Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Niets theoretische bullshit. Mijn eigen ervaring.
    Ja tuurlijk dat, en had je een andere vork in uw fiets steken dan was die beter geweest....
    Trouwens die Fox van u is ook niet het grote licht hoor. De schoonpa van een C'dale dealer nog gezien... ook afgelopen weekend. Heeft elk half jaar wel een andere C'dale, had nu zo'n Scalpel bij met een rode vork in (naam weet ik niet). Ik vond dat nogal raar, zo'n rode vork in een wit/oranje/zwarte team replica en vroeg 'm dan ook hoe dat kwam. De Fox had al de geest gegeven en was binnen voor herstelling. Niks boven een Lefty en een Fatty wist hij me te zeggen. Ik blijf er trouwens ook bij, zo'n Fox in een Cannondale is compleet fout. Maar hé, zolang jij er maar tevreden mee bent natuurlijk.

    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Wat niet wil zeggen dat je met 100 mm op elk parcours de snelste zou zijn natuurlijk. Heb ik ook nérgens gezegd.
    Ik zeg ook nergens dat jij dat gezegd hebt hé...


    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    En natuurlijk is er een verschil tss 60 en 80 en 100 mm. Dat ontkennen is je reinste larie. Het enige dat je ertegen kan aanbrengen is dat een verende vork meer is dan alleen de veerweg.
    Heb ik dat ergens ontkend misschien? Natuurlijk is er een verschil, de lengte van de veerweg zeker?? Het ging hier over die 20 mm's verschil tussen die Lefty ELO en die Fatty op die twee fietsen hier enkele posts boven. En of die 20 mm's extra van de ELO echt als doorslaggevend argument gebruikt kan worden om te kiezen voor die F800 met ELO... ik zeg het allemaal maar, voor de discussie weeral eens een andere richting uitgestuurd wordt...
    Ik blijf erbij, met een hardtail rijden is kiezen voor snelheid en het daaraan gekoppelde vrij beperkt comfort. Alhoewel, een zware ELO vs. een lichte Fatty, de Fatty gaat zelfs meer comfort bieden.
    Bandjes op +/- 2 bar, een licht vorkje erop met niet meer dan... laat ons zeggen 40 mm... en 8 bar in de kamer, lijkt me ideaal. Ik heb trouwens de kamer van m'n Fatty onlangs ook op 7 bar gezet, rijdt me veel strakker en sneller als de voor mijn gewicht aanbevolen 5.2 bar.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
      Ik hoef ook geen voorvering hoor. Een ardennen rit kan ik ook perfect uitrijden met een carbotech. Maar als ik kan kiezen tussen een ardennen rit met een carbo,fatty of lefty,..
      lefty geeft meer comfort, is ongeveer even stijf en geeft meer tractie omdat ze met sag werkt.
      Zet twee identieke hardtails naast mekaar. De ene met een 100 mm, bijna twee kilo wegende eerste generatie Lefty ELO, de andere met een Fatty met 80 mm en met een gewicht van 1.3 kg. Zet de banden op beide fietsen op twee bar. Welke denk je dat het meest comfortabel gaat zijn? En welke gaat snellere tijden neerzetten? Ik zal 't zeggen, twee keer de Fatty...
      Trouwens de Fatty biedt ook 'sag' hé, het ging hier over Lefty ELO vs. Fatty, remember? En ja, zelfs een carbotech vaste vork biedt 'sag', enerzijds door de veereigenschappen van het materiaal zelf, anderzijds door de gebruikte bandendruk.

