Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wat bovenstaande posts betreft: carbon heeft zékér een veel beter dempende werking dan aluminium (en zoals Tuur zegt, we hebben het hier dan wel over de kwaliteitsframes, niet over Vipers e.d.), dat staat buiten kijf. Voor een MTB zonder achtervering heeft het zeker zijn nut. Ik vind mijn Taurine in afdalingen ook verrassend comfortabel voor een hardtail. En toch is het frame stijf waar het stijf moet zijn.
    Echter, het ging over fully's, en daar zie ik het nut van carbon minder in. OK, het zal nog altijd wel iets beter zijn dan een aluminium frame, maar door de veringen (dikwijls met veerwegen van 10 cm en meer), valt het nut ervan gedeeltelijk weg. Bovendien zou ik er niet graag mee in de bergen rijden en een grote opvliegende steen tegen zo'n frame krijgen ...

@ Jakkel:
    Ik zie Tuur nergens beweren dat jij dat onderschrift uit je duim gezogen hebt, maar het feit dat je die quote als onderschrift gebruikt is idd best arrogant. En de inhoud ervan is ook voor discussie vatbaar, maar daar ga ik het nu niet over hebben.
    120d Hatch Edition Sport

Comment

• welke maat van fiets zou ik nodig hebben?

Ik ben een klein licht ventje. 1.76m en 65kg. Small, Medium, Large,...?

Comment

• Vandaag nog eens in m'n geliefde Theux gaan fietsen. Vertrokken op de groene route, dan overgestapt op de blauwe , daarna de op de rode. Dan de ambleve vallei in via de blanches pierres en er weer uit langs de ninglinspo. Dan de rode verder tot in Theux.
        Omstandigheden waren perfect, 14 graden en licht bewolky bij het vertrek en alles lag poderdroog. In totaal bijna 63Km en 1550 hoogtemeters.
        Je kan het GPS traject HIER zien. Later ga ik wel enkele foto's uploaden naar m'n Flickr account.
        Oh ja, en een fully is perfect voor mij in deze streken. Een paar keren m'n billen toegeknepen in de afdalingen wegens snel veranderende lijnen ( je kent dat wel, de Ardennen hee ) , en 1 keer een serieuze sliding op losse stenen maar dank zij dat fietske ben ik zonder stukken binnengeraakt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
          welke maat van fiets zou ik nodig hebben?

Ik ben een klein licht ventje. 1.76m en 65kg. Small, Medium, Large,...?
          Hoogstwaarschijnlijk een medium.
          120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
            Hoogstwaarschijnlijk een medium.
            en hoe krijg ik daar zekerheid over? Welke zaken spelen zoal mee voor het bepalen van de juiste maat van fiets? Waarop moet ik letten?

Comment

en hoe krijg ik daar zekerheid over? Welke zaken spelen zoal mee voor het bepalen van de juiste maat van fiets? Waarop moet ik letten?
              De zithouding is belangrijk, al hangt die ook wel af van je persoonlijke voorkeuren (of je graag comfortabel zit of liever iets meer competitiegericht), maar aangezien je een fully wil, veronderstel ik dat je niet al te racy (gestrekt) wil zitten?
              Ik ben 1m80 en rijd met een medium, maar toegegeven, voor mij is dat op het randje. Ik wou nu eenmaal niet te gestrekt zitten. En OK, een Taurine in M is gewoon mooier ook.
              Mijn vorige MTB (Cannondale Super V, een fully dus) was een L, maar die waren vroeger wat anders. De bovenbuis was 59 cm, de stuurpen 12 cm. Mijn huidige M heeft ook een bovenbuislengte van 59 cm, maar de stuurpen was maar 10 cm. Heb die vervangen door eentje van 11 cm.
              Vroeger had ik een recht stuur met bar-ends (op de Super V). Nu een riser.
              Doe eens navraag bij de dealer, maar de kans is groot dat ze je een M gaan aanbevelen. Zeker als je lichaamsverhoudingen normaal zijn.
              120d Hatch Edition Sport

Comment

Comment

• merci. zal die links eens nalezen als ik tijd heb.

Dus hoe meer comfort je wil, hoe kleiner je de afstand tussen zadel en stuur moet nemen?
                  Ben idd op zoek naar comfort. Als ik met mn huidige hardtail rij, krijg ik al vrij snel pijn in mn schouders en nek. Helpt het bijvoorbeeld ook als ik mn zadel lager zet tov van mn stuur? (Of stuur hoger tov zadel. ) Of zit je dan bepaalde verhoudingen te verkloten?

