Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Een "geheim" is dat niet hé. Technisch gezien ben ik nu ook geen specialist, maar het komt erop neer dat men met carbon de mogelijkheid heeft om verschillende diktes te gebruiken op verschillende plaatsen
    Dat kan met alu ook hé.


    Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    en het carbon ook in andere richtingen kan weven/leggen.
    Dat kan met alu niet.
    En misschien zit daar dat verschil.


    Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Op die manier kan je ervoor zorgen dat bvb de liggende achtervorken minder stijf zijn in verticale richting (zie als ultiem voorbeeld de vroegere scalpel : geen draaipunt aan het bracket en toch 6cm veerweg !) maar wel superstijf zijn, lateraal gezien.

    Een fiets/MTB moet maar stijf zijn op de punten waar de kracht wordt overgebracht, ook zijdelings (goed sturen), enz...
    Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      Klopt, maar er is nog een verschil: carbon absorbeert beter trillingen, zelfs al is een carbon buis even stijf (in alle richtingen) als een aluminium buis.
      Die theorie klopt niet hé. Als carbon even stijf is als alu gaat het niet beter de trillingen absoberen hé. Als het beter de trillingen absorbeert, dan is het slapper, slapper = minder stijf.

      Maar zoals Tuur al wist te zeggen, als er gewerkt wordt met andere weefrichtingen en dergelijke (dat alleen met carbon gedaan kan worden), dan is het best mogelijk om een lateraal stijf frame te maken en het frame voor de verticaal te verwerken krachten toch een zekere 'slapheid' mee te geven zodat het comfortabel wordt. Enfin, ik weet niet of hij de waarheid spreekt, maar het lijkt me wel een aannemelijke uitleg.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Die theorie klopt niet hé. Als carbon even stijf is als alu gaat het niet beter de trillingen absoberen hé. Als het beter de trillingen absorbeert, dan is het slapper, slapper = minder stijf.

        Maar zoals Tuur al wist te zeggen, als er gewerkt wordt met andere weefrichtingen en dergelijke (dat alleen met carbon gedaan kan worden), dan is het best mogelijk om een lateraal stijf frame te maken en het frame voor de verticaal te verwerken krachten toch een zekere 'slapheid' mee te geven zodat het comfortabel wordt. Enfin, ik weet niet of hij de waarheid spreekt, maar het lijkt me wel een aannemelijke uitleg.
        Hij spreekt de waarheid, en ik ook.
        Een carbonbuis blijft stijf bij een grote schok, maar kleine trillingen worden wel door het materiaal zelf opgevangen en minder door de fietser. Carbon absorbeert als het ware trillingen. Dat wil nog niet zeggen dat de buis daardoor ook moet buigen.

        Check:


        Wat ik net zei staat er niet zo expliciet in, maar er zijn verschillende punten waaruit je het kan afleiden.

        Af en toe een tijdschrift of boek lezen, kan geen kwaad.

        Edit:
        Geloof je me nog niet, ga dan naar Google en typ "carbon absorbeert" in. 3600 resultaten zullen uw deel zijn.
        Last edited by Beta; 03/09/2008, 18:25.
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Hij spreekt de waarheid, en ik ook.
          Een carbon frame absorbeert beter de trillingen als een alu frame als het in een bepaalde richting slapper wordt gemaakt dan dat alu frame, een richting die niet stijf hoeft te zijn kan men slapper maken door de vezels in een andere richting te plaatsen. Met alu kan je niet met vezelrichtingen werken, bijgevolg is een alu frame over de ganse lijn stijf. Dat heeft Tuur gezegd.
          Jij hebt gezegd dat het materiaal carbon op zich sowieso beter de trillingen opvangt dan aluminium, zonder je uit te spreken over vezelrichtingen. M.a.w, je zegt dat een carbon buis die zodanig geconstrueerd is dat ze even stijf is (in alle richtingen) als een alu buis, dat dat carbon beter de trillingen zal opvangen dan de alu buis, en dat is iets anders. Een stelling die ik trouwens ten zeerste betwijfel.