      Comment


      • Rugzakje voor op de fiets van The North Face; 70€

        Ben naar dit aan het kijken: http://www.sigmasport.com/en/produkt...punkt=features

        maar ik wil dat niet op mijn stuur("horizontaal") maar stuurpen("verticaal") monteren. Het ziet ernaar uit dat de onderkant zo gemaakt is om op je stuur te zetten en geen '90° omgekeerd. Kan iemand die bevestigen? Ik zie enorm veel mensen die dit toch ook zo doen dus er moet toch een oplossing voor zijn..?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
          Rugzakje voor op de fiets van The North Face; 70€

          Ben naar dit aan het kijken: http://www.sigmasport.com/en/produkt...punkt=features

          maar ik wil dat niet op mijn stuur("horizontaal") maar stuurpen("verticaal") monteren. Het ziet ernaar uit dat de onderkant zo gemaakt is om op je stuur te zetten en geen '90° omgekeerd. Kan iemand die bevestigen? Ik zie enorm veel mensen die dit toch ook zo doen dus er moet toch een oplossing voor zijn..?
          Ik heb een computertje van sigma en die staat 'verticaal'

          het houdertje zelf kan je draaien op het stukje waarmee je bevestigd op de pen.

          'k zal eens een foto trekken.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Ja tuurlijk dat, en had je een andere vork in uw fiets steken dan was die beter geweest....
            Trouwens die Fox van u is ook niet het grote licht hoor. De schoonpa van een C'dale dealer nog gezien... ook afgelopen weekend. Heeft elk half jaar wel een andere C'dale, had nu zo'n Scalpel bij met een rode vork in (naam weet ik niet). Ik vond dat nogal raar, zo'n rode vork in een wit/oranje/zwarte team replica en vroeg 'm dan ook hoe dat kwam. De Fox had al de geest gegeven en was binnen voor herstelling. Niks boven een Lefty en een Fatty wist hij me te zeggen. Ik blijf er trouwens ook bij, zo'n Fox in een Cannondale is compleet fout. Maar hé, zolang jij er maar tevreden mee bent natuurlijk.

            Ik zeg ook nergens dat jij dat gezegd hebt hé...

            Heb ik dat ergens ontkend misschien? Natuurlijk is er een verschil, de lengte van de veerweg zeker?? Het ging hier over die 20 mm's verschil tussen die Lefty ELO en die Fatty op die twee fietsen hier enkele posts boven. En of die 20 mm's extra van de ELO echt als doorslaggevend argument gebruikt kan worden om te kiezen voor die F800 met ELO... ik zeg het allemaal maar, voor de discussie weeral eens een andere richting uitgestuurd wordt...
            Ik blijf erbij, met een hardtail rijden is kiezen voor snelheid en het daaraan gekoppelde vrij beperkt comfort. Alhoewel, een zware ELO vs. een lichte Fatty, de Fatty gaat zelfs meer comfort bieden.
            Bandjes op +/- 2 bar, een licht vorkje erop met niet meer dan... laat ons zeggen 40 mm... en 8 bar in de kamer, lijkt me ideaal. Ik heb trouwens de kamer van m'n Fatty onlangs ook op 7 bar gezet, rijdt me veel strakker en sneller als de voor mijn gewicht aanbevolen 5.2 bar.
            Mijn ervaring is dat een Fox qua werking duidelijk beter is dan een Fatty. En dat heb ik ook gelezen in Bike Magazin. OK, in die test stond geen Fatty, maar wel een Lefty (wat dus al meer vergelijkbaar is qua veerweg, want het ging om een Fox met 100 mm veerweg). Nog een argument? No prob: Fox levert het binnenwerk uit het duurste XC-model van de Lefty, de Lefty Carbon ... (nog iets erbij).

            Voor de duidelijkheid: het is niet dat ik mijn Fox zou prefereren boven een Lefty. Niet alleen omwille de looks, wel om dat ene nadeel van een Fox: onderhoudsgevoeliger. Nu, ik ben toch niet zo'n modderbeest, dus voor mij valt dat nadeel van de Fox een beetje weg.
            Met mijn budget moest ik alleszins een keuze maken: de F1 met Lefty, de Taurine 4 met Fox en de Taurine 3 met Fatty. Toegegeven, die Fatty vond ik eerder een nadeel. En het prijsverschil tss een Taurine 3 en Taurine 4 was dan ook nog eens behoorlijk groot. In verhouding tot de uitrusting toch.

