Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Proficiat Bikefreak, ik kan me eens vinden in een post van u. Kom je niet dikwijls tegen hé?
    Ik ben de slechtste niet.
    In feite word ik alleen lastig als ik helemaal zeker ben van mijn gelijk (voor zover het een objectieve materie betreft dan).
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Shit seg! Dat ik daar niet zelf opgekomen ben, dommerik dat ik ben. Weer opnieuw zo'n meganuttige tip van u. Zou ik die bestelling nog kunnen annuleren denk je?
      Spijtig dat je dit niet eerder hebt gezegd, want ik heb nog wat rode verf over van de stuurpen, had me geen cent gekost dus.
      Graag gedaan Jakkel
      Dan heb je dus nog wat geld over om ook je spaken wit te verven en wat gekleurde accentjes op je naven te zetten, niemand die het verschil ziet met de Crossmaxen, aan uw gemiddelde snelheden

      En nu serieus : de Shimano XT wielen die er voor 2008 aankomen, zouden dan wel weer goed zijn. En wat minder kosten, en er zelfs beter uitzien dan SLR's, maar dat is subjectief natuurlijk..

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
        Ik ben de slechtste niet.
        Iets beter zeker?


        Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
        In feite word ik alleen lastig als ik helemaal zeker ben van mijn gelijk (voor zover het een objectieve materie betreft dan).
        Daar ben ik nu weer niet mee akkoord.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          Graag gedaan Jakkel
          Dan heb je dus nog wat geld over om ook je spaken wit te verven en wat gekleurde accentjes op je naven te zetten, niemand die het verschil ziet met de Crossmaxen, aan uw gemiddelde snelheden
          En nog extra tips!! Ze blijven maar komen, waar haal je 't zeg? En ik die op geen enkele van die nuttige tips opkwam.

          Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          En nu serieus : de Shimano XT wielen die er voor 2008 aankomen, zouden dan wel weer goed zijn. En wat minder kosten, en er zelfs beter uitzien dan SLR's, maar dat is subjectief natuurlijk..
          Jij bent testrijder bij Shimano zeker (sorry Shitmano was 't zekers)? Jij weet nu al dat die beter zijn dan de SLR's. Fuck man, je blijft me verbazen.

          Kamikaze!! De wandelende MTB encyclopedie... echt waar man... respect!!

          Comment


          • Hier vind je wat info over de XT 2008 en de wielen :



            Today I'll wrap up my preliminary look at the 2008 XT group. You can find the other parts here: Shifters Crankset and Rear Derailleur Round...


            De vorige post was trouwens niet om de SLR's af te breken, je weet ondertussen wat ik er van denk, maar om te laten zien dat andere wielen ook goed en mooi kunnen zijn.
            Zijn trouwens websites waar ik niet aan meegewerkt heb, mocht je dat nog willen beweren

            Comment


            • Ik heb dus ook SLR's maar met de Taurine op komst weet ik niet of dat ideale wielen zijn, want toch zeer stijf en niet zo comfortabel, terwijl dat op een hardtail wel wat nodig is. Ach, ik zal het snel merken...

              Comment


              • Euhm, gTa, wat uw remmenvraagje betreft, ik heb enkele pagina's terug mijn ervaringen gepost. Kennelijk heb je erover gelezen.

                Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                Laatst gelezen dat je de blokjes en schrijven moet "polijsten". Hoe doe je dat? Vroeger zei men van met die nieuwe blokken op het asfalt pakweg 20 noodstops te doen vanaf 30km/h. Er is dan gebleken dat het achterwiel vaak blokkeerde en dat het effect op de achterste remblokken en schijf minimaal was. Vandaar dat er nu een "nieuwe" methode is. Je gaat gewoon een kilometertje rijden met je remmen al slijpend. 'T hangt natuurlijk af van je conditie hoe lang je dat kan volhouden. Ik rijd dan zo even vrij debiel rond hier in de wijk (je zou het eens moeten zien, één van de kleindere vertandingen op het vlakke en dan kracht zetten gelijk een bezetene) totdat ik voel dat de remkracht werkelijk toeneemt, ookal trek ik niet harder aan mijn remhevels. Je zal dan ook wel merken dat je schijfjes en calipers dan behoorlijk warm staan: afblijven dus. Ik rijd mijn laatste setjes nu op deze manier in en ze kwijten zich perfect van hun taak moet ik zeggen.

