Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Daar ben ik het nu eens volledig mee eens, buiten het feit dat MTB's mooier zijn dan koersfietsen. Ze hebben allebei hun schone en minder schone kanten.
    Hoe? Geen discussie?

MTB's horen natuurlijk wel in MTB-toestand te verkeren. Geen dunne bandjes dus.
    Koersfietsen kunnen idd ook mooi zijn, maar toch raken ze mij minder dan MTB's.
    Maar toegegeven: ik rijd zelf veel meer op de weg dan off-road.
    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Da's inderdaad beter, het probleem is dat ik weinig souplesse heb. Ik trap altijd (te) zwaar, ook al probeer ik sinds vorig jaar wat lichter te trappen, ik voel er mij gewoon niet zo goed bij.
      Niet iedeaal, maar bij mij moet ook niets hé.

Let ook op, een 44 - 11 op een MTB is niet hetzelfde als een 44 - 11 op een koersfiets hé. Op een MTB is dat lichter trappen omdat zo'n 26" wielen met slicks erop kleiner in diameter zijn dan de 28'ers van een koersfiets. Ik vond die 44 - 11 op z'n slicks, wanneer er flink werd doorgereden, te weinig soms.
      Tip om de souplesse te trainen: klein rijden als het je iets te traag gaat. Op die manier kan je heel goed de souplesse trainen. Gaat het tegen de snelheid waaraan je het liefst rijdt (iets vlugger, bedoel ik dus) dan zal het moeilijk zijn om op souplesse te rijden als je het niet gewoon bent.
      Ik pas dit trucje trouwens ook toe om af en toe op souplesse te trainen.
      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
        Ik roei sinds september 2007 ongeveer. We roeien met 9 man in de boot (8 roeiers+stuurvrouw)
        Op een concept2 roei ik net geen 7 minuten op 2km (stand10)
        We trainen altijd op zondag in Hasselt. Ik rij (als het mooi weer is) met de fiets naar daar, dan enkele uren roeien en dan met de fiets terug. (totaal ongeveer 100km)

dat is voor mij een ideale zondag

Edit ik heb een mooie PDF met roeitechnieken/trainingen/voeding,... gebruikt door de lesgevers in Belgie en Nederland. Als je interesse hebt ...
        Voor mij is 't heel gemakkelijk : de roeiclub is aan mijn voordeur (kanaal Oostende-Brugge).

Die PDF mag je altijd eens doorsturen : dirkverleyen@skynet.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fox Bekijk Berichten
          Ben juist bij men fietsenmaker geweest en heb daar 2 modellen van Merida getest:
          1) Merida Matts 900 volledig XT afgemonteerd / Manitou voorvork

2) Meriada Matts 4000 volledig SRAM X9 afgemonteerd/ Rock Shox voorvork/ Mavic velgen
          deze is wel €400 duurder dan de Matts 900 maar z'n kader was ook wel lichter/ X9/voorvork en
          de Mavic wielen.

Nu weet ik niet direct welke ik moet kiezen, ik heb altijd shimano gehad en ben niet echt op de
          hoogte van de kwaliteit en zo van SRAM dus zou ik graag jullie meningen eens horen...

Bedankt

Edit: Merida Matts TFS 900 V-brakes xx
          Frame: Matts TFS Pro
          Voorvork: Manitou R7 80 Elite Absolute
          Derailleur: Shimano XT Shadow
          Remsysteem: Avid SD SR

Merida Matts HFS 4000 V-brakeFrame: Matts HFS
          Voorvork: Rock Shox Reba SL 80 Lockout
          Derailleur: Sram X.9
          Remsysteem: Avid SD 7

(wel komen ze allebei met Magura HS 33)
          Even men eigen quoten Want het zijn modellen van 2008 en op is op dus kan niet te lang wachten met een beslissing te nemen...

Comment

• Fox, ga op zoek naar het beste frame. Dat is namelijk het enige wat er na een paar jaren nog overschiet van je fiets, als je hem effectief in veld en bos gaat gebruiken. De rest zal dan al lang versleten of vervangen zijn.

