Nog iets:
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichtenals het koersfietsen waren kon ik mijne hier gewoon tussen zetten :d
ook retro maar van een iets latere periode. (midden jaren 90)
Als ik algemeen genomen een ideaal jaar mag kiezen, dan 1992. In 1991 ben ik mij serieus beginnen verdiepen in MTB's. Ik was toen 12, 13 jaar (ik verjaar eind juni) en was toen makkelijk meerdere uren per dag bezig met catalogusjes en tijdschriften bestuderen. Aan 1992 heb ik het beste gevoel overgehouden. Ik had trouwens eind '91 mijn eerste 'dale, zoals je mss weet.
Eén van de fietsen waar ik in 1991 het meest op "geilde" was de EST 2000 (die zwart/groene allereerste fully van Cannondale). Met een muziekje op kon ik makkelijk een uur en langer op dat ding zitten kijken en fantaseren. Freaky.
Edit:
Ik kan me trouwens ook nog goed de eerste keer herinneren dat ik de Klein van hierboven in het echt zag. Dat was vlakbij de Kluisberg. We waren op weg naar het bos om te MTB-en. Ik met de Cannondale, mijn maat met een Scott. Komt daar ineens een Altitude naar beneden gestoven. In het bos kwamen we dan een gast tegen met een andere goeie bike (van die weet ik wel niet meer welke het juist was) die zag dat wij ook bikers waren die er iets van kenden. Kwam aan ons vragen of we geen gast met een Klein gezien hadden. Stomme anecdote, maar those were the days.
Nog zoeentje: ik was in 1991 op taalkamp aan de kust. Op stap van de gebouwen van Zon en Zee naar het strand, zag ik zo'n EST bollen. Het was alsof ik Michael Jackson zag passeren. Trouwens ook voor het eerst echt verliefd geweest op dat kamp, maar dit terzijde.Last edited by Beta; 18/02/2009, 09:09.
Comment
-
Oh ja, mijn favoriete klassieker, moet de Yeti ARC zijn zoals die hierboven staat. Qua afmontage is die perfect (Ringlé waar het kan, en voor de rest Paul's, Manitou, Chris King). Of nee, de cranks (Cook Bros' op de foto) kloppen eigenlijk niet. Dat zouden moeten Graftons in hetzelfde kleur zijn. Nog net iets exclusiever en de ARC werd ook zo aangeboden door Yeti zelf.
Anyway, als iemand zoeentje weet staan, laat maar weten.
Comment
-
Mja, ik vind die nu persoonlijk iets minder. Zeker op die foto. Het frame zou één of zelfs twee maten kleiner moeten zijn bij de hoogte van dat zadel.
Comment
-
Ja, dat is maar een reklamefoto, niemand zal daar zo op gaan rijden
Maar het is wel een mooie cannondale. Ik ben zo ooit eens een koppel tegengekomen, allebei met een top-cannondaleBijgevoegde Bestanden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenJa, dat is maar een reklamefoto, niemand zal daar zo op gaan rijden
Ne mens met korte benen en een lang bovenlijf in dit geval.
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenMaar het is wel een mooie cannondale. Ik ben zo ooit eens een koppel tegengekomen, allebei met een top-cannondale
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenDeze fiets heeft bij mij trouwens ooit de titaanvlam aangewakkerd, zo ergens in het begin van deze eeuw .
Die zachte glans van het edele metaal ...
Dat crankstel vind ik wel lekker...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenJa, dat is maar een reklamefoto, niemand zal daar zo op gaan rijden
Maar het is wel een mooie cannondale. Ik ben zo ooit eens een koppel tegengekomen, allebei met een top-cannondale
Hoewel, er zijn toch effectief mensen die hun bike een maat te groot kopen hoor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenDeze fiets heeft bij mij trouwens ooit de titaanvlam aangewakkerd, zo ergens in het begin van deze eeuw .
Die zachte glans van het edele metaal ...
Mijn Hilset is een beetje zoals deze opgebouwd, maar de Hei Hei is natuurlijk een classic..
Ik heb nog twee bikes gehad met dergelijke shifters van Deore XT. De eerste had standaard Deore DX STI, maar die vond ik niet zo super, dus top mounts gekocht. De tweede had die shifters standaard. Zalige dingen.
Ik had die spullen leren door een Frankrijk met een huurfiets te rijden. Daarvoor vond ik ze al knap, maar toen ik ermee gereden had, was ik pas echt verkocht.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenVolgens sommige 'specialisten' koop je een frame naar de lengte van de bovenbuis, dan kan dat perefct hé.
Ne mens met korte benen en een lang bovenlijf in dit geval.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenDat is ook zo, al moet het natuurlijk niet té extreem worden.
Bijvoorbeeld kan een te klein frame tot gevolg hebben dat het hoogteverschil tussen zadel en stuur te groot wordt omdat de hoogte-instelling van de stuurpen beperkt is. Een te groot frame kan een te lange bovenbuis hebben waardoor de afstand zadel/stuur niet goed is te instellen. Kortom, een juiste framehoogte is een eerste stap naar een optimale fietshouding.
Hetgene ik hier weken geleden al gezegd heb dus...
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenZijn er nog mensen die dit uitermate grappig vinden?
Oorspronkelijk geplaatst door BetaHangt er vanaf op je tss twee maten valt e.d. Het belangrijkste is de lengte van de bovenbuis.
