Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk Berichten
    Jakkel, welke bloso-routes zijn aan te raden in jouw streek?
    De route Herentals - Lichtaart - Kasterlee is zeker een aanrader. Die van Lille vind ik maar niks (buiten de singletrack aan het golfterrein. Het militair domein in Grobbendonk is ook een aanrader, momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een compleet nieuwe omloop, als die af is zal die ongeveer 16 km lang zijn. Veel singletracks, technische stukken en typische Kempische zandduinen waar het ploeteren is, zeker als het droog ligt. Momenteel is het nog heel zwaar, maar dat gaat veranderen wanneer het ingereden wordt. Het probleem is wel dat het domein niet publiekelijk toegankelijk is. Enkele keren per jaar wordt het opengesteld voor het grote publiek. Hou de MTB kalenders in de gaten zou 'k zeggen (in mei zijn er twee toertochten).

    Comment


    • Ik begin de smaak van het recreationeel fietsen, en dit zowel op de weg als in het bos of op de heuvels, te pakken te krijgen en daarom ben ik stilletjes aan aan het kijken om mij iets aan te schaffen. Momenteel neig ik vooral naar een MTB, hoewel ik een koersfiets ook wel nog zou durven aanschaffen. Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom mijn voorkeur van eerste aanschaf uitgaat naar een MTB. Het is misschien omdat ik me nog kan behelpen met een koersfiets uit de jaren stilletjes met het versnellingsapparaat nog op het kader, ook al is dat niet ideaal. Jammer genoeg kan ik mij een dubbele aankoop niet veroorloven.

      Welnu, hetgeen mij eigenlijk het meest aanspreekt zijn lange ritten op onverhard terrein. Om me van deze taak te kwijten gebruik ik liefst van al een hardtail kader, ik weet niet hoe het komt maar zo'n full suspension zegt me niet veel. Ook al heb ik nog maar uitzonderlijk op één gereden.

      Op het internet bulkt het van de mogelijkheden om fietsen te kopen. De meest interessante, volgens mijn bescheiden mening is deze:







      Deze fiets is te koop bij www.fietskopen.be voor de spotprijs, althans volgens hen, van 1.159,00 euro.

      Technische details:

      Model FRERA XT Shadow Delta 27 2009 Frame Hydro Aluminium 7005 Vork Voor RockShox Reba Race Dual Air 100mm pop-lock Frame Hoogte 45 cm, 48 cm, 52 cm Wielmaat 26 inchAantal versnellingen 27 Derailleur Voor Shimano Deore XT 2009 Derailleur Achter Shimano Deore XT Shadow 2009 Schakeling Shimano Deore XT 2009 Crankstel Shimano Deore XT 2009 Cassette Shimano Deore XT 2009 Ketting Shimano Deore XT 2009 HG Remmen Voor Shimano Deore XT disc hydrolisch 2009 Remmen Achter Shimano Deore XT disc hydrolisch 2009 Remhandels Shimano Deore XT 2009 BalhoofdCane Creek Stuur Ritchey Stuurpen Ritchey Zadel San Marco Island Zadelpen ITM Alu Naaf Voor Mavic Crossride Naaf Achter Mavic Crossride Banden Michelin Country Trail Velgen Mavic Crossride PedalenShimano SPD-M520 Afmontage Alleen stuur rechtzetten en trappers erop zetten. Gewicht ca 11 kilo Garantie 5 jaar op frame en 2 jaar op voorvork

      Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om eens jullie ongezouten mening te geven over de fiets, de prijs en de gebruikte materialen. Geef gerust ook jullie mening over hetgeen volgens jullie het best is om te beginnen.

      Alvast bedankt.