          De stelling van Tuur blijkt trouwens correct te zijn. Ik heb zelf even wat 'gegoogeld' en dit gevonden:
          Carbon
          Carbon is een van de recentste materialen. Carbon is uniek doordat carbon het enige niet-metaal is uit de reeks. Bovendien moet je niet met buizen werken waardoor alle vormen mogelijk zijn. Er zijn dan ook twee soorten carbonframes, frames bestaande uit buizen die verlijmd zijn met koppelstukken (vb. Colnago C-40 en Trek OCLV) en frames uit één stuk, de monocoque frames (vb. Colnago CF3 en Koga FullPro-M). Carbon frames zijn licht en duurzaam maar gevoelig voor breuken in het materiaal door bijvoorbeeld valpartijen. Carbonframes zijn stijf maar ze absorberen ook goed de schokken. Men kan namelijk voor iedere plaats afzonderlijk de sterkte en veerkracht van het frame bepalen door de vezels in een andere richting aan te brengen. Het grootste nadeel van carbon is eigenlijk de kostprijs want doordat het productieproces zeer veel materiaal vergt ligt ook de kostprijs hoog. Om de kostprijs te drukken wordt tegenwoordig veel gebruikt gemaakt van alu-carbonframes, deze frames heb-ben een hoofddriehoek uit aluminium die zorgt voor de stijfheid van het frame en een achter-vork vervaardigd uit carbon dat zorgt voor de veerkracht.
          Carbon vorken zijn zeer populair omdat ze licht zijn en goed de klappen absorberen. Er zijn twee soorten, vorken met een carbon vorkbuis (deze zijn het lichtst) en vorken met een stalen of aluminium vorkbuis.


          Bron: http://www.tcnuenen.nl/Techniek%20en%20Tips.html


          Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Af en toe een tijdschrift of boek lezen, kan geen kwaad.
          Da's voor niks nodig, Google zegt net evenveel.
          Trouwens, aan uw uitleg te horen heb je uw 'boekjes' toch niet echt aandachtig gelezen hoor.


          Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Edit:
          Geloof je me nog niet, ga dan naar Google en typ "carbon absorbeert" in. 3600 resultaten zullen uw deel zijn.
          Wauw, da's heel overtuigend.
          Typ in Google: "aluminium absorbeert", en je krijgt 8.050 resultaten...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Wauw, da's heel overtuigend.
            Typ in Google: "aluminium absorbeert", en je krijgt 8.050 resultaten...
            Klik er dan op.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Eventueel iets wat verstaanbaar is en aanspreekt omwille van bepaalde draaiende onderdelen :


              Klikken op die link...
              Last edited by ; 03/09/2008, 21:26.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                Eventueel iets wat verstaanbaar is en aanspreekt omwille van bepaalde draaiende onderdelen :


                Klikken op die link...
                Je zou er zowaar zin door krijgen een Taurine te kopen.
                Niet dat ik het van plan ben hoor. Tenzij ik binnenkort een jonge tweedehandse tegenkom mss.

                Ze mogen wel eens leren dat het een carbon fiets is, niet een carbonnen fiets.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                  Je zou er zowaar zin door krijgen een Taurine te kopen.
                  Niet dat ik het van plan ben hoor. Tenzij ik binnenkort een jonge tweedehandse tegenkom mss.

                  Ze mogen wel eens leren dat het een carbon fiets is, niet een carbonnen fiets.
                  Als ik zie met welke andere fietsen je in het hoofd zit, is de Taurine niet zo'n grote prijsopleg..
                  Zakken in afmontage voor een beter kader, lijkt me niet onlogisch....
                  Enfin, je kent onze mening.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                    Als ik zie met welke andere fietsen je in het hoofd zit, is de Taurine niet zo'n grote prijsopleg..
                    Zakken in afmontage voor een beter kader, lijkt me niet onlogisch....
                    Enfin, je kent onze mening.
                    Ik wou eerst een fiets kopen van minder dan 1400 €. Intussen zit ik al op 2100 € (als ik de F1 van 2009 koop, incl. korting, bij een dealer die een officieel service point is van Headshok).

                    Een Taurine met Fatty kost excl. korting 2600, dacht ik. Weer een paar honderd euro meer dus, maar het is er een tikkeltje over. Voor mijn doelstellingen toch.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Zomaar een vraagje: wat zouden jullie verkiezen: een Caffeine met Lefty Speed of een Taurine met Fatty Ultra?
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                        Zomaar een vraagje: wat zouden jullie verkiezen: een Caffeine met Lefty Speed of een Taurine met Fatty Ultra?
                        My GTI

                        http://rijkevorsel.myminicity.com/

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door CDTI'ke Bekijk Berichten
                          Vind je ze allebei zo aantrekkelijk dan?
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                            Zomaar een vraagje: wat zouden jullie verkiezen: een Caffeine met Lefty Speed of een Taurine met Fatty Ultra?
                            Da's ne lastige
                            Dan toch de Taurine met Fatty. Je hebt het toch een hele tijd kunnen uithouden met je SuperV met Fatty, dus zal dat nu ook nog wel lukken zeker ?
                            Je vermeldde al dat je die zou kopen bij een Headshok service center, dus zit je dadelijk goed in geval van problemen met die Fatty.
                            Je gaf zelf aan dat je de fiets niet zo veel en niet zwaar gebruikt, dan is een Fatty voldoende. Én dan heb je het comfort van het betere frame.

