Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beveiliging

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Beveiliging

Alles over de beveiliging van je fiets, wees gerust het is nodig

Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
    Gewone kabelsloten zijn zowat de slechtste die er zijn. En algemeen geldt dat alleen de sloten vanaf 70 € echt veilig zijn.
    Oh, ook dunne kettingen kunnen makkelijk doorgeknipt worden, net als dikke kabelsloten.
    Ghoja, je legt je fiets grondig vast. Speciaal aan een fietsenstalling zodat ze hem niet kunnen oppakken. En dan nog midden op de dag, aan een bushalte over een bakker. Je moet het maar durven....
    Ik pak bij mijn volgende het brommerslot mee!

Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
    dikke kabelsloten = makkelijke openkrijgbaar
    bucht beugelsloten = ook makkelijk openkrijgbaar

maar dunne kettingen?? hoe dun bedoel je dan? ik herriner me allesinds dat ik eens dik staan vloeken heb op een vrij dun kabeltje na een nachtje overpoort. (wel zonder materiaal)
    waarom zijn dikke kabelsloten makkelijk open te krijgen?

Welke sloten zijn dan aan te raden?

Mijn MTB is gestolen geweest toen hij vasthing met een stalen kabel van 12mm.

Heb dan een beugelslot gekocht (klasse1 ofzo, verplicht voor verzekering) en dat was al beter, nu pikken ze hem niet meer. (best wel spijtig, nu is ie verzekerd )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
      Mijn MTB is gestolen geweest toen hij vasthing met een stalen kabel van 12mm.

Heb dan een beugelslot gekocht (klasse1 ofzo, verplicht voor verzekering) en dat was al beter, nu pikken ze hem niet meer. (best wel spijtig, nu is ie verzekerd )
      hoeveel kost zo'n verzekering?

Comment

Zo'n motorfietsslot hang ik, en mijn zus in Gent: Al in 8 jaar geen fiets meer gestolen !

daarvoor 4 fietsen gestolen geweest met allerlei sloten. De typische cijfersloten en de gewone sloten van 1cm dikte zijn open in 1.30min, een lachtertje.

Zo'n slot kost 35-40€ maar ie blijft wel mooi staan ....(uiteraard enkel frame + betonverankering)

Comment

Ze kunnen alles pikken, alleen is het niet altijd even makkelijk.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ik heb mij voor mijn leuven-fiets toch ook een deftig slot gekocht. Ik wilde nog een iewat deftige fiets rijden ipv de vele wrakken alhier zonder dat die gepikt werd.

Als ik weet dat ik minder dan vijf minuten weg ben en als ik mijn fiets kan in het oog houden of er echt niet ver af ben, dan gaat alleen het beugelslot vast. Anders vliegt er een slot op met scharnierende stangen. Heeft mij 56 euro gekost, maar nu voel ik me vrij gerust.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
              waarom zijn dikke kabelsloten makkelijk open te krijgen?

Welke sloten zijn dan aan te raden?

Ik heb het onderwerp bestudeerd aan de unief. Ten tweede moet ik toegeven dat ik ook zelf ervaring heb met fietsdiefstal (als ze je fiets stelen op de eerste academiedag dat je in Gent zit ...).
              Dikke kabelsloten knip je net zo makkelijk door als dunne, alleen moet je het in meerdere keren doen.
              Dunne kettingen zijn ook makkelijk door te knippen.
              120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Ze kunnen alles pikken, alleen is het niet altijd even makkelijk.
                Oh ja, ik heb ook in fietsbladen tests gelezen, en er zijn een paar sloten die bijna niet te kraken vallen, maar die dingen kosten meer dan 70 €. Het gaat dan over zeer dikke kettingen en zeer zware U-sloten.

Gewone U-sloten zouden te kraken vallen met een gewone hamer (doch geen ervaring mee ).
                120d Hatch Edition Sport

Comment

Cool, ik wist niet dat je het vak "fietssloten" kon volgen op unif . Bikefreak, wat raad je mij dan aan?