      Comment


      • Goeie specs voor die prijs. Het is duidelijk dat de fabrikant vooral kwaliteit wil leveren op vlak van de groep en de wielen. Over het frame valt niet veel te zeggen, maar het lijkt deftig te zijn. Onderdelen als stuur, stuurpen en zadelpen lijken wat goedkoop (doch niet slecht) tegenover de rest van de afmontage. Ze moeten ergens op besparen natuurlijk.
        Houd er wel rekening mee dat niet elke fietsenmaker je graag zal zien komen met een fiets die niet van bij hem komt. In dat opzicht zou het niet slecht zijn als je er zelf aan kan werken.
        Wil je toch via het internet bestellen en moet het een nieuwe bike zijn, kijk dan ook eens op de site van Canyon. Die leveren voor dezelfde prijs dan wel een fiets met een groep die niet volledig Deore XT is, maar er zitten andere onderdelen op die wel beter zijn. En ik geloof dat Canyon stilaan een betrouwbare fabrikant is geworden.
        Moest je alsnog via een fietsenmaker willen kopen, informeer dan naar merken als Cube. Die fietsen zijn ook nog vrij goedkoop. Trek, Giant e.d. zijn ook zeer goed, maar ietsje duurder.
        Last but not least: wees er zeker van dat je de goeie maat bestelt.
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Goeie specs voor die prijs. Het is duidelijk dat de fabrikant vooral kwaliteit wil leveren op vlak van de groep en de wielen. Over het frame valt niet veel te zeggen, maar het lijkt deftig te zijn. Onderdelen als stuur, stuurpen en zadelpen lijken wat goedkoop (doch niet slecht) tegenover de rest van de afmontage. Ze moeten ergens op besparen natuurlijk.
          Houd er wel rekening mee dat niet elke fietsenmaker je graag zal zien komen met een fiets die niet van bij hem komt. In dat opzicht zou het niet slecht zijn als je er zelf aan kan werken. (1)
          Wil je toch via het internet bestellen en moet het een nieuwe bike zijn, kijk dan ook eens op de site van Canyon (2). Die leveren voor dezelfde prijs dan wel een fiets met een groep die niet volledig Deore XT is, maar er zitten andere onderdelen op die wel beter zijn. En ik geloof dat Canyon stilaan een betrouwbare fabrikant is geworden.
          Moest je alsnog via een fietsenmaker willen kopen, informeer dan naar merken als Cube (3). Die fietsen zijn ook nog vrij goedkoop. Trek, Giant e.d. zijn ook zeer goed, maar ietsje duurder.
          Last but not least: wees er zeker van dat je de goeie maat (4) bestelt.
          (1) Hoewel ik daar zeker niet vies van ben kan ik dat dus niet. Ik heb nog nooit verstaan hoe de techniek van een schijfrem en een derailleur in elkaar zit en ik kan ze evenmin met succes uit elkaar halen en weer treffelijk in elkaar steken... Ik zal alles zelf wel eens proberen, misschien na het nalezen van een boek of zo en dingen die echt mijn petje te boven gaan, daar betaal ik dan wel voor.

          (2) Beestig, die kende ik nog niet. Ridley vind ik ook een zalig merk, en het is dan nog eens Belgisch. Probleem is de hogere prijs van hun ganse gamma.

          (3) Ben ik al tegengekomen, lijkt interessant. Merida en Bulls zijn gelijk merken van dezelfde slag, niet?

          (4) Is logisch. Probleem is dat ik mezelf niet vertrouw om mijn maat correct op te meten... Ik zou dus weeral beroep moeten doen op een lokale verdeler.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Petrol Bekijk Berichten
            (1) Hoewel ik daar zeker niet vies van ben kan ik dat dus niet. Ik heb nog nooit verstaan hoe de techniek van een schijfrem en een derailleur in elkaar zit en ik kan ze evenmin met succes uit elkaar halen en weer treffelijk in elkaar steken... Ik zal alles zelf wel eens proberen, misschien na het nalezen van een boek of zo en dingen die echt mijn petje te boven gaan, daar betaal ik dan wel voor.

            (2) Beestig, die kende ik nog niet. Ridley vind ik ook een zalig merk, en het is dan nog eens Belgisch. Probleem is de hogere prijs van hun ganse gamma.

            (3) Ben ik al tegengekomen, lijkt interessant. Merida en Bulls zijn gelijk merken van dezelfde slag, niet?

