Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Uit welk metaal zijn die tandwielen gemaakt??

    doet me een beetje denken aan heat treated titanium rings, maar die zijn 50 op de C schaal van Rockwell. Die koop je voor het leven

    Comment


    • Ooit deed ik hardheidsmetingen met mijn ogen toe, nu zou ik toch al eens moeten denken...

      Weet wel dat alles een compromis is, er is hardheid, slijtvastheid, etc etc..De truc is om de juiste combinatie te vinden...

      Comment


      • en het juiste metaal

        Comment


        • het zijn de standaard tandwielen van een XT-cassette.
          Die foto van de actiontec tandwielen lijkt wel heel fel op die wat ik heb qua kleur.
          Ik ga eens zoeken naar TI tanwielen en die laten behandelen.

          Comment


          • Voor Ti cassette tandwielen kan je terecht bij ActionTec en Cycling Dynamics.
            Kosten wel wat geld en ik denk niet dat je die nog moet behandelen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
              en het juiste metaal
              Tsja, titanium is natuurlijk beter als dat staal van de XT cassettes. Diamanten tandwielen (moesten ze dat maken) zouden nog beter zijn...
              Het feit is wel dat als je een compromis moet sluiten tussen prijs/kwaliteit/gewicht, dat de XT cassette één van de beste keuzes is die je kan maken.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                het zijn de standaard tandwielen van een XT-cassette.
                Die foto van de actiontec tandwielen lijkt wel heel fel op die wat ik heb qua kleur.
                Ik ga eens zoeken naar TI tanwielen en die laten behandelen.
                Zijn die eerste vijf tandwielen, diegene die dus geklonken zijn op de alu cassettebody... excuseer, alu SPIDER, ook behandeld?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                  Voor Ti cassette tandwielen kan je terecht bij ActionTec en Cycling Dynamics.
                  Kosten wel wat geld en ik denk niet dat je die nog moet behandelen.
                  Als je naar de site van Action Tec gaat zien dan blijken er behandelde ('heat treated') en niet behandelde cassettes te bestaan.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Diamanten tandwielen (moesten ze dat maken) zouden nog beter zijn...
                    Ik denk dat die vrij snel zouden breken..


                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                    cc

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Als je naar de site van Action Tec gaat zien dan blijken er behandelde ('heat treated') en niet behandelde cassettes te bestaan.
                      Kan zijn, ik ben er al even niet meer geweest.

                      Hoe kleiner de doormeter, hoe sneller de sleet. Daarom ook dat bij XTR/Dura Ace ook enkel de 4 grootste tandwielen van titanium zijn.

                      maakte campa ook geen gebruik van tita in zijn kettingbladen, cassettes'?
                      Last edited by ; 27/03/2009, 18:14.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Zijn die eerste vijf tandwielen, diegene die dus geklonken zijn op de alu cassettebody... excuseer, alu SPIDER, ook behandeld?
                        nog niet.
                        Die spider is van alu en op de temperatuur waar de tandwielen gesteamd worden zou die spider kunnen smelten...

                        Comment


                        • van welk metaal zijn die tandwielen dan gemaakt?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                            Kan zijn, ik ben er al even niet meer geweest.

                            Hoe kleiner de doormeter, hoe sneller de sleet. Daarom ook dat bij XTR/Dura Ace ook enkel de 4 grootste tandwielen van titanium zijn.
                            De kleine tandwielen slijten sneller, omdat de kracht per tand groter is en ook omdat ze doorgaans frequenter gebruikt worden. Als die titanium tandwielen slijtvaster zijn (waar ik nog niet zo zeker van ben) dan de behandelde stalen kleinere exemplaren. Waarom maken ze die kleine tandwielen dan niet in titanium in plaats van die grote? Die titanium tandwielen dienen enkel om gewicht te besparen, niet omdat ze per definitie slijtvaster zijn... denk ik. Heb jij een verklaring?



                            Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                            maakte campa ook geen gebruik van tita in zijn kettingbladen, cassettes'?
                            Inderdaad, een gedeelte van de kransjes van Campagnolo Record en Super Record zijn ook van titanium.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                              nog niet.
                              Die spider is van alu en op de temperatuur waar de tandwielen gesteamd worden zou die spider kunnen smelten...
                              Demonteren?
                              Alhoewel dat dat moeilijk gaat gaan vrees 'k. Demonteren zal niet zo moeilijk zijn, met slijpen en boren kom je al ver. Maar de boel terug monteren gaat iets anders zijn. Die zijn immers machinaal geklonken.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                van welk metaal zijn die tandwielen dan gemaakt?
                                Alle tandwielen van de XT cassettes zijn van staal gemaakt met een laagje chroomnikkel erop.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  De kleine tandwielen slijten sneller, omdat de kracht per tand groter is en ook omdat ze doorgaans frequenter gebruikt worden. Als die titanium tandwielen slijtvaster zijn (waar ik nog niet zo zeker van ben) dan de behandelde stalen kleinere exemplaren. Waarom maken ze die kleine tandwielen dan niet in titanium in plaats van die grote? Die titanium tandwielen dienen enkel om gewicht te besparen, niet omdat ze per definitie slijtvaster zijn... denk ik. Heb jij een verklaring?



                                  Inderdaad, een gedeelte van de kransjes van Campagnolo Record en Super Record zijn ook van titanium.

                                  Ik denk dat de gewichtsbesparing hier inderdaad groter doorweegt dan de slijtvastheid , en de prijs moet je ook meerekenen.
                                  Ga ervan uit dat de slijtvastheid van titanium (hangt van de legering af )wel hoger is dan die van staal (hangt ook van de legering af) , maar het is wel steeds lichter. Dus hier heb je je winst.

