Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dit was de opvolger van mijn SM 1000: een M 2000 van 1993. Hij was eerst een jaar of zo van mijn pa, en dan heb ik hem gekregen.



    Foto is wel niet van de mijne. De mijne was trouwens een 18", niet een 20" zoals op de foto.

    Lijst van de originele specs:

    Frame & Fork
    Frame Construction Welded aluminum
    Frame Tubing Material Aluminum alloy
    Fork Brand & Model Cannondale Pepperoni aluminum
    Fork Material
    Rear Shock

    Components
    Component Group Shimano Deore XT
    Brakeset Cannondale CODA brakes, levers
    Shift Levers Shimano Deore XT thumbshifters
    Front Derailleur Shimano Deore XT
    Rear Derailleur Shimano Deore XT
    Crankset Ritchey Logic, 24/36/46 teeth
    Pedals Shimano Deore XT Competition
    Bottom Bracket
    BB Shell Width
    Rear Cogs 7-speed, 13 - 30 teeth
    Chain Shimano CN-HG90
    Seatpost Ritchey Force Directional
    Saddle Vetta SL Racing
    Handlebar Cannondale CODA Competition
    Handlebar Extensions
    Handlebar Stem Control Stem
    Headset

    Wheels
    Hubs Shimano Deore XT
    Rims Mavic PSP-231, 36-hole
    Tires 26 x 2.10" Ritchey Z-Max
    Spoke Brand
    Spoke Nipples
    Wat ik eraan veranderde:

    Het stuur werd eerst vervangen door een Scott AT2 Liteflite en later door een Answer Hyperlite met Onza bar-ends.
    De vork werd een Manitou 4.
    Zadelpen: Ringle Moby.
    Quick releases: Ringlé Cam Twist Ti (heb ik trouwens nog liggen, net als de originele Pepperoni vork).
    Zadel: Selle Italia Flite.
    Remmen: Magura HS 33.
    Pedalen: Shimano SPD 747.
    Voor de rest de gewone slijtage.

    Toen ik de Super V had, zijn er nog goedkopere nieuwe wielen (LX-naven, FIR-velgen) in de M 2000 gekomen, maar daar heb ik quasi niet met gereden.

    Aan de SM 1000 had ik overigens ook wel wat veranderd: Control Tech-stuurpen, Scott AT4 Pro-stuur, Flite-zadel, RZ-brake-booster, Girvin-stuurpen, Shimano Deore XT thumbshifters en remgrepen (de Deore DX-STI's was ik al snel beu), ...

    Edit:
    Opmerking bij de originele specs van de M 2000:
    De remmen waren Dia Compe 986 met Coda-logo. De remgrepen waren die ouderwetse Deore XT's, die ik ook achteraf op mijn SM 1000 had laten monteren (ik was toen nog vrij jong en heb dat werkje door Jowan laten klaren; gewoon tot ginder gefietst en dan een uurtje weest wandelen).
    Last edited by Beta; 30/08/2008, 21:21.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Die Manitou is nice! Flupke in actie trouwens ook

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
        Dat ben je zelf, Flupke?
        yep,


        ivm grand raid cristalp,

        aanrader, ook voor niet doorgetrainde mtb'ers: rij de 40km vanuit evolene,
        hoogtepunten zitten er in 'pas de lona' + stevige afdalingen
        en als autofreaks is dat ritje er naar toe toch ook geen probleem

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
          yep,


          ivm grand raid cristalp,

          aanrader, ook voor niet doorgetrainde mtb'ers: rij de 40km vanuit evolene,
          hoogtepunten zitten er in 'pas de lona' + stevige afdalingen
          en als autofreaks is dat ritje er naar toe toch ook geen probleem
          Is dat ook met tijdsopmeting met een chip rond de enkel ofzo? Wat is de langste afstand en over hoeveel hoogtemeters spreken we dan?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Is dat ook met tijdsopmeting met een chip rond de enkel ofzo? Wat is de langste afstand en over hoeveel hoogtemeters spreken we dan?