Comment

Kheb ook wat praktijkervaring opgedaan in gent

Het risico op diefstal van je fiets hangt natuurlijk van verschillende factoren af:

1) Hoe goed je fiets eruit ziet is van minder belang in een studentenstand denk ik. (in tegendeel, ik stal nooit fietsen die er duur uit zagen, altijd halve wrakken die juist deden wat ze moesten doen, rijden)
                    2) De plaats waar je je fiets op slot legt. Best ergens waar veel mensen langskomen. Niet gewoon tussen een hoop van 1000 andere fietsen zetten aan het station bijvoorbeeld, is veel te makkelijk om tussen die hoop te gaan staan en te doen alsof je een beetje aan je fiets aan het foefelen bent.
                    3) Het materiaal dat de fietsendief bij zich heeft. Uiteindelijk krijg je alle sloten open, het ultieme fietsendiefgereedschap is dit :

maar uiteraard zijn er niet veel gasten die daarmee rondlopen

ook dergelijke tangen zijn waarschijnlijk handig voor sommige sloten (kettingen denk ik vooral) maar ik zie er mij nog niet meer rondlopen.

Wat ik altijd bij had, en ik vermoed dat hiermee in een studentenstad als gent of leuven nog het meeste diefstallen gepleegd worden :

Superhandig, makkelijk in je zak te steken, en heel goed van kwaliteit. Het openkrijgen van sloten hangt erg af van de tang die je bijhebt: Met die knipex kreeg ik dunne kabelslotjes soms in enkele seconden open (neen, da's niet overdreven) terwijl ik met een bucht-tangetjes er soms een kwartier op stond te vloeken.

wat ik makkelijk openkreeg en dus niet aan te raden is :

Je houdt het niet voor mogelijk hoeveel mensen hier hun fiets nog mee vast leggen. Zoals ik al zei, soms enkele seconden, meestal een seconde of 20.

Voor zo'n krulsloten geldt uiteraard hetzelfde.

Dikkere kabelsloten zoals dit bieden eigenlijk nauwelijks meer bescherming. Het duurt iets langer eer het door is, da's al. In plaats van 20 seconden ben je hier mss 60 à 80 seconden mee kwijt.

Deze dingen zien er wel stoer en zwaar uit, maar zijn ook open te krijgen met een eenvoudige kniptang. Het enige probleem kan zijn, dat het slot te dik is om het goed tussen de bekken van de tang te krijgen, eenmaal je de hulzen kan platknijpen, is het een kwestie van beetje bij beetje het slot door te knippen.

Dergelijke smalle beugelslotjes zijn ook erg af te raden. Eerst dacht ik dat beugelsloten amper open te krijgen waren met iets of wat "normaal" materiaal (kniptangetje ofzo) Ik had al gehoord dat je zo'n smalle beugelslotjes openkreeg door er een staaf, buis, of desnoods afgebroken "fietspikkel" door te steken, en te draaien (zodat je dus die beugel een twist geeft en het ding zou moeten openvliegen) Uiteraard nam ik die verhalen met een flinke korrel zout. Toen ik het echter eens uitprobeerde ... sprong dat ding werkelijk in no time open. Ik moet wel zeggen dat dat niet bij al die smalle beugelslotjes even makkelijk gaat. Hangt blijkbaar sterk van de kwaliteit van die dingen af.

Wat wél aan te raden is:

Een breed, kwalitatief beugelslot. Hoewel dit ook open te krijgen is, maar toch al een pak moeilijker. Veel hangt af van de kwaliteit van die dingen. 'Mijn' fiets is zelf ook al gestolen geweest toen hij vasthing met een beugelslot (was wel een buchtslotje).

Wat zeker aan te raden is:

Zware, kwalitatieve kettingsloten !!
                    Kniptang is een no go. Openwringen lijkt me ook redelijk onmogelijk.
                    Zelfs met een slijpschijf is zou het niet handig zijn, aangezien zo'n ding niet "vast" is als een beugelslot.
                    Tzijn eigenlijk spullen die gemaakt zijn om motoren mee vast te leggen, en het weegt redelijk wat om mee te sleuren op je fiets. Maar je bent er wel zeker van dat je fiets niet op 1,2,3 weg zal zijn.
                    Je bent ook een pak geld kwijt voor zo'n slot. Bovenstaand slot gaat ongeveer 120 € , maar je hebt nog zwaardere exemplaren die tot 300€ gaan.

