Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
    je zegt zelf wat ik er mis van vind. mss fragieler en minder robuust.
    Ik ben er zeker van dat het een TOP frame is dat lichter is als een alu en toch heel stijf.
    Maar daarom koop ik het nog niet.
    Fox is volgens mij de betere niet cannondale vork. Maar een fatty is lichter en stijver. En ik ben enorm conservatief. Onder een cdale hoort een fatty of een lefty. Maar dat verhaal hebben we al 100 keer gehoord.

    Het is een mooie fiets die heel goede rijeigenschappen gaat hebben en waar Beta zeker geen miskoop mee heeft gedaan. Veel plezier ermee Beta.
    Een Fatty of Lefty oogt natuurlijk beter op een Cannondale, maar een Fatty wou ik niet meer, en een Taurine met Lefty uit de cataloog kost meteen 3600 €, en dat is me toch wat te veel.
    Was er nu een Taurine 3 of 4 met Lefty geweest ...
    Maar goed, de Fox is één van de betere conventionele vorken, dus dat moet wel snor zitten.

    En thx.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Mooie fiets Beta !

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        Ziet er super uit met matching vorkkleuren. Maak eens een foto als je de jouwe hebt
        Tuurlijk.

        En met de lowriser en een witte stuurpen, gaat hij er nog knapper uitzien. Hij is wel een maatje kleiner dan op die "foto".
        Nog ietsje wat minder ogen vind, is dat crankstel. Te veel zwart, maar er is geen reden om het te vervangen, dus laat ik het zo. Volgens mijn dealer zouden de GXP-lagers trouwens beter afgedicht zijn dan die van Shimano ook.

        Foto's komen er van zodra de bike af is, en ik hem in huis heb.
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Mafia Coureuro Bekijk Berichten
          Mooie fiets Beta !
          Thx.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
            Een Fatty of Lefty oogt natuurlijk beter op een Cannondale, maar een Fatty wou ik niet meer
            Kan je ons vertellen waarom je precies geen Fatty meer wilt hebben?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
              toevallig rij ik daar nu ook mee rond, heb enkel nog de voorband maar moest iemand nog een achterband hebben.. lemmeknow

              fotoke van zaterdag



              en nog 1 van verleden week ergens

              Adri, ik heb nog een Tubeless versie, al is die wel met zwarte rand.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Bij de eerste kruising (waar het hier tenslotte over gaat) nooit bij een conventioneel gespaakt wiel.
                Simpelweg omdat de kruisende spaken in een verschillende richting gestoken worden tijdens het spaken.

                Edit: foto toegevoegd

                Als je het over een achterwiel hebt, daar ging het tenslotte over, zullen ze sowieso kruisen en raken.
                Tenminste bij de handgemaakte wielen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                  Adri, ik heb nog een Tubeless versie, al is die wel met zwarte rand.
                  Neen, moet bruine rand zijn maar bedankt alvast

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                    Als je het over een achterwiel hebt, daar ging het tenslotte over, zullen ze sowieso kruisen en raken.
                    Tenminste bij de handgemaakte wielen.
                    Ga je jezelf nu belachelijk blijven maken ofwat man?
                    Enfin, je doet maar hoor.

                    Dit is een voorbeeld van een conventioneel gespaakt achterwiel.
                    De spaken raken elkaar bij de eerste kruising duidelijk niet... nog niet duidelijk?

                    Comment


                    • Soms wel , soms niet.. hangt er misschien vanaf welk spaakpatroon en welke spaken je gebruikt ? Platte spaken zullen minder snel raken dan ronde.
                      De eerste kruising is toch deze , right?
                      Bijgevoegde Bestanden

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                        Soms wel , soms niet.. hangt er misschien vanaf welk spaakpatroon en welke spaken je gebruikt ? Platte spaken zullen minder snel raken dan ronde.
                        De eerste kruising is toch deze , right?
                        Inderdaad, dat is de eerste kruising.
                        Ik zeg het nog eens, bij conventioneel (kruis over drie) gespaakte wielen raken de spaken mekaar nooit bij de eerste kruising. Blijkbaar heel moeilijk te begrijpen voor sommigen, ze zijn nochtans lang naar 't school geweest.

