Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Jij hebt 'n MY04 Scalpel, Tuur? Al een Jekyll of Rush gereden ter vergelijking, en zo ja: graag een gTa-lange post met jouw bevindingen.
Nope, geen ervaring mee !
Wat Scott betreft, shame on you, is zowat de Audi van de MTB als Cannondale de BMW moet voorstellen ! De Spark weegt zelfs maar 9,9kg, en dat voor een fully ! http://www.scottusa.com/product.php?UID=9660
Cannondale heeft zeker iets, maar om nu te zeggen dat ze de beste lak gebruiken? Het is niet dat Cannondale zó super is. Het zijn gewoon zeer goeie producten uit de premiumklasse, maar er zijn nog wel een hoop goeie merken. Merkenliefde mag, maar om nu te gaan zeggen dat Cannondale de allerbeste fietsen maakt? Zelfs ik zou dat niet zeggen, en ik ben al fan sinds 1991. Heb ook al wel een aantal Cannondales gehad. De eerste toen ik amper 13 was (eind '91).
Wat Scott betreft, shame on you, is zowat de Audi van de MTB als Cannondale de BMW moet voorstellen ! De Spark weegt zelfs maar 9,9kg, en dat voor een fully ! http://www.scottusa.com/product.php?UID=9660
Scott is idd een zeer gereputeerd merk, in dezelfde klasse als Trek en Specialized. Begin de jaren '90 hadden ze al goeie producten, en ze zijn niet blijven stilstaan ...
Vraag is natuurlijk of een fully wel erg competitiegericht moet zijn. Ik heb liever een all mountain-model. De koersfiets is al genoeg op snelheid gericht. Een MTB is er voor de fun, imo.
Merkenliefde mag, maar om nu te gaan zeggen dat Cannondale de allerbeste fietsen maakt?
Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit ergens neergeschreven heb.
Om een welbekend citaat van u te gebruiken beste bf: "Leer lezen".
Ik noem enkel de dingen op die het merk Cannondale onderscheiden van de andere merken. De lak is supersterk, net iets sterker dan de lak van de gemiddelde fiets, maar dat het de sterkste is zal ik nooit zeggen, daarvoor heb ik te weinig ervaring met andere merken. Ik praat inderdaad met enige voorliefde voor het merk, niets mis mee. De meeste mensen die een BMW kopen doen dat ook meer met hun hart dan met hun verstand.
Als ik gTa echt een fiets zou aanraden, puur op basis van de verhouding prijs/kwaliteit, dan zou het zo'n Decathlon fiets zijn, echt een mooi afgewerkt fietsje. Woensdag ben ik nog in Decathlon geweest en daar stond zo'n Rockrider 8XC voor 1.999 euro. Die fiets weegt ongeveer een kilo minder dan de mijne en is afgemonteerd met duurder materiaal, vooral die Crossmax SLR wielen (een setje kost om en bij de 650 euro) zijn super met die rood geanodiseerde gefreesde naven, njammie... . Wetende dat die fiets amper 250 euro duurder is dan die 4SL van mij, dan moet je eigenlijk wel gek zijn om nog een Cannondale te kopen. Maar ja, daar is die liefde (en waarschijnlijk ook een beetje snobisme van me) voor het merk dan, en dan ga je voor de Cannondale.
Wat Scott betreft, shame on you, is zowat de Audi van de MTB als Cannondale de BMW moet voorstellen ! De Spark weegt zelfs maar 9,9kg, en dat voor een fully ! http://www.scottusa.com/product.php?UID=9660
"Aankoop is maar gepland voor september/oktober ... aankoop is maar gepland voor september/oktober ... aankoop is maar gepland voor...*
Los van alles, is dit m'n droomcombo. Hoofdkleur wit, accenten rood+blauw, en carbon hier en daar. *spritz*
Ik rij nu zelf al dik 3.5 jaar met een scott competition racing. Dat is een fiets die loopt als een trein, ook al is het niet de duurste en de lichtste (1800 euro in de tijd geloof ik). Dat frame ligt echter énorm strak op de weg, 't is een echte gooi- en smijtfiets die zich perfect thuisvoelt in de hogere snelheden. (+70)
En als ik dan even de vergelijking mag maken tussen die scott, en die cannondale: De scott is full XTR van de laatste generatie terwijl de cannondale de vorige generatie XTR trapas en achterderaileur heeft steken. Daarbij zit dan nog een "gewone" XT voorderaileur. 'T is me te veel mengelmoes, 'k zou het niet moeten. De afmontage met "oude" XTR-onderdelen doet hem imho al gedateerd overkomen. Dat zou niet mogen bij een nieuwe fiets.