X.9 of XT: is gelijkwaardig
            Manitou R7 of Reba SL : tricky, ik ben geen RS liefhebber, maar ken Manitou niet genoeg om het aan te raden
            Mavic velgen zijn niet noodzakelijk een voordeel, er zijn zoveel versies...
            Als je er goede service op krijgt, ga je het gewicht, looks en prijs de doorslag moeten laten geven.
            Wil je het geld er aan geven, en ga je de fiets veel gebruiken, koop dan de duurdere...

Comment

• Die HFS 4000 vind ik niet zo direct. Linkje?
              120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ik ga ervan uit dat die het carbon frame heeft van de 5000? In dat geval hangt het er vanaf of je carbon wil of aluminium. Strict genomen is carbon niet echt nodig.
                En idd, XT en 9.0 zijn ongeveer gelijkwaardig.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                  Fox, ga op zoek naar het beste frame. Dat is namelijk het enige wat er na een paar jaren nog overschiet van je fiets, als je hem effectief in veld en bos gaat gebruiken. De rest zal dan al lang versleten of vervangen zijn.

X.9 of XT: is gelijkwaardig
                  Manitou R7 of Reba SL : tricky, ik ben geen RS liefhebber, maar ken Manitou niet genoeg om het aan te raden
                  Mavic velgen zijn niet noodzakelijk een voordeel, er zijn zoveel versies...
                  Als je er goede service op krijgt, ga je het gewicht, looks en prijs de doorslag moeten laten geven.
                  Wil je het geld er aan geven, en ga je de fiets veel gebruiken, koop dan de duurdere...
                  Ik heb ondertussen ook wat opgezocht over SRAM X.9 en er zijn inderdaad veel die zeggen dat het gelijkwaardig is of mss zelfs iets beter, ik vond het ook sneller schakelen dan de XT. Maar als ik u moet volgen dus het beste kader, dan zal het idd de duurdere worden, is veel lichter en voor €400 meer krijg ik toch ook redelijk wat extra in de plaats dan. Eens een nachtje over slapen, heb nog nul ervaring met SRAM dus daarmee dat ik het ook niet echt weet

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Ik ga ervan uit dat die het carbon frame heeft van de 5000? In dat geval hangt het er vanaf of je carbon wil of aluminium. Strict genomen is carbon niet echt nodig.
                    En idd, XT en 9.0 zijn ongeveer gelijkwaardig.
                    Ge gaat moeilijk er iets van terugvinden, is ook al een model 2008.
                    Het is een aluminium frame, 10,5 kg afgemonteerd. Het voelt echt zeer licht aan

Series: Matts HFS
                    Level: Race
                    Model: Matts HFS
                    Model: 4000-D
                    Speeds: 27
                    Frame: MATTS HFS-disc-single
                    Fork: Rock Shox Reba SL 80 lockout
                    BB Set: MegaExo
                    Brake-F: Avid Juicy 7 185
                    Brake-R: Avid Juicy 7 160
                    C-Housing: SP41 seal
                    Chain: Shimano CN-HG73
                    Chainwheel: FSA Team Issue 44-32-22
                    Derailleur-F: Sram X9
                    Derailleur-R: Sram X9
                    Freewheel: Sram PG-970 11-32
                    Bar-End: XM Pro
                    Grip: XM Comp
                    H-Bar: FSA XC 180 Flat 600
                    H-B Stem: FSA XC-150XT
                    Head Set: BB410 Neck
                    Pedal: Shimano M520
                    Rim: Mavic Crossride disc Wheelset
                    Saddle: Selle Italia XR XC trim
                    Seat Clamp: XM Pro QR
                    Seat Post: FSA SL280 SB25
                    Shifter-F: Sram X9 trigger
                    Shifter-R: Sram X9 trigger
                    Tyre-F: Maxxis Crossmark 2.1 kevlar
                    Tyre-R: Maxxis Crossmark 2.1 kevlar

Foto van het kader:

Krijg er nu 600 euro korting op inclusief Magura HS 33 remmen... Is wel een zeer aanlokkelijk aanbod in alle geval!
                    Last edited by ; 03/03/2009, 00:20.