            Was die afstand vroeger niet langer? 165 km of zo? Ik meen mij dat zo te herinneren, maar ik kan er naast zitten.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment




            • Wat zit Heineken daar te doen bij de technische partners ?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                http://www.grand-raid-cristalp.ch/Sponsors.html

                Wat zit Heineken daar te doen bij de technische partners ?


                Mecaniciens voorzien van bier?
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • ja want als ze echt bier krijgen komt geen enkele fiets optijd klaar

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    http://www.grand-raid-cristalp.ch/Parcours.html

                    Was die afstand vroeger niet langer? 165 km of zo? Ik meen mij dat zo te herinneren, maar ik kan er naast zitten.

                    Mmm... die langste afstand... 121 km en 5.430 hoogtemeters!
                    Da's wel een uitdaging.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Mmm... die langste afstand... 121 km en 5.430 hoogtemeters!
                      Da's wel een uitdaging.
                      Valt mee.




                      Even ter vergelijking: het positief hoogteverschil in de heuvelzone van de Ronde van Vlaanderen, bedraagt een kleine 1700 meter (zelf gemeten), geloof ik.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                        Valt mee.




                        Even ter vergelijking: het positief hoogteverschil in de heuvelzone van de Ronde van Vlaanderen, bedraagt een kleine 1700 meter (zelf gemeten), geloof ik.
                        Als ik speciaal naar ginds zou afzakken om met zo'n raid mee te doen dan ging 'k voor de grootste afstand. Zo ver rijden om 40 kilometers in de bergen te gaan rijden zou 'k maar niks vinden.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Als ik speciaal naar ginds zou afzakken om met zo'n raid mee te doen dan ging 'k voor de grootste afstand. Zo ver rijden om 40 kilometers in de bergen te gaan rijden zou 'k maar niks vinden.
                          Die is idd te kort.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Nog een beetje cultuur aan jullie bij brengen:



                            Met Manitou 4, diegene die ik onder mijn Cannondale had. En de kleurstelling van die vork pastte echt goed bij mijn frame.

                            Edit:

                            Nog meer mooi spul: een volledig gerestaureerde FRO (met de juiste onderdelen dus):



                            Zelfs de banden zijn de juiste.
                            Last edited by Beta; 01/09/2008, 20:18.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                              voor de"echten": Pas de Lona, Grand Raid, Suisse
                              promo voor mountain-rally.com, had ik beloofd aan de organisator van die mtb-week[/QUOTE]

                              Zalig ! En, goed te doen met een HT ?

                              Ik zit zo momenteel met de vraag waarom ik eigenlijk nog een Scalpel heb, ik rij er niet meer op. Het gewichtsvoordeel en de snellere reactie van een (carbon) hardtail kan ik niet echt meer missen. Zaterdag nog 3u MTB gedaan in Heuvelland op de Taurine en niks van rugpijn bvb. Bergop gaat echt pakken sneller dan met de Scalpel.

                              Zelfs in die mate dat ik mij afvraag of in de Taurine niet ook in de echte Ardennen zou gebruiken. Tijdswinst bergop lijkt me immers groter dan het eventuele verlies in de slechtste afdalingen...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo
                                Ik zit zo momenteel met de vraag waarom ik eigenlijk nog een Scalpel heb, ik rij er niet meer op. Het gewichtsvoordeel en de snellere reactie van een (carbon) hardtail kan ik niet echt meer missen. Zaterdag nog 3u MTB gedaan in Heuvelland op de Taurine en niks van rugpijn bvb. Bergop gaat echt pakken sneller dan met de Scalpel.