            (4) Is logisch. Probleem is dat ik mezelf niet vertrouw om mijn maat correct op te meten... Ik zou dus weeral beroep moeten doen op een lokale verdeler.
            1. Een derailleur moet je niet uit elkaar halen hoor. Als je hem kan afstellen (is niet echt moeilijk), is dat al meer dan genoeg.

            2. Ridley zou ik persoonlijk niet moeten. Iedereen rijdt daarmee rond en het merk raakt mij langs geen kanten. Liever een Canyon of Cube.

            3. Merida en Bulls zijn idd ook deftige merken met fietsen aan een goeie prijs.

            4. Er zijn ook sites waar je je maat kan bepalen, al moet je hier wel een beetje mee opletten. Kijk bv. eens op de site van Canyon. Het is wel mogelijk dat je beter een maat koopt die iets kleiner is dan wat ze aanraden.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Vandaag voor het eerst naar Herentals gefietst. 't Aanvankelijke plan was om de rode twee keer te doen, maar na één keer was ik al een beetje dood ('k ga de mogelijke excuses niét opsommen ) en ik moest nog 20 km naar huis.

              Maar wat een genot
              Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
              Bestelt
              1995 Mazda MX-5 1.8

              Comment


              • eerste mod, zwart zadel op gezet

                to do :

                decals laten maken
                bar ends verangen (of weglaten)
                drinkbushoudertjes monteren





                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                  Vandaag voor het eerst naar Herentals gefietst. 't Aanvankelijke plan was om de rode twee keer te doen, maar na één keer was ik al een beetje dood ('k ga de mogelijke excuses niét opsommen ) en ik moest nog 20 km naar huis.

                  Maar wat een genot
                  Die rode is inderdaad de interessantste. Als je 'r nog eens komt moet je de kruisberg (in de buurt van de start) eens afdalen langs de grote treden waar de kruisweg langs loopt, dat zijn héél lekkere jumps!

                  Comment


                  • Nice going, Spyker!

                    Als je decals laat maken, liefst in hetzelfde kleur natuurlijk. Ik zou diegene die nog goed zijn laten hangen, vandaar. Immers, ik betwijfel of je nog al die decals zou kunnen krijgen.

                    Wat de bar-ends betreft: als je andere wil monteren, zou ik Onza RAW 110 nemen. In het zwart. Die dingen zijn zeer goed, zeer licht, retro en liggen zeer goed in de hand. Gewoon eens zoeken op Ebay of zo.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Vandaag een ritje naar het Muziekbos gedaan en daar zowat alle paadjes gedaan die er zijn. Constant de helling op en af dus. En op weg daar naartoe en terug ook nog aan paar off-road-paden gedaan. Sommige daarvan waren technische single trails, maar om de meeste kon je nog redelijk goed vlammen.
                      Nog maar eens gemerkt dat de Taurine met 100 mm veerweg vooraan een beter fiets is om af te dalen dan mijn Super V van vroeger met 80 mm vooraan en 120 mm achteraan. Enfin, voor in onze streek ook.
                      Die Fox-vork werkt trouwens ook duidelijk beter dan de Fatty die op de Super V zat. Je voelt bijna niet dat je met een verende vork rijdt, en toch haalt die redelijk makkelijk zijn veerweg van 100 mm. De iets kortere houding en het brede riser stuur helpen natuurlijk ook.
                      Het frame voelt stijf maar toch verre van oncomfortabel. En de schokken achteraan zijn makkelijkop te vangen met de benen.
                      Echt een zalige bike. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad dat ik voor deze met die onderdelen gekozen heb. Alleen de naven zijn wat ondermaats, maar hey, voor de betaalde prijs kan je niet alles hebben natuurlijk.
                      Er was trouwens een korte afdaling met grote boomwortels waardoor trapvorming ontstaat. Met mijn 3.0 Cannondale met Manitou 4-vork van zoveel jaar geleden (OK, met laag opgesteld stuur wel) was dat een klein hurazenstukje. Elke keer ik daar af reed had ik het gevoel dat ik overkop zou gaan. Met de Super V met iets meer veerweg (de Manitou-vork had maar 50 mm) was dat duidelijk beter, maar naar mijn gevoel is het met de Taurine nog een tikkeltje beter.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Vertrouwen in je materiaal is zeer belangrijk. Lijkt me een leuke streek daar.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                          Vertrouwen in je materiaal is zeer belangrijk. Lijkt me een leuke streek daar.
                          Is ook zo. Alleen mijn zadel kraakte soms een beetje onder zware druk. Thuis gekomen bleek de bout iets te los te staan.
                          Het weer was ook zalig. En weinig modder. Hier een daar voelde ik wel wat op mijn schenen spatte, maar daar bleef het bij. De meeste paden lagen gewoon droog. Zalig gewoon.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • U allen als kenners volgende vraag: hoeveel calorien verbruik je gemiddeld per uur mountainbiken?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                              U allen als kenners volgende vraag: hoeveel calorien verbruik je gemiddeld per uur mountainbiken?
                              Bij mij is dat ongeveer 700 kcal. En dat is zeker niet alles geven.
                              Nu speelt de mate van getraind zijn en het lichaamsgewicht natuurlijk ook een rol. Ikzelf weeg 80 kg. En de waarde die ik opgeef, is wat mijn Polar S710 mij wijsmaakt.
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • Hangt van zovele dingen af. Tussen de 650 en de 1000kcal zo uit de losse pols . Ik weeg 70kg.
                                Idem gegevens komen uit Polar S710