Comment

Ge gaat moeilijk er iets van terugvinden, is ook al een model 2008.
                      Het is een aluminium frame, 10,5 kg afgemonteerd. Het voelt echt zeer licht aan

Series: Matts HFS
                      Level: Race
                      Model: Matts HFS
                      Model: 4000-D
                      Speeds: 27
                      Frame: MATTS HFS-disc-single
                      Fork: Rock Shox Reba SL 80 lockout
                      BB Set: MegaExo
                      Brake-F: Avid Juicy 7 185
                      Brake-R: Avid Juicy 7 160
                      C-Housing: SP41 seal
                      Chain: Shimano CN-HG73
                      Chainwheel: FSA Team Issue 44-32-22
                      Derailleur-F: Sram X9
                      Derailleur-R: Sram X9
                      Freewheel: Sram PG-970 11-32
                      Bar-End: XM Pro
                      Grip: XM Comp
                      H-Bar: FSA XC 180 Flat 600
                      H-B Stem: FSA XC-150XT
                      Head Set: BB410 Neck
                      Pedal: Shimano M520
                      Rim: Mavic Crossride disc Wheelset
                      Saddle: Selle Italia XR XC trim
                      Seat Clamp: XM Pro QR
                      Seat Post: FSA SL280 SB25
                      Shifter-F: Sram X9 trigger
                      Shifter-R: Sram X9 trigger
                      Tyre-F: Maxxis Crossmark 2.1 kevlar
                      Tyre-R: Maxxis Crossmark 2.1 kevlar

Foto van het kader:

Krijg er nu 600 euro korting op inclusief Magura HS 33 remmen... Is wel een zeer aanlokkelijk aanbod in alle geval!
                      Ik had gezien dat het een model was van 2008, maar ik dacht er toch even op te googlen.
                      Proper framepje idd. En de rest van de afmontage mag er ook wezen. Alleszins onderdelen waar je jaren plezier aan kan beleven.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Fox, dat ziet er een heel complete fiets uit...
                        Het enige wat ik nog zou veranderen, zijn de Mavic crossride wielen, die moet je in het oog houden qua slijtage.
                        Regelmatig eens binnendoen om te laten invetten of zelf doen. Of op zoek gaan naar betere wielen, maar dat kan je later nog.

EDIT : Als je naar HS33 remmen toe gaat, zou ik overschakelen naar keramische velgen. Dat tesamen met de groene blokjes op de HS33, geeft een heel goede remwerking in nat en droog..
                        Last edited by ; 03/03/2009, 09:12. Reden: 'cause i like it

Comment

• en de sram9 achterderailleur daar moet je niet teveel mee in de modder komen. Die derailleur wieletjes smelten dan als sneeuw voor de zon.

Crossrides hebben in mijn ogen net evenveel onderhoud nodig als iedere andere velg met dat soort lagering. Ik heb zelf enkele maanden met rides gereden en heb daar geen klagen over gehad. Natuurlijk niet te vergelijken met 240S naven maar die liggen ook in een heel andere prijscategorie

Comment

• Als hij effectief keramische velgen gaat gebruiken, kan hij toch best een wiel laten vlechten met een goede keramische velg, en gaan de Crossrides er sowieso uit...
                            Enfin, hij moet het voor zichzelf uitmaken...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                              Als hij effectief keramische velgen gaat gebruiken, kan hij toch best een wiel laten vlechten met een goede keramische velg, en gaan de Crossrides er sowieso uit...
                              Enfin, hij moet het voor zichzelf uitmaken...
                              Ja ik zal zien wat het geeft naar verloop van tijd, alvast bedankt voor de tip.
                              Kan ze altijd vervangen indien nodig.
                              De derailleur wieltjes die smelten als sneeuw voor de zon is blijkbaar een veelvoorkomend probleem bij deze X9, men fietsenmaker waarschuwde mij er ook al voor. Hij zei ook dat het best was om met een 3 kettingen systeem te werken om slijtage tegen te gaan. Bv. Na bv. 400 bos km's een andere ketting op te leggen en dan degene die je er hebt afgehaald in dikke olie te leggen, zou een gebruik zijn van vroeger in de koers...
                              En hij had nu ook al derailleur wieltjes liggen van betere kwaliteit die langer meegingen.
                              Maar vooral het feit wat de keuze nog moeilijk maakt voor mij is Shimano XT<->SRAM.X.9
                              Ma als ik kijk naar het kader/ velgen/ vering dan kies ik voor de Matts 4000
                              Last edited by ; 03/03/2009, 19:56.

