Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Mmmm, ik heb al verschillende tegenstrijdige meningen en ervaringen op het net gelezen. Typisch internet natuurlijk, ik denk dat ik het zekere voor het onzekere ga nemen en toch maar weer voor een XT ga gaan.
    meeste mensen rijden ook op andere mannier/terrein.
    Beide zullen voor en nadelen hebben op elk hun specifiek terrein.
    ik ben tot de ontdekking gekomen dat voor mijn rijstijl/terrein een ultegra in de zomer en een XT 32 in de winter/ardennen XT 34 in de bergen het beste is.

Comment

• In Slovenië

laatste rit net gemaakt hier. Vanavond koffers maken en morgenvroeg richting Zwitserland

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
        meeste mensen rijden ook op andere mannier/terrein.
        Beide zullen voor en nadelen hebben op elk hun specifiek terrein.
        Ofwel is iets slecht, ofwel is iets goed hé. Als een Sram sneller slijt bij modder, dan gaat hij ook sneller slijten bij droog weer. En een snelle slijtage is naar mijn mening toch wel een sterk argument om zo'n cassette links te laten liggen vind ik.

Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
        ik ben tot de ontdekking gekomen dat voor mijn rijstijl/terrein een ultegra in de zomer en een XT 32 in de winter/ardennen XT 34 in de bergen het beste is.
        Dat heeft niks met merken van cassettes te maken hé. Je hebt het nu over het aantal tanden dat een bepaalde cassette heeft.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
          U vraagt, wij draaien. Zelfs een week later.

Ik krijg zo al zin om terug in de auto te springen richting Andorra...Da's biken he, over de schotterpaden, tussen de blokken door de smeltwaterriviertjes trotseren...
          Daar komt je materiaal echt tot zijn recht..
          Knap !!

Comment

Ik heb nu echt wel een nieuwe ketting, 44T voortandwiel en nieuwe cassette nodig.

Ik twijfel nog fel tussen een XT en Sram Pg 990 cassette. De Sram is duurder, weegt een fractie meer en zou naar 't schijnt net iets minder slijtvast zijn dan de XT, maar hij is oooh zo mooi met die rode alu cassettebody.
            morgen eens naar Van Eyck bollen peins 'k.

Btw, Sram heeft de weg naar de kleurtjes ook gevonden, mooi... héél mooi!

ja , leuk voor de johnnys.. beetje modder en die kleur is zó weg hoor

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
              ja , leuk voor de johnnys.. beetje modder en die kleur is zó weg hoor

Comment

Ofwel is iets slecht, ofwel is iets goed hé. Als een Sram sneller slijt bij modder, dan gaat hij ook sneller slijten bij droog weer. En een snelle slijtage is naar mijn mening toch wel een sterk argument om zo'n cassette links te laten liggen vind ik.
                Dat vind ik dus niet. Zeker niet op de mountainbike. Bepaalde onderdelen presteren beter op een ander terrein,weersomstandigheden.
                Zo rijd ik om mijn mudbike met stalen deore bladen vanvoor. Zwaarder maar slijten veel minder. Op mijn zomerfiets met TA tandwielen, lichter en duurder maar slijten sneller, zeker in de modder.
                In de modder geven mijn killerbee banden totaal gene grip. Zijn dat daarom slechte banden? Ik vind van niet want in de zomer lopen ze zalig.
                Zo kun je wel even bezig blijven.
                Vaste vork,fatty,lefty...

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Dat heeft niks met merken van cassettes te maken hé. Je hebt het nu over het aantal tanden dat een bepaalde cassette heeft.
                ja en nee.
                In de zomer rijd ik met een ultegra niet alleen vanwege de tandjes maar de cassette lijkt ook langer mee te gaan als een xt. En ook voor het gewicht.

Comment

Dat vind ik dus niet. Zeker niet op de mountainbike. Bepaalde onderdelen presteren beter op een ander terrein,weersomstandigheden.
                  Zo rijd ik om mijn mudbike met stalen deore bladen vanvoor. Zwaarder maar slijten veel minder. Op mijn zomerfiets met TA tandwielen, lichter en duurder maar slijten sneller, zeker in de modder.
                  In de modder geven mijn killerbee banden totaal gene grip. Zijn dat daarom slechte banden? Ik vind van niet want in de zomer lopen ze zalig.

ja en nee.
                  In de zomer rijd ik met een ultegra niet alleen vanwege de tandjes maar de cassette lijkt ook langer mee te gaan als een xt. En ook voor het gewicht.
                  als je in wisselende omstandigheden rijdt, dan merk je inderdaad die verschillen.
                  Mensen die zich beperken tot 1 streek en enkel rijden als het poederdroog ligt, hebben een bepaalde ervaring met een bepaald onderdeel en zullen dat doortrekken naar alle omstandigheden..
                  Dat zegt dus meer over de rijder dan over het materiaal..

