Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten

    Ik twijfel toch sterk.
    Zaterdag even op die Optimo in maat M gezeten, maar die had duidelijk een langere stuurpen. Hopelijk is een Caffeine in maat M met standaardstuurpen niet iets te kort.
    Iemand een idee van de lengte van de stuurpen van een Caffeine in maat M? 10 cm mss?

    Edit:
    Jammer dat die Taurine geen M is.
    Op de Caffeine M zit standaard een stuurpen van 10 cm met een rise van 5°... als ik me nog goed herinner. Ik heb echter een 10 cm met 20° rise gestoken. Op mijn oude F1000 MTB zat ik als gegoten, ik heb de zithouding daarvan zoveel mogelijk proberen te kopiëren op de Caffeine, dit heb ik kunnen bereiken door de stuurpen te veranderen en een zadelpen te monteren met een lichte offset (Pro PLT). Ik zet het stuur ook liever iets lager dan standaard omdat ik ook graag een 'racy' houding heb.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Op de Caffeine M zit standaard een stuurpen van 10 cm met een rise van 5°... als ik me nog goed herinner. Ik heb echter een 10 cm met 20° rise gestoken. Op mijn oude F1000 MTB zat ik als gegoten, ik heb de zithouding daarvan zoveel mogelijk proberen te kopiëren op de Caffeine, dit heb ik kunnen bereiken door de stuurpen te veranderen en een zadelpen te monteren met een lichte offset (Pro PLT). Ik zet het stuur ook liever iets lager dan standaard omdat ik ook graag een 'racy' houding heb.

      De info over de standaardpen is alleszins zeer interessant.

      Hoe groot ben jij eigenlijk?

      Ik denk niet dat mijn stuur zo laag zal moeten. Ook al omdat ik een sterk vermoeden heb dat ik mijn zadel hoger zal zeggen dan jij het jouwe.

      Even ter illustratie:



      Deze houding was goed voor mij, al geef ik de voorkeur aan een iets kortere houdingen als er toch een verschil is.

      Zoals reeds gezegd: bovenbuis 59 cm, stuurpen 12 cm.

      Edit:
      Zadelpen is 350 mm. Hopelijk is die in een nieuwe Cannondale, maat M, ietsje langer, want ik geloof dat de zitbuis van mijn Super V 50 cm was.

      Edit 2:
      De hoge stand van het zadel, heeft natuurlijk ook te maken met de hoge brackethoogte: ongeveer 33 cm, ofte een drop tegenover de wielassen van zowat 0 cm.
      Last edited by Beta; 11/08/2008, 23:18.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • Gisteren nog een mail gekregen van een officiële Cannondale-dealer uit mijn streek, in antwoord op mijn mail om te zien of hij interessante modellen van 2008 met korting verkocht. Blijkbaar kan hij een F1 verkopen voor 1799 € (incl. uitmeten en service). Een meer dan faire prijs me dunkt. Hij schreef dat hij 15 % korting geeft, maar van 2249 € naar 1799 € is natuurlijk meer dan 15 %.
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Zou je dan nog twijfelen ?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
            Zou je dan nog twijfelen ?
            Niet echt.
            Eén vraagje: wat zijn de probs met de Avid Juicy 5-remmen juist?
            Die remmen kosten afzonderlijk amper minder dan XT's, zie ik.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              Niet echt.
              Eén vraagje: wat zijn de probs met de Avid Juicy 5-remmen juist?
              Die remmen kosten afzonderlijk amper minder dan XT's, zie ik.
              Dit is het probleem : http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=425196
              Voornamelijk Juicy 3 en Juicy 5, maar je fietsenmaker krijgt dit opgelost door correct uitlijnen.
              Juicy's zijn standaard Postmount, dus heb je voor de achtervork een adapter. Op die adapter kan je de Juicy perfect uitlijnen. Vijzen loszetten, rem inknijpen en ingeknepen houden, en ondertussen terug vastzetten.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                De info over de standaardpen is alleszins zeer interessant.

                Hoe groot ben jij eigenlijk?

