Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
    dat is zo


    Ik ben 1.65m en ik had liever iets compacter dan iets te groot. Is de kleinste herenmaat jep.

    Om te MTB-en koop je effectief beter een maatje te klein dan te groot.
    Ik vermoed dat die maat wel goed is voor jou.
    Zelf heb ik een M (18") en ik ben 1m80.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
      Eerst nog wat langere ritten in deze config rijden en dan eens veranderen, en zien of het me bevalt.
      Zo moet je dat inderdaad doen.
      Door te rijden voel je wat je wel en niet dient te veranderen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
        Om te MTB-en koop je effectief beter een maatje te klein dan te groot.
        Ik vermoed dat die maat wel goed is voor jou.
        Zelf heb ik een M (18") en ik ben 1m80.
        Had ik op meerdere fora zo gelezen, en ik wist het dus op voorhand, en werd me na meting ook aangeraden door de fietsenman ja. Had er geen baat bij om groter te nemen om een grotere te hebben (naar het schijnt zijn er wel mensen die dat doen )





        In de auto zit ik ook liever 1 cm te dicht bij mijn stuur en pedalen dan 1 cm te ver
        Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
        Bestelt
        1995 Mazda MX-5 1.8

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Zelf heb ik een M (18") en ik ben 1m80.
          Ik heb ook een M en dat is eerder een 17' hoor. De oude L's waren 18', ik dacht dat het bij de Taurine net hetzelfde is.

          Comment


          • Een MTB die iets te groot is, is niet zo handig op technische stukken, al zal hij wel stabieler rijden.
            En ook voor de fun heb ik toch liever een MTB die een tikkeltje te klein is, boven eentje die iets te groot is.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
              Ola, lekkere fiets!
              Doet wel raar aan, zo'n klein kader.

              Ik denk dat het een post van jou was die me eigenlijk op het idee van de 6300 bracht een hele tijd geleden, dus bedankt he
              Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
              Bestelt
              1995 Mazda MX-5 1.8

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Ik heb ook een M en dat is eerder een 17' hoor. De oude L's waren 18', ik dacht dat het bij de Taurine net hetzelfde is.
                De oude L's waren 20", net zoals nu. Alleen maakt men de MTB's tegenwoordig langer en monteert men kortere stuurpennen.

                In de jaren '90 had ik een Cannondale in 18" met 575 mm bovenbuis en 135 mm stuurpen (alles standaard). Nu heeft een 18" een 590 mm bovenbuis en een 100 mm stuurpen. Je zit tegenwoordig dus iets korter op een 18".

                De maten worden trouwens berekend aan de hand van de lengte van de zitbuis. Vroeger had een 18" een effectieve zitbuislengte van 500 mm (in feite 20" dus), tegenwoordig is dat ietsje minder dan 460 mm.

                Allemaal uit het hoofd, en als je me niet gelooft, zoek maar op.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Zou wel eens kunnen, graag gedaan.
                  Ik heb gisteren weer even staan kijken bij een 8000 die in de etalage hing.
                  Fak hoe knap, maar da's voor later. Voorlopig volstaat m'n ros nog ruimschoots.
                  Hij is overigens weer 'es lek achteraan. Ik snap het niet, ik heb met m'n vorige fiets nooit lek gereden zo lang ik hem had...
                  De banden achteraan hebben wel een heel zachte compound (Bontrager Jones XR), en 't is daar dat 'm voor de derde keer lek staat. Ik denk dat het daaraan hangt.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    De oude L's waren 20", net zoals nu. Alleen maakt men de MTB's tegenwoordig langer en monteert men kortere stuurpennen.
                    Mijn L frame uit '99 was een 18', 100% zeker van. Die was van center as tot top zitbuis 45 cm. De M die ik nu heb meet 43 cm en is dus eigenlijk een 17' en een beetje dus.