Enig idee wat je verlangt? Een lange zit? Of eerder kort?
Algemeen genomen neemt men tegenwoordig meestal een maat die iets kleiner is dan wat een aantal sites voorschrijft.
Het hangt uiteraard ook van de lengte van je benen tegenover je romp. Nu ja, je kan er zo ver in gaan als je wil natuurlijk.
Hoe groot ben je eigenlijk? En heb je relatief lange benen, of eerder korte? Kwestie van een idee te hebben.Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenHet hangt er allemaal vanaf hoe je het berekent natuurlijk, maar in principe komt een maat M overeen met 18". Daarbij moet wel gezegd worden dat dat vroeger gemeten werd van center tot center en nu in feite van center tot top.
Nu ja, ze willen de bovenbuizen tegenwoordig gewoon meer slooping hebben.
Zo kan je ook niet zeggen dat een Giant-raceframe in pakweg maat M veel kleiner is dan een ander frame) met een horizontale bovenbuis) in maat 54, gewoon omdat de zitbuis een stuk korter is.
Ik heb het nog al gezegd: je moet altijd kijken naar de lengte van de bovenbuis. En die moet je dan ook nog correct meten, want ik denk dat velen niet weten hoe dat moet. Daar komt ook nog bij dat MTB-frames tegenwoordig langer zijn dan tien jaar geleden, maar dan weer wel voorzien zijn van kortere stuurpennen. De zitpositie is dus gelijk, maar de bovenbuis is dikwijls 2 cm langer, en de stuurpen 2 cm korter (vroeger waren stuurpennen van 135 mm op een 18"-frame met 57 cm-bovenbuis gebruikelijk).
Je hebt de zitbuis toch echt opgemeten vanaf het center van de trapas? Ik vind het nl. vreemd dat jouw Caffeine een kortere zitbuis zou hebben dan mijn Taurine.
Die CAAD4 lijkt mij effectief een L te zijn, hoewel ik geloof dat een CAAD4 wel een minder aflopende bovenbuis had dat een recente Cannondale in dezelfde maat.
En dit...
Bij het bepalen van de juiste fietspositie speelt de framehoogte indirect een belangrijke rol. Een verkeerde framemaat kan er toe leiden dat de fiets niet meer correct afgesteld kan worden.
Bijvoorbeeld kan een te klein frame tot gevolg hebben dat het hoogteverschil tussen zadel en stuur te groot wordt omdat de hoogte-instelling van de stuurpen beperkt is. Een te groot frame kan een te lange bovenbuis hebben waardoor de afstand zadel/stuur niet goed is te instellen. Kortom, een juiste framehoogte is een eerste stap naar een optimale fietshouding.
Bron: http://www.bikefitting.com/Dutch/FSR/FSR.aspx
Vrij tegenstrijdig, niet?
Vind je 't nog 'uitermate' grappig?
Mvg Jakkel
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenJa, dat is maar een reklamefoto, niemand zal daar zo op gaan rijden
Maar het is wel een mooie cannondale. Ik ben zo ooit eens een koppel tegengekomen, allebei met een top-cannondale
Die wit-blauwe Volvo kleuren waren bij de mooiste die er geweest zijn, al was de Siemens Mobile versie ook erg sjiek.
Maar...als je zoveel geld geeft aan een mooie fiets, waarom zou je dan nog met reclame willen rondrijden ?
Comment
-
Jakkeltje, ik heb niet eens uw hele post doorgenomen, want ik weet toch al waar je heen wil. Al vanaf het moment dat ik zag dat je reageerde op mijn vorige post.
Nog één keer: de bovenbuislengte is effectief de belangrijkste parameter. Stuurhoogte en zadelhoogte zijn immers makkelijker aan te passen dan de lengte van de bovenbuis.
Het kan natuurlijk dat iemand een maat koopt die te klein is, louter en alleen omdat die dat liever heeft (meer rechtop zitten) of om bepaalde redenen, zoals bv. omdat de fiets voornamelijk moet dienen voor technische passages.
De stuurpen kan ook aangepast worden, maar niet te veel.
Enfin, verder ga ik daar echt niet meer op in, want alles daaromtrent is gezegd geweest en al wat jij doet is jezelf tot in het oneindige herhalen. Je tracht me weer uit te kot te lokken, right? Ja, dag Jan!
En nog eens: ik vind uw gedoe écht grappig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenMaar...als je zoveel geld geeft aan een mooie fiets, waarom zou je dan nog met reclame willen rondrijden ?
...En ja, dit vind ik 'uitermate' grappig!
Mvg Jakkel
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
Nog één keer: de bovenbuislengte is effectief de belangrijkste parameter. Stuurhoogte en zadelhoogte zijn immers makkelijker aan te passen dan de lengte van de bovenbuis.
Btw, die site http://www.bikefitting.com vertelt dan leugens, of wat?
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenHet kan natuurlijk dat iemand een maat koopt die te klein is, louter en alleen omdat die dat liever heeft (meer rechtop zitten).
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenDe stuurpen kan ook aangepast worden, maar niet te veel.
Met de combinatie offset zadelpen en lengte stuurpen kan men zelfs gemakkelijk tot 6 cm verschil bekomen in de afstand zadel tot stuur.
Comment
Comment