                        Zelfs bij de niet conventioneel gespaakte wielen raken de spaken mekaar niet altijd bij de eerste kruising.
                        Hier de niet-conventioneel gespaakte Mavic Ksyrium Equipes die ik destijds op de R900 had.









                        En de spaken van de nieuwe Crossmax SLR (2009 model) raken mekaar ook niet aan de eerste kruising.
                        Moeilijk te zien op de foto, maar 'k heb ze ook al irl gezien en ik heb duidelijk gezien dat ze mekaar niet raken.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Kan je ons vertellen waarom je precies geen Fatty meer wilt hebben?
                          Zin in iets anders. En liefst iets met een tikkeltje meer veerweg.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Aan de eerste kruising kunnen spaken elkaar idd moeilijk raken. Logsich, want de naafflens zit er tussen.
                            Het is trouwens perfect mogelijk handgespaakte wielen te maken waarvan de spaken elkaar nergens raken, maar dat is nu net het punt: er wordt voor gezorgd dat ze elkaar wel raken.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Jakkel, zoek gerust op waar ik gezegd heb dat ze mekaar altijd raken bij de eerste kruising.
                              Jij begint plots over de eerste kruising, ik heb daar niets specifieks over gezegd.

                              Als je zo overtuigd bent dat spaken mekaar niet mogen raken bij de eerste kruising, en Tuur Bo bevestigt dat, waarom ga je dan niet op zoek naar een kenner ipv te beginnen vijlen ?

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                Zin in iets anders. En liefst iets met een tikkeltje meer veerweg.
                                Tsja.... oké... 'k ga er niks op zeggen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  Het is trouwens perfect mogelijk handgespaakte wielen te maken waarvan de spaken elkaar nergens raken, maar dat is nu net het punt: er wordt voor gezorgd dat ze elkaar wel raken.
                                  Ik kan me moeilijk inbeelden dat er conventioneel kruisgespaakte wielen bestaan waarvan de spaken elkaar nergens raken op een kruising. Immers, hoe verder je van het center (de naaf) naar de velg gaat, hoe dichter de spaken naar mekaar toe komen, ze kunnen bijgevolg niet anders dan mekaar te raken.

                                  Een voorbeeld misschien van kruisgespaakte wielen waarvan de spaken elkaar nergens raken?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                    Jakkel, zoek gerust op waar ik gezegd heb dat ze mekaar altijd raken bij de eerste kruising.
                                    Jij begint plots over de eerste kruising, ik heb daar niets specifieks over gezegd.
                                    Man man, doe je nu alsof, of weet je echt niet beter?

                                    Oké, nog één poging.
                                    Waar heb ik gevijld? Ja, alleen aan de eerste kruising.
                                    De spaken bij mijn SLR's veroorzaakten een tikkend geluid daar ze elkaar raakten aan de eerste kruising.
                                    Ik heb dat opgelost door een fractie weg te vijlen van de spaken ter hoogte van de eerste kruising zodat ze niet meer raakten. Zijn we nog mee?
                                    Jij hebt daarop gezegd dat ik de 'draagstructuur' van m'n wielen 'ondermijnd' heb. Correct?
                                    Want: "Het kruisen van de spaken helpt immers om de kracht te verdelen over spaken die aangeraakt worden bij de kruising".

                                    Lees:
                                    Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                    Het kruisen van de spaken helpt immers om de kracht te verdelen over spaken die aangeraakt worden bij de kruising. Nu heb je dat effect deels te niet gedaan..
                                    Volgens u heb ik door het vijlen aan m'n spaken, waardoor de spaken elkaar nu niet meer raken, de 'draagkracht' van m'n velgen 'ondermijnd'. Omdat ze mekaar niet meer aanraken dus. Begrijp je 't stilaan? Of moet ik een tekening maken?




