Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
    Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat ik toch nog kosten had, ondanks een winter goed onderhoud aan de remmen te doen. Niet veel kosten, maar toch.
    Ik verander of upgrade graag al eens aan de fiets, niet alleen aan de fiets trouwens..
    Wat heb je dan al allemaal ge-upgrade?
    Ik deed dat toen ik nog een tiener was. Sindsdien interesseert het me niet meer onderdelen te vervangen die nog in prima staat verkeren.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      Wat heb je dan al allemaal ge-upgrade?
      Ik deed dat toen ik nog een tiener was. Sindsdien interesseert het me niet meer onderdelen te vervangen die nog in prima staat verkeren.
      Op de Taurine, heb ik enkel de remmen vervangen : Juicy 7 vervangen door Juicy Ultimate. Wat banden gewisseld, maar da's ni echt upgraden natuurlijk. Stuurpen is veranderd door eentje met minder helling, dus plattere houding. Rizer stuur ingekort. Nieuwe cassette, nieuwe kettingen en tandwielen vooraan.

      Wat goed werkt om de slijtage te verminderen, is met meerdere kettingen werken. Ik heb er zo 3 die ik om de 2 ritten verander.
      Slijtage van je tandwielen komt grotendeels door het uitrekken van de ketting. Als je die rek laag houdt door de wissel, ga je ook je tandwielen sparen. Ketting in de benzine, laten uitdruppen en voor gebruik terug invetten. Anders doe je met een cassette maar een 2500 kilometer, in de zomer wat meer, voor je ze moet vervangen. Ik haat overslagende versnellingen...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Op de Taurine, heb ik enkel de remmen vervangen : Juicy 7 vervangen door Juicy Ultimate. Wat banden gewisseld, maar da's ni echt upgraden natuurlijk. Stuurpen is veranderd door eentje met minder helling, dus plattere houding. Rizer stuur ingekort. Nieuwe cassette, nieuwe kettingen en tandwielen vooraan.

        Wat goed werkt om de slijtage te verminderen, is met meerdere kettingen werken. Ik heb er zo 3 die ik om de 2 ritten verander.
        Slijtage van je tandwielen komt grotendeels door het uitrekken van de ketting. Als je die rek laag houdt door de wissel, ga je ook je tandwielen sparen. Ketting in de benzine, laten uitdruppen en voor gebruik terug invetten. Anders doe je met een cassette maar een 2500 kilometer, in de zomer wat meer, voor je ze moet vervangen. Ik haat overslagende versnellingen...
        Ahzo. Ik deed vroeger wel meer upgrades dan: ook stuur, stuurpen zadelpen moesten er meemaals aan geloven. Verder ook de vork, de snelspanners van de wielen en de remmen.
        Een maat van me ging nog verder: na een paar jaar waren enkel nog zijn frame en zijn crankstel origineel.
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Ahzo. Ik deed vroeger wel meer upgrades dan: ook stuur, stuurpen zadelpen moesten er meemaals aan geloven. Verder ook de vork, de snelspanners van de wielen en de remmen.
          Een maat van me ging nog verder: na een paar jaar waren enkel nog zijn frame en zijn crankstel origineel.
          Om het upgraden wat normaal te houden, heb ik de Taurine redelijk 'AF'gemonteerd. Upgraden is altijd duurder dan bij aankoop dadelijk het gewenste te nemen.
          Ik ben nogal kieskeurig op remmen. In bergaf ga ik sowieso vol door(vandaar ook de bijnaam en dito forumnaam) en om het iets of wat veilig te houden, wil ik dan ook heel goede remmen, zonder DH toestanden of al te veel gewicht mee te zeulen.
          Een 180/185 mm schijf vooraan moet er zeker nog komen.

          Comment


          • Onderdelen vervangen terwijl het niet nodig is omdat ze niet versleten zijn, doe ik niet. Alleen met wielen doe ik dat wel eens. De Ksyrium Elite wielen in de koersfiets en de SLR's in de MTB zijn niet de originele wielen.

