Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • hij is kleiner, het is een SL frame en was top heavy, hij had veel minder de neiging om te stijgeren en het gewicht was beter verdeeld over de ganse lengte van de fiets wat de klimprestaties van die fiets zeker ten goede kwamen.

    Hier in de buurt liggen mijnterrils die in sommige tourtochten worden opgenomen. Op de fora is dan naderhand discutie of die wel omhoog te rijden zijn. Wel met de F700 is me dat nog maar 2 keer gelukt. Met de F1000 lukte me dat van de eerste keer en zelfs enkele keren achter elkaar zonder fout. Enkele weken later met de F700 kwam ik weer niet boven.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
      hij is kleiner, het is een SL frame en was top heavy, hij had veel minder de neiging om te stijgeren en het gewicht was beter verdeeld over de ganse lengte van de fiets wat de klimprestaties van die fiets zeker ten goede kwamen.
      Wat is kleiner, uw ene fiets tegenover de andere , of wat?? Vaneigens is die kleiner, maar daar gaat het niet over hé. Wat bedoel je met SL frame? Slooping of wat? Top heavy, heb je daar cijfers van?



      Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
      Hier in de buurt liggen mijnterrils die in sommige tourtochten worden opgenomen. Op de fora is dan naderhand discutie of die wel omhoog te rijden zijn. Wel met de F700 is me dat nog maar 2 keer gelukt. Met de F1000 lukte me dat van de eerste keer en zelfs enkele keren achter elkaar zonder fout. Enkele weken later met de F700 kwam ik weer niet boven.
      Verschil in conditie, andere banden, uw ene fiets is groter dan de andere, bandendruk, ondergrond vettig, niet vettig,...??

      Komaan man zwans niet, die luttele graadjes verschil gaan echt geen verschil maken hoor, zeker als je 't aspect er nog eens bijhaalt dat die zwaardere beter zou klimmen met die luttele verschillen. Met alle beste wil vriend, maar daar kan ik héél moeilijk inkomen hoor...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
        Wat is kleiner, uw ene fiets tegenover de andere , of wat?? Vaneigens is die kleiner, maar daar gaat het niet over hé. Wat bedoel je met SL frame? Slooping of wat? Top heavy, heb je daar cijfers van?
        SL= slooping

        Top heavy ?
        F700 op dat moment
        - Easton stuur 150 gram
        - Pro barends 60 gram
        - fatty van 1350 gram
        - licht voorwiel (geen idee van exacte gewicht)
        - lichte schijfrem
        -magura marta
        ...

        F1000 op dat moment
        -cdale stuur 220 gram
        -bbb barends 150 gram
        - fatty van 1600 gram
        - zwaar crossride voorwiel
        - standaard schijf
        - deore schijrem
        ...

        Das een verschil van meer als een halve kilo


        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
        Verschil in conditie, andere banden, uw ene fiets is groter dan de andere, bandendruk, ondergrond vettig, niet vettig,...??

        Komaan man zwans niet, die luttele graadjes verschil gaan echt geen verschil maken hoor, zeker als je 't aspect er nog eens bijhaalt dat die zwaardere beter zou klimmen met die luttele verschillen. Met alle beste wil vriend, maar daar kan ik héél moeilijk inkomen hoor...
        -Mijn conditie enkele jaren geleden met de F700 was veel beter als in het begin met de F1000
        -Conditie op enkele weken zo zwaar verschillen lijkt me ook straf.
        - andere banden ook niet want ik reed in die tijd altijd met richey Z-max (cheap en redelijk goed)
        - bandendruk ook niet want die kijk ik voor iedere rit na en was altijd gelijk bij die banden 2.5Bar
        -Ondergrond kan niet vettig zijn want het is een mijn terril.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
          SL= slooping

          Top heavy ?
          F700 op dat moment
          - Easton stuur 150 gram
          - Pro barends 60 gram
          - fatty van 1350 gram
          - licht voorwiel (geen idee van exacte gewicht)
          - lichte schijfrem
          -magura marta
          ...