                            Toch aan het twijfelen dus

                            Comment


                            • Nog over carbon, van een site waar bepaalde mensen geloof aan schijnen te hechten : (www.wikipedia.be)

                              Koolstofvezel heeft als eigenschap dat het niet oxideert onder invloed van water en zuurstof. Het heeft een aanmerkelijk lagere dichtheid dan staal, een grote treksterkte en een lage uitzettingscoëfficiënt. Deze eigenschappen maken koolstofvezel-composieten zeer geschikt voor toepassingen waar een laag gewicht, grote sterkte en grote stijfheid nodig zijn, zoals in:

                              -de luchtvaart
                              -de autoindustrie
                              -sportartikelen, zoals polsstokken, fietsen, masten en gieken voor de windsurfbranche en voor zeiljachten.
                              -de bouwindustrie, voornamelijk als uitwendige wapening.

                              Die lagere dichtheid zorgt voor de demping. Een lagere dichtheid geeft minder de schokken door, deze gaan zich dus door de moleculaire structuur minder goed voortzetten door het materiaal dan in een materiaal met hoge dichtheid.
                              Denk aan een stroom of geluid, die gaan ook veel verder door water (grote dichtheid) dan door lucht(lage dichtheid).
                              Last edited by ; 04/09/2008, 08:45.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                Da's ne lastige
                                Dan toch de Taurine met Fatty. Je hebt het toch een hele tijd kunnen uithouden met je SuperV met Fatty, dus zal dat nu ook nog wel lukken zeker ?
                                Je vermeldde al dat je die zou kopen bij een Headshok service center, dus zit je dadelijk goed in geval van problemen met die Fatty.
                                Je gaf zelf aan dat je de fiets niet zo veel en niet zwaar gebruikt, dan is een Fatty voldoende. Én dan heb je het comfort van het betere frame.

                                Toch aan het twijfelen dus
                                Voorlopig houd ik het bij de F1 hoor, maar ik zie nog wel wat ik tegenkom. De F1 is goedkoper (je kan hem qua afmontage nog het best vergelijken met de Taurine 3, maar die heeft een Fatty i.p.v. Lefty), het frame vind ik persoonlijk mooiere vormen hebben en de Lefty maakt hem al helemaal af. Niet echt rationele argumenten, I know, maar hey, wou ik een volledig rationele aankoop doen, dan had ik het wel bij een Canyon gehouden.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Had ik nog niet gezegd, geloof ik: bij Jowan in Kluisbergen staat een Taurine van dit jaar met een Fatty. Volgens de Cannondale-site zijn er alleen Taurines met Fox of Lefty.
                                  Ik geloof dat die Taurine bij Jowan qua specs een Taurine 3 is (normaal met Fox-vork dus).
                                  Voor mij is er toch één nadeel aan die fiets: maat L. Anders kon ik eens naar de prijs informeren.
                                  Als ik eens tijd heb, ga ik toch eens gaan zien welke kortingen ze er geven op de modellen van dit jaar.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Had ik nog niet gezegd, geloof ik: bij Jowan in Kluisbergen staat een Taurine van dit jaar met een Fatty. Volgens de Cannondale-site zijn er alleen Taurines met Fox of Lefty.
                                    Ik geloof dat die Taurine bij Jowan qua specs een Taurine 3 is (normaal met Fox-vork dus).
                                    Voor mij is er toch één nadeel aan die fiets: maat L. Anders kon ik eens naar de prijs informeren.
                                    Als ik eens tijd heb, ga ik toch eens gaan zien welke kortingen ze er geven op de modellen van dit jaar.
                                    Dat moet dan al bijna een Taurine van '07 zijn ? Je gaat eens naar wat meer specs op zoek moeten gaan, dan kan je echt zien van welk jaar die is. Tenzij die helemaal custom is opgebouwd...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                      Zomaar een vraagje: wat zouden jullie verkiezen: een Caffeine met Lefty Speed of een Taurine met Fatty Ultra?
                                      Je moet je hierbij ook nog rekening houden met de (officiële) kostprijs van elk exemplaar. Een Taurine met Fatty van 2007 (Taurine 3SL) kost 300 euro meer dan de Caffeine 2 met Lefty van 2007. Taurine 3SL 2007: 2.399 euro, Caffeine 2 2007: 2.099 euro.