                Wat het huilen betreft, dat kan meerdere oorzaken hebben:

                - kettingsmeerstof die op de schijf terechtgekomen is. Wees dus voorzichtig als je je ketting smeert. Indien het kwaad toch geschied is dan was mijn oplossing de volgende. Schijf wassen met een beetje dreft (dat is immers lekker ontvettend), blokjes eruit, een beetje schuren met gewoon schuurpapier en dan terug inremmen. Dat heeft vaak geholpen.

                - lichte speling op as, caliper,... kan natuurlijk ook. Zien dat het vast komt te zitten is hier de boodschap.

                - Soms heb je gewoon slechte remblokken gekocht. Weet dat het setje dat je af-fabriek meekrijgt vaak veel zachter is en enkel uit organisch materiaal is opgebouwd.(je bent beter af met remblokjes waar wat metaal is in verwerkt, te merken aan de grote glinsterende stukken) Bij de tweede TT in het slijk kan je die dus vaak wegsmijten. Zo was het in ieder geval met mijn blokjes. Ik rijd nu rond met schimano XT 2005 (denk ik ) en ik heb al verschillende remblokjes van diezelfde fabrikant geprobeerd. Nooit ben ik daar echt tevreden van geweest, weinig remkracht, weinig remgevoel and last but not least: huilen. Ik heb hele goede ervaringen met BBB op het gebied van remblokjes. Telkens als ik die erin steek en inrem denk ik: "veel meer remkracht dan dit kan een fiets toch niet bieden". Immers, het achterwiel van grond heffen door met twee vingers even een snok te zetten aan de voorem is een makkie. Een ander merk dat héél goed schijnt te zijn is swisstop ofzo. Ik heb dat ook maar van horen zeggen dus daar kan ik geen uitsluitsel over geven. Die blokjes zijn ook wel niet zo goedkoop dacht ik. Maarja op een fietsje uit die klasse moet dat al eens kunnen natuurlijk. BBB raad ik in ieder geval aan.

                "Zijn die blokjes dan niet nefast voor mijn schijven?"

                Goh, ik heb met BBB toch al een 4000-5000 km gereden en ik voel nu dat het stuk van de rotor waar de blokken nooit komen iets dikker is dan waar de blokken aangrijpen ja. Mijn schijf vreet dus langzaam maar zeker weg. Maar dan kon evengoed het geval geweest zijn met andere blokken. En zeg nu zelf, om de 5000 km 150 euro aan remschijven, dat is niets vergeleken met het geld dat je in je transmissie moet pompen. Een ketting is er al na 1000 km aan. Zeker bij mij, ik ben er niet lief mee. (Lees: ik schakel héél vaak terwijl ik volgas aan het geven ben en de boel onder het slijk hangt)


                zo

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                  Ik heb dus ook SLR's maar met de Taurine op komst weet ik niet of dat ideale wielen zijn, want toch zeer stijf en niet zo comfortabel, terwijl dat op een hardtail wel wat nodig is. Ach, ik zal het snel merken...
                  Vind jij die heel stijf Tuur ? Vreemd...
                  Op de Team Editie van de Taurine staan deze ook, dus slecht zal het zeker niet zijn. Maar er zijn betere wielen voor dat geld. Nu, als je die al hebt, is er natuurlijk geen reden om naar andere wielen op zoek te gaan.
                  De Taurine is op zich bijzonder comfortabel. Ik heb nog geen hardtail gereden die zo comfortabel is, en toch de bergjes opstuift.. Carbon en de manier van weven van de achterbrug, maken deze bijzonder comfortabel. Maak je daar dus geen zorgen over.
                  Met de fully rijd ik ook steeds met een redelijk harde demper, en unlock deze pas in de lastige stukken of afdalingen. Ik kan gerust stellen dat ik die demper op de Taurine absoluut niet mis, tenzij in de meest hobbelige stukken die snel genomen worden. Of van die veldwegen met diepe putten, volgestort met bouwafval.
                  Dat kan je trouwens in veel tests lezen, dat dit stijve carbonframe, de rug best wel spaart. Niet zoals zijn alu tegenhangertje wat gewoon hard is zondermeer. Goeie keuze dus om de Taurine te nemen
                  Test vind je op onderstaande link, voor ik weeral vanalles naar het hoofd geslingerd krijg :