          F1000 op dat moment
          -cdale stuur 220 gram
          -bbb barends 150 gram
          - fatty van 1600 gram
          - zwaar crossride voorwiel
          - standaard schijf
          - deore schijrem
          ...

          Das een verschil van meer als een halve kilo
          En toch klom die F1000 beter??
          Da's al een halve kilo meer enkel en alleen vooraan. Ik dacht dat die fiets iets zwaarder was dan de F700




          Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
          -Mijn conditie enkele jaren geleden met de F700 was veel beter als in het begin met de F1000
          -Conditie op enkele weken zo zwaar verschillen lijkt me ook straf.
          - andere banden ook niet want ik reed in die tijd altijd met richey Z-max (cheap en redelijk goed)
          - bandendruk ook niet want die kijk ik voor iedere rit na en was altijd gelijk bij die banden 2.5Bar
          -Ondergrond kan niet vettig zijn want het is een mijn terril.
          Tsja, de wonderen zijn de wereld niet uit!

          Comment


          • ja echt waar.
            Maar ook als ge naar de foto kijkt van de fiets ziet ge dat ik bij de F1000 meer "in het midden" zat.
            waar ik bij de F700 iets meer naar achter zit.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Het gaat er niet over hoe vaak dat voorkomt. Het gaat erover dat een lichte fiets negen op de tien beter klimt dan een zwaardere, da's pure fysica.
              Waarom denk je dat competitierenners vorken, wielen, onderdelen, frames, enz... liefst zo licht mogelijk hebben? Zeker als er klimwerk aan te pas komt. Omdat het beter rendeert, moeilijk hé?
              Wat jij bedoelt is, als je dezeflde fiets neemt, en er bvb een extra kilo ballast aanhangt, zal je trager klimmen. En op asfalt is dat correct.
              Offroad kan er bvb door een andere trajectkeuze al een verschil zijn, dat niet altijd in het voordeel van de lichtste fiets is. Dat is maar 1 van de factoren.

              Tussen verschillende fietsen komen daar nog andere factoren bij, bandenkeuze, vering, beschikbare versnellingen, zitpositie etc.. Dit speelt allemaal nauwelijks op asfalt maar op offroad kan dit een serieus verschil maken.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                Wat jij bedoelt is, als je dezeflde fiets neemt, en er bvb een extra kilo ballast aanhangt, zal je trager klimmen. En op asfalt is dat correct.
                Offroad kan er bvb door een andere trajectkeuze al een verschil zijn, dat niet altijd in het voordeel van de lichtste fiets is. Dat is maar 1 van de factoren.

                Tussen verschillende fietsen komen daar nog andere factoren bij, bandenkeuze, vering, beschikbare versnellingen, zitpositie etc.. Dit speelt allemaal nauwelijks op asfalt maar op offroad kan dit een serieus verschil maken.
                Zo denk ik er ook over. Saikoboarder beschreef nu niet echt een situatie waar je zo snel mogelijk boven wil geraken. Nee, het gaat om het boven geraken op zich. Een zwaardere voorkant kan er dan bv. voor zorgen dat het voorwiel net iets minder snel steigert op heel steile stukken. En idd, er zijn nog factoren.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                  Wat jij bedoelt is, als je dezeflde fiets neemt, en er bvb een extra kilo ballast aanhangt, zal je trager klimmen. En op asfalt is dat correct.
                  Offroad kan er bvb door een andere trajectkeuze al een verschil zijn, dat niet altijd in het voordeel van de lichtste fiets is. Dat is maar 1 van de factoren.
                  Komaan hé Adri, geen spijkers op laag water beginnen zoeken hé. Nu begin je al over andere trajecten, komaan seg, da's een compleet andere materie.