Nu ken ik de prijs van de cannondale niet maar ik weet wel dat de scott way over Gilles budget zit. Die fiets daar bengelt rond de 4500 als ik me niet vergis. Je krijgt er dan wel een full-carbon-frame voor terug. Maar niet iedereen wilt dat natuurlijk.
Ik noem enkel de dingen op die het merk Cannondale onderscheiden van de andere merken. De lak is supersterk, net iets sterker dan de lak van de gemiddelde fiets, maar dat het de sterkste is zal ik nooit zeggen, daarvoor heb ik te weinig ervaring met andere merken. Ik praat inderdaad met enige voorliefde voor het merk, niets mis mee. De meeste mensen die een BMW kopen doen dat ook meer met hun hart dan met hun verstand.
Als ik gTa echt een fiets zou aanraden, puur op basis van de verhouding prijs/kwaliteit, dan zou het zo'n Decathlon fiets zijn, echt een mooi afgewerkt fietsje. Woensdag ben ik nog in Decathlon geweest en daar stond zo'n Rockrider 8XC voor 1.999 euro. Die fiets weegt ongeveer een kilo minder dan de mijne en is afgemonteerd met duurder materiaal, vooral die Crossmax SLR wielen (een setje kost om en bij de 650 euro) zijn super met die rood geanodiseerde gefreesde naven, njammie... . Wetende dat die fiets amper 250 euro duurder is dan die 4SL van mij, dan moet je eigenlijk wel gek zijn om nog een Cannondale te kopen. Maar ja, daar is die liefde (en waarschijnlijk ook een beetje snobisme van me) voor het merk dan, en dan ga je voor de Cannondale.
Mvg, Jakkel
Ik wou het gewoon even uitdiepen. Je hoeft je niet weer zo aangevallen te voelen.
Natuurlijk is er niets mis met merkenliefde, maar daar had ik het zelf ook al over.
Wat die Decathlons betreft: vroeger waren ze in O2Bikers nogal negatief over het stuurgevoel van die fietsen. Is dat intussen al hard veranderd? Ik zou het echt niet weten.
Mij persoonlijk spreekt het merk helemaal niet aan. Liever een Canyon of een Cube dan.
Ik rij nu zelf al dik 3.5 jaar met een scott competition racing. Dat is een fiets die loopt als een trein, ook al is het niet de duurste en de lichtste (1800 euro in de tijd geloof ik). Dat frame ligt echter énorm strak op de weg, 't is een echte gooi- en smijtfiets die zich perfect thuisvoelt in de hogere snelheden. (+70)
En als ik dan even de vergelijking mag maken tussen die scott, en die cannondale: De scott is full XTR van de laatste generatie terwijl de cannondale de vorige generatie XTR trapas en achterderaileur heeft steken. Daarbij zit dan nog een "gewone" XT voorderaileur. 'T is me te veel mengelmoes, 'k zou het niet moeten. De afmontage met "oude" XTR-onderdelen doet hem imho al gedateerd overkomen. Dat zou niet mogen bij een nieuwe fiets.
Nu ken ik de prijs van de cannondale niet maar ik weet wel dat de scott way over Gilles budget zit. Die fiets daar bengelt rond de 4500 als ik me niet vergis. Je krijgt er dan wel een full-carbon-frame voor terug. Maar niet iedereen wilt dat natuurlijk.
Hoeveel kost die cannondale eigenlijk?
Euhm, die Scalpel op de foto is geen recent model hoor. Het model van 2007 is uiteraard voorzien van de nieuwe XTR. Ik denk trouwens niet dat er merken zijn die onderdelen van een voorgaand merkjaar gebruiken op het fietsen uit een later jaar.
Ter info: een Scalpel 1 kost nieuw 6249 €, en dat is dan nog niet eens het topmodel.
Wat hebben die leugens van u met "uitdiepen" te maken man?
Nee, laat maar, 'k hoef het al niet te weten...
Ik had het niet alleen over u. Zie je mij dan ergens schrijven dat JIJ Cannondale het beste merk ooit vindt? Ik dacht het niet. Ik zou u daar ook niet van "beschuldigen" als ik niet zeker was.
