Oorspronkelijk geplaatst door AdriH
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Wel, als je romplengte en binnenbeenlengte hetzelfde houdt, moet je eens met de armlengte spelen en naar het fietsende figuurtje kijken , dan zie je wel wat ik bedoel.
Ze zouden beter dan de lengte van hun stuurpen wat laten evolueren op hun tekening , iets wat de klant toch zowiezo zal moeten doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenWel, als je romplengte en binnenbeenlengte hetzelfde houdt, moet je eens met de armlengte spelen en naar het fietsende figuurtje kijken , dan zie je wel wat ik bedoel.
Ze zouden beter dan de lengte van hun stuurpen wat laten evolueren op hun tekening , iets wat de klant toch zowiezo zal moeten doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIk ben niet zeker of ik dit begrijp, zoals jij het bedoelt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenWel, als je romplengte en binnenbeenlengte hetzelfde houdt, moet je eens met de armlengte spelen en naar het fietsende figuurtje kijken , dan zie je wel wat ik bedoel.
Enfin, het systeem van Canyon is overduidelijk. Vergroot je bijvoorbeeld de binnenbeenlengte, dan gaat de grootte van het frame ook mee de hoogte in (binnenbeenlengte vergroten = zitbuis verlengen). Laat je de binnenbeenlengte ongemoeid, en vergoot je de romp- en/of armlengte. Grootte van het frame blijft net hetzelfde.
Het onomstotelijke bewijs dat groottes van frames bepaald worden op de binnenbeenlengte (zitbuis dus) en niet op de bovenbuis.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenI agree, maar dat zou de verkeerde indruk kunnen wekken dat de fiets met die langere stuurpen kan worden geleverd. Dan doen ze het beter zoals het nu is. De klant moet dan zelf maar weten of hij iets meer rechtop wil zitten of toch een iets langere stuurpen wil.
Een dealer gaat er trouwens geen probleem van maken om je een andere stuur- en/of zadelpen te geven indien je bij hem een fiets koopt, als blijkt dat de standaard afgemonteerde exemplaren niet ideaal zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEr is wel meer dat jij niet begrijpt.
Wederom een fantastische post.
Moet jij nu echt op àlles reageren?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
Wederom een fantastische post.
Moet jij nu echt op àlles reageren?
Enfin, je hebt het ondertussen al wel begrepen denk ik.
Groeten Jakkel
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenCanyon maakt de frames ook zodanig dat ze gemaakt zijn naar de gemiddelde lichaamsbouw van een mens. Nog eens, heb je niet de 'ideale' verhoudingen dan pas je dat aan door te spelen met stuurpen en/of zadeloffset en/of zadelrails.
Enfin, het systeem van Canyon is overduidelijk. Vergroot je bijvoorbeeld de binnenbeenlengte, dan gaat de grootte van het frame ook mee de hoogte in (binnenbeenlengte vergroten = zitbuis verlengen). Laat je de binnenbeenlengte ongemoeid, en vergoot je de romp- en/of armlengte. Grootte van het frame blijft net hetzelfde.
Het onomstotelijke bewijs dat groottes van frames bepaald worden op de binnenbeenlengte (zitbuis dus) en niet op de bovenbuis.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenDat is nu wel duidelijk denk ik. Maar toch vind ik dat Canyon het spel niet eerlijk speelt. Op deze manier kost het je mogelijk een extra stuurpen of een zadelpen met/zonder switchback.
Nu, ik denk dat je op verzoek wel de juiste stuur- en of zadelpen zou krijgen als je de fiets afhaalt hoor. En ja, 't is een internetmerk hé, je betaalt er minder voor als gemiddeld maar service achteraf zal net iets minder zijn. Da's met alles zo hé.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenDat is nu wel duidelijk denk ik. Maar toch vind ik dat Canyon het spel niet eerlijk speelt. Op deze manier kost het je mogelijk een extra stuurpen of een zadelpen met/zonder switchback.
Enfin, bij veel merken is dat zo.
En zoals dinges zegt: het is een internetmerk. Ze moeten wel aan kostenbesparing doen om goedkoop te kunnen leveren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenNiet eerlijk? In principe kan je bij Cannondale ook de stuurpen niet gratis laten wisselen, dacht ik, al wou mijn dealer dat wel doen.
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenEn zoals dinges zegt: het is een internetmerk. Ze moeten wel aan kostenbesparing doen om goedkoop te kunnen leveren.
Enfin, ik weet wel waarom je nu zo doet hoor. Pakweg 50 posts mij proberen belachelijk te maken met allerlei denigrerende uitlatingen naar mijn adres toe i.v.m. dat maatgedoe, om dan uiteindelijk zelf het deksel op de neus te krijgen met uw bovenbuistheorie. Dat doet pijn natuurlijk...
Ik zou u toch aanraden om vriendelijk te blijven, uw lage uitspraken versterken alleen uw frustraties.
Groeten Jan
Comment
-
Jakkeltje, de eerste post waarin ik op mijn ongelijk word gewezen, moet nog geschreven worden. Nog één keer: ik heb nooit gezegd dat de meesten de bovenbuislengte als maatstaf nemen. Ik heb wel gezegd dat het logischer is de bovenbuislengte in rekening te brengen. Aangezien het om een mening gaat (die ik nog steeds ben toegedaan), kan ook niemand die tegenspreken.
