Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Uit bovenstaande link gekopieerd :

Waarom ‘vlechten’

Het door elkaar vlechten van de spaken die elkaar kruisen zorgt voor een goede verdeling van de spanning op de spaken. Piekbelasting op één van de twee gekruiste spaken wordt zo verdeeld over beide spaken. Zo wordt spaakbreuk voorkomen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
      U bedoelt zonder twijfel de naven
      Ahzo.

Ik betaalde 250 € voor de volledige wielen.
      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
        dat bedoelde ik inderdaad

Gisteren weer een nieuw speelgoedje uitgehaald.
        Easton EC90 carbon stuur.
        en een Lefty carbon gekocht op het mountainbike forum. Woensdag ga ik ze halen.
        Ik droom daar al enkele jaren van. Zo'n lefty blijft natuurlijk iets speciaals. Maar ik vond de prijs tot nutoe niet echt te verantwoorden. (sorry Beta hier gaan we weer een heel discutie krijgen over uwe fiets )
        Maar ben pas beginnen werken en heb me op een lefty getrakteerd. Ze is iets zwaarder als mijn huidige fatty ultra maar ze moet dat maar goed maken met het verschil in veerweg.
        Mijn fiets heeft helemaal niets met deze post te maken hoor. De Lefty is een mooie, goeie vork. Proficiat met de aankoop!
        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          http://www.myvoice.nl/quest/?page_id=55

Uit bovenstaande link gekopieerd :

Waarom ‘vlechten’

Het door elkaar vlechten van de spaken die elkaar kruisen zorgt voor een goede verdeling van de spanning op de spaken. Piekbelasting op één van de twee gekruiste spaken wordt zo verdeeld over beide spaken. Zo wordt spaakbreuk voorkomen...
          Euhm... ik wil niet vervelend doen. Maar waar staat er ergens dat de spaken mekaar moeten raken tijdens het kruisen?
          Ik zal 't zeggen: nergens!
          Dat het kruisen van spaken een wiel sterker maken lijkt me nogal wiedes. Spaken die mekaar raken tijdens de kruising, mag, maar moet niet. Da's weeral een verzinseltje van u, het zoveelste trouwens... enfin soit... blijf maar proberen zou 'k zeggen. Ik vind het best amusant zo'n 'fantastje' in ons midden.

Oh ja, moest je vergeten zijn dat je 't ooit gezegd hebt...
          Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          Het kruisen van de spaken helpt immers om de kracht te verdelen over spaken die aangeraakt worden bij de kruising.

Comment

• Bon, toch eens de volledige situatie meegeven:

Mijn bike wordt een Taurine 4 van 2009 in de maat M:

De bike is vrijdag niet aangekomen bij de dealer, maar zou er allicht komende donderdag zijn.
            Er komt een low riser-stuur op (ik heb gevraagd naar een Easton EA 70 met 20 mm hoogte). Eens de bike geleverd is, ga ik naar de dealer om de lengte van de stuurpen te bepalen, want ik heb besloten die ook te vervangen. Er komt een FSA XC 150 OS in het wit op. Die moet dan wel nog besteld worden, waardoor ik de bike ten vroegste volgende week pas kan afhalen. Een derde mod (ik had al gesproken over twee mods, maar de stuurpen is erbij gekomen) betreft de pedalen: van Egg Beaters naar Deore XT, want ik rijd alleen met SPD.
            De standaardwielen stellen niet veel voor, maar ik ga die voorlopig laten zitten en als ik binnen een jaar of zo ergens een leuk setje tegen interessante prijs tegenkom, komen er nieuwe.
            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Jakkel, bij handgespaakte wielen, raken de spaken elkaar bij mijn weten wel degelijk altijd. Ik heb het toch nog nooit anders gezien.
              Setjes die vanaf de fabriek in elkaar gezet worden (genre Crossmax), vormen natuurlijk een ander verhaal.
              120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                Jakkel, bij handgespaakte wielen, raken de spaken elkaar bij mijn weten wel degelijk altijd. Ik heb het toch nog nooit anders gezien.
                Setjes die vanaf de fabriek in elkaar gezet worden (genre Crossmax), vormen natuurlijk een ander verhaal.
                Bij de eerste kruising (waar het hier tenslotte over gaat) nooit bij een conventioneel gespaakt wiel.
                Simpelweg omdat de kruisende spaken in een verschillende richting gestoken worden tijdens het spaken.

