Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
    ik ben een geduldig man. Zo heeft mijn eerste Ti frame bijna een jaar boven op een kast gestaan alvorens ik het liet monteren
    Neem je tijd en laat je niet opjagen.

De mijne is niet à la carte hoor. Gewoon twee kleine wijzigingen.

Eigenlijk ironisch: dat ik nu alweer een MTB uit een cataloog koop en ik mijn racefietsen wel zelf samenstel, terwijl ik meer interesse heb in MTB's als object dan in racefietsen.
    120d Hatch Edition Sport

Comment

Ik zal het anders zeggen : ik weet dat de gemiddelde wanddikte van een top titanium frame 0.9mm is.
      Kan best zijn, zeg ik toch niks van?

Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      Ik heb ooit een doorgesneden Cannondale frame gezien, en het is echt niet dikker dan een colablikje op zijn dunst.
      Nog eens beste Adri, een colablikje is amper één tiende van een mm dik. No way, dat een alu Cannondale frame één tiende dik is in het midden.

Ik heb daar ooit een foto van gehad maar weggegooid wegens 0% interesse in alu frames heden ten dage.
      Ja ja... dat weten we nu ondertussen al wel.

Comment

ik ben een geduldig man. Zo heeft mijn eerste Ti frame bijna een jaar boven op een kast gestaan alvorens ik het liet monteren
        Je liet het monteren? Ik had zeker gedacht dat zo'n liefhebber als u zoiets wel zelf zou doen.

Comment

• Nee jong, dat betrouw ik niet

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Nog eens beste Adri, een colablikje is amper één tiende van een mm dik. No way, dat een alu Cannondale frame één tiende dik is in het midden.
            Ik lees het al, ik zal het eens moeten opzoeken dus voordat je me gelooft .
            het zal dikker zijn dan .2mm maar zeker minder dan .9mm.
            ik zal eens rond-googlen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
              dat alu kan deuken besef ik ook. Als ik eens tegen mijn frame tik lijkt het niet veel dikker als een colablik bij wijze van spreken.
              het is dan ook niet dikker dan de wand van een colablik.
              0.9mm of minder in het midden van de buizen.
              Als je een stevig frame zoekt, moet je naar titanium gaan
              Ik lees het al, ik zal het eens moeten opzoeken dus voordat je me gelooft .
              het zal dikker zijn dan .2mm maar zeker minder dan .9mm.
              ik zal eens rond-googlen
              Dat wil ik best geloven, heb ik ook nooit ontkend.
              Maar je hebt hierboven gezegd (zie uw vetgedrukt is) dat het even dik is als een colablikje. En ik zeg neen.
              Je zegt nu trouwens zelf dat het dikker is dan een colablikje. Kan je jezelf nog volgen?

Comment

• Een frisdrank blikje bestaat uit twee delen. Bodem en zijkant zijn van staal en het deksel is van aluminium.
                Andere blikjes bestaan uit drie delen. Dit zijn meestal conservenblikjes. Alledrie de delen zijn van staal, ze zijn aan elkaar gelast.
                Een belangrijke eigenschap van metalen die word gebruikt is de vervormbaarheid en toch stevig.
                · De blikfabriek begint met een vertinde staalplaat van ongeveer 0,2mm dik.
                · Een machine stanst rondjes uit de vertinde staalplaat.
                · Deze plaatjes komen in de pers.
                · Een stempel drukt ze in een holle vorm. (de matrijs)
                · De volgende pers geeft de goede vorm en rekt de zijwand uit. (Dieptrekken) dieptrekken moet erg nauwkeurig. Bodem moet dikker dan de rest. De uiteindelijke wanddikte moet 0.08mm bedragen
                · Bovenkant glad afsnijden, laklaag voor binnenkant, en merknaam erop.
                · Een moderne machine maakt 800 blikjes per minuut. Volautomatisch.
                Bron: http://www.scholieren.com/werkstukken/6940

Oorspronkelijk 0,2 mm dus, maar geperst tot 0,08 mm.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

• vroeger waren de colablikjes dikker...
                  weet ik veel hoe dik een colablikje is.. het was maar bij wijze van vergelijking

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Bron: http://www.scholieren.com/werkstukken/6940

Oorspronkelijk 0,2 mm dus, maar geperst tot 0,08 mm.
                    Voilà, onze vriend Beta heeft het opgezocht. Ik had eens ergens gelezen dat het tussen de 0,1 en 0,2 mm varieerde.
                    Het blijkt nu slechts 0,08 mm dik te zijn.

Oei oei Adri, 'k was van zin om morgen een toerke met de MTB te gaan rijden. Nu durf 'k niet meer hoor. M'n frame is slechts 0,08 mm dik.