                Ik denk niet dat mijn stuur zo laag zal moeten. Ook al omdat ik een sterk vermoeden heb dat ik mijn zadel hoger zal zeggen dan jij het jouwe.
                Ik ben 1m.78, net als jij dacht ik? Ik heb wel iets kortere benen dan de gemiddelde 1,78 meter metende mens. Dat kan best zijn dat jij het zadel iets hoger zult moeten zetten. De afstand zadel tot stuur is perfect voor me, naar beneden en een beetje gedrongen. Voor mij persoonlijk levert die houding het beste rendement. Ik heb die verkregen door te rijden, te sleutelen, terug te rijden, sleutelen, rijden... . M.a.w., dat heeft een paar ritten gekost eer ik perfect zat.



                Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                Even ter illustratie:



                Deze houding was goed voor mij, al geef ik de voorkeur aan een iets kortere houdingen als er toch een verschil is.

                Zoals reeds gezegd: bovenbuis 59 cm, stuurpen 12 cm.

                Edit:
                Zadelpen is 350 mm. Hopelijk is die in een nieuwe Cannondale, maat M, ietsje langer, want ik geloof dat de zitbuis van mijn Super V 50 cm was.

                Edit 2:
                De hoge stand van het zadel, heeft natuurlijk ook te maken met de hoge brackethoogte: ongeveer 33 cm, ofte een drop tegenover de wielassen van zowat 0 cm.
                Ik denk dat de Caffeine M in standaard uitvoering (originele zadel- en stuurpen) voor u wel eens goed zou kunnen zijn qua zitpositie. Kan je natuurlijk het beste te weten komen door er eens op te gaan zitten, liefst een toertje mee te rijden.
                De standaard zadelpen van de Caffeine is 350 mm lang trouwens.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                  Gisteren nog een mail gekregen van een officiële Cannondale-dealer uit mijn streek, in antwoord op mijn mail om te zien of hij interessante modellen van 2008 met korting verkocht. Blijkbaar kan hij een F1 verkopen voor 1799 € (incl. uitmeten en service). Een meer dan faire prijs me dunkt. Hij schreef dat hij 15 % korting geeft, maar van 2249 € naar 1799 € is natuurlijk meer dan 15 %.
                  Als je 'm wilt dan moet je 'm kopen. 't Is inderdaad een goede prijs.



                  Ik zou zo'n F1 echter niet willen, stak er voor die prijs een Lefty Carbon Speed in, dan onmiddellijk wel. Maar met dat zware gedrocht erin, neen bedankt.
                  Het is maar waar je je prioriteiten legt.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                    Dit is het probleem : http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=425196
                    Voornamelijk Juicy 3 en Juicy 5, maar je fietsenmaker krijgt dit opgelost door correct uitlijnen.
                    Juicy's zijn standaard Postmount, dus heb je voor de achtervork een adapter. Op die adapter kan je de Juicy perfect uitlijnen. Vijzen loszetten, rem inknijpen en ingeknepen houden, en ondertussen terug vastzetten.
                    Ah, OK.
                    Geluidjes dus ...
                    De oplossing lijkt simpel, en desnoods ga ik ermee naar de dealer indien nodig.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Ik ben 1m.78, net als jij dacht ik? Ik heb wel iets kortere benen dan de gemiddelde 1,78 meter metende mens. Dat kan best zijn dat jij het zadel iets hoger zult moeten zetten. De afstand zadel tot stuur is perfect voor me, naar beneden en een beetje gedrongen. Voor mij persoonlijk levert die houding het beste rendement. Ik heb die verkregen door te rijden, te sleutelen, terug te rijden, sleutelen, rijden... . M.a.w., dat heeft een paar ritten gekost eer ik perfect zat.
                      Ik ben 1m80 rond. Ik zet mijn zadel doorgaans wel hoger dan veel anderen. Nochtans zou ik geen superlange benen hebben. Het moet zijn dat ik gewoon veel mensen ken met korte benen.
                      Feit is ook dat ik een relatief groot hoofd heb, en niet alleen in de omtrek. Zo stond ik ooit met een neef van me voor de spiegel om onze grootte te vergelijken. Hij is 3 of 4 cm groter, maar het viel op dat het hoogteverschil aan onze schouders groter was dan aan onze kruin.