                                  Wat de kleinere cassettetandwieltjes betreft, het is een pak duurder om tita tandwielen te maken dan stalen, en door de zowiezo snellere sleet van beide metalen als het om kleinere diameters gaat (meer kracht per tand zoals je al aangaf) én de geringere gewichtswinst in deze diameters heeft men vermoedelijk besloten om hier voor hoogwaardig-stalen exemplaren en/of alu te kiezen.

                                  Pas op, je kan volledig titanium cassettes verkrijgen (oa bij Action Tec zoals reeds gezegd) en ook cassettes voledig met aluminium tandwieltjes ( zelfs Easton ) , maar door de hoge aanschafprijs van de eerste en de snellere sleet (alhoewel heel licht van gewicht ) van de tweede is eea imo niet slim.

                                  ik dacht - maar dat is niet mijn specialiteit - dat ook carbon reeds gebruikt wordt voor tandwielen . ?

                                  Dat, en volledig titanium kettingen, is het enige onderdeel op m'n fiets waar ik tita niet direct zie zitten omdat ik niet overtuigd ben dat het een win-win situatie is. Dat ze duur zijn staat buiten kijf, maar dat ze 2 of drie keer zolang meegaan kan ik niet bevestigd krijgen.

                                  edit : jaatfauten eruit
                                  Last edited by ; 28/03/2009, 11:56.

                                  Comment


                                  • Carbon tandwielen (vooraan) bestaan idd. Of er ook carbon tandwieletjes voor een cassette worden gemaakt, weet ik niet. Lijkt mij behoorlijk dom. Ja zal zo maar veel kracht zetten op een carbon 11T of 12T ... Ik zou het niet vertrouwen.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
                                      Ik was gisteren op de Zesdaagse van Gent (wreed plezant!!) en ik zag daar een stand staan van Camoso. Camoso is een nieuwe speler op de markt van sportkleding en fietsen. Daar stonden enkele koersfietsen en hun nieuwe MTB. Natuurlijk ik eens gaan zien naar die MTB want ik wil de Scott vervangen binnenkort. De fiets zag er deftig uit en ook de site overtuigde me wel. De basis MTB met o.a. Shimano XT als afmontage (je kan er geloof ik ook Durac-ace opzetten) , volledig gemonteerd met pedalen, barends enzo komt op 1995 euro.

                                      Vooral dit stukje dat ik gequoted heb van hun site spreekt me wel aan
                                      want alléja begrijp me niet verkeerd maar 2000 euro is niet echt veel geld voor een heel goede mountainbike. Als je ziet hoeveel je voor een Taurine 4 betaald Tuurlijk blijft 200 euro nog heel veld geld voor mij maarja ik zou weer weten voor wat ik werk tijdens de vakantie hé

                                      Nu, mijn vraag, weten jullie soms al wat meer over Camoso? Nadelen, hoe ze rijden enzo van die dingen?

                                      edit: hun site nog vergeten te vermelden voor de geintresseerden http://camoso.comaser.be/portal.php
                                      Beste GTX

                                      Ik ben Gerd en ik was ook op de 6-daagse van Gent. EN was ook onder de indruk van de fietsen van Camoso. En heb me daar een fiets gekocht (de MTB) en een kennis had er een koersfiets gekocht.
                                      Ik ben zeer tevreden van de MTB, hij rijdt vlot, zeer licht en is echt sterk (het verwonderde me zelfs dat carbon zo sterk was). Ik kan je alleen maar aanmoedigen om deze fiets te kopen. Echt een plezier om op te rijden.
                                      Die koersfiets is naar het schijnt ook heel goed en blijkt vlot te rijden.

                                      Ook zijn ze in de fabriek zeer vriendelijk en hulpzaam.
                                      Je merkt het, ik kan niets slechts op de fietsen en hun service aanmerken. Als je je niet zeker voelt over de aankoop kan je altijd eens langsgaan bij Camoso (het is in Drongen, dicht bij Gent) of tesnoods gewoon eens bellen. (ik denk dat alles op hun site staat he!)

                                      Comment


                                      • Bedankt voor de info

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door BlackSheep Bekijk Berichten
                                          Beste GTX

                                          Ik ben Gerd en ik was ook op de 6-daagse van Gent. EN was ook onder de indruk van de fietsen van Camoso. En heb me daar een fiets gekocht (de MTB) en een kennis had er een koersfiets gekocht.
                                          Ik ben zeer tevreden van de MTB, hij rijdt vlot, zeer licht en is echt sterk (het verwonderde me zelfs dat carbon zo sterk was). Ik kan je alleen maar aanmoedigen om deze fiets te kopen. Echt een plezier om op te rijden.
                                          Die koersfiets is naar het schijnt ook heel goed en blijkt vlot te rijden.

                                          Ook zijn ze in de fabriek zeer vriendelijk en hulpzaam.
                                          Je merkt het, ik kan niets slechts op de fietsen en hun service aanmerken. Als je je niet zeker voelt over de aankoop kan je altijd eens langsgaan bij Camoso (het is in Drongen, dicht bij Gent) of tesnoods gewoon eens bellen. (ik denk dat alles op hun site staat he!)
                                          En waarom zou carbon niet sterk kunnen zijn?

                                          No offence, maar jouw post doet vermoeden dat je nog niet zo veel ervaring hebt met fietsen. Of zit ik er naast?
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X