Comment

vroeger waren de colablikjes dikker...
                      weet ik veel hoe dik een colablikje is.. het was maar bij wijze van vergelijking
                      De vergelijking met een colablikje werd wel meer gebruikt toen de eerste frames met superoversized aluminium buizen op de markt kwamen.

Edit:
                      Jakkel, geen gissing naar de nieuwe bike?
                      Anderen mogen natuurlijk ook gissen, indien gewenst.
                      Last edited by Beta; 06/11/2008, 21:08.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

vroeger waren de colablikjes dikker...
                        Da's een goei!

Zeg het er in het vervolg dan bij dat je 't zo bedoelt. Vooral met die vetgedrukte 'is' liet je toch duidelijk blijken dat je 't meende naar mijn gedacht.

Enfin, soit...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                          Jakkel, geen gissing naar de nieuwe bike?
                          Anderen mogen natuurlijk ook gissen, indien gewenst.
                          Ik doe geen gissingen... je moet het maar zeggen.

Comment

• Ik heb nog een oude link gevonden van een bike die ik ooit had (voor alle duidelijkheid : niet die in de foto's - maar net zo 1 )

ik dacht dat hier ook de effectieve dikte vermeldt werd, maar neen. Verder zoeken dus..

Jakkel, toen ik ooit een giant carbon frame in de handen kreeg, woog het niet veel meer dan karton. Ik bedacht me toen, moet dat houden?
                            Je zou verbaasd zijn van de kracht van zo'n dunne buizen. Bij cannondale maakt de grote diameter van de buizen de geringe wanddikte goed.

Quote van Dirk Van Den Berk (produktmanager en designer by Granville)

Als de diameter van een buis met een bepaalde waarde vergroot zal de stijfheid tot de derde macht van die waarde stijgen. Dus een buis met een diameter van 4cm zal 8X stijver zijn dan een buis van 2cm (met dezelfde wanddikte). En het gewicht zal enkel verdubbelen
                            De buizen van Cannondale zijn dan nog extreem butted, wat betekent dat ze dikker is aan de uiteinden, maar zeer dun in het midden.

Ooit heeft cannondale fietsen moeten terugroepen omdat ze de buis te dun gemaakt hadden.

Het is dat ook dat je van die opgestuikte alu frames ziet (bvb scott had daar nogal last van), ze knikken waar de buis het dunst is.
                            Bijgevoegde Bestanden

Comment

Ik heb nog een oude link gevonden van een bike die ik ooit had (voor alle duidelijkheid : niet die in de foto's - maar net zo 1 )

ik dacht dat hier ook de effectieve dikte vermeldt werd, maar neen. Verder zoeken dus..

Jakkel, toen ik ooit een giant carbon frame in de handen kreeg, woog het niet veel meer dan karton. Ik bedacht me toen, moet dat houden?
                              Je zou verbaasd zijn van de kracht van zo'n dunne buizen. Bij cannondale maakt de grote diameter van de buizen de geringe wanddikte goed.

De buizen van Cannondale zijn dan nog extreem butted, wat betekent dat ze dikker is aan de uiteinden, maar zeer dun in het midden.

Ooit heeft cannondale fietsen moeten terugroepen omdat ze de buis te dun gemaakt hadden.

Het is dat ook dat je van die opgestuikte alu frames ziet (bvb scott had daar nogal last van), ze knikken waar de buis het dunst is.
                              Klopt inderdaad allemaal.

Comment

• oef

Comment

oef
                                  Oef?
                                  Heb ik ooit iets anders beweerd misschien?

Comment

Ik heb nog een oude link gevonden van een bike die ik ooit had (voor alle duidelijkheid : niet die in de foto's - maar net zo 1 )

Lang geleden heb ik eens gelezen dat de stijfheid van een buis 16 keer groter wordt, als de diameter verdubbeld wordt. En als de wand van die buis dan met de helft verdund wordt, is die buis nog acht keer zo stijf. Enfin, wat je zegt klopt.
                                    Doch, door de diameter te vergroten en de wand te verdunnen, wordt de buis wél gevoeliger voor lokale slagen. Een colablikje is ook redelijk stijf. Tot je er een deuk probeert in te duwen op de wand zelf.
                                    Ik heb al meerdere Cannondale-frames gehad die gedeukt waren. En de slag was niet altijd zo enorm groot hoor.
                                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Dit vind ik best knap, Iron Horse Bootleg 3.0.

Comment

• Iron Horse is altijd al een redelijk onbekend merk geweest, maar had vroeger alleszins een zeer goeie reputatie. Niet genoeg om een echt cultmerk te zijn, maar toch.
                                        Ziet er idd niet slecht uit.
                                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Mag ik ook gissen Beta ?

Comment

Working...
                                          X