Nog één voorbeeldje: je wil een nieuwe racefiets. Je had een 56 cm met 56 cm bovenbuis. Nu moet je kiezen: een 54 met 56 cm bovenbuis, of een 56 met 58 cm bovenbuis. Beide modellen hebben een horizontale bovenbuis. Ik veronderstel dat ik voor de 56 zou gaan en een stuurpen zou monteren die 2 cm korter is dan op de oude koersfiets. Op zich niets mis mee als je bepaalde wijzigingen wou tegenover de vorige fiets, maar gesteld dat je zo goed als hetzelfde wil, moet je voor de 54 gaan. Ik zou het waarschijnlijk zo aanpakken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenEen reden te meer om gewoon je fiets zelf samen te stellen. M'n eerste mountainbike was meteen de laatste die standaard uit de rekken kwam.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenEen reden te meer om gewoon je fiets zelf samen te stellen. M'n eerste mountainbike was meteen de laatste die standaard uit de rekken kwam.
Zelf samenstellen komt voordelig uit als het om echt duur spul gaat. Komt nog eens bij dat veel merken van titanium frames geen of weinig complete fietsen leveren. Niet meer dan logisch dus jij je fietsen zelf samenstelt. JE zou bijna zot moeten zijn om het niet te doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenZoals ik al gezegd heb, een 'normale' dealer gaat daar geen probleem van maken. Op mijn MTB heb ik ook een andere stuurpen gekregen van de dealer zonder dat het me iets gekost heeft.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenJakkeltje, de eerste post waarin ik op mijn ongelijk word gewezen, moet nog geschreven worden. Nog één keer: ik heb nooit gezegd dat de meesten de bovenbuislengte als maatstaf nemen. Ik heb wel gezegd dat het logischer is de bovenbuislengte in rekening te brengen. Aangezien het om een mening gaat (die ik nog steeds ben toegedaan), kan ook niemand die tegenspreken.
Dat zijn ALLEMAAL uitlatingen die erop wijzen dat JIJ dat als de enige juiste maatstaf ziet. Ontkennen heeft echt geen zin. Zelfs uw Canyon position gedoe heeft uzelf de das omgedaan m'n beste.
En nog eens, 't is Jakkel, en niet Jakkeltje.
Lees:
Oorspronkelijk geplaatst door BetaHangt er vanaf op je tss twee maten valt e.d. Het belangrijkste is de lengte van de bovenbuis.
Enig idee wat je verlangt? Een lange zit? Of eerder kort?
Algemeen genomen neemt men tegenwoordig meestal een maat die iets kleiner is dan wat een aantal sites voorschrijft.
Het hangt uiteraard ook van de lengte van je benen tegenover je romp. Nu ja, je kan er zo ver in gaan als je wil natuurlijk.
Hoe groot ben je eigenlijk? En heb je relatief lange benen, of eerder korte? Kwestie van een idee te hebben.Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenHet hangt er allemaal vanaf hoe je het berekent natuurlijk, maar in principe komt een maat M overeen met 18". Daarbij moet wel gezegd worden dat dat vroeger gemeten werd van center tot center en nu in feite van center tot top.
Nu ja, ze willen de bovenbuizen tegenwoordig gewoon meer slooping hebben.
Zo kan je ook niet zeggen dat een Giant-raceframe in pakweg maat M veel kleiner is dan een ander frame) met een horizontale bovenbuis) in maat 54, gewoon omdat de zitbuis een stuk korter is.
Ik heb het nog al gezegd: je moet altijd kijken naar de lengte van de bovenbuis. En die moet je dan ook nog correct meten, want ik denk dat velen niet weten hoe dat moet. Daar komt ook nog bij dat MTB-frames tegenwoordig langer zijn dan tien jaar geleden, maar dan weer wel voorzien zijn van kortere stuurpennen. De zitpositie is dus gelijk, maar de bovenbuis is dikwijls 2 cm langer, en de stuurpen 2 cm korter (vroeger waren stuurpennen van 135 mm op een 18"-frame met 57 cm-bovenbuis gebruikelijk).
Je hebt de zitbuis toch echt opgemeten vanaf het center van de trapas? Ik vind het nl. vreemd dat jouw Caffeine een kortere zitbuis zou hebben dan mijn Taurine.
Die CAAD4 lijkt mij effectief een L te zijn, hoewel ik geloof dat een CAAD4 wel een minder aflopende bovenbuis had dat een recente Cannondale in dezelfde maat.
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenNog één voorbeeldje: je wil een nieuwe racefiets. Je had een 56 cm met 56 cm bovenbuis. Nu moet je kiezen: een 54 met 56 cm bovenbuis, of een 56 met 58 cm bovenbuis. Beide modellen hebben een horizontale bovenbuis. Ik veronderstel dat ik voor de 56 zou gaan en een stuurpen zou monteren die 2 cm korter is dan op de oude koersfiets. Op zich niets mis mee als je bepaalde wijzigingen wou tegenover de vorige fiets, maar gesteld dat je zo goed als hetzelfde wil, moet je voor de 54 gaan. Ik zou het waarschijnlijk zo aanpakken.
Comment
-
Nog een keertje, speciaal voor jou: het belangrijkste is de lengte van de bovenbuis.
En jij zegt dat je in het gegeven voorbeeld voor de maat 56 zou gaan. Mooi, maar dan zit je met een geheel andere fiets als je dan een kortere stuurpen zou monteren.
Vraag mss eens aan een prof wat hij zou doen: ofwel de kleinere maat, ofwel eisen dat die maat 56 een bovenbuis krijgt van 56 cm.
En dan ben jij verwonderd dat ik dié mening ben toegedaan? Proper.
Comment
-
Comment