Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dat zal een medium zijn...

    Comment


    • kameraad gaat een mtb kopen om afentoe met mij te kunnen trainen.

      Dees 2 zijn nog in the running



      Compleet nieuwe XT groep van 2 weken oud. Juicy 7 remmen, x223 velgen
      850€ particulier

      of deze


      F800SL
      Compleet XTR afgemonteerd (960+950crank) (Deore blok+ketting)
      819 velgen (origele cdale naven)
      1Gen Lefty
      750€ winkel (dus beter voor service etc)

      De laatste heeft momenteel de voorkeur omdat hij uit een winkel komt en echt perfect inorde is.
      De eigenaar van de F3000 antwoord traag en vaag op mijn vragen.
      Jammer want die kader is beter en mooier (persoonlijke smaak)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Zonda Bekijk Berichten
        @ Jupke

        Ik heb wel nog een deftige bike staan, 2 jaar oud en kheb er dit jaar met de winter bij slecht 4 keer opgezeten.
        het gaat om een Merida Matts lite, het is een alu kader, de groep is sram (ik zou moeten zien het is x.9 of x.7) en de voorvork is een rock shock Reba.

        Van mij mag em weg indien interesse dan wil ik wel een foto en een gedetialleerde lijst van de onderdelen posten.

        Mss niet onbelangrijk, ikzelf ben 1m74
        Ik ben zelf 1m86, das misschien een wat groot verschil?

        Heb je een foto, maat en vraagprijs?
        'k kan er wel eens over denken ...
        Last edited by ; 04/06/2009, 23:09.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
          kameraad gaat een mtb kopen om afentoe met mij te kunnen trainen.

          Dees 2 zijn nog in the running



          Compleet nieuwe XT groep van 2 weken oud. Juicy 7 remmen, x223 velgen
          850€ particulier

          of deze


          F800SL
          Compleet XTR afgemonteerd (960+950crank) (Deore blok+ketting)
          819 velgen (origele cdale naven)
          1Gen Lefty
          750€ winkel (dus beter voor service etc)

          De laatste heeft momenteel de voorkeur omdat hij uit een winkel komt en echt perfect inorde is.
          De eigenaar van de F3000 antwoord traag en vaag op mijn vragen.
          Jammer want die kader is beter en mooier (persoonlijke smaak)
          OK, de kleur is zeker niet het belangrijkste, maar die F800 is echt lelijk gespoten. En een Furio-frame, vind ik persoonlijk ook iets minder knap door die dikke platte staande achtervork. Voordeel is natuurlijk de Lefty. En als hij technisch perfect in orde is, kan je er moeilijk om heen.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • ja door de kleur viel hij in het begin zelfs af van het lijstje maar ik moest toch in die winkel zijn en in real life is die kleur wel mooier als op de foto (gelukkig)
            Die platte achtervork viel mij ook direct op. Er zitten zelfs schroeven in (geen idee waarom)
            De Lefty is al een oud model maar perfect onderhouden. Ze is redelijk zwaar (bena 2kg) en heeft 'maar' 100 mm veerweg tegenover de 110 van de nieuwe.

            De eigenaar van de F3000SL antwoord echter niet zoals het hoort. Als je dan 850€ gaat betalen en dan nog eens erachter moet komen dat de vork op onderhoud moet voor 150€ ,... dan is het verschil tussen de 2 fietsen in prijs veel te groot.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
              ja door de kleur viel hij in het begin zelfs af van het lijstje maar ik moest toch in die winkel zijn en in real life is die kleur wel mooier als op de foto (gelukkig)
              Die platte achtervork viel mij ook direct op. Er zitten zelfs schroeven in (geen idee waarom)
              De Lefty is al een oud model maar perfect onderhouden. Ze is redelijk zwaar (bena 2kg) en heeft 'maar' 100 mm veerweg tegenover de 110 van de nieuwe.

