Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Nog een keertje, speciaal voor jou: het belangrijkste is de lengte van de bovenbuis.

En jij zegt dat je in het gegeven voorbeeld voor de maat 56 zou gaan. Mooi, maar dan zit je met een geheel andere fiets als je dan een kortere stuurpen zou monteren.
    Maar da's je reinste onzin, stuurpennen worden met de vleet aangepast. Evenals zadelpennen met of zonder offset. Waarom denk je dat Cannondale zo'n groot assortiment verschillden stuurpennen heeft. Waarom er zadelpen bestaan van offest 0 tot ik geloof zelfs 30 mm? Net daarom m'n beste!

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Vraag mss eens aan een prof wat hij zou doen: ofwel de kleinere maat, ofwel eisen dat die maat 56 een bovenbuis krijgt van 56 cm.
    Bij de grote mijnheren onder de profs worden de frames op maat gemaakt. Bij de anderen is de zitbuis de eerste en meest doorslaggevende factor om een bepaald frame te kiezen. Niemand gaat dat ontkennen, Canyon niet, smn hier niet, eender welke prof niet, niemand...

Comment

Nog één keer: jij jouw mening, ik de mijne.
      Da's mijn mening niet. Dat is trouwens geen mening, da's gewoon een feit!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Bij de grote mijnheren onder de profs worden de frames op maat gemaakt. Bij de anderen is de zitbuis de eerste en meest doorslaggevende factor om een bepaald frame te kiezen. Niemand gaat dat ontkennen, Canyon niet, smn hier niet, eender welke prof niet, niemand...
        En hoe kan je zelf je frame op maat het dichtste benaderen? Juist ja, door eerder te kijken naar de bovenbuislengte dan naar de zitbuilengte.
        In feite geef je dat hier ook gewoon toe.
        Jij kijkt alleen naar de zitbuislengte omdat die een grotere invloed heeft op de looks van het frame. In kijk ook naar het functionele.
        Maar ieder zijn mening.
        120d Hatch Edition Sport

Comment

Da's mijn mening niet. Dat is trouwens geen mening, da's gewoon een feit!
          Right.

Je snapt het écht niet.
          120d Hatch Edition Sport

Comment

En hoe kan je zelf je frame op maat het dichtste benaderen? Juist ja, door eerder te kijken naar de bovenbuislengte dan naar de zitbuilengte.
            In feite geef je dat hier ook gewoon toe.
            Wat geef ik toe? Nu hebben we het over frames op maat man, da's een andere discussie. Bij een normale lichaamsbouw gaat ook die superprof een standaard frame krijgen. Moest die heel rare afwijkingen hebben, dan gaat die bovenbuis vanzelfsprekend aangepast worden, moest hij een heel lang bovenlijf hebben. Enfin,we zijn aan het afwijken, dat is de kern van de discussie niet...

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
            Jij kijkt alleen naar de zitbuislengte omdat die een grotere invloed heeft op de looks van het frame. In kijk ook naar het functionele.
            Maar ieder zijn mening.
            Maar man toch, heb jij al ooit iemand zien rijden met een zadelpen die er amper 2 cm uitkomt, omdat die persoon een lang bovenlijf heeft en korte benen? Ik niet, en jij ook niet. Nee, dat wordt aangepast met ja, je weet wel.
            Trek uw conclusies m'n beste.

Comment

Right.

Je snapt het écht niet.
              Meen jij dat nu?

Comment

Jakkeltje, de eerste post waarin ik op mijn ongelijk word gewezen, moet nog geschreven worden. Nog één keer: ik heb nooit gezegd dat de meesten de bovenbuislengte als maatstaf nemen. Ik heb wel gezegd dat het logischer is de bovenbuislengte in rekening te brengen. Aangezien het om een mening gaat (die ik nog steeds ben toegedaan), kan ook niemand die tegenspreken.

Nog één voorbeeldje: je wil een nieuwe racefiets. Je had een 56 cm met 56 cm bovenbuis. Nu moet je kiezen: een 54 met 56 cm bovenbuis, of een 56 met 58 cm bovenbuis. Beide modellen hebben een horizontale bovenbuis. Ik veronderstel dat ik voor de 56 zou gaan en een stuurpen zou monteren die 2 cm korter is dan op de oude koersfiets. Op zich niets mis mee als je bepaalde wijzigingen wou tegenover de vorige fiets, maar gesteld dat je zo goed als hetzelfde wil, moet je voor de 54 gaan. Ik zou het waarschijnlijk zo aanpakken.

Comment

• Zowat heel 't forum zit die twee uit te lachen, en nog stoppen ze er niet mee.

Comment

• Jakkel, even iets anders. Ik heb nieuws over één van de fietsenmerken in uw garage/tuinhuis: Fred Durst en de zijnen treden dit jaar op op Werchter.

En kom nu niet zeggen dat ik u wil kleineren of wat dan ook. I'm only joking.
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
                      Zowat heel 't forum zit die twee uit te lachen, en nog stoppen ze er niet mee.
                      Is dat zo? Nog niks van gemerkt. Ik zie wel dat jij ermee lacht, maar ja, ik lach ook met u dus...

