Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik zeg gewoon dat een Cannondale 3.0-frame (de CAAD heeft daar helemaal niets mee te maken, dus waarom onze vriend daar ineens over begint, God only knows) in 20" een bovenbuislengte heeft van 59 cm en een zitbuis die qua effectieve lengte iets langer is dan de 50,8 cm die ze zou moeten meten (center-top). Waar dat ventje gelezen heeft dat ik zeg dat 59 cm = 20", weet ik niet. Ik heb het nochtans al twee keer uitgelegd. Te snel lezen kan dus onmogelijk de oorzaak zijn. Er zit meer achter. Of minder.
Enfin, het is wel redelijk hard lachen.
Voilà, ik wou dat gewoon even kort uitleggen voor jou en de anderen die deze belachelijke discussie niet gevolgd hebben.
@ Jakkel:
Leg mij geen andere woorden in de mond. Mijn posts staan er, herlees ze maar.
Enfin, de ignore list is gezien de omstandigheden de enige goeie oplossing. De foto van dat 20"-frame komt wel, maar voorlopig heb ik geen nood aan uw leugens.
Ik zeg gewoon dat een Cannondale 3.0-frame (de CAAD heeft daar helemaal niets mee te maken, dus waarom onze vriend daar ineens over begint, God only knows)
Omdat je 'r zelf de nieuwere frames bijhaalt. Jij blijft bij hoog en laag beweren dat als men spreekt over een 18" frame men doelt op de lengte van de bovenbuis. En dat is niet zo, dat is op de lengte van de zitbuis.
Lees:
in 20" een bovenbuislengte heeft van 59 cm en een zitbuis die qua effectieve lengte iets langer is dan de 50,8 cm die ze zou moeten meten (center-top). Waar dat ventje gelezen heeft dat ik zeg dat 59 cm = 20", weet ik niet.
Ik heb het nochtans al twee keer uitgelegd. Te snel lezen kan dus onmogelijk de oorzaak zijn. Er zit meer achter. Of minder.
Enfin, het is wel redelijk hard lachen.
Enfin, de ignore list is gezien de omstandigheden de enige goeie oplossing. De foto van dat 20"-frame komt wel, maar voorlopig heb ik geen nood aan uw leugens.
Dat dacht ik. Eerst zich weren met onzin, het uiteindelijk beseffen en dan snel negeren. Uw typische werkwijze, Bikefreak is still alive!
Oh ja, kan je eens één leugen van mij citeren uit gans deze discussie?
Oké, case closed, onze vriend Beta heeft het eindelijk begrepen... of niet begrepen... enfin soit!
Iets anders.
Ik zou graag van die goudkleurig geanodiseerde vijsjes hebben waarmee je de tandwielen op het crankstel monteert. Hoeft geen light tuig te zijn.
Kan ik dat bij Van Eyck krijgen, of weet iemand een goede onlineshop die dat aanbiedt?
Ik vrees dat jij er niets van begrepen hebt, maar er meer moeite in steken, heeft geen zin.
Enfin, ik verlaag mij niet meer tot uw niveau.
Dat ik ik niet meer op uw gezever in ga, is verre van een toegeving. Als je kan lezen, snap je het wel.
Oké, case closed, onze vriend Beta heeft het eindelijk begrepen... of niet begrepen... enfin soit!
Iets anders.
Ik zou graag van die goudkleurig geanodiseerde vijsjes hebben waarmee je de tandwielen op het crankstel monteert. Hoeft geen light tuig te zijn.
Kan ik dat bij Van Eyck krijgen, of weet iemand een goede onlineshop die dat aanbiedt?
KCNC maakt blijkbaar van die gekleurde vijsjes
Iemand een idee waar ik die kan kopen, liefst ergens in de provincie Antwaarpe?
Daarjuist een paar nieuwe schoenen aangeschaft voor het spinnen. De Northwaves waren rats versleten. 4 jaar spinning, en na iedere spinning mee in de wasmachine, ze hebben het nog lang uitgehouden. Ze waren wat gekrompen en dus tijd voor een nieuw paar.
Niks bijzonder, maar daar prijken ineens 'Shimano' schoenen aan 50% korting. En ja, ook mijn maat is er nog. Shimano, aan mijn voeten ?? mmmm, bwa ja. Voor ee prijske.. Maat 49 halleluja. Terwijl ik een 45 in gewone schoenen heb, bijvoorbeeld Caterpillars...