                                Zelfs in die mate dat ik mij afvraag of in de Taurine niet ook in de echte Ardennen zou gebruiken. Tijdswinst bergop lijkt me immers groter dan het eventuele verlies in de slechtste afdalingen...
                                Gaat perfect in de Ardennen. Ik ging zelfs met de alu Radon naar de Ardennen. Met tubeless banden op een dikke 2 bar geen enkel probleem. Je knieën laat je dienst doen als vering, je Lefty zal het werk vooraan wel doen.
                                Ik heb met de Taurine al ritjes gedaan door de Vlaamsche velden waar je met een alu fiets helemaal door mekaar geschud wordt, zonder last na 70 km veldtocht.

                                De meeste met een alu C'dale doen dit af als opschepperij en stoeferig gedoe, maar Taurine-rijders weten wel beter. Blij dat je dezelfde ervaring hebt.

                                Edit :
                                Met de Poison(fully) reed ik ook niet meer sinds de Taurine er was, en heb die dan ook verkocht.
                                Heb er een fitnessbike (merida speeder T5 en DT wielen) mee gekocht, waar ik wat straatkilometers en gezinstochtjes mee doe.
                                Zelfs titaniumrijders zijn te spreken over de eigenschappen van de Taurine, maar niet over het materiaal natuurlijk

                                Ik zit er aan te denken om een kader in tita te laten maken, met de geometrie van de huidige Taurine. Die is ondanks de maat XL, vooraan niet hoog, zodat ik niet zo hoog zit. Minder luchtweerstand dus. Bovendien zit de Taurine, zoals hij er nu bijstaat, mij als gegoten.
                                Na een technische strook of een afdaling in het zadel terugzakken, brengt mij perfect op de juiste plaats. Hoef niet naar voor of achter te schuiven, dadelijk de goeie positie om zittend verder te gaan.
                                Als je dan nog de eigenschappen van het frame en de vork erbij rekent, is dit voor mij de ideale fiets.
                                Over carbon kan veel worden gezegd. Het hoeft voor mij niet per sé carbon te zijn, als je de Taurine eigenschappen in een ander materiaal kan behouden.
                                Daar lijkt mij titanium het meest voor geschikt, en het is uiteraard minder breekgevoelig door steenslag of valpartijen.
                                Last edited by ; 02/09/2008, 18:12.

                                Comment


                                • Ik heb ongeveer hetzelfde gevoel : het was nu 3 maanden geleden dat ik nog gebiket (ik bikete, jij bikete, zij biketen ) had maar ik had zelfs geen gewenning nodig, alles klopte meteen. Mijn vorige HT was een CAAD2 en die was pakker harder. Carbon helpt dus wel degelijk, en dezelfde ervaringen heb ik met mijn koersfiets. Comfort, zonder aan stijfheid in te boeten

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                    Ik heb ongeveer hetzelfde gevoel : het was nu 3 maanden geleden dat ik nog gebiket (ik bikete, jij bikete, zij biketen ) had maar ik had zelfs geen gewenning nodig, alles klopte meteen. Mijn vorige HT was een CAAD2 en die was pakker harder. Carbon helpt dus wel degelijk, en dezelfde ervaringen heb ik met mijn koersfiets. Comfort, zonder aan stijfheid in te boeten
                                    Vooraleerst.
                                    Nee, deze vraag stel ik niet omdat ik eventueel jaloers zou zijn, overladen ben met afgunst, het niet kan betalen,... of whatever dat sommigen hier naar m'n kop ooit smijten. Nee, ik stel ze omdat ik geïnteresseerd ben in techniek en graag bijleer.

                                    Hoe komt het dat frame A (carbon) stijver en tegelijk ook comfortabeler kan zijn dan frame B (alu)? Als een bepaald frame beter de schokken opvangt dan een ander frame, dan is het logisch bekeken ook slapper dan het andere frame, niet? Vertel me, waar zit het geheim van dat stijver en tegelijk ook comfortabeler?
                                    Het lijkt wel of het Taurine frame een veer op zich is als je sommigen bezig hoort.
                                    Gelieve een objectief sterk technisch geargumenteerde uitleg neer te schrijven, met: "Ik heb dat en dat is het beste", ben ik niet veel.