Comment

Maar vooral het feit wat de keuze nog moeilijk maakt voor mij is Shimano XT<->SRAM.X.9
                                Ma als ik kijk naar het kader/ velgen/ vering dan kies ik voor de Matts 4000
                                Over de keuze SRAM-Shimano zou ik me geen zorgen maken. X9-XT komen erg overeen, ik zou dan zelf nog de SRAM nemen vanwege de schitterende twistershifters, maar da's ieder zijn goesting.
                                Ik ben van in het begin X.O gebruiker en zeer tevreden van.
                                Kader en vering zou ik vooral bekijken, de velgen zijn een slijtage onderdeel, zeker in geval van V-Brakes of HS33.

Comment

• [quote=Fox;3276523]Ben juist bij men fietsenmaker geweest en heb daar 2 modellen van Merida getest:
                                  1) Merida Matts 900 volledig XT afgemonteerd / Manitou voorvork

2) Meriada Matts 4000 volledig SRAM X9 afgemonteerd/ Rock Shox voorvork/ Mavic velgen
                                  deze is wel €400 duurder dan de Matts 900 maar z'n kader was ook wel lichter/ X9/voorvork en
                                  de Mavic wielen.

Nu weet ik niet direct welke ik moet kiezen, ik heb altijd shimano gehad en ben niet echt op de
                                  hoogte van de kwaliteit en zo van SRAM dus zou ik graag jullie meningen eens horen...

Bedankt

Edit: Merida Matts TFS 900 V-brakes xx
                                  Frame: Matts TFS Pro
                                  Voorvork: Manitou R7 80 Elite Absolute
                                  Derailleur: Shimano XT Shadow
                                  Remsysteem: Avid SD SR

Merida Matts HFS 4000 V-brakeFrame: Matts HFS
                                  Voorvork: Rock Shox Reba SL 80 Lockout
                                  Derailleur: Sram X.9
                                  Remsysteem: Avid SD 7

(wel komen ze allebei met Magura HS 33)

het zijn allebei degelijke fietsen,maar als het is om enkel toertochten te rijden zou ik persoonlijk de goedkopere versie kopen.
                                  met merida heb ik wel niet veel ervaring,maar er zijn ondertussen al merken op de markt voor dezelfde prijs met beter groepen en betere vorken.
                                  ik rijd momenteel met een granville,maar als deze zijn beste tijd heeft gehad ga ik toch meer naar de merken als canyon,bulls of viper gaan.voor dezelfde prijs als mijne granville heb ik bij de genoemde merken meer mogelijkheden kwa groep,vork etc

Comment

• [quote=fons1;3281390]
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Fox Bekijk Berichten

het zijn allebei degelijke fietsen,maar als het is om enkel toertochten te rijden zou ik persoonlijk de goedkopere versie kopen.
                                    met merida heb ik wel niet veel ervaring,maar er zijn ondertussen al merken op de markt voor dezelfde prijs met beter groepen en betere vorken.
                                    ik rijd momenteel met een granville,maar als deze zijn beste tijd heeft gehad ga ik toch meer naar de merken als canyon,bulls of viper gaan.voor dezelfde prijs als mijne granville heb ik bij de genoemde merken meer mogelijkheden kwa groep,vork etc
                                    Maar ik denk dat ik qua groep en vork niet heel veel beter meer kan krijgen voor die prijs of toch?

Comment

• ga maar eens kijken op de sites van canyon,bulls,viper en zelfs cube

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fons1 Bekijk Berichten
                                        ga maar eens kijken op de sites van canyon,bulls,viper en zelfs cube
                                        Zoek je een fiets met een heel goede verhouding prijs/kwaliteit dan kan je inderdaad best bij die merken gaan shoppen. Vooral Canyon biedt veel fiets voor weinig geld.

Comment

• Ik ben redelijk fervent Mountainbiker ...

Hier even men speeltje

foto is niet 100%up to date , nu heb ik crankbrother klikpedalen en liggen er nobby nic tubeless banden op ...

Comment

Working...
                                          X