En gezien de vettigheid van de ondergrond, een adaptertje meegenomen om het SKS Shockboard te kunnen monteren op de Lefty. Daar nog een wearlink adaptertje bij voor de polar en voor 54 euro afgerekend.
SPOTGOEDKOOP dus .. da's ook de enige reden dat ik de Shimano schoenen wou meenemen.
Zelfs Mavic maakt tegenwoordig al schoenen. Knallende kleurtjes troef natuurlijk, terwijl het gewoon Adidas schoenen zijn met een ander logootje...
Kortom, een bezoekje aan de fietsenmaker is altijd fun, en hoeft niet duur te zijn.
Ik zeg gewoon dat een Cannondale 3.0-frame (de CAAD heeft daar helemaal niets mee te maken, dus waarom onze vriend daar ineens over begint, God only knows) in 20" een bovenbuislengte heeft van 59 cm en een zitbuis die qua effectieve lengte iets langer is dan de 50,8 cm die ze zou moeten meten (center-top). Waar dat ventje gelezen heeft dat ik zeg dat 59 cm = 20", weet ik niet. Ik heb het nochtans al twee keer uitgelegd. Te snel lezen kan dus onmogelijk de oorzaak zijn. Er zit meer achter. Of minder.
Enfin, het is wel redelijk hard lachen.
Voilà, ik wou dat gewoon even kort uitleggen voor jou en de anderen die deze belachelijke discussie niet gevolgd hebben.
.
Ik begrijp dat jij zegt dat een 20" frame van een Cannondale 3.0 een bovenbuislengte heeft van 59cm en een zitbuis die iets langer is dan 50,8 cm ( 20 x 2.54 ) wat je normaal als lengte van die buis zou verwachten.
Hoe daar dan 59cm = 20 " van gemaakt wordt, begrijp ik dan weer niet. Jullie zijn gewoon ergens in de discussie mekaar verkeerd gaan verstaan.
Bovenbuislengte heeft niet direct iets met maatvoering te maken, zie bvb de Genesis frames van Gary Fisher, die maakte zijn bovenbuizen langer dan men tot dan toe als 'norm' nam. En de 'ladies only' frames van vele merken hebben dan weer een kortere bovenbuis dan de overeenkomstige mannenframes van dezelfde 'framemaat'.
je moet maar eens verschillende tekeningen van verschillende merken vergelijken. Terwijl de zitbuis over het algemeen overeenkomt met de gegeven maat ( 17, 18, etc..) kan de lengte van bvb bovenbuis, liggende achtervork etc.. van merk tot merk verschillen.
Ik begrijp dat jij zegt dat een 20" frame van een Cannondale 3.0 een bovenbuislengte heeft van 59cm en een zitbuis die iets langer is dan 50,8 cm ( 20 x 2.54 ) wat je normaal als lengte van die buis zou verwachten.
Dat van die 59 cm (23,2") van zijn bovenbuis van zijn 20" frame kan perfect kloppen, heb ik ook nooit tegengesproken. Maar dat hij zegt dat z'n 20" frame een zitbuis heeft van iets langer zijnde dan 50,8 cm center - top gemeten (lees: 54 à 55 cm volgens hem, ofwel 22") klopt niet!
Hoe daar dan 59cm = 20 " van gemaakt wordt, begrijp ik dan weer niet. Jullie zijn gewoon ergens in de discussie mekaar verkeerd gaan verstaan.
Dat heeft niets met mekaar verkeerd verstaan te maken. Jij verstaat dat 59 cm niet gelijk is aan 20" (duim), en ik versta dat, en zelfs mijn jongste dochter uit het 2de leerjaar verstaat dat, maar één iemand hier blijkbaar niet.
Bovenbuislengte heeft niet direct iets met maatvoering te maken, zie bvb de Genesis frames van Gary Fisher, die maakte zijn bovenbuizen langer dan men tot dan toe als 'norm' nam. En de 'ladies only' frames van vele merken hebben dan weer een kortere bovenbuis dan de overeenkomstige mannenframes van dezelfde 'framemaat'.
je moet maar eens verschillende tekeningen van verschillende merken vergelijken. Terwijl de zitbuis over het algemeen overeenkomt met de gegeven maat ( 17, 18, etc..) kan de lengte van bvb bovenbuis, liggende achtervork etc.. van merk tot merk verschillen.
Eindelijk!
Dat is wat ik hier al pagina's lang duidelijk probeer te maken aan onze vriend Beta!