Nuja, als men je fiets ECHT wil hebben, en men komt met het juiste materiaal af, dan krijg je natuurlijk alles open.
                    Last edited by ; 06/11/2007, 16:35.

Comment

Allemaal heel leuk en zo, dure sloten die meer waard zijn dan een gemiddelde studentenfiets en goeiekoop materiaal om een fiets te pikken...

Waarom vinden studenten dat ze een fiets mogen stelen ook al is het een half wrak?
                      Als je een fiets steelt van iemand dan is die persoon serieus gekloot, aangezien die ook thuis moet geraken.
                      Ik hoor altijd maar: "Mijn fiets is gestolen, dus pik ik er ook maar snel ene. Mijn slachtoffer moet dan ook maar een wrak pikken van een ander..."

Ik als student klink nu als zo'n saaie moraalridder, maar ik vind dat ge van andermans eigendom af moet blijven. Ik heb al genoeg fietsen gestolen zien worden, ook door mensen die ik ken en ik krijg het er enorm van op mijn zenuwen dat ze er nog trots op zijn ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -Mini- Bekijk Berichten
                        Allemaal heel leuk en zo, dure sloten die meer waard zijn dan een gemiddelde studentenfiets en goeiekoop materiaal om een fiets te pikken...

Waarom vinden studenten dat ze een fiets mogen stelen ook al is het een half wrak?
                        Als je een fiets steelt van iemand dan is die persoon serieus gekloot, aangezien die ook thuis moet geraken.
                        Ik hoor altijd maar: "Mijn fiets is gestolen, dus pik ik er ook maar snel ene. Mijn slachtoffer moet dan ook maar een wrak pikken van een ander..."

Ik als student klink nu als zo'n saaie moraalridder, maar ik vind dat ge van andermans eigendom af moet blijven. Ik heb al genoeg fietsen gestolen zien worden, ook door mensen die ik ken en ik krijg het er enorm van op mijn zenuwen dat ze er nog trots op zijn ook.
                        Same opinion
                        Kijk, mijn fiets is nu gestolen en ik weet er zelf ook een paar mooie staan. Maar geen haar aan mijn hoofd die eraan denkt om dat te nemen van een ander, zelfs een wrak... Het is gerief van iemand anders en daar moet je met handen gewoon van afblijven en respect voor tonen.

Hoe dan ook, bedankt voor de uiteenzetting cinquantatre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -Mini- Bekijk Berichten

je hebt daar idd gelijk in.

Comment

53, je hebt dat exact met beelden uitgelegd, zoals ik het bedoelde.

Ook ik stal geen dure of nieuwe fietsen. De eerste fietsen die ik pikte, waren trouwens gewoon losstaande fietsen (ja, in het centrum van Gent; in de buurt van het Sint-Pietersstation). Daarna gebruikte ik zo'n grote tang zoals je afbeeldde.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

Cool, ik wist niet dat je het vak "fietssloten" kon volgen op unif . Bikefreak, wat raad je mij dan aan?
                              Een studie, geen vak natuurlijk.

Check de post van 53. Een groot U-slot, of zo'n dikke ketting, zoals afgebeeld.
                              120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
                                Wat wél aan te raden is:

Een breed, kwalitatief beugelslot. Hoewel dit ook open te krijgen is, maar toch al een pak moeilijker. Veel hangt af van de kwaliteit van die dingen. 'Mijn' fiets is zelf ook al gestolen geweest toen hij vasthing met een beugelslot (was wel een buchtslotje).
                                Je moet natuurlijk een kwalitatief model nemen van een beugelslot... vb. Abus Granit X plus.
                                Deftige beugelsloten zijn niet door te knippen met een betonschaar.
                                Met zo'n elektrische slijpschijf krijg je natuurlijk alles open, enkel heb je er wat tijd voor nodig.