                                    Enfin, dit kwam ik tegen op het wereldwijde web.

                                    Een zeker 'kwik' zegt dit op Mtbr.com op de vraag van iemand die niet kan kiezen tussen een Taurine of een Caffeine.
                                    Hey Nick,

                                    What frame is your F600, FURIO?,CAAD4? or CAAD3?
                                    I have biked optimo hartail and taurine, The optimo was far more comfortable en forgiven. The taurine was for me a hard ride, very good for racing and stiffness but no comfort at all.
                                    I think the optimo is the best hartail ever build by cannondale, light and comfortable.

                                    When your bike now is a Furio, the caffeine will not really be a upgrade. Not really lighter, stiffer or more comfortabel. I would try to get a taurine or a good second hand optimo, that would be a real upgrade


                                    Bron: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=432678

                                    Is dat nu een leugenaar? Of is de Taurine dan toch niet óh zo comfortabel?
                                    Enfin, zeg het mij.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Hoe komt het dat frame A (carbon) stijver en tegelijk ook comfortabeler kan zijn dan frame B (alu)? Als een bepaald frame beter de schokken opvangt dan een ander frame, dan is het logisch bekeken ook slapper dan het andere frame, niet? Vertel me, waar zit het geheim van dat stijver en tegelijk ook comfortabeler?
                                      Een "geheim" is dat niet hé. Technisch gezien ben ik nu ook geen specialist, maar het komt erop neer dat men met carbon de mogelijkheid heeft om verschillende diktes te gebruiken op verschillende plaatsen, en het carbon ook in andere richtingen kan weven/leggen.

                                      Op die manier kan je ervoor zorgen dat bvb de liggende achtervorken minder stijf zijn in verticale richting (zie als ultiem voorbeeld de vroegere scalpel : geen draaipunt aan het bracket en toch 6cm veerweg !) maar wel superstijf zijn, lateraal gezien.

                                      Een fiets/MTB moet maar stijf zijn op de punten waar de kracht wordt overgebracht, ook zijdelings (goed sturen), enz...


                                      Let op, tov de Scalpel is de Taurine beenhard in echt slecht terrein, is maar logisch ook, maar ik vind 'm toch veel vergevingsgezinder dan mijn vorige alu. Met andere bikes heb ik nooit vergeleken dus ik wil niet uitsluiten dat recentere alu Cannondales ook comfortabeler zijn geworden, integendeel zou me dat zelfs logisch lijken

                                      Ik ben er gewoon heel tevreden van.

                                      Mijn Cervélo R3 is een beetje hetzelfde verhaal : zeer stijf, maar toch kan je er perfect Paris-Roubaix op rijden. Ook hier een hemelsbreed verschil met een oversized aluframe.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                        Een "geheim" is dat niet hé. Technisch gezien ben ik nu ook geen specialist, maar het komt erop neer dat men met carbon de mogelijkheid heeft om verschillende diktes te gebruiken op verschillende plaatsen, en het carbon ook in andere richtingen kan weven/leggen.

                                        Op die manier kan je ervoor zorgen dat bvb de liggende achtervorken minder stijf zijn in verticale richting (zie als ultiem voorbeeld de vroegere scalpel : geen draaipunt aan het bracket en toch 6cm veerweg !) maar wel superstijf zijn, lateraal gezien.
                                        Klopt, maar er is nog een verschil: carbon absorbeert beter trillingen, zelfs al is een carbon buis even stijf (in alle richtingen) als een aluminium buis.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                          Klopt, maar er is nog een verschil: carbon absorbeert beter trillingen, zelfs al is een carbon buis even stijf (in alle richtingen) als een aluminium buis.
                                          Zelfde voor tita in vergelijking met alu. Alleen is Tita op zich duurder en is ook de behandeling veel duurder..

                                          Comment

                                          Working...
                                          X