                                Comment


                                • Met een uurtje spinning geraak ik soms aan 1100, volgens mijn Polar RS800...
                                  Of dit correct berekend wordt, is maar zeer de vraag.
                                  Een uurtje hartslag rond de 150, om op lage omwentelingen te klimmen, kan zeker zo inspanned zijn, maar geeft een lager resultaat in kcal.
                                  Het enige waar dat ding zich op baseert, is de hartslag en dat is niet het volledige verhaal..

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Bij mij is dat ongeveer 700 kcal. En dat is zeker niet alles geven.
                                    Nu speelt de mate van getraind zijn en het lichaamsgewicht natuurlijk ook een rol. Ikzelf weeg 80 kg. En de waarde die ik opgeef, is wat mijn Polar S710 mij wijsmaakt.
                                    Oh, dat is met een gemiddelde hartslag van ongeveer 150. Geen écht zware MTB-rit dus. En ik ben ook niet supergetraind.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Vandaag de BLOSO's van Overijse gaan rijden. Wel in de tegenrichting natuurlijk, dat is altijd spannender . Een mooie BLOSO met toch flink wat klimwerk en net niet zwaar genoeg om serieus op af te zien. Een aanrader. En de bepijling is 100% OK

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                        Met een uurtje spinning geraak ik soms aan 1100, volgens mijn Polar RS800...
                                        Of dit correct berekend wordt, is maar zeer de vraag.
                                        Een uurtje hartslag rond de 150, om op lage omwentelingen te klimmen, kan zeker zo inspanned zijn, maar geeft een lager resultaat in kcal.
                                        Het enige waar dat ding zich op baseert, is de hartslag en dat is niet het volledige verhaal..
                                        De hartslag is toch redelijk van belang. Hoe meer bloed er rond gaat, hoe groter de relatieve inspanning. Maar hartslag is iets heel persoonlijks. Zonet had ik een gemiddelde hartslag van 120bpm en een max piekje van 165bpm op een mtb rit van 57km en 780 hoogtemeters. En een gemiddelde snelheid van 18kph dus toch niet echt surplacen . En mijn Polar zei dat ik 1950 kcal verbruikt heb, dat is dus 650kcal/uur voor deze rit die ik als ontspannen ervaren heb.

                                        Comment


                                        • Ik heb net een klimritje achter de rug van 55 km met 1300hm, met een gemiddelde van 20,8 en uurverbruik van 950 Kcal.. Da's meestal ongeveer waar ik aan kom..

                                          Comment

                                          Working...
                                          X