                  Word dus ook team editie getest, waar je nog een pak gewicht kan afhalen..

                  Comment


                  • Citaten van onze vriend kamikaze...

                    "Ai ai ai, toch geen crossmaxen ????? bweek...
                    Ze zien er spectaculair uit, maar da's ook alles..."

                    "Heel concreet Jakkel, geef mij uw Crossmaxen eens een uurtje mee. Ik rijd die met plezier in alle windrichtingen.... Ik heb er eens een toertje van een goeie 30 km mee gereden. Was bijzonder snel duidelijk dat die dingen zo flexibel zijn als wat.... Bovendien zijn de Crossmaxen moeilijker te onderhouden, wegens specifieke spaken en minder duurzame lagers.... Ik zou het geld eerder in een Lefty gestoken hebben, dan de patserige SLR's..."


                    M.a.w., volgens onze vriend kamikaze trekken de SLR's op geen kloten.
                    Ze zien er spectaculair uit, maar da's ook alles, ze zijn zo flexibel als wat, je rijdt ze alle windrichtingen uit, ze zijn moeilijk te onderhouden, ze hebben minder duurzame lagers, ze zijn zwaar, ze zijn 'patserig',.... .



                    En dan zegt 'm nu dit!
                    "Op de Team Editie van de Taurine staan deze ook, dus slecht zal het zeker niet zijn".


                    Ben je zeker beste vriend kamikaze dat jij enkel en alleen gebruik maakt van je account 'kamikaze'?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                      Hier vind je wat info over de XT 2008 en de wielen :



                      Today I'll wrap up my preliminary look at the 2008 XT group. You can find the other parts here: Shifters Crankset and Rear Derailleur Round...


                      De vorige post was trouwens niet om de SLR's af te breken, je weet ondertussen wat ik er van denk, maar om te laten zien dat andere wielen ook goed en mooi kunnen zijn.
                      Zijn trouwens websites waar ik niet aan meegewerkt heb, mocht je dat nog willen beweren
                      XT wielen zijn brol!!
                      Dat is van Shitmano, dat trekt op geen kloten!


                      Comment


                      • daarjuist nog eens de ziel uit mijn lijf gaan rijden, en daarom wat vraagjes.

                        kzou wat meer willen sporten dan dat ik tot nu deed. gewoon beetje meer conditie krijgen, beetje vet verbranden, beetje spieren aanmaken, .... t'is dus niet mn bedoeling om actiever te worden dan een aan adhd lijdende epo-hoer op speed, gewoon beetje meer atleet worden.