              De eigenaar van de F3000SL antwoord echter niet zoals het hoort. Als je dan 850€ gaat betalen en dan nog eens erachter moet komen dat de vork op onderhoud moet voor 150€ ,... dan is het verschil tussen de 2 fietsen in prijs veel te groot.
              De F800 zal wel de beste koop zijn, maar houd er rekening mee dat je op beiden mogelijks nog kan afdingen. En op de eerste mss meer dan op de tweede.
              Met 100 mm veerweg is niets mis. De Fatty Ultra heeft maar een paar cm minder veerweg.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Op de F3000 is niks meer af te dingen. Daar was hij dan wel weer heel duidelijk over.
                Bij de F800 hebben we nog niet direct gepolst maar ik denk dat daar op andere mannieren mogelijkheden zijn. Een spider voor het 950 crank, een SI stuurpen,....
                Liever enkele kleine handigheden als de prijs laten zaken en ze naderhand moeten bijkopen...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                  Op de F3000 is niks meer af te dingen. Daar was hij dan wel weer heel duidelijk over.
                  Bij de F800 hebben we nog niet direct gepolst maar ik denk dat daar op andere mannieren mogelijkheden zijn. Een spider voor het 950 crank, een SI stuurpen,....
                  Liever enkele kleine handigheden als de prijs laten zaken en ze naderhand moeten bijkopen...
                  Vraag dan 10 % korting in materiaal.
                  Komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Of als die fietsenmaker niet van de goedkoopste is (meestal het geval), dan is een directe korting natuurlijk het voordeligst. Met het geld dat je uitspaart, bestel je voordeliger in Duitsland.
                  Het kan natuurlijk ook dat de dealer gewoon meer korting wil geven in materiaal dan effectieve korting. Als hij een keer nadenkt zou hij het toch zo moeten doen.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                    kameraad gaat een mtb kopen om afentoe met mij te kunnen trainen.

                    Dees 2 zijn nog in the running



                    Compleet nieuwe XT groep van 2 weken oud. Juicy 7 remmen, x223 velgen
                    850€ particulier

                    of deze


                    F800SL
                    Compleet XTR afgemonteerd (960+950crank) (Deore blok+ketting)
                    819 velgen (origele cdale naven)
                    1Gen Lefty
                    750€ winkel (dus beter voor service etc)

                    De laatste heeft momenteel de voorkeur omdat hij uit een winkel komt en echt perfect inorde is.
                    De eigenaar van de F3000 antwoord traag en vaag op mijn vragen.
                    Jammer want die kader is beter en mooier (persoonlijke smaak)
                    Een collega van me heeft net dezelfde als die F800, zelfs de kleur is hetzelfde. Die vork is een lefty ELO met 100 mm veerweg, hij heeft daar al veel problemen mee gehad. Daarenboven komt nog dat die vork pokkezwaar is, zal niet ver van de 2.000 gr. liggen. Ik zou onmiddellijk voor de eerste kiezen, en als de looks van de Lefty voor uw maat ook niet prioriteit zijn, adviseer 'm dan maar die eerste. En over die 20 mm's meer veerweg gaan we weer niet lullen hé, die zijn écht wel overbodig hoor, da's simpelweg een verkoopsargument.