Gebruik meerdere sloten om je fiets te sluiten. Ik zelf gebruik zo'n Abus Granit X plus (winkelprijs ong 70 EUR) in combinatie met een AXA Defender ringslot (winkelprijs 20 EUR).
                                M'n fiets was begin september gestolen aan st pietersstation, was gewoon doorgeknipt, was zo'n dik kabelslot dat niks waard was, maar heb em sinds een maand geleden teruggevonden en heb nu wel m'n lesje geleerd. Geen kabelsloten meer ! Enkel geharde stalen kettingen of een deftig beugelslot.
                                Zoals je zegt, alles is open te krijgen, maar alles wat de dief vertraagt is een pluspunt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door psychodweep Bekijk Berichten
                                  Je moet natuurlijk een kwalitatief model nemen van een beugelslot... vb. Abus Granit X plus.
                                  Deftige beugelsloten zijn niet door te knippen met een betonschaar.
                                  Met zo'n elektrische slijpschijf krijg je natuurlijk alles open, enkel heb je er wat tijd voor nodig.

Gebruik meerdere sloten om je fiets te sluiten. Ik zelf gebruik zo'n Abus Granit X plus (winkelprijs ong 70 EUR) in combinatie met een AXA Defender ringslot (winkelprijs 20 EUR).
                                  M'n fiets was begin september gestolen aan st pietersstation, was gewoon doorgeknipt, was zo'n dik kabelslot dat niks waard was, maar heb em sinds een maand geleden teruggevonden en heb nu wel m'n lesje geleerd. Geen kabelsloten meer ! Enkel geharde stalen kettingen of een deftig beugelslot.
                                  Zoals je zegt, alles is open te krijgen, maar alles wat de dief vertraagt is een pluspunt.
                                  Voila. Ik heb deze week een dik kettingslot van Trelock aangekregen. Had ik op internet besteld. Handig als ik weer kan fietsen en vooral dan als ik de fiets kan gebruiken om naar het werk te rijden.
                                  120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                    Voila. Ik heb deze week een dik kettingslot van Trelock aangekregen. Had ik op internet besteld. Handig als ik weer kan fietsen en vooral dan als ik de fiets kan gebruiken om naar het werk te rijden.

Waar steek je dat kettingslot dan? Ik heb dat ook, maar ik moet altijd een rugzakje meepakken om dat mee te nemen

Comment

Waar steek je dat kettingslot dan? Ik heb dat ook, maar ik moet altijd een rugzakje meepakken om dat mee te nemen
                                      Wel, ik heb het gekocht voor als ik weer kan fietsen. Bij deftig weer kan ik weer af en toe met de fiets naar het werk. Dat slot laat ik dan gewoon op kantoor liggen, want dat ding weegt een pak meer dan de meeste fietssloten.
                                      Op mijn werk is er achteraan een klein koertje, waar niemand anders aan kan dan het personeel. Echter, ik mag mijn fiets daar niet zetten van de baas, omdat ik er dan mee door het bureel moet (alsof ik ooit met vuile banden op het werk aankom; als het regent kom ik sowieso niet met de fiets ). De fiets moet dan maar op de grotere koer waar de wagen van het werk staat. Feit is wel dat daar meer volk aan de fiets kan, en dat ik voordien nog geen echt goed slot had.
                                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Dat slot van ibood zeker ?
                                        Mijn fiets was juist gestolen omdat ik m'n slot van ibood toen nog niet had ontvangen (ze hadden dat slot eind aug ooke s aangeboden)... dan bleek dat ze mij gewoon vergeten waren en hebben ze m'n geld teruggestort. Natuurlijk was het kwaad al geschied. K vond het niet de moeite om voor die ene of 2 weken nog een extra duur slot te kopen in afwachting op die van ibood.

Owja, nog iets. Hang je slot zo hoog mogelijk en laat em niet op de grond bengelen, zo kan de dief z'n lichaamsgewicht niet gebruiken indien em je slot wilt forceren met een betonschaar, maar enkel z'n armspieren.

Comment

Working...
                                        X