                        -wat is het best? een uurtje de ziel uit mn lijf gaan fietsen en een kort toertje doen? of mezelf niet compleet lam rijden, maar wel grote afstanden doen?
                        -wat is het best? iedere dag een beetje sporten? of enkele keren per week fameus sporten? (wat dat ook moge zijn)
                        -wat is het best? een vrij lage versnelling kiezen en snel trappen? of een vrij hoge versnelling kiezen en minder snel (maar harder) moeten trappen?
                        -wat is het best? lopen of fietsen?
                        -hoe hoog moet mn zadel staan? ik hoorde eens ergens "je moet je benen juist niet kunnen strekken als je aan het fietsen bent"... is dat idd zo? en wat is "juist niet kunnen strekken"? zijn daar betere aanwijzingen voor?
                        -zo'n polar-horloge-achtige-polsband-hartslag-meter-ding, is dat het aanschaffen waard? helpt dat tegen dood gaan?
                        -wat wel/niet te eten/drinken voor/na het sporten?
                        -toen ik 16 was heb ik een ongeluk met een brommertje gehad, daardoor is eeuhmm... ergens een stuk kraakbeen onder mn knieschijf geplet geraakt ofzo... en da's dus... niet goed. doet pijn na het skiën, kvoel het ook als ik zwaar ben gaan fietsen. kan zo een steunverband-kniebrace-achtig ding daarbij helpen? iemand ervaring mee?

                        en nog veel meer vraagjes die zich vermoedelijk in me schuil houden.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
                          daarjuist nog eens de ziel uit mijn lijf gaan rijden, en daarom wat vraagjes.

                          kzou wat meer willen sporten dan dat ik tot nu deed. gewoon beetje meer conditie krijgen, beetje vet verbranden, beetje spieren aanmaken, .... t'is dus niet mn bedoeling om actiever te worden dan een aan adhd lijdende epo-hoer op speed, gewoon beetje meer atleet worden.

                          -wat is het best? een uurtje de ziel uit mn lijf gaan fietsen en een kort toertje doen? of mezelf niet compleet lam rijden, maar wel grote afstanden doen?
                          -wat is het best? iedere dag een beetje sporten? of enkele keren per week fameus sporten? (wat dat ook moge zijn)
                          -wat is het best? een vrij lage versnelling kiezen en snel trappen? of een vrij hoge versnelling kiezen en minder snel (maar harder) moeten trappen?
                          -wat is het best? lopen of fietsen?
                          -hoe hoog moet mn zadel staan? ik hoorde eens ergens "je moet je benen juist niet kunnen strekken als je aan het fietsen bent"... is dat idd zo? en wat is "juist niet kunnen strekken"? zijn daar betere aanwijzingen voor?
                          -zo'n polar-horloge-achtige-polsband-hartslag-meter-ding, is dat het aanschaffen waard? helpt dat tegen dood gaan?
                          -wat wel/niet te eten/drinken voor/na het sporten?
                          -toen ik 16 was heb ik een ongeluk met een brommertje gehad, daardoor is eeuhmm... ergens een stuk kraakbeen onder mn knieschijf geplet geraakt ofzo... en da's dus... niet goed. doet pijn na het skiën, kvoel het ook als ik zwaar ben gaan fietsen. kan zo een steunverband-kniebrace-achtig ding daarbij helpen? iemand ervaring mee?

                          en nog veel meer vraagjes die zich vermoedelijk in me schuil houden.
                          Om conditie te krijgen, kan je beter wat lange toertjes doen met de hartslagmeter en rond de 75% van de maximale hartslag(220-Leeftijd) blijven. Later kan je je trainingswijze aanpassen, maar best hiermee beginnen, om geen gekke te dingen te doen. Je kompleet lam rijden kan je nog genoeg doen in een zotte bui of als je interval wil trainen.
                          Enkele keren per week zal in het begin ruim voldoende zijn, zeker als je de afstanden stilaan opdrijft. 2 keer 2uur per week is al mooi om te trainen.
                          Een goeie trapfrequentie is 70 a 80 omwentelingen per minuut. Die zogezegde 'Powergasten' raap je op het einde allemaal op wegens power opgebruikt. Eens je vermoeid geraakt, zal de frequentie wel wat zakken, maar train je conditie best met deze omwentelingen.
                          Het nut van de Polar/Sigma/Hactronic of wat dan ook, moet je in de vorige zinnen al duidelijk zijn geworden.
                          Lopen en fietsen kan mekaar goed aanvullen, maar gezien je knie, zou ik eerder fietsen dan lopen, mits de juiste omwentelingen.
                          Genoeg drinken voor het sporten, en als eten iets licht verteerbaar, pasta is ideaal. Ook tijdens het sporten voldoende drinken, anders krijg je krampen.
                          Zadelhoogte : Op je zadel gaan zitten zoals je fietst, en je hiel op je pedaal zetten. Die moet er goed kunnen opstaan met een gestrekt been, dan staat je zadel goed.
                          Zo'n brace gaat hinderlijk zijn tijdens het fietsen. Eens je daar wat in zweet, gaat dat schuren en da's ni fijn. Wat je kan doen, zijn van die spannertjes net onder de knie, maar da's eerder voor de miniscus of kruisbanden, daar zie je soms wel eens iemand mee rijden.