            Comment


            • Bij mij zijn alleen mijn crankarmen & frame nog origineel (3 jaar)

              Heb me nog is laten gaan in duitsland: >300€
              Last edited by ; 08/09/2008, 18:55.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                Om het upgraden wat normaal te houden, heb ik de Taurine redelijk 'AF'gemonteerd. Upgraden is altijd duurder dan bij aankoop dadelijk het gewenste te nemen.
                Ik ben nogal kieskeurig op remmen. In bergaf ga ik sowieso vol door(vandaar ook de bijnaam en dito forumnaam) en om het iets of wat veilig te houden, wil ik dan ook heel goede remmen, zonder DH toestanden of al te veel gewicht mee te zeulen.
                Een 180/185 mm schijf vooraan moet er zeker nog komen.
                Wat verkies jij dan op vlak van remmen: Avid Juicy 5 of Shimano Deore XT?
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Onderdelen vervangen terwijl het niet nodig is omdat ze niet versleten zijn, doe ik niet. Alleen met wielen doe ik dat wel eens. De Ksyrium Elite wielen in de koersfiets en de SLR's in de MTB zijn niet de originele wielen.
                  Vroeger deed ik het vooral omdat sommige duurdere onderdelen gewoonweg cooler én lichter waren. O.a. Ringlé- en Answer-producten. Dat getune zie je tegenwoordig minder dan vroeger, heb ik de indruk.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Wat verkies jij dan op vlak van remmen: Avid Juicy 5 of Shimano Deore XT?
                    Da's een domme vraag aan kamikaze hé, zou je nu al wel moeten weten.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                      Vroeger deed ik het vooral omdat sommige duurdere onderdelen gewoonweg cooler én lichter waren. O.a. Ringlé- en Answer-producten. Dat getune zie je tegenwoordig minder dan vroeger, heb ik de indruk.
                      't Is een hobby als een ander natuurlijk. Mij interesseert het niet echt.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Da's een domme vraag aan kamikaze hé, zou je nu al wel moeten weten.
                        Maar toch. Juicy 5 is niet Juicy Ultimate.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          't Is een hobby als een ander natuurlijk. Mij interesseert het niet echt.
                          Mij ook niet meer. Ik hoef zelfs helemaal geen dure stuur- of zadelpen meer.


                          BTW, heeft hier soms iemand Bike Magazin van juli dit jaar?

                          Edit:
                          Vraagje is voor iedereen, want Jan leest geen boekjes ...
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                            Wat verkies jij dan op vlak van remmen: Avid Juicy 5 of Shimano Deore XT?
                            Geen shimanofan, maar ik schreef al eerder, tot ergernis van Jakkel, dat de huidige XT's redelijk ok zijn.
                            De Avid Juicy 5 zullen dat ook zijn hoor.
                            De prijs zou hier de keuze bepalen denk ik. En XT is standaard met centerlock schijven, wat de keuze van wielen beperkt. Anderzijds zijn schijven snel gewisseld naar 6 gaats exemplaren.

                            Over Shimano, de topreeksen zijn de laatste jaren erg gebeterd, voornamelijk onder druk van SRAM. De ene vindt Shimano beter, de andere zweert bij SRAM. Shimano heeft meer dan zijn kans gehad bij mij. Ik ben overgestapt naar Sram, maar wel bereid af en toe te proeven van hun nieuwe technologie.
                            Concreet is mijn huidige cassette XTR (11-32) en voorderailleur XTR. Kettingen rohloff SLT-99.
                            Mavic gaat al meer moeite moeten doen, zeker met de huidige Stan's Notubes velgen die licht en sterk zijn.
                            Daar heeft zelfs DT-swiss nog geen betaalbaar aluminium antwoord op gevonden...
                            XTR wielen en ook XT zijn dan wel weer aardig.
                            Ach ja... ieder zijn meug zullen we maar zeggen