                    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    De maten worden trouwens berekend aan de hand van de lengte van de zitbuis.
                    Ja, dat wist ik nog niet.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      LX vind ik ook voor intensief gebruik oké. Ik denk dat de verschillen met de duurdere groepen vooral in het gewicht en afwerkingskwaliteit zitten, vooral dan XTR vs. LX.
                      Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
                      LX volstaat zeker (SLX tegenwoordig) maar ik merk toch een duidelijk verschil tussen een SLX en XTR. Stijfheid,(langer) blijven werken in de modder,duurzaamheid,afstelbaarheid,...
                      veel van die factoren zul je niet merken als je pas begint te mountainbiken of als je niet echt met de onderdelen/afstellingen bezig zijt.
                      met een "gewone" XT en zelfs SLX komt ge overal maar een XTR is net dat ietsje meer.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                        Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
                        LX volstaat zeker (SLX tegenwoordig) maar ik merk toch een duidelijk verschil tussen een SLX en XTR. Stijfheid,(langer) blijven werken in de modder,duurzaamheid,afstelbaarheid,...
                        veel van die factoren zul je niet merken als je pas begint te mountainbiken of als je niet echt met de onderdelen/afstellingen bezig zijt.
                        met een "gewone" XT en zelfs SLX komt ge overal maar een XTR is net dat ietsje meer.
                        Da's dan uw mening, ik rijd al ongeveer een 15 jaar met de MTB, ik heb al allerlei Shimano onderdelen gehad (alivio altus, deore LX, SLX (de ouwe), deore, LX, XT,...) Enfin bijna alle groepen buiten de XTR. De SLX (nu de Deore ongeveer) was een supergoede groep. Ik merk geen enkel verschil met de op één na duurste groep, de XT. Naar mijn mening is daar heel veel marketing mee gemoeid. Net als bij Campagnolo op de koersfiets bijvoorbeeld, ik heb bij Campagnolo de Mirage, Veloce en nu de duurste Record shifters gehad. Denk je dat ik een verschil in schakelgedrag voel? Nee, niks. Gewicht en afwerking zal beter zijn bij een dure groep, maar vanaf de middenmootgroepen heb je kwaliteit waar je ook heel intensief mee kan rijden.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          LX vind ik ook voor intensief gebruik oké. Ik denk dat de verschillen met de duurdere groepen vooral in het gewicht en afwerkingskwaliteit zitten, vooral dan XTR vs. LX.
                          LX achterderailleur ging bij mij net 1 jaar mee. Ik rij nu nog altijd vrolijk met XTR gerief dat al 8 tot 9 jaar oud is. Dat is het verschil.
                          Last edited by ; 20/01/2009, 00:00.

                          Comment


                          • LX is een goede groep, daar niet van, maar XT is kwa prijs/kwaliteit zeker de beste groep die Shimano aanbiedt voor het serieuze MTB werk. Daarmee bedoel ik in alle omstandigheden fietsen.
                            XTR is een pak duurder, en zeker niet zoveel beter dat het de meerprijs verantwoordt , als XT. Verschil zit hem vooral in nog nauwere afwerkingstoleranties en een marginaal (en ook niet altijd) gewichtsverschil.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                              LX is een goede groep, daar niet van, maar XT is kwa prijs/kwaliteit zeker de beste groep die Shimano aanbiedt voor het serieuze MTB werk. Daarmee bedoel ik in alle omstandigheden fietsen.
                              XTR is een pak duurder, en zeker niet zoveel beter dat het de meerprijs verantwoordt , als XT. Verschil zit hem vooral in nog nauwere afwerkingstoleranties en een marginaal (en ook niet altijd) gewichtsverschil.
                              Bij Shimano is het voor MTB'en XT. Dat rijdt voldoende vlot, niet overdreven duur, niet al te zwaar en makkelijk te vinden. LX is goed voor effe, Deore is veel te slijtgevoelig.. Die liggen trouwens qua prestaties en slijtage erg kort bij mekaar. Shimano schuift nog altijd zijn materiaal van het jaar ervoren door naar een lagere reeks, probleem is alleen dat het in de topreeks niet meer verbetert
                              SRAM is meer mijn slag van materiaal. Enkel de XTR voorderailleur en een cassette heb ik nog van Shimano...

                              Comment


                              • Ik heb verleden zomer een paar keer mogen rijden met een fiets met X.0 en ik moet zeggen, dat schakelt fantastisch vlot eenmaal je de hendelbeweging gewent bent.
                                Ik heb 1 keer met gripshift en 1 week met een fiets met de X.0 hendels gereden (de Merlin Works 4.0 die ik mocht testen van de importeur in NL - waarvoor nog steeds m'n eeuwige dank) .
                                Ik stoorde me alleen aan de vrij luide klik als je effectief schakelde. Met XTR hoor je niets, als door boter.
                                LX en XT zullen door de jaren (ik had een LX op m'n allereerste fiets in 1992) zeker verbeterd zijn. Toen kreeg ik al snel speling op de lagers van m'n a-derailleur.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Mijn L frame uit '99 was een 18', 100% zeker van. Die was van center as tot top zitbuis 45 cm. De M die ik nu heb meet 43 cm en is dus eigenlijk een 17' en een beetje dus.
                                  Dat van die van '99 klopt niet.