            Idd, mijn Fatty zette ik ook altijd harder dan aangeraden. Dat gaf me toch een beter gevoel bij die vork. Met een veerweg van amper 75 mm, wil je niet dat hij al mérkbaar inzakt als je gewoon op de fiets zit. Met de nadruk op merkbaar dus.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Zet twee identieke hardtails naast mekaar. De ene met een 100 mm, bijna twee kilo wegende eerste generatie Lefty ELO, de andere met een Fatty met 80 mm en met een gewicht van 1.3 kg. Zet de banden op beide fietsen op twee bar. Welke denk je dat het meest comfortabel gaat zijn? En welke gaat snellere tijden neerzetten? Ik zal 't zeggen, twee keer de Fatty...
              Trouwens de Fatty biedt ook 'sag' hé, het ging hier over Lefty ELO vs. Fatty, remember? En ja, zelfs een carbotech vaste vork biedt 'sag', enerzijds door de veereigenschappen van het materiaal zelf, anderzijds door de gebruikte bandendruk.
              Als je zo begint, kan je net zo goed zeggen dat een Cannondale ook niet nodig is. Je kan net zo goed een Canyon Grand Canyon 7.0 (bv.) kopen. Die kost minder dan een Cannondale als de jouwe en is nog beter uitgerust ook.
              Mij ga je ook niet horen zeggen dat een competitie-MTB-er per sé beter af is met een Lefty dan met een Fatty. Dat de profs wel degelijk met de Lefty rijden, zal allicht wel met promotie te maken hebben. En die mannen hun Lefty is allicht nog een aangepast versie ook.
              Wij biken voor de fun. En tegenover mijn Super V, vind ik mijn Taurine echt een stuk beter, ook al bevinden ze zich in dezelfde prijsklasse. De veerweg en de werking van de Fox vind ik gewoon veel aangenamer. En die achtervering was in feite niet echt nodig (al wist ik dat ook wel al toen ik de Super V kocht, maar vooral in het begin vond ik dat zalig rijden). Ik vond de veerwegen op de Super V ook een stuk minder uitgebalanceerd: 120 mm vooraan, 80 vooraan (zouden resp. 114 en 76 mm geweest zijn). De Taurine heeft vooraan 100 mm en achteraan niets. En tóch voelt dat natuurlijker aan dan die Super V.
              Het leuke aan die Taurine vind ik ook dat hij wat freeride-achtig aandoet (veerweg voor, achteraf gemonteerd riser-stuur, comfortabele achterkant van het frame), maar toch een enorm rendement geeft (dat XC-gericht frame). Die fiets past dan ook beter bij mij dan die Super V.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Ik heb een vraagje. Wat kost het mij ongeveer als ik alle onderdelen van bv. een Cannondale F4 los wil kopen. Dus alles behalve de kader.

                Merci

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                  aha, dat werkt dus zo. Thx voor de hulp!






                  31gem, phooeeew...

                  Comment


                  • Daarstraks een telefoontje met de dealer gepleegd. De speling op mijn "trapas" zou niet te herstellen vallen. Ik deed er effectief goed aan die bouten aan de linkercrank te proberen aanspannen, maar aangezien dat niets uithaalde, zouden de lagers moeten vervangen worden. En dat op een fiets die mss 500 km gebold heeft en dat nog niet eens in slechte omstandigheden. Zou dat kunnen?
                    Volgens mijn dealer zijn de lagers van SRAM trouwens beter dan die van Shimano. Ik vraag me nu af waarom?
                    Ik vind het toch nogal overdreven dat ik die lagers nu al moet vervangen. En kan het ook moeilijk zo laten, want bij het MTB-en merk je het toch wel. Op effen ondergrond niet, maar daarvoor koop je geen MTB natuurlijk.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door X5 Bekijk Berichten
                      Ik heb een vraagje. Wat kost het mij ongeveer als ik alle onderdelen van bv. een Cannondale F4 los wil kopen. Dus alles behalve de kader.

                      Merci
                      Kweetni. Zoek eens: www.bike-components.de. Dat is een vrij goedkope winkel en ze hebben daar ook een vrij uitgebreid assortiment.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                        aha, dat werkt dus zo. Thx voor de hulp!