Mvg Jakkel

Comment

Jakkel, even iets anders. Ik heb nieuws over één van de fietsenmerken in uw garage/tuinhuis: Fred Durst en de zijnen treden dit jaar op op Werchter.
                        Kan zijn, ik heb ze al ooit gezien in het Sportpaleis, goed maar niet echt overweldigend.
                        Trouwens, dat Fred Durst heb ik er opgekleefd, oorspronkelijk was dat een groen Trek 7000 frame.

Comment

Kan zijn, ik heb ze al ooit gezien in het Sportpaleis, goed maar niet echt overweldigend.
                          Trouwens, dat Fred Durst heb ik er opgekleefd, oorspronkelijk was dat een groen Trek 7000 frame.
                          Ik weet dat dat een Trek is. Dat zie je bij wijze van spreken vanop 2 km afstand.
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

• Vraag voor de kenners:

Ben aan het rondkijken om tegen de lente/zomer een nieuwe mountainbike te kopen,
                            maar ben eigenlijk enkel nog opzoek naar een frame. Dus suggesties en tips zijn altijd welkom...

Bedankt!

Comment

• Da's hetzelfde als in het algemeen vragen welke auto je best gaat kopen. Niet te doen dus
                              Wat belangrijk is om een richting te geven :
                              -wat is ongeveer uw budget?
                              -welk gebruik ga je ervan maken?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                Da's hetzelfde als in het algemeen vragen welke auto je best gaat kopen. Niet te doen dus
                                Wat belangrijk is om een richting te geven :
                                -wat is ongeveer uw budget?
                                -welk gebruik ga je ervan maken?
                                1à 2 x per week es de bossen in en misschien eens een weekendje Ardennen of zo...
                                Qua budget, ik dacht aan een 500euro? Ik weet niet echt hoe de prijzen liggen dus daarmee dat
                                ik nog niet echt een budget het vooropgesteld...

Comment

• Eerlijk gezegd, voor 500 euro ga je niet veel hebben. Kijk eens op de website van Granville.
                                  Ik denk dat de XC series in jouw richting zitten, bvb de XC40 maar dat is echt het minimum om een stevige rit mee te doen .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                    Eerlijk gezegd, voor 500 euro ga je niet veel hebben. Kijk eens op de website van Granville.
                                    Ik denk dat de XC series in jouw richting zitten, bvb de XC40 maar dat is echt het minimum om een stevige rit mee te doen .
                                    Maar ben nu aan het rondkijken voor enkel een frame, vindt ge niks fatsoenlijk voor die prijs?
                                    Anders ga ik hier eens langsgaan bij de lokale fietsenmaker en es kijken wat een Merida kost,
                                    met alles op en aan dan.

Comment

• Wil je dat frame dan zelf afmonteren? Of wil je het kopen en laten afmonteren door de fietsenmaker waar je dat frame koopt?

In het eerste geval, kan je nog best mooie koopjes vinden op het net.

Als je de maat van het frame nog moet bepalen: let vooral op de bovenbuislengte.

120d Hatch Edition Sport

Comment

Wil je dat frame dan zelf afmonteren? Of wil je het kopen en laten afmonteren door de fietsenmaker waar je dat frame koopt?

In het eerste geval, kan je nog best mooie koopjes vinden op het net.

Als je de maat van het frame nog moet bepalen: let vooral op de bovenbuislengte.

Ja ik wil dat frame dan zelf afmonteren als ik geen complete mountainbike koop. Nu de nieuwe SLX uit is en de LX niet meer gemaakt wordt zijn er wel serieuze koopjes te doen in
                                        fietsland. Werk zelf ook in een fietsengroothandel dus kan onderdelen goedkoper krijgen.
                                        Ma Merida spreekt mij voorlopig het meeste aan, volledig gemonteerd dan.

Comment

Ik weet dat dat een Trek is. Dat zie je bij wijze van spreken vanop 2 km afstand.
                                          Een zeer stijf en heel mooi afgewerkt 16.5 alu frame (met een zitbuislengte van 41,9 cm = 16.5", dé maat dus) uit 1994, handgemaakt met Easton buizen die verbonden zijn met elkaar door middel van gelijmde alu lugs. Afgelakt zie je niets van de lugs, en da's echt heel mooi, geen lasnaden (al dan niet weggedremeld), gewoon niks. Maar op een geveven moment zag het frame er echt afgeleefd uit, diepe krassen in 't frame, overal lakbeschadigingen, een bluts,... zodat ik op een gegeven moment besloten had om 'm compleet terug op te lappen. Ontdaan van alle lak, tot op het blote alu dus, diepe krassen en bluts opgeplamuurd, alles mooi gelijk geschuurd, grondlak erop en uiteindelijk een flashy oranje laklaag erover.
                                          Buiten het zadel, de wielen en de trapas is alles nog origineel , zelfs de achterderailleur is nog de originele, en toch is dit een relatief goedkoop Shimano STX (special edition) exemplaar, zo zie je maar dat ook goedkopere groepen bij extreem gebruik (van '94 tot '99) het lang kunnen uithouden. Nu gebruik ik 'm enkel en alleen nog op de weg (naar de bakker, het werk, school,...)

Comment

Working...
                                          X