eens redelijk snel uit een bocht en dat wegje draait extreem kort een smalle tunnel in. In een paniekreactie m'n voorste rem gebruikt -> niet leuk!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk BerichtenIk kwam ooit eens redelijk snel uit een bocht en dat wegje draait extreem kort een smalle tunnel in. In een paniekreactie m'n voorste rem gebruikt -> niet leuk!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenAchterrem blokkeren is niet zo efficiënt voor wat betreft de controle. Moet je trouwens eens proberen met een koersfiets (doorremmen met beide remmen, en daarbij het achterwiel blokkerend).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk BerichtenVan 30 naar 0 in 7 meter is wel lang precies
edit:
We zullen het eens uitrekenen se:
v = at
x = at²/2
v = 30 km/h = 8,3 m/s
aangezien de remvertraging die een schijfrem kan leveren volgens internet om en bij de 6 m/s² is kunnen we dus zeggen:
t = v/a = 8,3/6 = 1,38s
x = 6 * 1,38²/2 = 5,71m
Die 1,3 meter wijt ik dan aan het reactievermogen dat ik nodig had, ook al wist ik voorhand waar ik ging starten met remmen.Last edited by glennvc; 17/05/2008, 18:04.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenIk weet het, maar als ik zowat al het mogelijke uit mijn voorrem haal, dan is mijn achterwiel zodanig licht dat je je achterwiel met de mínste moeite blokkeert. Moest ik mijn voorrem in niet gebruiken en op mijn achterrem dezelfde kracht uitoefenen, dan was ik héél rustig aan het remmen.
Niettemin, dit is nog altijd de meest efficiënte manier om snel te stoppen. Als je echt hard wil stoppen, moet je trouwens achter je zadel gaan hangen om genoeg gewicht op je achterwiel te houden.
Mensen die bang zijn om overkop te gaan als ze vooraan te hard remmen, zijn imo niet bijster slim. Op hoge snelheid zal je voorwiel trouwens minder snel blokkeren dan als je alles toegooit aan 10 km/h. Logisch, maar veel mensen snappen dit blijkbaar niet.
Comment
-
Vandaag de 6 uren van Morkhoven gaan rijden, eigenlijk gewoon voor de fun, want niemand van onze ploeg is eigenlijk mountainbiker (mijn MTB had ongeveer een drie maanden aan de haak gehangen). Ondanks we dus in feite allemaal 'lange afstandsasfaltjanetten' op ne mountainbike zijn en we dus zo'n 'wei-bos-keren-en-draaien' sprintwedstrijden niet gewoon zijn en daarenboven onze ploeg het de eerste helft van de wedstrijd met 4 i.p.v. met 5 man moest doen, hebben we toch een bevredigende 12de plaats in de wacht gesleept.
De organisatie van het evenement kon net iets beter, de bevoorrading stond in de tent i.p.v. in de aflossingszone en er wandelden teveel mensen op het parcours ter hoogte van de aankomst- en aflossingszone. Toch een plezante dag gehad.
Nu op naar de 10 uren van Grobbendonk over twee weken.
Een actiefoto...
Last edited by Jakkel; 18/05/2008, 09:31.
Comment
-
Zo'n enduranceraces in team zijn echt heel leuk! Ze zijn ook niet echt probleem voor asfalters op de mbt omdat het meestal gaat over vlakke vlamwegen.
Vorig jaar de 10u Westerlo gedaan en eind juni gaan we de 24u doen BBQ, tentjes en ondertussen wat geven op de fiets... heerlijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten@ Glennvc: wiskundige berekeningen zijn mooi maar als ze zouden kloppen had ik al wel dikwijls in de problemen gezeten
Je zegt dat als ze zouden kloppen je al dikwijls in de problemen had gezeten? Bedoel je daarmee dat je een eind sneller stilstaat ofzo? Dat kan ik moeilijk geloven, volgens mij is dat praktisch onhaalbaar of je moest werkelijk een écht lichtgewicht zijn, ditto fiets...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk BerichtenZo'n enduranceraces in team zijn echt heel leuk! Ze zijn ook niet echt probleem voor asfalters op de mbt omdat het meestal gaat over vlakke vlamwegen.