Comment

• Wat je ook doet, je moet zorgen dat de afstand zadel-pedalen correct is, anders ga je last krijgen in of onder je knieen.
                    Een riser stuur is ook goed als je rechter wil zitten, dus minder last van rug/schouders/nek.

Comment

De zithouding is belangrijk, al hangt die ook wel af van je persoonlijke voorkeuren (of je graag comfortabel zit of liever iets meer competitiegericht), maar aangezien je een fully wil, veronderstel ik dat je niet al te racy (gestrekt) wil zitten?
                      racy = gestrekt schijf je...
                      dus comfy = kortere bovenbuis ?

Klinkt logisch voor mij, maar op de laatste link die AdriH daarjuist gaf lees ik het tegenovergestelde:

"- Bij twijfels over de framemaat kies dan als sportief fietser voor het kleinere frame. Ben je meer een tourfietser neem dan de grotere maat."

huh?

Comment

merci. zal die links eens nalezen als ik tijd heb.

Dus hoe meer comfort je wil, hoe kleiner je de afstand tussen zadel en stuur moet nemen?
                        Ben idd op zoek naar comfort. Als ik met mn huidige hardtail rij, krijg ik al vrij snel pijn in mn schouders en nek. Helpt het bijvoorbeeld ook als ik mn zadel lager zet tov van mn stuur? (Of stuur hoger tov zadel. ) Of zit je dan bepaalde verhoudingen te verkloten?
                        Dat hangt een beetje van de persoonlijke voorkeuren af, maar een zadel lager dan het stuur is meestal iets minder aangewezen. Je zit dan wel meer rechtop, maar daardoor is je gewicht verre van goed over de fiets verdeeld. Tuurlijk heb je altijd meer gewicht op de achterkant (zeker met een MTB), maar je moet niet overdrijven.
                        Een maat van me had het stuur van zijn koersfiets vroeger ongeveer even hoog staan als zijn stuur. Hij klaagde over rugpijn. Dan liet hj zich uitmeten en op basis daarvan moest zijn stuur lager gemonteerd worden. Zijn rug werd er effectief minder door belast.
                        Bij mij staat het zadel van mijn MTB ongeveer even hoog als mijn stuur en ik vind dat vrij rechtop. Hoger moet mijn stuur niet staan. Wel goed tijdens afdalingen natuurlijk.
                        Je kan zelf ook altijd raad vragen aan iemand die mensen uitmeet natuurlijk, al ben ik sowieso geen voorstander van eenheidsworst voor iedereen. Op een koersfiets mss nog wel, maar een MTB kan voor zoveel meer doeleinden gebruikt worden ...
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                          Wat je ook doet, je moet zorgen dat de afstand zadel-pedalen correct is, anders ga je last krijgen in of onder je knieen.
                          Een riser stuur is ook goed als je rechter wil zitten, dus minder last van rug/schouders/nek.
                          Maar die afstand is toch makkelijk te veranderen door je zadel hoger of lager te zetten? Of moet je hier bij aanschaf van je fiets ook rekening mee houden in die zin dat de buis van het frame, waar je zadelpen inschuift ook in een bepaalde verhouding moet zijn tov bepaalde lichaamsmaten?

Comment

racy = gestrekt schijf je...
                            dus comfy = kortere bovenbuis ?

Klinkt logisch voor mij, maar op de laatste link die AdriH daarjuist gaf lees ik het tegenovergestelde:

"- Bij twijfels over de framemaat kies dan als sportief fietser voor het kleinere frame. Ben je meer een tourfietser neem dan de grotere maat."

huh?
                            Mss gaan ze ervan uit dat het stuur lager staat bij een kleiner frame.
                            Wat ook mogelijk is: voor lange tourritten kan een iets grotere MTB idd ietsje beter zijn. In dat geval had ik mss toch een L genomen. Een grote (langere) fiets rijdt stabieler. En een kleinere is uiteraard wendbaarder.
                            Feit is ook dat bij een racy houding meestal een langere stuurpen gemonteerd wordt, om meer gewicht op het voorwiel te krijgen. Bij een toergerichte fiets, rijdt men meestal met een iets kortere stuurpen. In beide gevallen kan het dus dat de bovenbuis even lang is.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                              Wat je ook doet, je moet zorgen dat de afstand zadel-pedalen correct is, anders ga je last krijgen in of onder je knieen.
                              Hier ben ik ook voorstander van. Het achterste deel van een MTB kan perfect uitgemeten worden. Ik denk hierbij aan de zadelhoogte en de positie van de plaatjes op de schoenen. Het voorste (dus hoe gestrekt je zit en hoe hoog je stuur staat) heeft ook met voorkeuren te maken.
                              120d Hatch Edition Sport

Comment

• positie van de plaatjes op de schoenen ...?? vertel... allemaal nieuw voor mij..