                          Word jij dan ook een zeemvelnicht binnenkort ?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Om conditie te krijgen, kan je beter wat lange toertjes doen met de hartslagmeter en rond de 75% van de maximale hartslag(220-Leeftijd) blijven. Later kan je je trainingswijze aanpassen, maar best hiermee beginnen, om geen gekke te dingen te doen. Je kompleet lam rijden kan je nog genoeg doen in een zotte bui of als je interval wil trainen.
                            Enkele keren per week zal in het begin ruim voldoende zijn, zeker als je de afstanden stilaan opdrijft. 2 keer 2uur per week is al mooi om te trainen.
                            Een goeie trapfrequentie is 70 a 80 omwentelingen per minuut. Die zogezegde 'Powergasten' raap je op het einde allemaal op wegens power opgebruikt. Eens je vermoeid geraakt, zal de frequentie wel wat zakken, maar train je conditie best met deze omwentelingen.
                            Het nut van de Polar/Sigma/Hactronic of wat dan ook, moet je in de vorige zinnen al duidelijk zijn geworden.
                            Lopen en fietsen kan mekaar goed aanvullen, maar gezien je knie, zou ik eerder fietsen dan lopen, mits de juiste omwentelingen.
                            Genoeg drinken voor het sporten, en als eten iets licht verteerbaar, pasta is ideaal. Ook tijdens het sporten voldoende drinken, anders krijg je krampen.
                            Zadelhoogte : Op je zadel gaan zitten zoals je fietst, en je hiel op je pedaal zetten. Die moet er goed kunnen opstaan met een gestrekt been, dan staat je zadel goed.
                            Zo'n brace gaat hinderlijk zijn tijdens het fietsen. Eens je daar wat in zweet, gaat dat schuren en da's ni fijn. Wat je kan doen, zijn van die spannertjes net onder de knie, maar da's eerder voor de miniscus of kruisbanden, daar zie je soms wel eens iemand mee rijden.

                            Word jij dan ook een zeemvelnicht binnenkort ?
                            tnx voor de reactie.

                            of ik een zeemvelnicht word weet ik nog niet, voor kleine toertjes van een km of 30 trek ik alvast geen zeemvel tussen de bilnaad. als de toertjes eerder tegen de 100km aanleunen overweeg ik dat wel

                            wat moet ik me voorstellen bij "interval trainen"? en wat is het nut ervan?
                            70 à 80 omwentelingen per minuut, is dat vrij snel trappen? gebruik jij een fietscomputer die je omwentelingen per minuut aangeeft?
                            ik drink normaal altijd water na het sporten. compleet lamgereden, vollebak aan het zweten, rode kop, kom ik dan binnengestoven, duw iedereen opzij en begin aan een fles evian te zuigen. niet ideaal zeker? zijn er beter dingen dan water? zijn die sportdranken iets waard? welke dan zoal? ook te drinken voor of tijdens? en heeft drinken na het sporten niet echt veel zin meer? (buiten "de dorst lessen" en "uitdroging" tegen te gaan natuurlijk , maar niet om je lichaam goeds te doen? )

                            over die Polar/Sigma/Hactronic dingen... wat is daar aan te raden? ervaringen? kostprijs? ...??

                            zeemvelgroetjes!