                    Comment


                    • Is dit z'n geld waard?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                        Als hij technisch perfect in orde is mss, maar dan nog zou ik afdingen.
                        Dat frame ziet er op het eerste zicht niet slecht uit, maar het is een no name-frame, dus allicht bepaald niet duur. Ik schat zo 500 € nieuw, incl. demper. Mss zelfs minder.
                        De verkoper bedoelt Deore LX, niet Deore LS. Ik zie ook nog Deore-onderdelen. Dus vergaap je zeker niet te veel op doe XTR-achterderailleur. Die is top, maar de rest van de afmontage is veel bescheidener.
                        Het is ook niet duidelijk hoe oud de fiets juist is, maar ik zou er toch nog 100 € proberen afkrijgen. Als je gaat kijken, doe dan een startbod van 350 € of zo.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Alles ziet er heel netjes uit, zijn die remmen fatsoenlijk?
                          Ik vraag me wel af of dat enige meerwaarde gaat leveren t.o.v. m'n 6000. 't Is een goedkope fully, dus ja... Die achterdemper laat niet veel goeds zien op het net.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                            Alles ziet er heel netjes uit, zijn die remmen fatsoenlijk?
                            Ik vraag me wel af of dat enige meerwaarde gaat leveren t.o.v. m'n 6000. 't Is een goedkope fully, dus ja... Die achterdemper laat niet veel goeds zien op het net.
                            Magura Julie is niet de top, maar niet slecht. Wel geen idee hoe ze zich verhouden tot bv. Avid Juicy 5.
                            Magura maakt trouwens al heel lang hydraulische remmen voor fietsen. Ze waren bij mijn weten de eersten.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Een collega van me heeft net dezelfde als die F800, zelfs de kleur is hetzelfde. Die vork is een lefty ELO met 100 mm veerweg, hij heeft daar al veel problemen mee gehad. Daarenboven komt nog dat die vork pokkezwaar is, zal niet ver van de 2.000 gr. liggen. Ik zou onmiddellijk voor de eerste kiezen, en als de looks van de Lefty voor uw maat ook niet prioriteit zijn, adviseer 'm dan maar die eerste. En over die 20 mm's meer veerweg gaan we weer niet lullen hé, die zijn écht wel overbodig hoor, da's simpelweg een verkoopsargument.
                              Is niet de originele ELO lefty die eronder zit.
                              ELO stond idd bekend om snel kappot te gaan.
                              Totale fiets weegt 10,5 kg (aan de haak gehangen daar) dus dat valt ook nog wel mee.
                              Ik heb een lefty en een fatty dus ik kan zelf redelijk goed oordelen over het verschil van 20mm en dat is veel meer als een verkoopsargument
                              En de kans is groot dat mijn carbon lefty naar hem wordt overgedragen volgend jaar als ik mijn nieuwe koop.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                                XTR derailleur van ongeveer 100€ is evenveel waard als de gehele voorvering.
                                Zoals beta zegt beginnen met 350€ te bieden en zeker niet te hoog gaan.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                  Ik heb een lefty en een fatty dus ik kan zelf redelijk goed oordelen over het verschil van 20mm en dat is veel meer als een verkoopsargument
                                  Jaja, en ik had een Fatty met 60 mm en nu een Fatty met 80 mm, ik kan dus ook oordelen over die 20 mm'kes. En ik ondervind dat wel als een 'verkoopsargument', zeker op een hardtail.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Jaja, en ik had een Fatty met 60 mm en nu een Fatty met 80 mm, ik kan dus ook oordelen over die 20 mm'kes. En ik ondervind dat wel als een 'verkoopsargument', zeker op een hardtail.
                                    Ik had een Fatty met 80 mm en nu een Fox met 100 mm. Ik vind het verschil groot. De Fox spreekt makkelijker aan, maar voor de rest voel je niet dat je zo veel veerweg hebt. En dat noem IK wel degelijk een verkoopsargument. Liever een vork die iets sneller begint in te veren.
                                    Heb je ooit een vork gehad met ongeveer 45 mm veerweg? Het verschil met die 80 mm (nu ja, in feite maar 76 mm), was toch ook groot.
                                    Als je echt wil voelen dat je vork heel veel veert, ben je verkeerd bezig, want dan zal je zeggen dat hij teveel pompt. Een goeie vork strijkt gewoon alles glad, alsof de hobbels er niet zijn. Dan voel je niet eens dat hij 9 - 10 cm veert.
                                    Met mijn Fox kan ik trouwens ook effectief meer riskeren dan met die Fatty.
                                    OK, de stijfheid zal erop achteruit gegaan zijn, maar dat nadeel wordt heel ruim gecompenseerd door de voordelen van de Fox.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                      Ik had een Fatty met 80 mm en nu een Fox met 100 mm. Ik vind het verschil groot. De Fox spreekt makkelijker aan, maar voor de rest voel je niet dat je zo veel veerweg hebt. En dat noem IK wel degelijk een verkoopsargument. Liever een vork die iets sneller begint in te veren.
                                      Heb je ooit een vork gehad met ongeveer 45 mm veerweg? Het verschil met die 80 mm (nu ja, in feite maar 76 mm), was toch ook groot.
                                      Als je echt wil voelen dat je vork heel veel veert, ben je verkeerd bezig, want dan zal je zeggen dat hij teveel pompt. Een goeie vork strijkt gewoon alles glad, alsof de hobbels er niet zijn. Dan voel je niet eens dat hij 9 - 10 cm veert.
                                      Met mijn Fox kan ik trouwens ook effectief meer riskeren dan met die Fatty.
                                      OK, de stijfheid zal erop achteruit gegaan zijn, maar dat nadeel wordt heel ruim gecompenseerd door de voordelen van de Fox.
                                      Allemaal theoretische bullshit en verkoopspraat.