                                  Check: http://www.cannondale.com/bikes/02/geo-34.html

                                  En kom nu niet af met de bewering dat de zitbuizen in '99 korter waren dan in '02, want ik verzeker u dat die geometrie ongewijzigd is.
                                  Mss heb je gemeten van center tot center?
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Da's dan uw mening, ik rijd al ongeveer een 15 jaar met de MTB, ik heb al allerlei Shimano onderdelen gehad (alivio altus, deore LX, SLX (de ouwe), deore, LX, XT,...) Enfin bijna alle groepen buiten de XTR. De SLX (nu de Deore ongeveer) was een supergoede groep. Ik merk geen enkel verschil met de op één na duurste groep, de XT. Naar mijn mening is daar heel veel marketing mee gemoeid. Net als bij Campagnolo op de koersfiets bijvoorbeeld, ik heb bij Campagnolo de Mirage, Veloce en nu de duurste Record shifters gehad. Denk je dat ik een verschil in schakelgedrag voel? Nee, niks. Gewicht en afwerking zal beter zijn bij een dure groep, maar vanaf de middenmootgroepen heb je kwaliteit waar je ook heel intensief mee kan rijden.
                                    Zal volgens mij ook wat van geval tot geval afhangen.

                                    Heeft de XTR ook geen gelagerde shifters? Enfin, zaken die de precisie verhogen, maar waar je in de praktijk weinig van merkt.

                                    Zelf heb ik geen ervaring met XTR, maar wel met Dura Ace. Zeker in vergelijking tot Ultegra. Ik merk daar weinig verschil tussen. Toch niet als gewone wielertoerist. Een prof zal mss iets anders beweren.

                                    XTR is gewoon iets preciezer en een stuk lichter, maar modder tussen de bewegende onderdelen, veroorzaakt sowieso wrijving. Je kan ook niet vergelijken als de kabels enigszins anders zijn (bv. een buitenkabel die over de hele lengte loopt of Gore Ride On-kabels).
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • SLX vervangt de huidige LX en omdat de SLX pas vervangen is afgelopen jaar en XT nog niet komt de SLX volgens veel boekjes/testen zelfs op hetzelfde niveau als XT.
                                      Op dit moment vind ik SLX de beste prijs prestaties en ik heb zelf al enkele dingen gekocht van die groep voor op mijn 3de fiets die vooral door mijn vader gebruikt wordt.

                                      XTR is niet veel lichter als XT/SLX in sommige gevallen zelfs zwaarder (voorderailleur bv)
                                      Maar ik merk toch een verschil in prestaties hoor. Nog een voorbeeld. Ik rij op een fiets met een 46T vanvoor. Dat gaat perfect met een LX voorderailleur en XT achterderailleur. Maar ik moet dan wel mijn voor derailleur om de 2-3 weken opnieuw afstellen of hij schakelt niet meer vlot. Ook achteraan geeft dit problemen om meer als 16T aan te spreken.
                                      Nu heb ik de derailleurs vervangen door 2 XTR's en ik kan achteraan zonder problemen schakelen naar de 16T en mijn voorderailleur heb ik al sinds oktober niet meer hoeven bij te stellen.

                                      Dit is maar een voorbeeld. Ik merk het op nog andere vlakken ook.
                                      Of mijn volgende derailleurs weer XTR gaan zijn dat weet ik nog niet.
                                      Ze zijn te duur voor wat ze zijn vind ik op dit moment. Of ze moeten beduidend langer meegaan als de XT reeks.

                                      Comment


                                      • Zou er volgend jaar alweer een opvolger van Deore XT komen? De groep is voor modeljaar 2008 pas vervangen geweest. Het is alleszins te hopen dat ze de naam behouden en niet komen aandraven met SXT of zo. Deore XT spreekt immers nog altijd iets meer tot de verbeelding dan Deore LX. En de geschiedenis van die groep is ook iets rijker.

                                        Het zou eigenlijk wel leuk zijn moesten ze eens een retro-groep uitbrengen (de looks van een oude met, waar mogelijk, de technologie van de nieuwe: Hollowtech II e.d.).

                                        Wel opmerkelijk hoe snel de groepen tegenwoordig vervangen worden. En hoe klein de verschillen zijn. Naar mijn gevoel waren de verschillen bij de generatiewissels in de jaren '90 groter. Of ligt dat nu aan mij?
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Ik heb het net eens berekend, mijn oudste XTR achterderailleur heeft er 29000km op staan. En behalve de derailleurwieltjes nu en dan is daar nog niets aan vervangen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X