                        31gem, phooeeew...
                        'k moest toch een beetje kunnen stoeffen ook he

                        'k had nog één getrokken van m'n v-max ook maar wou niet overdrijven

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                          Daarstraks een telefoontje met de dealer gepleegd. De speling op mijn "trapas" zou niet te herstellen vallen. Ik deed er effectief goed aan die bouten aan de linkercrank te proberen aanspannen, maar aangezien dat niets uithaalde, zouden de lagers moeten vervangen worden. En dat op een fiets die mss 500 km gebold heeft en dat nog niet eens in slechte omstandigheden. Zou dat kunnen?
                          Volgens mijn dealer zijn de lagers van SRAM trouwens beter dan die van Shimano. Ik vraag me nu af waarom?
                          Ik vind het toch nogal overdreven dat ik die lagers nu al moet vervangen. En kan het ook moeilijk zo laten, want bij het MTB-en merk je het toch wel. Op effen ondergrond niet, maar daarvoor koop je geen MTB natuurlijk.
                          Ja dat kan goed.
                          Zeker als het SLX of XT lagers zijn. De XTR's gaan iets langer mee.
                          Ik heb hier een Hope Ceramic BB liggen voor als mijn XTR versleten is. zou een levensduur hebben van ongeveer 5 keer zo lang als een gewone BB van shimano.
                          HOPElijk is dat ook zo anders is het weggegooid geld

                          Comment


                          • Menen jullie dat nu?

                            Na 500 km normaal?

                            WTF ...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Zet twee identieke hardtails naast mekaar. De ene met een 100 mm, bijna twee kilo wegende eerste generatie Lefty ELO, de andere met een Fatty met 80 mm en met een gewicht van 1.3 kg. Zet de banden op beide fietsen op twee bar. Welke denk je dat het meest comfortabel gaat zijn? En welke gaat snellere tijden neerzetten? Ik zal 't zeggen, twee keer de Fatty...
                              Trouwens de Fatty biedt ook 'sag' hé, het ging hier over Lefty ELO vs. Fatty, remember? En ja, zelfs een carbotech vaste vork biedt 'sag', enerzijds door de veereigenschappen van het materiaal zelf, anderzijds door de gebruikte bandendruk.
                              aangezien wij niet kunnen kiezen over identieke hardtails om te kopen en het totaal plaatje van de F800 beter is als dat van de F3000 zijn we niks met u vergelijking.
                              Maar als gij de Fatty fiets neemt dan neem ik de lefty fiets. Dan weet ik nog wel niet of de fatty sneller is

                              2 cm sag op een lefty of 2 mm sag op een carbo. Ik weet wel wat te kiezen...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                Ja dat kan goed.
                                Zeker als het SLX of XT lagers zijn. De XTR's gaan iets langer mee.
                                Ik heb hier een Hope Ceramic BB liggen voor als mijn XTR versleten is. zou een levensduur hebben van ongeveer 5 keer zo lang als een gewone BB van shimano.
                                HOPElijk is dat ook zo anders is het weggegooid geld
                                Ahja, voor de duidelijkheid: ik heb dus die SRAM(of moet ik zeggen Truvativ? )-lagers. Dus als die het al langer trekken dan Shimano-lagers ...

                                Dat laten vervangen gaat me toch weer minstens 30 € kosten. Gezien de omstandigheden, vind ik het nogal onnozel. Die lagers hebben gewoonweg nog niet afgezien en ze waren bij het begin goed gemonteerd (geen speling alleszins). Hoe kan dat dan?
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  Mijn ervaring is dat een Fox qua werking duidelijk beter is dan een Fatty. En dat heb ik ook gelezen in Bike Magazin. OK, in die test stond geen Fatty, maar wel een Lefty (wat dus al meer vergelijkbaar is qua veerweg, want het ging om een Fox met 100 mm veerweg). Nog een argument? No prob: Fox levert het binnenwerk uit het duurste XC-model van de Lefty, de Lefty Carbon ... (nog iets erbij).
                                  De werking van een Fatty en een Lefty is toch redelijk verschillend. Ze gebruiken beiden naaldlagers wat zeer positief is maar voor de rest zijn er intern toch nog wat verschillen.