                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Ik denk dat de Caffeine M in standaard uitvoering (originele zadel- en stuurpen) voor u wel eens goed zou kunnen zijn qua zitpositie. Kan je natuurlijk het beste te weten komen door er eens op te gaan zitten, liefst een toertje mee te rijden.
                      De standaard zadelpen van de Caffeine is 350 mm lang trouwens.
                      In principe zou ik idd het best af moeten zijn met een M. Die levert dan een iets kortere zit op dan op mijn Super V, wat in mijn voordeel is op meer technische stukken.
                      Vandaag gezien dat C3-zadelpennen t.e.m. dit jaar idd 350 mm meten, maar dat dat vanaf modeljaar 2009 400 mm wordt. Enfin, normaal moet een 350 mm volstaan, denk ik.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Als je 'm wilt dan moet je 'm kopen. 't Is inderdaad een goede prijs.

                        Ik zou zo'n F1 echter niet willen, stak er voor die prijs een Lefty Carbon Speed in, dan onmiddellijk wel. Maar met dat zware gedrocht erin, neen bedankt.
                        Het is maar waar je je prioriteiten legt.
                        Minder dan 1800 gram is toch zo gek zwaar niet? Een Foc 32 F80/F100 RLC weegt bijna 1600 gram, en dat is een echte XC-competitievork. Veel vorken met 110 mm veerweg, wegen meer dan 1800 gram.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                          Minder dan 1800 gram is toch zo gek zwaar niet? Een Foc 32 F80/F100 RLC weegt bijna 1600 gram, en dat is een echte XC-competitievork. Veel vorken met 110 mm veerweg, wegen meer dan 1800 gram.
                          Dat kan allemaal best zijn. Ik zou het gewoon niet moeten. Ik heb het nog al gezegd, je legt geld op voor een zwaardere vork, persoonlijk vind ik dat fout. Ik ben verre van een light freak, maar als ik goedkoper gesteld kan zijn met een lichtere kwalitatief evenwaardige vork, dan zou ik niet weten waarom ik dat niet zou doen.

                          Maar ik herhaal het nog eens, dat is mijn gedacht daarover. Als jij persé de look van die duurdere Lefty boven de rijprestaties van je fiets verkiest dan is dat uw keuze hé. Ik zou de bijna halve kilo extra gewicht vooraan niet moeten hebben, ook al steekt daar zo'n knape Lefty in... maar da's persoonlijk. Rijprestaties primeren bij mij op de look, voilà.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Dat kan allemaal best zijn. Ik zou het gewoon niet moeten. Ik heb het nog al gezegd, je legt geld op voor een zwaardere vork, persoonlijk vind ik dat fout. Ik ben verre van een light freak, maar als ik goedkoper gesteld kan zijn met een lichtere kwalitatief evenwaardige vork, dan zou ik niet weten waarom ik dat niet zou doen.

                            Maar ik herhaal het nog eens, dat is mijn gedacht daarover. Als jij persé de look van die duurdere Lefty boven de rijprestaties van je fiets verkiest dan is dat uw keuze hé. Ik zou de bijna halve kilo extra gewicht vooraan niet moeten hebben, ook al steekt daar zo'n knape Lefty in... maar da's persoonlijk. Rijprestaties primeren bij mij op de look, voilà.
                            Looks heeft een Lefty wel.

                            OK, ik heb de vork nog niet deftig getest, maar hij duikt bij hevig remmen minder dan ik aanvankelijk verwacht had. En desnoods test ik nog even bij de dealer.

                            Dat een vork met meer veerweg meer weegt, vind ik ook nog niet zo gek.

                            Verder: ik wil mijn bike niet àl te XC-gericht. Het hoeft helemaal geen racemachine te worden. Daarom ook dat ik in jouw plaats destijds niet voor een SL, maar voor een gewone F gegaan was. Met riser bar dus.

                            Het stuur van de F1 weegt trouwens 300 gram. Behoorlijk veel, vind ik, riser of niet. Nu, ik vind het niet zo erg, want zoals reeds gezegd: ik heb nog een Easton EA70 riser bar liggen.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                              Looks heeft een Lefty wel.

                              OK, ik heb de vork nog niet deftig getest, maar hij duikt bij hevig remmen minder dan ik aanvankelijk verwacht had. En desnoods test ik nog even bij de dealer.
                              Dat kan best, 't zal ongetwijfeld een goede vork zijn, heb ik ook nooit ontkend.


