Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Er zijn uitzonderingen. Het frame is het belangrijkst voor de stabiliteit en laat Colnago nu net een merk zijn dat stabiliteit hoog in het vaandel voert.
    Het carbon raceframe van Giant van een paar jaar geleden, was minder stabiel. Team Telekom reed daar toen mee. Het is niet voor niets dat Zabel dat carbon frame meestal liet voor wat het was en voor de aluminium versie opteerde.
    Het gaat niet over de stabiliteit van een fiets, het gaat over het totaalgewicht van een fiets, en het feit of 'niet feit' dat een lichte fiets nerveuzer zou reageren in afdalingen, ja of neen...
    De Colnago waar ik nu mee rij weegt +/- 1,5 kg minder dan de Cannondale van vorig jaar en ik heb niks gemerkt van nerveuzer rijgedrag in de afdalingen van de Colnago tegenover de Cannondale.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Het gaat niet over de stabiliteit van een fiets, het gaat over het totaalgewicht van een fiets, en het feit of 'niet feit' dat een lichte fiets nerveuzer zou reageren in afdalingen, ja of neen...
      De Colnago waar ik nu mee rij weegt +/- 1,5 kg minder dan de Cannondale van vorig jaar en ik heb niks gemerkt van nerveuzer rijgedrag in de afdalingen van de Colnago tegenover de Cannondale.
      Euhm, het gaat wel over de stabiliteit. Dat een lichte fiets dikwijls minder goed daalt, ligt aan het gebrek aan stabiliteit van het frame. Maar zoals gezegd: niet elk zwaar frame is zeer stabiel en niet elk licht frame is instabiel. Feit is wel dat het frame bepalend is.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
        Euhm, het gaat wel over de stabiliteit. Dat een lichte fiets dikwijls minder goed daalt, ligt aan het gebrek aan stabiliteit van het frame. Maar zoals gezegd: niet elk zwaar frame is zeer stabiel en niet elk licht frame is instabiel. Feit is wel dat het frame bepalend is.
        Om nog eens een welbekende quote van u te gebruiken: "Leer lezen vent"...

        Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        Er is al veel over geschreven, persoonlijk heb ik al met fietsen gereden die 1kg zwaarder waren dan anderen en beter klommen gewoon omdat het veersysteem beter werkte. Te lichte fietsen zijn ook zeer nerveus in snelle afdalingen. Het is altijd wat maar algemeen gezien is een lichtere fiets beter, op voorwaarde dat hij ook stevig blijft.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Om nog eens een welbekende quote van u te gebruiken: "Leer lezen vent"...
          Ja, maar stabiele fietsen zijn NIET nerveus (duuuuh!). En als een lichte fiets nu ook een stabiele fiets is, zal je daar niet veel van merken. Zoals met jouw Colnago bv.
          Het is eraan te zien dat je niet veel fietstheorie kent, mijn beste.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
            Ja, maar stabiele fietsen zijn NIET nerveus (duuuuh!). En als een lichte fiets nu ook een stabiele fiets is, zal je daar niet veel van merken. Zoals met jouw Colnago bv.
            Zeg vriend, begin weer niet hé. Adri zegt dat lichte fietsen nerveus zijn in afdalingen, hij zegt NIETS over stabiliteit, niets over lichte frames op zich, is dat nu zo moeilijk te begrijpen? En ik zeg daarop dat mijn lichte fiets helemaal niet nerveuzer aanvoelt in de afdalingen dan de zwaardere Cannondale van vorig jaar.
            En nog iets, het frame van mijn Colnago is een fractie lichter (theoretisch 5gr. slechts) dan het CAAD8 frame van de Cannondale die ik had, en het CAAD8 frame was net iets stijver naar mijn gevoel. De gewichtsbesparing van 1,5 kg is volledig te wijten aan de lichte onderdelen. Waarom jij persé dat frame met z'n al dan niet stabiele karakterer bij wilt halen is mij een raadsel...
            Het gaat over het totaalgewicht van een fiets. Je mag nog een superlicht (al dan niet slap) frame hebben, als je zware onderdelen monteert ga je in eindeffect nog een zware fiets hebben. Snappie??




            Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
            Het is eraan te zien dat je niet veel fietstheorie kent, mijn beste.
            Dit is weer een giller van formaat.
            Laat dat neerdunkend gedrag maar achterwege beste.
            Jij kent er wel veel van hé?? Begin nog is over uw maattheorie misschien, of over de lengte van de zitbuis van uw Taurine frame,...
            Jongens toch, kruip eens wat meer op uw fiets man. De praktijk is nog altijd belangrijker dan die 'boekskestheoriekes' die jij hier altijd met veel gestoef komt verkondigen hoor.

            Mvg

            Comment


            • Jantje moet weer lachen. Enfin, ik laat u met uw waanbeelden. Het is te belachelijk om er nog woorden aan te verspillen. Zelfs als je weet dat je ongelijk hebt, ga je zeveren om toch maar proberen je gelijk te halen.
              En vriendelijk zijn, is er ook weer niet. Gast, reageer uw frustraties op een ander af!
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Tegen mij werd ook gezegd dat ik nu met die toch wel redelijk lichte koersfiets (6,9 kg) moeilijker en minder snel zou kunnen afdalen in de Alpen omdat 'ie nerveus zou aanvoelen. Ik heb daar eerlijk gezegd echter niks van gemerkt.
                je moet de volgende keer je stuur eens loslaten en effe wachten, da's pas kikken

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Om nog eens een welbekende quote van u te gebruiken: "Leer lezen vent"...
                  ik had het over mountainbiken maar je kan dat wel doortrekken ja. En het ligt inderdaad niet (alleen) aan de stijfheid van het frame, - alhoewel dit ook wel een rol speelt in het algemene gevoel van welbehagen in een afdaling - maar vooral aan het lichte gewicht van het geheel wat maakt dat je van hot naar her tottert (op een mountainbike) .
                  Op de weg zal het minder een rol spelen, het gewicht.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Euhm, het gaat wel over de stabiliteit. Dat een lichte fiets dikwijls minder goed daalt, ligt aan het gebrek aan stabiliteit van het frame. Maar zoals gezegd: niet elk zwaar frame is zeer stabiel en niet elk licht frame is instabiel. Feit is wel dat het frame bepalend is.
                    Wel mijn Hilset weegt 8.7kg en dat frame is best wel stabiel. Maar het lichte gewicht maakt toch dat ik me daar niet op m'n gemak mee voel in een afdaling, offroad. De fiets stuitert gewoon (heeft ook geen vering)
                    Als ik dezelfde afdaling met een fully neem, moet ik niet remmen waar ik met de Hilset eigenlijk konstant aan de remmen hang. Ik moet er ook direct wel bijzeggen dat m'n fully disc brakes heeft, en de Hilset slechts XTR v-brakes , wat maakt dat ik met de fully veel later en krachtiger kan remmen. Dat zal zeker ook meespelen.

                    Comment


                    • mijne zit ook rond de 8.5 to 9 kg (optimo frame + Lefty)
                      en die gedraagd zich weinig nerveus in de bergaf.
                      Kader is redelijk stijf en de vering ook, fiets is perfect te voorspellen en te controleren.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                        mijne zit ook rond de 8.5 to 9 kg (optimo frame + Lefty)
                        en die gedraagd zich weinig nerveus in de bergaf.
                        Kader is redelijk stijf en de vering ook, fiets is perfect te voorspellen en te controleren.
                        Daar doelde ik op.
                        Er zijn lichte frames die iets slapper zijn ...
                        Minder dan 9 kg voor een alu MTB met Lefty is wel knap.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • kader houd ik nog even bij.
                          De nieuwe Flash weegt 950 gram is heel stijf. Maar hoelang blijft zo'n kader stijf.
                          Gaat dat niet verloren door de tijd heen? Bij Scandium frames in ieder geval wel.