                  Initieel ging het over deze post van u:
                  Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                  Ja , dat een lichtere fiets beter klimt en zo
                  We kunnen er simpelweg vanuit gaan dat een lichtere fiets beter klimt. Dat ontkennen is je reinste onzin. Natuurlijk zijn er nog factoren die de snelheid van een bepaalde klim kunnen beïnvloeden. Als ik met mijn koersfiets van 6,9 kg met 23 mm 8 bar slickjes erop een slijkerige klim ga rijden, dan ben ik inderdaad trager dan een MTB met een stalen frame met banden met vette noppen op en een totaalgewicht van 14 kg. Maar daar gaat het niet om.
                  Zelfs met het MTB'en ben je nagenoeg altijd beter af met een lichte fiets, zowel om te klimmen als te dalen. Waarom denk je dat iedereen, zowel recreatieve als competitie MTB'ers, als wielertoeristen als profrenners, voor lichte materialen kiezen? Omdat het uiteindelijk meer rendement oplevert, dat weet jij toch ook.



                  Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                  Tussen verschillende fietsen komen daar nog andere factoren bij, bandenkeuze, vering, beschikbare versnellingen, zitpositie etc.. Dit speelt allemaal nauwelijks op asfalt maar op offroad kan dit een serieus verschil maken.
                  Ja tuurlijk dat, dat weet m'n gat ook. Maar nog eens, dat is naast de kwestie praten.

                  Comment


                  • Dat is inderdaad al vergezocht maar het verklaard wel dat in sommige gevallen ene met een zwaardere fiets sneller klimt dan de andere die een lichtere fiets heeft .
                    Er van uitgaand dat ze beiden even sterk in de benen zijn
                    De ene ziet het beste traject terwijl de andere er geen benul van heeft en maar wat aankloddert..

                    Op een afdaling idem. Met een hardtail moet je zuivere lijnen rijden of je krijgt een rammeling van jewelste, met een fully rij je indiien nodig gewoon rechtdoor en je bent dan ook eerder beneden.


                    Tot zover de spijkers

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                    Ja tuurlijk dat, dat weet m'n gat ook. Maar nog eens, dat is naast de kwestie praten.
                    Nee, dat is er pal op. Het gaat er bij mij om dat in theorie een lichtere fiets inderdaad sneller is, en dat is ook zo.
                    Maar in de praktijk (en hier komen mijn extra factoren op de proppen) is dat niet altijd zo.

                    Maar geen probleem, we trekken hier allemaal aan dezelfde koord, alleen formuleren we het soms wat anders
                    Last edited by ; 10/07/2009, 19:28.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                      Dat is inderdaad al vergezocht maar het verklaard wel dat in sommige gevallen ene met een zwaardere fiets sneller klimt dan de andere die een lichtere fiets heeft .
                      Er van uitgaand dat ze beiden even sterk in de benen zijn
                      De ene ziet het beste traject terwijl de andere er geen benul van heeft en maar wat aankloddert..

                      Op een afdaling idem. Met een hardtail moet je zuivere lijnen rijden of je krijgt een rammeling van jewelste, met een fully rij je indiien nodig gewoon rechtdoor en je bent dan ook eerder beneden.
                      Je maakt er wel van dat ze even sterk in de benen zijn , maar technisch zitten ze niet op hetzelfde niveau. Da's niet goed bezig hé Adri.
                      We gaan er vanuit dat je twee even sterke, zowel in de benen als op technisch vlak naast mekaar zet... en dan zal die met de lichtste fiets altijd sneller zijn. DAAR gaat het over.


                      Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                      Nee, dat is er pal op. Het gaat er bij mij om dat in theorie een lichtere fiets inderdaad sneller is, en dat is ook zo.
                      Maar in de praktijk (en hier komen mijn extra factoren op de proppen) is dat niet altijd zo.
                      Net hetzelfde als wat ik hierboven wist te zeggen.