                              Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                              Dat een vork met meer veerweg meer weegt, vind ik ook nog niet zo gek.
                              Vind ik ook niet gek, maar je zit wel met het meerdere nutteloze gewicht hé. Die 110 mm is naar mijn mening overdreven, dat heb ik al tot vervelens toe gezegd. Zeker als je zegt dat die fiets voor u meer fun- dan prestatiegericht is.


                              Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                              Verder: ik wil mijn bike niet àl te XC-gericht. Het hoeft helemaal geen racemachine te worden. Daarom ook dat ik in jouw plaats destijds niet voor een SL, maar voor een gewone F gegaan was. Met riser bar dus.
                              Een stuur is rap veranderd hé.


                              Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                              Het stuur van de F1 weegt trouwens 300 gram. Behoorlijk veel, vind ik, riser of niet. Nu, ik vind het niet zo erg, want zoals reeds gezegd: ik heb nog een Easton EA70 riser bar liggen.
                              Da's raar, over die extra 150gr. dat het originele stuur meer weegt dan die EA70 zou je dan vallen, maar over een Lefty van 450gr. zwaarder niet.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Da's raar, over die extra 150gr. dat het originele stuur meer weegt dan die EA70 zou je dan vallen, maar over een Lefty van 450gr. zwaarder niet.
                                Stuur is relatief zwaar (relatief goedkoop voor een dergelijke fiets ook in feite), vork is nog altijd relatief licht.

                                Nu ja, het is niet dat die EA70 er direct op moet hoor. Als het originele stuur er niet meer zo nieuw uit ziet, verander ik het wel eens.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  Stuur is relatief zwaar (relatief goedkoop voor een dergelijke fiets ook in feite), vork is nog altijd relatief licht.
                                  Dat weet ik ook, maar dat bedoelde ik niet hé. Het feit is dat de voorkant van uw fiets zwaarder is. Komt het nu van het stuur of van de vork, of van beide, dat speelt geen rol. In eindeffect heb je een extra halve kilo meer vooraan met die Lefty tegenover 150gr. met dat stuur, daar gaat het over.
                                  .

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  Nu ja, het is niet dat die EA70 er direct op moet hoor. Als het originele stuur er niet meer zo nieuw uit ziet, verander ik het wel eens.
                                  Koop eerst al maar een fiets, dan kan je nog altijd stuurtjes veranderen.

                                  Comment


                                  • Tja, als je een lichte voorkant wil, ben je beter af met een vaste carbon vork.
                                    Ik zeg ook nergens dat een Lefty rationeel te verantwoorden valt. Nu ja, er is geen enkele Cannondale die rationeel te verantwoorden valt. Wil je een rationele bike, koop dan een Trek of een Cube met alu frame.

                                    En idd, ik heb de bike nog niet. Als ik die F1 kan kopen tegen te afgesproken prijs, is de kans niet klein dat ik het doe. Moest het om één of andere reden niets worden, en vind ik niet zo direct een goeie andere koop die volledig naar mijn zin is, dan wacht ik sowieso tot volgend jaar. Ik zou er helemaal niet mee inzitten.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                      Tja, als je een lichte voorkant wil, ben je beter af met een vaste carbon vork.
                                      Ik zeg ook nergens dat een Lefty rationeel te verantwoorden valt. Nu ja, er is geen enkele Cannondale die rationeel te verantwoorden valt. Wil je een rationele bike, koop dan een Trek of een Cube met alu frame.
                                      Tsja, ik geef mijn mening hé. Ik heb het trouwens niet over rationaliteit, dat haal jij 'r nu bij.
                                      Ik heb gekozen voor een Cannondale omdat ik zeer tevreden was van m'n vorige F1000 die ik heel goedkoop heb kunnen kopen, anders had ik die destijds ook nooit gekocht. Een Cannondale (mijne toch) heeft daarenboven een lichte, betrouwbare en onderhoudsvriendelijke vork. Ik wilde terug een Fatty vork omdat de Fatty D van de F1000 mij héél goed beviel. Vermits je die niet vindt bij andere merken moest ik terug bij Cannondale gaan shoppen. De kwaliteit van de lak is daarenboven ook beter dan die van de gemiddelde andere merken. En ja, ik ben een beetje snob, Cannondale spreekt me gewoon meer aan dan bijvoorbeeld Cube of Trek. En je moet nu niet beginnen over dat als ik een lichte voorkant gewild had, ik beter geopteerd had voor een vaste vork. Want ik zeg het nog eens (tot vervelens toe), gewicht is geen superprioriteit voor mij maar als ik erop kan besparen door nog minder centen uit te geven (lees: goedkopere Fatty 1.290gr vs. duurdere Lefty 1.740gr.) dan zou ik niet weten waarom ik het niet zou doen. De mooiere look van de Lefty komt dan op de tweede plaats. En ja, uiteindelijk zou ik misschien nog wel liever een vaste vork hebben, spijtig genoeg biedt Cannondale geen modellen met vaste vork aan, anders zou ik het zeker overwegen. Persoonlijk vind ik veringen van ondergeschikt belang. Die vaste zou nog minder kosten, nog minder wegen en die heeft totaal geen onderhoud nodig.