                                      Ik heb afgelopen weekend nog met verschillende MTB competitierijders gesproken en eens gepolst naar dat veerweggedoe. Conclusie: voorvering op een hardtail: oké, maar hoeft zelfs nog niet voor de meesten, zeker niet zolang er geen hardcore toestanden à la Ardennen aan te pas komen. Geert Wellens nog zien dokkeren op kempische boomstronken (en ja, dat zijn ook klappen hoor) twee weken terug... met een vaste vork, enfin, we wijken af. Lengte veerweg: eigenlijk totaal onbelangrijk. Als de hardste klappen maar opgevangen worden, of dat nu 60, 80 of 100 mm is. Als er in een foldertje staat: "Veerweg 100 mm", dan slaat dat aan natuurlijk. Zet je 60 mm in een foldertje dan moet niemand het meer hebben, enfin, de 'massa' toch niet. En 't is net die massa die geld in 't laatje brengt natuurlijk.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Allemaal theoretische bullshit en verkoopspraat.

                                        Ik heb afgelopen weekend nog met verschillende MTB competitierijders gesproken en eens gepolst naar dat veerweggedoe. Conclusie: voorvering op een hardtail: oké, maar hoeft zelfs nog niet voor de meesten, zeker niet zolang er geen hardcore toestanden à la Ardennen aan te pas komen. Geert Wellens nog zien dokkeren op kempische boomstronken (en ja, dat zijn ook klappen hoor) twee weken terug... met een vaste vork, enfin, we wijken af. Lengte veerweg: eigenlijk totaal onbelangrijk. Als de hardste klappen maar opgevangen worden, of dat nu 60, 80 of 100 mm is. Als er in een foldertje staat: "Veerweg 100 mm", dan slaat dat aan natuurlijk. Zet je 60 mm in een foldertje dan moet niemand het meer hebben, enfin, de 'massa' toch niet. En 't is net die massa die geld in 't laatje brengt natuurlijk.
                                        Niets theoretische bullshit. Mijn eigen ervaring. Wat niet wil zeggen dat je met 100 mm op elk parcours de snelste zou zijn natuurlijk. Heb ik ook nérgens gezegd.
                                        En natuurlijk is er een verschil tss 60 en 80 en 100 mm. Dat ontkennen is je reinste larie. Het enige dat je ertegen kan aanbrengen is dat een verende vork meer is dan alleen de veerweg.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          Allemaal theoretische bullshit en verkoopspraat.

                                          Ik heb afgelopen weekend nog met verschillende MTB competitierijders gesproken en eens gepolst naar dat veerweggedoe. Conclusie: voorvering op een hardtail: oké, maar hoeft zelfs nog niet voor de meesten, zeker niet zolang er geen hardcore toestanden à la Ardennen aan te pas komen. Geert Wellens nog zien dokkeren op kempische boomstronken (en ja, dat zijn ook klappen hoor) twee weken terug... met een vaste vork, enfin, we wijken af. Lengte veerweg: eigenlijk totaal onbelangrijk. Als de hardste klappen maar opgevangen worden, of dat nu 60, 80 of 100 mm is. Als er in een foldertje staat: "Veerweg 100 mm", dan slaat dat aan natuurlijk. Zet je 60 mm in een foldertje dan moet niemand het meer hebben, enfin, de 'massa' toch niet. En 't is net die massa die geld in 't laatje brengt natuurlijk.
                                          Ik hoef ook geen voorvering hoor. Een ardennen rit kan ik ook perfect uitrijden met een carbotech. Maar als ik kan kiezen tussen een ardennen rit met een carbo,fatty of lefty,..
                                          lefty geeft meer comfort, is ongeveer even stijf en geeft meer tractie omdat ze met sag werkt.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X