Gij denkt dat ik u constant aanval. Sorry, maar daar houd ik me niet mee bezig. Het zegt meer over u dan over mij.
Hé Jakkel, wat is je probleem ?? Ik lees toch nergens dat Bikefreak je viseert of aanvalt hoor, eerder omgekeerd...
Ga eens een stukje fietsen
Dan lees je deze post maar eens: http://www.vtm.be/auto/forum/showpos...&postcount=564
Als hij me in die post quote dan zie ik dat als een reactie op mijn post. Een gedachte die me vrij logisch klinkt, niet?
Als hij in die post dan nog eens zegt dat ik beweer dat Cannondale de beste lak heeft, de beste fietsen zijn, enz... . Dan vind ik inderdaad dat hij liegt, 't zijn woorden die hij me in m'n mond legt terwijl ik ze nooit gezegd heb.
Enfin, ik en bf zullen nooit vrienden worden.
En fietsen, nee vandaag niet, gisteren 120 km tegen een strak tempo gereden, vandaag rustdag. Ik ga nu mijn gazon afrijden, dat is ook een serieuze inspanning.
Dan lees je deze post maar eens: http://www.vtm.be/auto/forum/showpos...&postcount=564
Als hij me in die post quote dan zie ik dat als een reactie op mijn post. Een gedachte die me vrij logisch klinkt, niet?
Als hij in die post dan nog eens zegt dat ik beweer dat Cannondale de beste lak heeft, de beste fietsen zijn, enz... . Dan vind ik inderdaad dat hij liegt, 't zijn woorden die hij me in m'n mond legt terwijl ik ze nooit gezegd heb.
Enfin, ik en bf zullen nooit vrienden worden.
En fietsen, nee vandaag niet, gisteren 120 km tegen een strak tempo gereden, vandaag rustdag. Ik ga nu mijn gazon afrijden, dat is ook een serieuze inspanning.
Even kort: dat van die lak was naar u gericht, dat waar ik zeg dat je niet kan zeggen Cannondale de beste fietsen maakt, niet. Simpelweg omdat ik u dat nergens heb zien zeggen. Ik wou gewoon even checken hoever jij gaat in je merkenliefde.
Dat we geen vrienden zullen worden, ligt alleen aan jezelf, want ik kom overeen met elke redelijke mens. Zeker als ze mijn passies delen.
Er zijn een hoop merken die een betere uitrusting leveren voor een lagere prijs dan C'Dale.
Die uitrusting verslijt echter bliksemsnel, en de retail prijzen voor onderdelen, zijn gelijk voor iedereen, losstaand van het merk van de fiets.
Bijgevolg rijd je na 2 jaar met een no-name frame, met dezelfde onderdelen als op de cannondale, waar ook de onderdelen van versleten zijn. 2 keer raden welke dan de betere fiets is.
Groep/vork/ uitrusting zijn belangrijk, maar geometrie, comfort en rendement nog veel meer.
Doe mij maar een cannondale dan..
Bovendien, waarom zou uitrusting van een jaartje terug zoveel slechter zijn als daarmee de prijs deftig kan gehouden worden ?
Over die Crossmax wielen : Daar blijf je beter van weg. Laat je een setje DT240s/Sapim CX-Ray/ZTR Olympic maken. Lichter, steviger en niet zo cliché...
Er zijn een hoop merken die een betere uitrusting leveren voor een lagere prijs dan C'Dale.
Die uitrusting verslijt echter bliksemsnel, en de retail prijzen voor onderdelen, zijn gelijk voor iedereen, losstaand van het merk van de fiets.
Bijgevolg rijd je na 2 jaar met een no-name frame, met dezelfde onderdelen als op de cannondale, waar ook de onderdelen van versleten zijn. 2 keer raden welke dan de betere fiets is.
Groep/vork/ uitrusting zijn belangrijk, maar geometrie, comfort en rendement nog veel meer.
Doe mij maar een cannondale dan..
Bovendien, waarom zou uitrusting van een jaartje terug zoveel slechter zijn als daarmee de prijs deftig kan gehouden worden ?
Over die Crossmax wielen : Daar blijf je beter van weg. Laat je een setje DT240s/Sapim CX-Ray/ZTR Olympic maken. Lichter, steviger en niet zo cliché...
