Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenBedankt!
Dan ga ik eens tot bij Hilset rijden, da's op amper 15 km van m'n deur.
Winkel ligt in een garage achter zijn huis maar de service is velen malen hoger als die van van (te) grote winkels. En hij heeft zeer compitieve prijzen
Comment
-
Een van m'n tita fietsen is een Hilset. custom
Luc Pauwels weet inderdaad wel wat van fietsen af en hij heeft heel interessante spulletjes liggenBijgevoegde Bestanden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenKanten van Aarschot? Ik ken dat daar precies, daar vlak aan is een sporthal waar al is een toertocht start niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenNog één keer... tot megavervelens toe... spijtig genoeg.
Ik probeer de ganse discussie beknopt te beschrijven.
Ik zeg dat als een bepaald frame, een 18" frame wordt genoemd, die 18" ALTIJD doelt op de lengte van de zitbuis, meestal gemeten van center tot top, soms van center tot center.
Jij zegt dat dat in bepaalde gevallen NIET zo is, dat die 18' dus niet op de lengte zitbuis doelt. Als voorbeeld heb je uw 20" frame aangehaald die een zitbuis heeft van 22" en een bovenbuislengte van 23,2"
Mijn vraag aan u.
Als uw 20" frame een 22" zitbuis en een 23,2" bovenbuis heeft. Op wat slaat die 20" benaming dan?
Als je vele MTB catalogussen doorbladert dan spreekt men veelal van 16, 18, 20,... frames. Wat betekent dat denk je?
Waarom denk je dat in uw catalogus van 1990 bij de specificaties van de verschillende maten niet de maat van de zitbuis staat? Ik zal het zeggen, omdat een 18 een 18" zitbuis heeft, een 20 een 20' zitbuis heeft,...., m.a.w., dat dient niet vermeld te worden, want het staat er al!
Nog niet??
Kijk hé Beta, je bijt hier duidelijk in het zand. En ik kan best begrijpen dat je je flaters wilt verdoezelen met wat in raadsels beginnen te praten. Als je je hier maar al te vaak jezelf de titel van 'fietsspecialist' opkleeft dan is het natuurlijk niet plezant om de ene flater na de andere te moeten toegeven.Je maakt je zo natuurlijk hopeloos belachelijk en dan is dat héél moeilijk om toe te geven dat je werkelijk mis bent. Bij die discussie met die lengte van die zitbuis van die M Taurine van u en die M Caffeine van mij bleef je bij hoog en laag beweren dat die 46 cm was, en ik wist te zeggen dat dat niet zo was. Dan heb je wat laagdunkende praat erbij gehaald en mij jakkeltje, zieligaard, ventje,... en weet ik nog wat allemaal genoemd om dan uiteindelijk toe te geven dat ik toch gelijk had. Je kon ook niet anders, jij hebt zo'n frame en ik heb er zo één, vrij zielig hoor. Net hetzefde met dat je enkele keren vermeld hebt dat ik gezegd zou hebben dat de maat van een bepaald frame voor iemand ENKEL gebaseerd wordt op de lengte van de zitbuis, terwijl ik dat nooit gezegd heb. En zo zijn er nog voorbeelden van... ja leugens van uw kant, ik kan het niet anders noemen. Je noemt mij zelfs ook een leugenaar in deze discussie.Dan vraag ik u, citeer één leugen van mij. Maar dat doe je dan weer niet... . Enfin, zo doe je 't keer op keer opnieuw, in elke discussie... woorden verdraaien, leugens verkondigen, dingen zeggen over me die nooit gezegd zijn,.... .
En nu dit weer.
Het is heel simpel hoor, als ik zeg dat een 20" frame een 20" zitbuis heeft en jij zegt dat dat niet zo is.
Bewijs dan dat ik ongelijk heb, i.p.v. in raadsels beginnen te praten.
Mvg Jakkel
Rood: hola, nu geef je tóch toe dat de zitbuis op verschillende manieren kan gemeten worden, waarmee je ook direct toegeeft dat de lengte van de zitbuis tot de top nogal eens kan verschillen van de opgegeven maat.