                          En onder de 9kg met mijn fiets was mijn doel en dan liefst met onderdelen die betrouwbaar bleven. En ik denk dat ik daar redelijk in geslaagd ben.
                          Fiets heeft al 3000-3500 km gebold en nog niets is stuk gegaan. Ketting en blok moeten wel vervangen worden de komende weken.

                          Comment


                          • Vering is zeker een voordeel. Die heb ik dus niet op de Hilset.. mijn cannondale caad4 woog ook 9.5kg indertijd en dat was toch ook een nerveuze fiets. Was ook nogal kort van wielbasis wat wel magnifiek is in draaiende singeltrails maar iets minder stabiliteit geeft in afdalingen.

                            Dat alu zijn stijfheid verliest lijkt me een urban myth.. ik denk niet dat op de levensduur van de meeste frames een verschil van stijfheid te merken valt.

                            Comment


                            • De 950gram flash is een carbon frame en daar heb ik dus geen ervaringen mee (op lange termijn)
                              Scandium wel en dat was zo slap als een vod na een tijd.
                              Ik heb ook al zo'n verhalen gehoord over lichte carbon kaders maar nog nooit zelf meegemaakt.

                              Comment


                              • Misschien is het frame altijd zo geweest maar kreeg je het pas na een tijd door? Over welk frame gaat het trouwens? Een volledige scandium frame kost wel wat geld. Meestal staat er al scandium op als er 1 buis in die legering is. En carbon, je hebt inderdaad carbon en carbon. Het ene frame kost 3 keer meer dan het andere, en dat is meer dan de prijs van de stickers

                                EDIT :LINKJE naar scandium toegevoegd. Lees duidelijk dat scandium soepeler is dan alu..
                                Last edited by ; 08/07/2009, 10:54.

                                Comment


                                • Vind dit wel een vreemde zin ;

                                  In vergelijking met normaal aluminium kunnen scandiumframes lichter en "soepeler" gemaakt worden zonder daarbij aan stijfheid in te leveren. Hierdoor is scandium een sterk alternatief voor carbonfiber

                                  een frame soepeler maken zonder aan stijfheid in te boeten..een doordenkertje

                                  Comment




                                  • zo eentje was het.
                                    en er was echt wel een verschil tussen de eerste dag en de laatste dag dat ik ermee reed.

                                    Ik had in die tijd ook 2 fietsen een alu en dan de scandium. In het begin was de scandium "ongeveer" even stijf als de alu. Op het laatste voelde hij meer aan als de oude stalen fiets waar papa mee reed.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                      http://www.vrvbike.com/catalog/scand...09-p-1069.html

                                      zo eentje was het.
                                      en er was echt wel een verschil tussen de eerste dag en de laatste dag dat ik ermee reed.

                                      Ik had in die tijd ook 2 fietsen een alu en dan de scandium. In het begin was de scandium "ongeveer" even stijf als de alu. Op het laatste voelde hij meer aan als de oude stalen fiets waar papa mee reed.
                                      Meteen de reden waarom ik niet vertrouw op het goedkoopste van een bepaalde soort.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • De Colnago waar ik nu mee rijd is een alu frame met een bepaald percentage scandium in.

                                        Ik heb daar nu 6.000 km mee gereden, ik merk nul de botten verschil in stijfheid met toen ik 'm net had. En dat frame heeft echt al wel wat te verduren gehad hoor.

                                        Dat scandium frames per definitie slap zouden worden na verloop van tijd, net door de toevoeging van scandium in de legering is een fabeltje in fietsland.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                          http://www.vrvbike.com/catalog/scand...09-p-1069.html

                                          zo eentje was het.
                                          en er was echt wel een verschil tussen de eerste dag en de laatste dag dat ik ermee reed.

                                          Ik had in die tijd ook 2 fietsen een alu en dan de scandium. In het begin was de scandium "ongeveer" even stijf als de alu. Op het laatste voelde hij meer aan als de oude stalen fiets waar papa mee reed.
                                          Een scandium frame van nog geen 400€ . Sorry maar dat was zeker geen scandium, niet voor die prijs.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X