                                      Ik ging dan ongetwijfeld onmiddellijk voor de Taurine met Fatty. Die gaat voor die (vrij) luttele 300 euro extra die je dient af te leggen, pakken lichter wegen, enerzijds door het Taurine frame dat lichter is dan het Caffeine frame en anderzijds door de Fatty vork die zomaar even bijna een halve kilo minder weegt dan die lompe Lefty Speed DLR. Zo'n Taurine met Fatty lijkt mij trouwens de ideale MTB, voor een relatief, ik zeg wel relatief lage prijs (de 3SL toch) heb je een supersnelle lichte fiets met een goede betrouwbare stijve vork die trouwens voldoende veerweg heeft voor het echte werk (alle hardtailtopmodellen van andere merken hebben immers ook veerwegen die variëren van 80 tot 90mm).

                                      Nu, iedereen zijn voorkeur. Show is meegenomen, maar prestaties komen bij mij nog steeds op de eerste plaats. Ik hou van heel strakke harde fietsen. De Caffeine met Lefty is natuurlijk een echt showbeest, maar gaat een pak minder presteren op het terrein door z'n gewicht.
                                      Aan u de keuze.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                        Dat moet dan al bijna een Taurine van '07 zijn ? Je gaat eens naar wat meer specs op zoek moeten gaan, dan kan je echt zien van welk jaar die is. Tenzij die helemaal custom is opgebouwd...
                                        Avid Juicy 5, kleuren van de 2008 Taurine 3 (dat blauw-zwart, niet de replica-kleur). Kan die van een ander jaar zijn?
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          Je moet je hierbij ook nog rekening houden met de (officiële) kostprijs van elk exemplaar. Een Taurine met Fatty van 2007 (Taurine 3SL) kost 300 euro meer dan de Caffeine 2 met Lefty van 2007. Taurine 3SL 2007: 2.399 euro, Caffeine 2 2007: 2.099 euro.

                                          Ik ging dan ongetwijfeld onmiddellijk voor de Taurine met Fatty. Die gaat voor die (vrij) luttele 300 euro extra die je dient af te leggen, pakken lichter wegen, enerzijds door het Taurine frame dat lichter is dan het Caffeine frame en anderzijds door de Fatty vork die zomaar even bijna een halve kilo minder weegt dan die lompe Lefty Speed DLR. Zo'n Taurine met Fatty lijkt mij trouwens de ideale MTB, voor een relatief, ik zeg wel relatief lage prijs (de 3SL toch) heb je een supersnelle lichte fiets met een goede betrouwbare stijve vork die trouwens voldoende veerweg heeft voor het echte werk (alle hardtailtopmodellen van andere merken hebben immers ook veerwegen die variëren van 80 tot 90mm).

                                          Nu, iedereen zijn voorkeur. Show is meegenomen, maar prestaties komen bij mij nog steeds op de eerste plaats. Ik hou van heel strakke harde fietsen. De Caffeine met Lefty is natuurlijk een echt showbeest, maar gaat een pak minder presteren op het terrein door z'n gewicht.
                                          Aan u de keuze.
                                          Waarom haal je er de prijzen van de modellen van 2007 bij? Die van 2008 zijn actueler, en zelfs die van 2009 zijn al even bekend. Enfin, niet dat het veel uitmaakt, want de verschillen zijn ongeveer dezelfde.

                                          Wat uw betoog betreft: klopt allemaal, maar pure prestaties interesseren mij minder. Immers, wil ik presteren, dan spring ik wel op de racefiets. Anderzijds, voor mijn soort gebruik ben ik allicht idd beter af met een Taurine, maar toch.
                                          Begrijp me niet verkeerd, als ik een Taurine in de aanbieding of als jonge tweedehandsfiets vind, zal ik die wel overwegen.

                                          Ik zie dat je nu ineens zwijgt over de materiaaleigenschappen van carbon, dus je leert bij. Het is al een begin.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X