Als men over bijvoorbeeld een 18" MTB frame spreekt, dan doelt men met dat cijfer 18, altijd op de lengte van de zitbuis. Hoe die 18' wordt gemeten hangt van merk tot merk af. Meestal is dat center - top, maar sommige merken worden ook gemeten van center - center. Enfin, onze vriend Beta zijn 20" frame zitbuis wordt gemeten van center - top (dat beweert hij toch) en meet 22" (volgens hem dus).
Als men over bijvoorbeeld een 18" MTB frame spreekt, dan doelt men met dat cijfer 18, altijd op de lengte van de zitbuis. Hoe die 18' wordt gemeten hangt van merk tot merk af. Meestal is dat center - top, maar sommige merken worden ook gemeten van center - center.
..
Dat klopt . Daarom ook dat het niet gemakkelijk is als je fietsen van verschillende merken wil kopen, je moet steeds goed uitkijken want de ene meet zus en de andere zo. En, en dat valt ook voor, soms gaat een bepaald merk ineens anders meten.
Ik ben er zeker van dat Beta dit ook allemaal weet, hij zit al lang genoeg in het vak. Er is gewoon ergens een misverstand ontstaan.
Vandaag heb ik toch effe gelachen
Er was zo een afdaling langs een zijkant van een dijk, daarna is er een paadje waar veel water instaat en redelijk wat modder is.
Nu ik stond boven te wachten omdat er nog enkele MTB'ers voorgingen, ze waren met 3 of 4 man. Er was ene bij die het nogal hoog ophad, hij reed met een Cannondale, type heb ik niet gezien, twas in iedergeval een gele.
Nu de eerste dalen af, om de beurt en hij is de laatste dat dan vertrekt. Hij met een air op zijne fiets en hups naar beneden. Wanneer hij aan de plas en de modder is rijdt hij zich vast, hij geraakt niet tijdig uit de klikpedalen en *plash* in een plas water
De rest was wat aant lachen en ik hoor hem zeggen: "zeg, dat is wel niet simpel zenne" en nog zowat.
Ik daal ook af als hij uit de weg is en ik rij zonder problemen door de modderstrook en de plassen. Zijn kompanen lachen nog harder en hij word nog meer rood
Echt een afdalingske dat supersimpel is, je moet alleen zien dat je er niet te traag doorgaat.
Dat klopt . Daarom ook dat het niet gemakkelijk is als je fietsen van verschillende merken wil kopen, je moet steeds goed uitkijken want de ene meet zus en de andere zo. En, en dat valt ook voor, soms gaat een bepaald merk ineens anders meten.
Dat klopt volledig. De Caffeine die ik nu heb is een 17' Medium, de CAAD3 die ik had was een 18' Large. Het is duidelijk de tendens vandaag dat zadelpennen verder uit de zitbuis komen.
Vandaag heb ik toch effe gelachen
Er was zo een afdaling langs een zijkant van een dijk, daarna is er een paadje waar veel water instaat en redelijk wat modder is.
Nu ik stond boven te wachten omdat er nog enkele MTB'ers voorgingen, ze waren met 3 of 4 man. Er was ene bij die het nogal hoog ophad, hij reed met een Cannondale, type heb ik niet gezien, twas in iedergeval een gele.
Nu de eerste dalen af, om de beurt en hij is de laatste dat dan vertrekt. Hij met een air op zijne fiets en hups naar beneden. Wanneer hij aan de plas en de modder is rijdt hij zich vast, hij geraakt niet tijdig uit de klikpedalen en *plash* in een plas water
De rest was wat aant lachen en ik hoor hem zeggen: "zeg, dat is wel niet simpel zenne" en nog zowat.
Ik daal ook af als hij uit de weg is en ik rij zonder problemen door de modderstrook en de plassen. Zijn kompanen lachen nog harder en hij word nog meer rood
Echt een afdalingske dat supersimpel is, je moet alleen zien dat je er niet te traag doorgaat.
Zulke dingen zie je op elke toertocht. Enfin, iedereen rijdt zoiets op zijn manier hé.
Ik begrijp dat jij zegt dat een 20" frame van een Cannondale 3.0 een bovenbuislengte heeft van 59cm en een zitbuis die iets langer is dan 50,8 cm ( 20 x 2.54 ) wat je normaal als lengte van die buis zou verwachten.
Hoe daar dan 59cm = 20 " van gemaakt wordt, begrijp ik dan weer niet. Jullie zijn gewoon ergens in de discussie mekaar verkeerd gaan verstaan.