Zoals reeds gezegd, dat 20"-frame had een zitbuis die tot de top gemeten zeker langer was dan 20". Ik heb ook al gezegd dat die mogelijks werd gemeten tot het center van de bovenbuis, of tot de top van de plek waat de bovenbuis de zitbuis raakt.
Enfin, dan zit je nog altijd met de M800 (Beast Of The East) die sowieso in dezelfde maat een kortere zitbuis had. Ofte: geen regels zonder uitzonderingen.
Maar hey, je begint al bij te draaien.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenIk zou jullie eens graag de framemaat van dit frame willen zien bepalen
Frames worden langs de zitbuis gemeten, maar er is natuurlijk een verschil bij sterk sloping frames en gewone frames en sommige fullys, daarom wordt de lengte soms ook naar een virtueel snijpunt gemeten.
Hier voorbeelden waar de lengte van de zitbuis niet direct de framemaat weergeeft
Moots premium titanium bikes. Build your dream, mountain, or gravel titanium bike or shop in-stock bikes now!
waarin de opgegeven framemaat niet altijd exact overeenkomt met de effectieve meting tussen de 2 meestal beschreven punten (C/C , T/T of C/T bracket/bovenbuis)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenWe hadden het hier wel duidelijk over hardtail frames hé Adri.
Zo is er niets onconventioneels aan de geometrie van een Cannondale Super V, Scalpel, Rush of wat dan ook. De meting van de zitbuislengte kan wel een beetje verschillen natuurlijk, maar hier ga ik niet over beginnen omdat ik niet over cijfers beschik.
Comment
-
Nog één ding over die oude 3.0. Ik was gisteren bij mijn ouders en had mijn fototoestel bij. Dus met de meter en het fototoestel naar boven ... om op zolder vast te stellen dat het frame weg is. Rats vergeten. Mijn pa wou er vanaf omdat het frame en het achterwiel toch kapot waren (de achtervork van het frame was compleet in friet, de voorste driehoek was wel nog intact). Mijn pa was op die fiets ooit langs achter aangereden door een wagen die tegen 70-80 km/h op hem is ingereden (chauffeur was in slaap gevallen), terwijl mijn pa zelf maar 20 km/h of zo reed (op een helling). Ik heb dat verhaal hier ooit al eens gedaan.
Enfin, geen metingen dus.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenRood: hola, nu geef je tóch toe dat de zitbuis op verschillende manieren kan gemeten worden, waarmee je ook direct toegeeft dat de lengte van de zitbuis tot de top nogal eens kan verschillen van de opgegeven maat.
Lees:Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenStraks ga je beweren dat Cannondale met een 59 cm-bovenbuis een 17" is, gewoon omdat dat nu zo is.
Dit is écht te zot voor woorden.
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenZoals reeds gezegd, dat 20"-frame had een zitbuis die tot de top gemeten zeker langer was dan 20". Ik heb ook al gezegd dat die mogelijks werd gemeten tot het center van de bovenbuis, of tot de top van de plek waat de bovenbuis de zitbuis raakt.
Maar, zoals ik al gezegd heb. Het zou best kunnen kloppen dat die 55 cm meet (center - top), dan is het een 20 frame met een 20' zitbuis (center - center) en geen 20 frame met een 22" zitbuis zoals jij beweerde. Dus mijn stelling klopt nog steeds. Die 20 benaming doelt op de effectieve lengte van de zitbuis!!Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
Ik zeg gewoon dat een Cannondale 3.0-frame (de CAAD heeft daar helemaal niets mee te maken, dus waarom onze vriend daar ineens over begint, God only knows) in 20" een bovenbuislengte heeft van 59 cm en een zitbuis die qua effectieve lengte iets langer is dan de 50,8 cm die ze zou moeten meten (center-top)Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIk schreef "langer dan 50,... cm. Daarmee bedoelde ik dus zeker langer dan 50,8. Ik dacht dat je dàt nog wel snapte. Ook niet dus.
Enfin, ik gelof dat die zitbuis 54 à 55 cm meet. Een 20" met een 22" zitbuis dus. Vrij logisch als een 18" een zitbuis heeft van 20".