                                    Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                    Als je zo overtuigd bent dat spaken mekaar niet mogen raken bij de eerste kruising, en Tuur Bo bevestigt dat, waarom ga je dan niet op zoek naar een kenner ipv te beginnen vijlen ?
                                    Waar heb ik gezegd dat ze mekaar niet mogen raken?
                                    En inderdaad, Tuur Bo zijn spaken raken niet aan de eerste kruising. Hij zal negen op de tien de verbeterde spaken hebben (de iets dunnere).
                                    Ik heb mijn spaken gewoon iets verdunt ter hoogte van de kruising. Oké, ik heb geen 'kenner' geraadpleegd. Is dat misschien verplicht?
                                    Omdat ik de wielen relatief goedkoop online gekocht heb, heb ik zelf naar een oplossing gezocht. En tot dusver bollen ze prima. Ik denk dat ik niet echt een slechte beslissing heb genomen door er aan te vijlen.
                                    Nu, dat jij het niet kan verkroppen dat je weeral eens in 't zand bijt in deze discussie, da's uw probleem vent. Ik adviseer je ten zeerste je niet verder belachelijk te maken. Je bent alleszins echt wel goed bezig. Nu doe maar hoor, ik amuseer me wel.
                                    Last edited by Jakkel; 10/11/2008, 22:50.

                                    Comment


                                    • Bon, efkes alles op een rijtje gezet.
                                      Want je lijkt nogal traag van begrip te zijn.





                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Een tweetal weken terug merkte ik na een stevige MTB rit tijdens het rijden een vervelend 'tinkelend' geluid dat van het achterwiel kwam. Het bleken al snel de spaken te zijn, als spaken loskomen durven die wel eens geluidjes produceren. Dus heb ik de spaken een kwart toertje vaster gezet. Na een twintigtal km's rijden opnieuw dat geluid.
                                      Ik begon te vermoeden dat de spaken terug los waren gekomen. Alle spaken gedemonteerd en een druppel lichtborgende loctite op de schroefdraad aangebracht. Alles spaken terug gemonteerd en het wiel gecentreerd, en terug de fiets op. Na een eindje rijden weeral hetzelfde.
                                      Dan ben ik beginnen zoeken waar dat geluid z'n oorsprong vond. De linkse spaken zijn kruislings gespaakt terwijl de rechtse radiaal gespaakt zijn. De linkse spaken wrijven dus tegen mekaar en het geluid bleek te komen van de eerste kruising van de naaf af te beginnen.
                                      Wat heb ik nu gedaan.
                                      Alle linkse spaken eruit en op het punt waar ze mekaar raken heb ik ongeveer een tiende mm afgevijld, de boel terug gemonteerd en ja... vandaag uitgebreid getest op een zwaar parcours en 't is gedaan!
                                      Ze zijn nu wel een fractie dunner maar ik denk (hoop toch) dat het nog wel tussen de toleranties zit, enfin, de toekomst zal het uitwijzen of ze zullen breken ja of neen hé.

                                      Nu, 't is maar een futiliteit, geen probleem dat tot een panne zou kunnen leiden en de wieltjes hebben wel al redelijk wat te verduren gehad, maar dit zou toch niet mogen vind ik, raar is dat het ook nu pas de kop opsteekt, na enkele duizenden km's bollen.
                                      Voor de rest ben ik nog supertevreden over de SLR's!

                                      De gevijlde plekjes
                                      Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                      Jakkel, het siert je dat je dit probleem wilt aangeven, maar of afvijlen van de spaken de juiste oplossing is ?
                                      Een druppel olie of wat vet had misschien hetzelfde effect gehad ?
                                      Het kruisen van de spaken helpt immers om de kracht te verdelen over spaken die aangeraakt worden bij de kruising. Nu heb je dat effect deels te niet gedaan..
                                      Had je dit van een kennis of ergens gelezen om het zo op te lossen ?
                                      Als het werkt, prima natuurlijk, maar of het geen andere problemen gaat oproepen ?
                                      Hoeveel kilometer heb je ongeveer met die wielen gedaan, tot dit probleem is opgedoken ?
                                      Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                      Geen antwoord ?
                                      Ik kan me ook niet voorstellen hoe iemand het in zijn hoofd haalt om de dragende structuur van zijn wiel te ondermijnen door aan de spaken te vijlen .
                                      Mocht je de wielen bij een vakman hebben gekocht, kon je ze binnenbrengen en word er naar de oorzaak gezocht, ipv hobby-oplossingen te zoeken voor wielen die je de hemel inprijst..
                                      Succes ermee

                                      Comment


                                      • Discussiëren op een gezonde manier, dus zonder vanalles naar elkaars hoofd te smijten, blijkt hier voor bepaalde forumleden nog steeds onmogelijk te zijn.
                                        Weet dat ons geduld stilaan opgeraakt.

                                        Comment


                                        • Topic terug geopend.
                                          Hou het netjes.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X