Een frame is idd het belangrijkste onderdeel van die fiets. Al de rest is in feite te vervangen. Doch, er zijn een aantal iets goedkopere merken, die ook zeer deftig materiaal afleveren. En ze leveren beter onderdelen voor hetzelfde geld. Voor de leek kan het dus in een aantal gevallen best dat de fiets van het goedkopere merk het best rijdt. Maar goed, het is zoals met auto's. Tegenover veel automerken geeft een BMW net dat beetje meer rijplezier, maar je betaalt het wel duur. Iedereen moet dan maar afwegen wat hij/zij belangrijk vindt.
Een maat van me heeft al een aantal echt zeer knappe fietsjes gehad van o.a. GT (waaronder zelfs het topmodel van een paar jaar geleden: een iDrive Team) en Cannondale, maar nu weigert hij nog zulke dure producten te kopen. Zijn laatste aanwinst is een fully frame van No Saint, en dat is wel erg goedkoop voor wat het is.
Ikzelf blijf evenwel bij Cannondale. Zoals reeds gezegd: een Canyon is ook mooi, goed én goedkoper, maar toch ...
Wat die wielen betreft: volledig akkoord, doch als je DT-wielen wil, dan koop je ze beter online in het buitenland. Ik heb zo een paar maand geleden een setje met lage DT-velgen (R 1.1) en DT 240-naven gekocht voor amper 250 €, wat zowat de helft is van wat die dingen nieuw waard waren. OK, de naven zijn de voolopers van de 240S, maar het zijn nog steeds topproducten. En ik geef geen 250 € meer, louter en alleen om het meest recente in huis te hebben.
In de wereld der fietsen moet je vooral rondkijken, want er vallen veel koopjes te doen. Bij een lokale fietsenboer kopen, is wel aangewezen als je zelf niets van fietsen ken, maar dan nog moet je makkelijk 10 % kunnen losweken. Op een fiets van 3000 € is dat toch al een aardig sommetje.
OK, van Cannondale zelf, mogen de dealers geen korting geven op hun fietsen, maar dat wordt omzeild door 10 % in materiaal te geven. En dan kan je toch al een paar schoenen, wat kledij, of onderdelen voor de fiets kopen.
Over die Crossmax wielen : Daar blijf je beter van weg. Laat je een setje DT240s/Sapim CX-Ray/ZTR Olympic maken. Lichter, steviger en niet zo cliché...
Mmm... dit is interessant, waarom beter geen Crossmax wielen? Ik had op m'n F1000 een Crossride achterwiel, daar was ik best tevreden van.
Iets anders, ik heb ook DT naven op m'n 4SL nu maar ik weet niet welk type ze precies zijn (type aanduiding ontbreekt), ik vind de vorm die ze hebben ook niet direct terug op de DT-site. Weet jij er misschien iets meer over?
Een frame is idd het belangrijkste onderdeel van die fiets. Al de rest is in feite te vervangen. Doch, er zijn een aantal iets goedkopere merken, die ook zeer deftig materiaal afleveren. En ze leveren beter onderdelen voor hetzelfde geld. Voor de leek kan het dus in een aantal gevallen best dat de fiets van het goedkopere merk het best rijdt. Maar goed, het is zoals met auto's. Tegenover veel automerken geeft een BMW net dat beetje meer rijplezier, maar je betaalt het wel duur. Iedereen moet dan maar afwegen wat hij/zij belangrijk vindt.
Voor één keer denk ik eens net hetzelfde als Bikefreak.
OK, van Cannondale zelf, mogen de dealers geen korting geven op hun fietsen, maar dat wordt omzeild door 10 % in materiaal te geven. En dan kan je toch al een paar schoenen, wat kledij, of onderdelen voor de fiets kopen.
Ik heb nochtans 10% zuivere korting gekregen + nog een setje bar-ends.
Mmm... dit is interessant, waarom beter geen Crossmax wielen? Ik had op m'n F1000 een Crossride achterwiel, daar was ik best tevreden van.
Iets anders, ik heb ook DT naven op m'n 4SL nu maar ik weet niet welk type ze precies zijn (type aanduiding ontbreekt), ik vind de vorm die ze hebben ook niet direct terug op de DT-site. Weet jij er misschien iets meer over?
DT Swiss Onyx? Lijkt mij eigenlijk ook de meest logische keuze.
Edit:
Als het die niet is, dan is het wellicht iets dat DT speciaal maakt voor grote fietsenfabrikanten en wellicht gebaseerd op de Onyx. De 340 of 240s is het alvast niet.
Comment