                                  Een Fox zou ik niet direct beter of slechter durven te noemen als een lefty. Het zijn 2 totaal verschillende vorken. De dempende werking van een Fox is subliem en daar kan een lefty niet aan tippen. Daarom dat ze in sommige lefty's idd een fox cardrige gebruiken.
                                  Maar qua vering zelf en rebound vind ik een lefty dan weer beter. Het verschil wordt hier vooral gemaakt door de soepele werking van de naaldlagers. Ook is een Lefty veel stijver en lichter.
                                  Het zijn beide top vorken met elk hun eigen specialiteit. De Fox heeft heel veel instel mogelheden en eens die goed staan heb je een super vork.
                                  In het boekje 'Fiets' zijn deze maand enkele verende vorken getest en daar had de lefty toch een hogere score als de Fox. (lefty hoogste score samen met German-A en RS reba race)

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Ahja, voor de duidelijkheid: ik heb dus die SRAM(of moet ik zeggen Truvativ? )-lagers. Dus als die het al langer trekken dan Shimano-lagers ...

                                    Dat laten vervangen gaat me toch weer minstens 30 € kosten. Gezien de omstandigheden, vind ik het nogal onnozel. Die lagers hebben gewoonweg nog niet afgezien en ze waren bij het begin goed gemonteerd (geen speling alleszins). Hoe kan dat dan?
                                    geen ervaring met sram lagers eigenlijk. Wel al verschillende XT cups naar de zak gereden op minder als 500 km. Soms zelfs op één weekend als het modderig was.
                                    Toen een XTR gestoken en dat heb ik toch al 3-4k erop liggen zonder speling.
                                    En deze ligt klaar


                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                      De werking van een Fatty en een Lefty is toch redelijk verschillend. Ze gebruiken beiden naaldlagers wat zeer positief is maar voor de rest zijn er intern toch nog wat verschillen.

                                      Een Fox zou ik niet direct beter of slechter durven te noemen als een lefty. Het zijn 2 totaal verschillende vorken. De dempende werking van een Fox is subliem en daar kan een lefty niet aan tippen. Daarom dat ze in sommige lefty's idd een fox cardrige gebruiken.
                                      Maar qua vering zelf en rebound vind ik een lefty dan weer beter. Het verschil wordt hier vooral gemaakt door de soepele werking van de naaldlagers. Ook is een Lefty veel stijver en lichter.
                                      Het zijn beide top vorken met elk hun eigen specialiteit. De Fox heeft heel veel instel mogelheden en eens die goed staan heb je een super vork.
                                      In het boekje 'Fiets' zijn deze maand enkele verende vorken getest en daar had de lefty toch een hogere score als de Fox. (lefty hoogste score samen met German-A en RS reba race)
                                      Tuurlijk is een Lefty stijver. En lichter? De carbon-versie natuurlijk wel, maar bij mij zou het de alu-versie geworden zijn. Trouwens, de carbon Lefty is ook een heel stuk duurder dan de Fox.
                                      Ik geloof je hoor, dat de Lefty beter uit die test komt. Ik schreef gewoon dat ze bij Bike vinden dat de Fox beter werkt. Los van de stijfheid van de vork dus.
                                      Enfin, die test was een test van volledige fietsen. De zogenaamde klassiekers van vroeger nu. Daar was o.a. een Yeti ARC bij, een Cannondale F1, een Marin, een Storck en nog een paar.
                                      Het was trouwens een ingescand artikel dat ik kreeg van een forumlid, maar ik weet niet meer of dat op dit forum was of op het mountainbikeforum. Ik vermoed het laatste.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                        geen ervaring met sram lagers eigenlijk. Wel al verschillende XT cups naar de zak gereden op minder als 500 km. Soms zelfs op één weekend als het modderig was.
                                        Toen een XTR gestoken en dat heb ik toch al 3-4k erop liggen zonder speling.
                                        En deze ligt klaar


                                        Nice.

                                        Welke lagers passen er in feite i.c.m. een Sram GXP-crankstel? Enkel de GXP-lagers zelf?
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment

                                        Working...
                                        X