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenMaar hey, je begint al bij te draaien.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenImmers, hoe hoger het zadel, hoe langer de virtuele bovenbuislengte en hoe vlakker de virtuele zitbuishoek.
Sorry, maar ook deze stelling betwijfel ik ten zeerste.
De virtuele bovenbuislengte is de horizontale afstand (doorgaans gemeten van center balhoofdhuis tot center zitbuis), maar vermits die zitbuis niet ver genoeg doorloopt (slooping) om die afstand horizontaal te meten, wordt het center van de zadelpen gemeten (omdat de zadelpen het verlengde van de zitbuis is). Zet men nu het zadel hoog of laag, die afstand blijft altijd identiek hoor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk BerichtenMooi gereden vandaag, 30 km
Ik begin de fiets toch te kennen, echt een fijn ding
En dan een vraagje voor onze framemeters.
De mijne stond gisteren voor de derde keer lek. Nieuwe binnenband gestoken, ik wil vanmiddag gaan rijden en 'm staat weer compleet plat.
Ik heb dan heel de buitenkant eens grondig geïnspecteerd, maar ik vond niks wat scherp genoeg is om erdoor te raken? Op één ding na: op één plaats komt de draad er lichtjes door. Volstaat zoiets om lek te rijden? Het lek is telkens een minuscuul gaatje, wat ik ook raar vind als het daarvan zou komen...
Ach, als ik het niet vind steek ik een nieuwe buitenband. Ineens ééntje met hardere compound die niet meer zo hard slijt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk BerichtenReflectoren eraf is geen optie? Het zou veel knapper zijn denk ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk BerichtenReflectoren eraf is geen optie? Het zou veel knapper zijn denk ik.
En dan een vraagje voor onze framemeters.
De mijne stond gisteren voor de derde keer lek. Nieuwe binnenband gestoken, ik wil vanmiddag gaan rijden en 'm staat weer compleet plat.
Ik heb dan heel de buitenkant eens grondig geïnspecteerd, maar ik vond niks wat scherp genoeg is om erdoor te raken? Op één ding na: op één plaats komt de draad er lichtjes door. Volstaat zoiets om lek te rijden? Het lek is telkens een minuscuul gaatje, wat ik ook raar vind als het daarvan zou komen...
Ach, als ik het niet vind steek ik een nieuwe buitenband. Ineens ééntje met hardere compound die niet meer zo hard slijt.
Of een slecht velglint? Waardoor je binnenband door de bramen van de spaakgaten elke keer opnieuw weer lek gestoken wordt.
Of je binnenband zit geklemd tussen velg en rand buitenband (gepitst)? Altijd het ventiel goed doorsteken, 't is daar waar die dikwijls geklemd zit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenHeb je de binnenkant van de buitenband al eens grondig geïnspecteerd? Er kan een klein iets in zitten dat je binnenband elke keer opnieuw lek prikt.
Of een slecht velglint? Waardoor je binnenband door de bramen van de spaakgaten elke keer opnieuw weer lek gestoken wordt.
Of je binnenband zit geklemd tussen velg en rand buitenband (gepitst)? Altijd het ventiel goed doorsteken, 't is daar waar die dikwijls geklemd zit.
Velglint is ook in orde. En hij is telkens op dezelfde plaats lek, maar ik merk daar echt niks verkeerd op...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk BerichtenTja, ik fiets nooit in het donker.
Als het langer licht is buiten gaan ze er een tijd af, goed?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk BerichtenJa meester.
Uw banden, zijn dat ook Jones XR?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk BerichtenDe mijne stond gisteren voor de derde keer lek. Nieuwe binnenband gestoken, ik wil vanmiddag gaan rijden en 'm staat weer compleet plat.
Ik heb dan heel de buitenkant eens grondig geïnspecteerd, maar ik vond niks wat scherp genoeg is om erdoor te raken? Op één ding na: op één plaats komt de draad er lichtjes door. Volstaat zoiets om lek te rijden? Het lek is telkens een minuscuul gaatje, wat ik ook raar vind als het daarvan zou komen...
Ach, als ik het niet vind steek ik een nieuwe buitenband. Ineens ééntje met hardere compound die niet meer zo hard slijt.
Comment
Comment