Edit: foto toegevoegd

Last edited by Jakkel; 10/11/2008, 14:55.

Comment

Bon, toch eens de volledige situatie meegeven:

De bike is vrijdag niet aangekomen bij de dealer, maar zou er allicht komende donderdag zijn.
                  Er komt een low riser-stuur op (ik heb gevraagd naar een Easton EA 70 met 20 mm hoogte). Eens de bike geleverd is, ga ik naar de dealer om de lengte van de stuurpen te bepalen, want ik heb besloten die ook te vervangen. Er komt een FSA XC 150 OS in het wit op. Die moet dan wel nog besteld worden, waardoor ik de bike ten vroegste volgende week pas kan afhalen. Een derde mod (ik had al gesproken over twee mods, maar de stuurpen is erbij gekomen) betreft de pedalen: van Egg Beaters naar Deore XT, want ik rijd alleen met SPD.
                  De standaardwielen stellen niet veel voor, maar ik ga die voorlopig laten zitten en als ik binnen een jaar of zo ergens een leuk setje tegen interessante prijs tegenkom, komen er nieuwe.
                  Allée proficiat hé.
                  Schone fiets... alleen spijtig van die Fox, maar daar wist je mijn mening al over hé.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Allée proficiat hé.
                    Schone fiets... alleen spijtig van die Fox, maar daar wist je mijn mening al over hé.
                    Thx.
                    En over de Lefty ken ik uw gedacht ook.
                    Ik heb de meest rationele beslissing genomen en door de wijzigingen gaat hij qua houding toch maar op de F1 lijken. Ben dan ook tevreden over mijn keuze. Ik betaal tenminste niet bij, louter en alleen om meer Cannondale-producten op mijn fiets te hebben.
                    Trouwens, desgewenst kan er nog steeds een Lefty op.
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• mooie fiets maar dat is nu een Cannondale die ik niet zou kopen.
                      gelukkig hebben we allemaal verschillende smaken anders zou iedereen met dezelfde fiets rondrijden

ben er zeker van dat hij goed zal rijden (this een cannondale dat zegt al genoeg) maar de fox en het carbon frame kunnen mij niet bekoren.

Comment

mooie fiets maar dat is nu een Cannondale die ik niet zou kopen.
                        gelukkig hebben we allemaal verschillende smaken anders zou iedereen met dezelfde fiets rondrijden

ben er zeker van dat hij goed zal rijden (this een cannondale dat zegt al genoeg) maar de fox en het carbon frame kunnen mij niet bekoren.
                        Wat is er mis met dat carbon frame?
                        Volgens mij is het Taurine frame echt wel een superframe hoor, lekker licht en toch stijf, ik denk wel iets fragieler en minder robuust dan z'n alu broer, maar qua rendement scoort die ongetwijfeld beter dan de Caffeine!
                        En ook over die vork heb ik al veel goede dingen gehoord, het geheel is volgens mij gewoonweg goed te noemen. De meest strakke, stijve en hoogste rendement combinatie had ongetwijfeld de Taurine met een Fatty vork geweest... maar dit vind ik toch wel best oké hoor.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Wat is er mis met dat carbon frame?
                          Volgens mij is het Taurine frame echt wel een superframe hoor, lekker licht en toch stijf, ik denk wel iets fragieler en minder robuust dan z'n alu broer, maar qua rendement scoort die ongetwijfeld beter dan de Caffeine!
                          En ook over die vork heb ik al veel goede dingen gehoord, het geheel is volgens mij gewoonweg goed te noemen. De meest strakke en hoogste rendement combinatie had ongetwijfeld de Taurine met een Fatty vork geweest... maar dit vind ik toch wel best oké hoor.
                          je zegt zelf wat ik er mis van vind. mss fragieler en minder robuust.
                          Ik ben er zeker van dat het een TOP frame is dat lichter is als een alu en toch heel stijf.
                          Maar daarom koop ik het nog niet.
                          Fox is volgens mij de betere niet cannondale vork. Maar een fatty is lichter en stijver. En ik ben enorm conservatief. Onder een cdale hoort een fatty of een lefty. Maar dat verhaal hebben we al 100 keer gehoord.

