Oorspronkelijk geplaatst door AdriH
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
@ Beta : Ik ook, maar dat is allemaal weeral persoonlijke voorkeur.
Ik heb gisteren (en gans de week eigenlijk al) gereden met een Nokian NBX Lite 2.2 (een klein beetje profiel maar zeer weinig rolweerstand - zie m'n fotos hierboven ) vooraan en een Racing Ralph die bijna kletskop is achteraan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenDus achteraan met profiel en vooraan een semislick? Ik zou het net omgekeerd doen. Achteraan wegschuiven, kan minder kwaad dan vooraan. Bovendien kan je het tegenwoordig best stellen met weinig profiel op de banden. Alles ligt toch toegevroren.
Ik heb liever meer grip achteraan, een semislick achteraan leggen is in vettige klimmetjes echt niet oké hoor, ook bij stevige acceleraties in de modder is hetschuiven van links naar rechts. Op het voorwiel is geen tractie, doorslippen zit er dus niet in en door de dikke noppen op de zijkant ideaal om geen rare schuivers te maken... naar mijn gevoel hé.
Ik heb een maand gelden een héél vettige rit gereden met de kaalgereden Piranha's, eigenlijk semislicks dus. Ik kan je verzekeren, dat was schaatsen hoor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenVoor duinenritjes rij ik met 1.3 vooraan en 1.6 achteraan, 't is dan wel werken op de stukken asfalt, maar je hebt bergen grip en comfort... (Schwalbe Furious Fred 2.0 tubeless)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenDe meesten in onze "bende" rijden met Super Moto's (heel brede slicks), zo lang het droog ligt kun je daar de steilste helling mee opraken, die mannen steken ook maar zo'n 1.2 bar...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenAls je m'n post goed gelezen zou hebben, dan zou je gelezen hebben dat ik ze erop gelegd heb voor het begon te vriezen en toen lag het héél vettig!
Ik heb liever meer grip achteraan, een semislick achteraan leggen is in vettige klimmetjes echt niet oké hoor, ook bij stevige acceleraties in de modder is hetschuiven van links naar rechts. Op het voorwiel is geen tractie, doorslippen zit er dus niet in en door de dikke noppen op de zijkant ideaal om geen rare schuivers te maken... naar mijn gevoel hé.
Ik heb een maand gelden een héél vettige rit gereden met de kaalgereden Piranha's, eigenlijk semislicks dus. Ik kan je verzekeren, dat was schaatsen hoor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenDe meesten in onze "bende" rijden met Super Moto's (heel brede slicks), zo lang het droog ligt kun je daar de steilste helling mee opraken, die mannen steken ook maar zo'n 1.2 bar...
Edit:
Er was de afgelopen dagen wel één zanderig stuk dat ik een keer of twee gedaan heb. Mijn banden stond voelbaar te hard.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenEn als jij mijn post goed had gelezen, wist je dat ik zelfs bij vettige omstandigheden de band met grip vooraan zou monteren.
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIn een afdaling een schuiver zetten met het voorwiel, valt zelden deftig te corrigeren. Slip je even wat door achter bij het klimmen, tant pis.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten1.2? Ik moet mijn banden echt slapper leren zetten. De afgelopen dagen bolde ik rond met 3,5 bar (of ietsje meer mss), maar het lag goed hard natuurlijk. In principe ga ik niet echt onder de 3 bar. Liever ietsje te hard, dan ietsje te zacht.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenDe meesten in onze "bende" rijden met Super Moto's (heel brede slicks), zo lang het droog ligt kun je daar de steilste helling mee opraken, die mannen steken ook maar zo'n 1.2 bar...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDat is de fout die heel veel MTB'ers maken. Teveel druk op de banden. Als het hard ligt prefereer ik zelfs liever iets minder druk dan bij vettige omstandigheden. Rijd maar eens met een semislick vooraan met 2 bar op, een vettige helling af, da's dag en nacht verschil dan dat die op 3,5 staat.
Dan beter die semislick met 2 bar achteraan. Heb je ook veel grip.
Ik weet natuurlijk wel dat veel bikers met een bandendruk bollen van dikwijls iets minder dan 2,5 bar, maar ik zou me er niet geheel lekker mee voelen. OK, ik ben ook geen pluim natuurlijk, maar toch: als je in een bocht op een hardere ondergrond komt met zo'n bandendruk en banden met nog goeie noppen op, dan kan je helemaal niet scherp draaien of je schuift.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenIn de duinen en op strand rijden vereist zeer lage bandendrukken. Dat heb ik een jaar of 2 geleden ook mogen ondervinden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenIn de modder monteer ik natuurlijk andere banden, da's nogal wiedes..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten1.2? Ik moet mijn banden echt slapper leren zetten. De afgelopen dagen bolde ik rond met 3,5 bar (of ietsje meer mss), maar het lag goed hard natuurlijk. In principe ga ik niet echt onder de 3 bar. Liever ietsje te hard, dan ietsje te zacht.
Edit:
Er was de afgelopen dagen wel één zanderig stuk dat ik een keer of twee gedaan heb. Mijn banden stond voelbaar te hard.
Ik heb woensdag met de MTB op de weg gereden en heb toen 3 bar "gestoken".
Juist omdat het in het veld KEIhard ligt, moet je met wat minder druk rondrijden kwestie van niet continu te stuiteren (grip !) en kwestie van comfort.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenNog een argument om vooraan toch beter wat meer grip te hebben dan een paar noppen op de zijkant:
als je remt gaat 80% van je remkracht naar je voorwiel, dus als dat beter "bijt" sta je sneller stil.
En ook ik slip 99 keer liever achteraan weg dan 1 keer vooraan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenOnnozelaar.
Dan beter die semislick met 2 bar achteraan. Heb je ook veel grip.
Ik weet natuurlijk wel dat veel bikers met een bandendruk bollen van dikwijls iets minder dan 2,5 bar, maar ik zou me er niet geheel lekker mee voelen. OK, ik ben ook geen pluim natuurlijk, maar toch: als je in een bocht op een hardere ondergrond komt met zo'n bandendruk en banden met nog goeie noppen op, dan kan je helemaal niet scherp draaien of je schuift.
Op banden met binnenbanden zit ik steeds tegen de onderste limiet die de bandenfabrikant aangeeft, omdat ik liever wat comfort van m'n banden heb. nadeel is natuurlijk de verhoogde kans op stootlekken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenIn de duinen en op strand rijden vereist zeer lage bandendrukken. Dat heb ik een jaar of 2 geleden ook mogen ondervinden
Comment
Comment