Heb nog nooit met klikpedalen gereden trouwens. Is dat eigenlijk altijd aan te raden bij mtb? Als je plots uitschuift of gewoon valt kan je toch niet snel je voeten zetten?

Comment

positie van de plaatjes op de schoenen ...?? vertel... allemaal nieuw voor mij..

Heb nog nooit met klikpedalen gereden trouwens. Is dat eigenlijk altijd aan te raden bij mtb? Als je plots uitschuift of gewoon valt kan je toch niet snel je voeten zetten?
                                  Dat is een kwestie van gewoonte hoor. Als je valt heb je de gewoonte je voet opzij te bewegen. Laat dat nu net de richting zijn die je uit moet met je voet als je uit een klikpedaal wil klikken.
                                  Bovendien kan je met klikpedalen veel makkelijker je energie op die fiets overbrengen. Je kan ook trekken aan de pedalen i.p.v. alleen te duwen.
                                  Moest je willen trialen, zou ik klikpedalen niet aanraden, maar in alle andere gevallen wil. En aangezien ze in het trialwereldje nu niet direct fully's gebruiken ...

Edit:
                                  de positie van de plaatjes is toch belangrijk om knieproblemen te vermijden. Het komt erop neer dat je plaatjes zo moeten staan dat het zo natuurlijk mogelijk aanvoelt.
                                  120d Hatch Edition Sport

Comment

• Bestaat er een website waar ik een overzicht kan krijgen van alle fietsenwinkels in een bepaalde streek? Dat je bijvoorbeeld je postcode ingeeft of een provincie kan selecteren ?

Comment

Bestaat er een website waar ik een overzicht kan krijgen van alle fietsenwinkels in een bepaalde streek? Dat je bijvoorbeeld je postcode ingeeft of een provincie kan selecteren ?
                                      De Gouden Gids misschien?

Wil je nog steeds een Cannondale? Of zijn er nog merken die je interesseren?
                                      Van waar ben je?
                                      120d Hatch Edition Sport

Comment

De Gouden Gids misschien?

Wil je nog steeds een Cannondale? Of zijn er nog merken die je interesseren?
                                        Van waar ben je?
                                        Ik sta open voor alle merken. Moet niet noodzakelijk cannondale zijn. Ik ken er niet veel van, maar als ik een beetje rondlees en -kijk, merk ik dat cannondale blijkbaar kwalitatief geacht wordt. Het feit dat ze goede garantie geven, en dat ik ze vaak wel knap vind, lokken me vooral die richting uit. Maar zoals ik al zei, ik sta open voor andere merken, als ze me een betere fiets kunnen leveren voor dezelfde of een lagere prijs.
                                        Bij Trek hebben ze ook knappe fietsen vind ik, ben ik ook eens aan het bekijken.

Andere merken.. shoot...

Vind je dat cannondale af te raden is ofzo?

ik ben van vlaams brabant, Dilbeek

Comment

Ik sta open voor alle merken. Moet niet noodzakelijk cannondale zijn. Ik ken er niet veel van, maar als ik een beetje rondlees en -kijk, merk ik dat cannondale blijkbaar kwalitatief geacht wordt. Het feit dat ze goede garantie geven, en dat ik ze vaak wel knap vind, lokken me vooral die richting uit. Maar zoals ik al zei, ik sta open voor andere merken, als ze me een betere fiets kunnen leveren voor dezelfde of een lagere prijs.
                                          Bij Trek hebben ze ook knappe fietsen vind ik, ben ik ook eens aan het bekijken.

Andere merken.. shoot...

Vind je dat cannondale af te raden is ofzo?

ik ben van vlaams brabant, Dilbeek
                                          En je bent gaan kijken bij Pro Bike in Tervuren voor een Cannondale?

Trek is ook een uitstekend merk. Je krijgt er iets meer waar voor je geld dan bij Cannondale.

Veel hangt ook af van of je zelf kan en wil werken aan je fiets. Indien niet, dan is het beter van de fiets in eigen streek te kopen bij een dealer. In het andere geval kan een je eventueel online kopen.
                                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Working...
                                          X