Het is een mooie fiets die heel goede rijeigenschappen gaat hebben en waar Beta zeker geen miskoop mee heeft gedaan. Veel plezier ermee Beta.

Comment

je zegt zelf wat ik er mis van vind. mss fragieler en minder robuust.
                            Ik ben er zeker van dat het een TOP frame is dat lichter is als een alu en toch heel stijf.
                            Maar daarom koop ik het nog niet.
                            Tsja... ik zou het ook niet onmiddellijk kopen zo'n carbon frame om te MTB'en. Ik heb hier onlangs nog gezegd waarom.

Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                            Fox is volgens mij de betere niet cannondale vork. Maar een fatty is lichter en stijver. En ik ben enorm conservatief. Onder een cdale hoort een fatty of een lefty. Maar dat verhaal hebben we al 100 keer gehoord.
                            Dat vind ik dus ook! En dat weet beta ondertussen al.

Comment

• Knappe fiets!

Volgend jaar misschien de Scott ook vervangen, het viel me daarnet tijdens het kuisen nog maar eens op hoe zwaar die wel is( 16 a 17 kilogram) Ik heb al wat zitten rekenen en als ik hem volledig naar mijn goesting zou zetten komt er al heel wat geld bij.
                              - Nieuwe pedalen
                              - Nieuw stuur, huidig is 62.5 cm breed
                              - Ander zadel
                              - Nieuwe velgen + banden.

Dit komt toch allemaal al op 350 euro neer en het kader blijft zwaar En als ik dan nog wat groei

Ik heb al wat rond gekeken en ik zit te denken aan een 2'de hands Taurine 4 van een paar jaar oud. Tuurlijk zal veel ervanaf hangen hoe mijn vakantiewerk zal zijn want het kost allemaal geld hé en over een 2 jaar ook nog een auto kopen.

Weet iemand goede site waarop veel okkazie MTB's staan? Niet alleen om naar een opvolger te zien maar ook naar de waarde van de Scott.

Oja, waaraan kan je zien dat je remblokje versleten is? Ik had daarnet mijn voorwiel eruit gehaald en de rem eens ingedrukt en beide blokjes konden elkaar net niet meer raken. Soms hoor ik ook een zwaar gepiep bij het remmen vanvoor.

Comment

Jakkel, bij handgespaakte wielen, raken de spaken elkaar bij mijn weten wel degelijk altijd. Ik heb het toch nog nooit anders gezien.
                                Indertijd maakten we de spaken zelfs vast met spanbandjes.. als er dan 1 brak bleef die op z"n plaats zitten ipv ergens tegen je frame te kletsen.
                                Op zich is het al dan niet raken van de spaken van weinig of geen belang, de juiste spaakspanning des te meer.

Comment

• Allez, ik heb besloten de SID 2001 SL op m'n Litespeed te vervangen.
                                  Kwa nieuwe vork dacht ik aan een SID WC 2009 of Magura Durin 2009 .. laat de kommentaren en goede ideeen maar komen.

Comment

Bon, toch eens de volledige situatie meegeven:

Ziet er super uit met matching vorkkleuren. Maak eens een foto als je de jouwe hebt

Comment

• net terug van een leuk dagje en ontdek ik dit topic. Top!

mijn rijmateriaal (na de rit!):

Bijgevoegde Bestanden

Comment

• Die bandjes, de Michelin Wildgrippers... dat waren destijds dé bandjes!
                                        Ik vind ze vandaag nog steeds erg knap.

Comment

• toevallig rij ik daar nu ook mee rond, heb enkel nog de voorband maar moest iemand nog een achterband hebben.. lemmeknow

fotoke van zaterdag

en nog 1 van verleden week ergens

Last edited by ; 10/11/2008, 19:30.

Comment

Working...
                                          X