Enfin, daar de conditie op dit moment toch vrij goed is voelde ik gisteren dat 'k wat acceleratiepower en souplesse mistte. Puur te wijten aan het feit dat ik de afgelopen maanden niet meer in het bos aan het werk ben geweest.
Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk BerichtenVorig jaar de 10u Westerlo gedaan en eind juni gaan we de 24u doen BBQ, tentjes en ondertussen wat geven op de fiets... heerlijk.
Comment
-
't Is compleet anders. Asfaltkilometers zijn goed voor de basisconditie, maar het echte werk train je alleen door het MTB'en.
Nu is het allicht nog meegevallen omdat het vlak was. Mocht je 6 uur racen in de Maasvallei of de betere Ardeense hellingen, was het andere koek geweest.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten't Is compleet anders. Asfaltkilometers zijn goed voor de basisconditie, maar het echte werk train je alleen door het MTB'en.
Nu is het allicht nog meegevallen omdat het vlak was. Mocht je 6 uur racen in de Maasvallei of de betere Ardeense hellingen, was het andere koek geweest.
Feit is wel dat het op heuvelachtig tot bergachtig terrein een stuk lastiger wordt.
Comment
-
Allé hup, we gaan ons inschrijven voor de 24h van Westerlo, het zal mooi worden ik heb mss 600-700 km op mijnen mtb gezeten dit jaar.
Achja, het is voor de fun hé. En vorig jaar (toen wel 10h) hebben we ons toch van de laatste 10 plaatsen kunnen weghouden.
Ik denk dat ik vooral nachtshiften ga doen, dan ben ik op mijn best.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenAllé hup, we gaan ons inschrijven voor de 24h van Westerlo, het zal mooi worden ik heb mss 600-700 km op mijnen mtb gezeten dit jaar.
Achja, het is voor de fun hé. En vorig jaar (toen wel 10h) hebben we ons toch van de laatste 10 plaatsen kunnen weghouden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenAllé hup, we gaan ons inschrijven voor de 24h van Westerlo, het zal mooi worden ik heb mss 600-700 km op mijnen mtb gezeten dit jaar.
En als je zin hebt van 't weekend in een mooie toertocht, we organiseren er de zondag eentje in Grobbendonk als onderdeel van 'sporten tegen kanker'. Parcours loopt door het militair domein, bossen van Vorselaar en het 'pidpabos' van Grobbendonk. Ik heb daarnet het parcours nog eens gereden, buiten een paar 'vettige' stukken ligt het er heel goed bij, en vermits het heel de week niet meer gaat regenen gaan die vettige stukken er de zondag niet meer zijn.
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEn de 10 uren van Grobbendonk over twee weken? Heel puike organisatie hoor.
En als je zin hebt van 't weekend in een mooie toertocht, we organiseren er de zondag eentje in Grobbendonk als onderdeel van 'sporten tegen kanker'. Parcours loopt door het militair domein, bossen van Vorselaar en het 'pidpabos' van Grobbendonk. Ik heb daarnet het parcours nog eens gereden, buiten een paar 'vettige' stukken ligt het er heel goed bij, en vermits het heel de week niet meer gaat regenen gaan die vettige stukken er de zondag niet meer zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenHoe lang rijd je dan per keer? Twee uur of zo? En hoe groot is het team?
Maar zoals gezegd: tis eerder voor de fun dan voor de plaats.
Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk BerichtenTof dan gaan we mekaar tegen komen! Ik rij normaal gezien ook 's nachts
Comment
-
Dit noem ik een vette bike:
Fat Chance Yo Eddy met Syncros, Answer en Ringlé. Alleen dat Coda-crankstel past er helemaal niet op. Dat had beter een CBR, Ringlé of Syncros geweest.
Edit:
Afbeelding werkte niet. Heb ze dan maar opgeslagen via printscreen, formaat bewerkt en geüpload.
Edit 2:
Die fiets staat trouwens te koop bij Bike-Fun. Ze vragen er 1799 € voor. Is blijkbaar amper gebruikt geweest.
Moest ik een verzamelaar zijn (lees: moest ik meer centen hebben), dan zou ik hem direct kopen. Echt. Oude MTB's verzamelen zou me zeker aanspreken. Een Specialized Stumpjumper van begin de jaren '90 zou er er dan trouwens ook bij moeten.Last edited by Beta; 19/05/2008, 19:08.
Comment
Comment