                      Comment


                      • M'n fiets eens aan de haak gehangen: 14 kilo.
                        Ik had 13 verwacht of zo.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Je maakt er wel van dat ze even sterk in de benen zijn , maar technisch zitten ze niet op hetzelfde niveau. Da's niet goed bezig hé Adri.
                          We gaan er vanuit dat je twee even sterke, zowel in de benen als op technisch vlak naast mekaar zet... en dan zal die met de lichtste fiets altijd sneller zijn. DAAR gaat het over.
                          Dat is correct

                          Comment


                          • Saikoboarder had het over zichzelf (dus eenzelfde persoon) die met een zwaardere fiets beter een érg steil off-road-traject boven geraakt dan met zijn iets lichtere fiets.
                            Jakkel weigert van de originele stelling af te komen dat een lichtere fiets sneller klimt (wat uiteraard meestal zo is).
                            Jan, het kan geen kwaad aan te nemen dat gesprekken kunnen evolueren naar een lichtjes ander onderwerp.
                            Voor de rest heeft iedereen gelijk over hetgeen hij zegt.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • ik ben ook van mening dat een lichte fiets in de meeste gevallen beter klimt (anders had ik mijne niet zo licht gemaakt)

                              Maar dat was mij toen redelijk fel opgevallen. Ik ben er relatief zeker van dat het komt door de centralere zitpositie

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                Saikoboarder had het over zichzelf (dus eenzelfde persoon) die met een zwaardere fiets beter een érg steil off-road-traject boven geraakt dan met zijn iets lichtere fiets.
                                Jakkel weigert van de originele stelling af te komen dat een lichtere fiets sneller klimt (wat uiteraard meestal zo is).
                                Jan, het kan geen kwaad aan te nemen dat gesprekken kunnen evolueren naar een lichtjes ander onderwerp.
                                Voor de rest heeft iedereen gelijk over hetgeen hij zegt.
                                Dat is ook correct. Laat ons maar zeggen dat we soms van de pure theorie naar de praktijk overgaan tijdens het verloop der discussie/gesprek

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                  ik ben ook van mening dat een lichte fiets in de meeste gevallen beter klimt (anders had ik mijne niet zo licht gemaakt)

                                  Maar dat was mij toen redelijk fel opgevallen. Ik ben er relatief zeker van dat het komt door de centralere zitpositie
                                  kan inderdaad te maken hebben met je positie tegenover het achterwiel, zoals je zelf al aangeeft . Het kan al helpen om tijdens een klim je gewicht wat meer naar voren/achteren te schuiven. Meestak zoekt je lichaam die positie zelf wel op.

                                  Comment


                                  • als het echt stijl is dan zit ik bena met mijn zaal in mijn kont.
                                    Ik probeerl wel zoveel mogelijk te blijven zitten zodat ik de achterband goed op de grond houd voor tractie.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                      als het echt stijl is dan zit ik bena met mijn zaal in mijn kont.
                                      Ik probeerl wel zoveel mogelijk te blijven zitten zodat ik de achterband goed op de grond houd voor tractie.
                                      Recht staan op erg steile stukken is idd nefast voor de tractie. Niet zozeer door de gewichtsverdeling, maar vooral door de bruuske bewegingen.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Als je een wielset koopt, hoef je dan enkel cassette en remschijven te vervangen?
                                        Snelspanners en zo zitten er normaal zeker bij?
                                        En is er speciaal gereedschap nodig om die cassette en remschijven (centerlock) te vervangen?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                                          Als je een wielset koopt, hoef je dan enkel cassette en remschijven te vervangen?
                                          Snelspanners en zo zitten er normaal zeker bij?
                                          En is er speciaal gereedschap nodig om die cassette en remschijven (centerlock) te vervangen?
                                          Snelspanners zitten er niet altijd bij, nee. Meestal wel.
                                          Om de cassette te vervangen, heb je twee speciale tools nodig. Een remschijf (de)monteer je gewoon met inbussleutels.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X