Bovenbuislengte heeft niet direct iets met maatvoering te maken, zie bvb de Genesis frames van Gary Fisher, die maakte zijn bovenbuizen langer dan men tot dan toe als 'norm' nam. En de 'ladies only' frames van vele merken hebben dan weer een kortere bovenbuis dan de overeenkomstige mannenframes van dezelfde 'framemaat'.
je moet maar eens verschillende tekeningen van verschillende merken vergelijken. Terwijl de zitbuis over het algemeen overeenkomt met de gegeven maat ( 17, 18, etc..) kan de lengte van bvb bovenbuis, liggende achtervork etc.. van merk tot merk verschillen.
Het ging hem om dat specifieke frame. Ik heb hier al meermaals gezegd dat de zitbuislengte niet het belangrijkst is, maar wel de bovenbuislengte.
Enfin, het ging hem erom dat ik beweer dat niet elk frame van bv. 18 ook effectief een zitbuislengte heeft van 18". Het kan gerust meer of zelfs minder zijn. Zo is een Taurine in maat M eerder te vergelijken met een 18" van een ander merk, ook al meet de zitbuis slechts 17". Dat had je vroeger met de Beast Of The East-frames van Cannondale trouwens ook: officieel was een bepaalde maat een 18" omdat de bovenbuislengte overeen kwam met de reguliere frames. Echter, de zitbuis was een stuk korter dan bij die andere frames.
Edit:
Besluit: stellen dat een 18"-frame steeds een zitbuislengte heeft van 18" (46 cm ongeveer), is nogal kort door de bocht. Echter, Jakkel gelooft blijkbaar niet dat er uitzonderingen zijn. Dat bewijst alleen maar hoe weinig hij ervan kent imo. Gewoon even de catalogussen van pakweg '90 tot '95 van Cannondale checken op www.vintagecannondale.com bewijst in feite al genoeg. En dan neem ik nog maar gewoon het voorbeeld van Cannondale.
En zoals gezegd: Cannondale berekende vroeger sowieso geen maten van center tot top. Ik vermoed eerder van center bracket tot top bovenbuis of zo, maar alleszins niet tot top zitbuis. Enfin, dat kan ik morgen gemakkelijk nagaan.
Als men spreekt van een 18" frame dan duidt die 18 op de lengte van de zitbuis in duim, da's altijd al zo geweest!
Een 18" frame heeft bijgevolg een zitbuislengte van 18 duim, doorgaans gemeten van center tot top, ofwel (in mindere mate) van center tot center!
Dat is de régel, maar als jij beweert dat er geen uitzonderingen zijn op die regel, dan zit je er gewoon gigantisch naast. Sorry.
Check die bron, en je zal het snel door hebben. Gewoon de geometrieën van de frames, en de bijbehorende uitleg van de frames bekijken. Concrete lengte van de zitbuis staan er niet bij vermeld, maar er staan wel foto's van frames in dezelfde maat, waarbij je duidelijk ziet dat het Beast Of The East-frame een hogere trapas heeft (33 cm t.o.v. iets meer dan 29 cm bij de gewone frames; check geometrie), maar dat ook de zitbuis vroeger ophoudt, wat uiteindelijk leidt tot een zitbuis die grofweg 6-7 cm korter is (zo op het zicht).
Als jij nu stelt dat dat frame niet dezelfde maat heeft, zit je er gigantisch naast, want dat frame is duidelijk even lang als het andere.
Enfin, je moet zelf maar eens kijken, want het gaat op PDF-files. En nee, ik ga geen screenshots uploaden. Sommige dingen moet je zelf maar eens bekijken.
Trouwens, die oude catalogusjes zijn sowieso al superinteressant voor iedereen die zich Cannondale-fan noemt. Een regelrechte must gewoon.
En zoals gezegd: Cannondale berekende vroeger sowieso geen maten van center tot top. Ik vermoed eerder van center bracket tot top bovenbuis of zo, maar alleszins niet tot top zitbuis. Enfin, dat kan ik morgen gemakkelijk nagaan.
Maar jij hebt wel gezegd dat ze van center tot top gemeten werden. Nu haal je 'r plots een andere 'meetmethode' bij.
Ik zeg gewoon dat een Cannondale 3.0-frame (de CAAD heeft daar helemaal niets mee te maken, dus waarom onze vriend daar ineens over begint, God only knows) in 20" een bovenbuislengte heeft van 59 cm en een zitbuis die qua effectieve lengte iets langer is dan de 50,8 cm die ze zou moeten meten (center-top)
Comment