Comment

ja en nee.
                    Het lijkt mij nochtans logisch dat slijtvastere materialen zowel in de modder als op het droge minder slijten. Dus die Deore-bladen zullen t.o.v. die TA's bij droog weer ook wel minder slijten dan in de modder.
                    Ik snap natuurlijk wel dat je je duurdere en lichtere TA-bladen niet wil gebruiken in de modder, maar daar ging het niet echt over.
                    Idem voor banden en remblokken: degene met veel grip zijn meestal die met een zchtere compound, waardoor ze ook sneller slijten. Uiteraard maakt het profiel op banden ook verschil, maar mijn redenering gaat wel op voor banden die er identiek uitzien maar uit een andere compound bestaan.
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

Allée, daar gaan we weer hoor.
                      Het ging over de SRAM PG 990 cassette tegenover de Shimano XT. Remember?
                      Oké, laat het ons dan anders stellen, in welk opzicht presteert de SRAM beter dan de XT?
                      Je hebt het over verschillende omstandigheden, dat ze op hun specifiek gebied goed zijn.
                      Zeg nu eens op welk vlak de SRAM beter presteert dan de XT? Want in uw uitleg over de SRAM vs. de XT heb ik geen enkel voordeel van de SRAM gevonden.

Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                      ja en nee.
                      XT en Ultegra is net hetzelfde dacht ik hoor.

Edit: als een bepaald tandwiel snel slijt bij droge omstandigheden, dan gaat dat ook snel slijten bij modderige toestanden in verhouding tot een ander beter (slijtvaster) tandwiel.
                      Last edited by Jakkel; 20/08/2009, 12:10.

Comment

• XT heeft een compleet andere vertanding dan Ultegra. gebruikt materiaal zal wel hetzelfde zijn, vermoed ik.
                        Ik rij met XTR, all the time

Comment

XT heeft een compleet andere vertanding dan Ultegra. gebruikt materiaal zal wel hetzelfde zijn, vermoed ik.
                          Ik rij met XTR, all the time
                          Zouden enkel de vertandingen het verschil uitmaken? Of zouden er nog verschillen zijn in bv. de vormgeving van de tanden.
                          Voor de rest zal er idd niet veel verschil zijn.
                          Heb met beiden ervaring, maar heb die cassettes nooit naast elkaar gelegd.
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

XT heeft een compleet andere vertanding dan Ultegra. gebruikt materiaal zal wel hetzelfde zijn, vermoed ik.
                            Eigenlijk kunnen we zeggen dat de Ultegra de 'koersXT' is.

Comment

• Het aantal tanden maakt ook een verschil. Ik heb me laten vertellen dat hoe meer tandjes, hoe minder de kracht per tand is, en in principe dus ook hoe minder sleet.
                              Wat de vormgeving betreft, ik dacht dat Shimano hier patenten heeft, die zowel op mtb als koerscassettes gebruikt worden.
                              De XTR (en ook Dura Ace) heeft verder ook een aantal tita kransjes die iets minder gewicht in de schaal brengen en duurzamer zijn.

Comment

Eigenlijk kunnen we zeggen dat de Ultegra de 'koersXT' is.
                                Dat klopt , in de hierachie der groepen is de XT idd Ultegra en XTR is dan Dura Ace.
                                LX komt overeen met 105

Comment

Het aantal tanden maakt ook een verschil. Ik heb me laten vertellen dat hoe meer tandjes, hoe minder de kracht per tand is, en in principe dus ook hoe minder sleet.
                                  Dat heb jij je heel goed laten vertellen.
                                  Enfin, da's een logisch gegeven hé.

Comment

Het aantal tanden maakt ook een verschil. Ik heb me laten vertellen dat hoe meer tandjes, hoe minder de kracht per tand is, en in principe dus ook hoe minder sleet.
                                    Dat klopt ook. Is niet meer dan logisch. Als een ketting aan zeven tandjes trekt, zullen die meer afzien dan wanneer ze aan vijftien tandjes trekt.
                                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Roel doet het alweer, schitterend gewoon !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                        Roel doet het alweer, schitterend gewoon !
                                        Echt. Dan is het sportweekend
                                        - 30 minuten over da lopen waar belgië niets haalt (buiten een 4de plaats van de 4x400 mannen: respect daar voor!)
                                        - 3 minuten over Paulissen...

Komaan mannen, die is wel voor de tweede keer wereldkampioen marathon geworden é... Als hem een andere sport deed konde het de komende 6 maanden nog alle dagen lezen, maar nu... Schandalig eigenlijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                          Roel doet het alweer, schitterend gewoon !
                                          Bwa, dat is een verloren trui, want die zie je tijdens het jaar nooit op een marathon.
                                          maar wel goed van Roel natuurlijk

Comment

Working...
                                          X