                                      Nu, ik geef mijn mening. Als jij persé die Lefty wilt koop 'm dan hé. Ik heb het gevoel dat je gewoon niet de nadelen van zo'n zware Lefty WILT horen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Tsja, ik geef mijn mening hé. Ik heb het trouwens niet over rationaliteit, dat haal jij 'r nu bij.
                                        Ik heb gekozen voor een Cannondale omdat ik zeer tevreden was van m'n vorige F1000 die ik heel goedkoop heb kunnen kopen, anders had ik die destijds ook nooit gekocht. Een Cannondale (mijne toch) heeft daarenboven een lichte, betrouwbare en onderhoudsvriendelijke vork. Ik wilde terug een Fatty vork omdat de Fatty D van de F1000 mij héél goed beviel. Vermits je die niet vindt bij andere merken moest ik terug bij Cannondale gaan shoppen. De kwaliteit van de lak is daarenboven ook beter dan die van de gemiddelde andere merken. En ja, ik ben een beetje snob, Cannondale spreekt me gewoon meer aan dan bijvoorbeeld Cube of Trek. En je moet nu niet beginnen over dat als ik een lichte voorkant gewild had, ik beter geopteerd had voor een vaste vork. Want ik zeg het nog eens (tot vervelens toe), gewicht is geen superprioriteit voor mij maar als ik erop kan besparen door nog minder centen uit te geven (lees: goedkopere Fatty 1.290gr vs. duurdere Lefty 1.740gr.) dan zou ik niet weten waarom ik het niet zou doen. De mooiere look van de Lefty komt dan op de tweede plaats. En ja, uiteindelijk zou ik misschien nog wel liever een vaste vork hebben, spijtig genoeg biedt Cannondale geen modellen met vaste vork aan, anders zou ik het zeker overwegen. Persoonlijk vind ik veringen van ondergeschikt belang. Die vaste zou nog minder kosten, nog minder wegen en die heeft totaal geen onderhoud nodig.

                                        Nu, ik geef mijn mening. Als jij persé die Lefty wilt koop 'm dan hé. Ik heb het gevoel dat je gewoon niet de nadelen van zo'n zware Lefty WILT horen.
                                        Waarom zou ik de nadelen van een Lefty niet willen horen? Eerlijk? Die 500 gram zal me worst wezen. En ik beweer nergens dat de Lefty de ideale vork is, toch? Ik spreek u zelfs nergens tegen. Ik heb alleen gezegd dat ik dat extra gewicht, dat inherent is aan de langere veerweg, aanvaard.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                          Waarom zou ik de nadelen van een Lefty niet willen horen? Eerlijk? Die 500 gram zal me worst wezen.
                                          Oké, nu zijn we 'r, jij vindt die halve kilo extra gewicht vooraan helemaal niet belangrijk. Dan zie ik geen enkele reden meer waarom je niet voor die F1 zou kunnen gaan. Kopen die handel!!


                                          Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                          En ik beweer nergens dat de Lefty de ideale vork is, toch? Ik spreek u zelfs nergens tegen. Ik heb alleen gezegd dat ik dat extra gewicht, dat inherent is aan de langere veerweg, aanvaard.
                                          Die langere veerweg inherent aan meer gewicht gaat niet altijd op. De Lefty Carbon Speed DLR weegt 50gr. minder dan de Fatty DLR.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X