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                              Bij mij zijn alleen mijn crankarmen & frame nog origineel (3 jaar)

                              Heb me nog is laten gaan in duitsland: >300€
                              Eens je op dreef bent, stopt het niet he

                              Bij mij kriebelt het ook soms om de Merida te upgraden, maar het is eigenlijk te gek voor de kilometers die er maar mee doe. Enkel het zadel gaat nog wel veranderen, daar is mijn achterwerk al van overtuigd.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                Maar toch. Juicy 5 is niet Juicy Ultimate.
                                Ongeveer zelfde technologie. Allemaal wat zwaarder, geen carbon, maar daarom niet slechter.
                                Was jij niet aan het kijken naar die Elixir of zoiets ?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                  Ongeveer zelfde technologie. Allemaal wat zwaarder, geen carbon, maar daarom niet slechter.
                                  Was jij niet aan het kijken naar die Elixir of zoiets ?
                                  Nee. De Elixir zit op de Cannondale F2 van volgend jaar, maar ik heb besloten toch een duurde modelletje te nemen. Lefty ...
                                  De F1 heeft die XT-remmen.
                                  Voor dit jaar hebben zowel de F1 als de F2 Juicy 5-remmen, dacht ik.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Nee. De Elixir zit op de Cannondale F2 van volgend jaar, maar ik heb besloten toch een duurde modelletje te nemen. Lefty ...
                                    De F1 heeft die XT-remmen.
                                    Voor dit jaar hebben zowel de F1 als de F2 Juicy 5-remmen, dacht ik.
                                    Zijn die XT remmen integrated in de shifters ?
                                    Welke F1 wordt het nu ? 2008 ? 2009 ?
                                    Gooi eens wat specs hier...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                      Zijn die XT remmen integrated in de shifters ?
                                      Welke F1 wordt het nu ? 2008 ? 2009 ?
                                      Gooi eens wat specs hier...
                                      Ik denk niet dat ze geïntegreerd zijn.

                                      Voor de specs van de 2009-versie moet je maar eens kijken op de site van Pro Bike, die Cannondale-shop. Daar vind je een pdf-bestand met de gegevens. Op de Cannondale-site zelf staat daar nog niets over.

                                      Hier een deel van de mail die ik van Jowan kreeg toen ik wou informeren naar prijzen welke remmen zij het meest geschikt achten:

                                      de 2009 versie heeft een m525 achternaaf van shimano en de 2008 een betere dt370 naaf

                                      de 2009 komt zonder pedalen 2008 geen super pedalen maar ze staan er wel op (wellgo)

                                      de 2009 komt met een mindere kmc ketting de 2008 shimano ketting schakelt vlotter met shimano crankstel.

                                      De 2009 betere xt shifters tov de lx op de 2008

                                      De 2009 komt met de xt remmen die inderdaad een opwaardering zijn tov 2008 versie met de juicy five (de witte kleur past wel mooi bij het geheel).
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Over upgraden : op mijn Taurine heb ik de SRAM X.O achterderailleur laten monteren, ooit in '99 gekocht. Werkt nog altijd voor 100%, dus waarom een nieuwe kopen ?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                          Over upgraden : op mijn Taurine heb ik de SRAM X.O achterderailleur laten monteren, ooit in '99 gekocht. Werkt nog altijd voor 100%, dus waarom een nieuwe kopen ?
                                          Dat is het voordeel aan SRAM he, dat blijft werken ;-)
                                          De X.O die op de Specialized stond, is mee verhuisd naar de Poison en is dan mee verkocht.
                                          De huidige X.O hoop ik ook zo lang mee te kunnen doen.

                                          Bovendien, naar wat ga je upgraden na X.O ? Een carbon versie ? Daar ben ik ni direct voor te vinden.
                                          Ik heb al 2 XTR derailleurs geplooid en de carbon X.O zal niet sterker zijn...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X