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
                              Ben je zeker beste vriend kamikaze dat jij enkel en alleen gebruik maakt van je account 'kamikaze'?
                              Mag ik dit beschouwen als een bekentenis ?
                              Het is u vergeven.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door 53
                                tnx voor de reactie.

                                of ik een zeemvelnicht word weet ik nog niet, voor kleine toertjes van een km of 30 trek ik alvast geen zeemvel tussen de bilnaad. als de toertjes eerder tegen de 100km aanleunen overweeg ik dat wel

                                wat moet ik me voorstellen bij "interval trainen"? en wat is het nut ervan?
                                70 à 80 omwentelingen per minuut, is dat vrij snel trappen? gebruik jij een fietscomputer die je omwentelingen per minuut aangeeft?
                                ik drink normaal altijd water na het sporten. compleet lamgereden, vollebak aan het zweten, rode kop, kom ik dan binnengestoven, duw iedereen opzij en begin aan een fles evian te zuigen. niet ideaal zeker? zijn er beter dingen dan water? zijn die sportdranken iets waard? welke dan zoal? ook te drinken voor of tijdens? en heeft drinken na het sporten niet echt veel zin meer? (buiten "de dorst lessen" en "uitdroging" tegen te gaan natuurlijk , maar niet om je lichaam goeds te doen? )

                                over die Polar/Sigma/Hactronic dingen... wat is daar aan te raden? ervaringen? kostprijs? ...??

                                zeemvelgroetjes!
                                Als je op de straat rijd, zal die 30 geen probleem mogen zijn. 100km dat begint al... Interval is stukken aan 90 of 95 % rijden, en dan terugvallen op je oorspronkelijke snelheid. Eens je de hartslag niet meer zo hoog krijgt of je basissnelheid niet meer kan houden, stoppen met interval en rustig naar huis rijden. Nut ervan is weerstand krijgen, maw het vermogen vlot te wisselen tussen hard duwen en snel trappen. Iets wat wielertoeristen meestal niet zo goed onder knie krijgen. De meesten daarvan lopen te roepen hoe gigantisch snel ze 100 km kunnen rijden, maar vallen na een goeie 60km MTB al door de mand. Is trouwens voor de koersfiets ook handig om zoiets in de benen te hebben, om de sporadische bergjes op te snellen.
                                70 a 80 is vrij snel. Je kan dat snel zelf tellen, of een cadansmeter installeren.
                                Als fietscomputer gebruik ik momenteel de Sigma BC2006. Hartslagmeter, snelheid, hoogteverschil..Je kan er ook eentje kopen met cadansmeter. Ik heb eveneens 2x Polar 725X TE en nog een oude Hac4 van Ciclotronic. Die Sigma is uiteindelijk de meest gebruiksvriendelijke maar kan je niet uitlezen op de pc.
                                Water drinken na het sporten is niet zo nuttig. Ik drink zelf een 3 liter per 100 km. Da's een Camelbak van 2 liter en dan wat bekertjes aan de bevoorradingen. Ik doe daar ofwel een koolhydraten toevoegsel of een dorstlessend toevoegsel van 'Performance' bij. Gewoon bij de fietsenmaker halen. Drink erna ook wat maar niet te veel. Die rooje kop en stikkapot zal ook beteren met je hartslagmeter. Maar luister er ook naar, zet het niet alleen voor de show op je stuur. Op de baan kan je daar perfect naar luisteren, in het veld/bos/gebergte kan je dat veel moeilijker.
                                Dus drinken en hartslagmeter, dat zal al een stuk beter zijn.

                                Comment


                                • Ik ben volledig akkoord met Kamikaze, maar toch nog even wat aanvullen.
                                  Een Polar S725 TE is nu niet echt nodig voor een beginner. Immers, die kost toch al snel 300 €. Voor 100 € heb je ook al een zeer deftig toestelletje, het hangt er vanaf hoeveel functies je juist wil. Als je een Polar koopt, zit je sowieso goed.
                                  Ik gebruik een S710 (de voorloper van de S725) en ik ben zeer tevreden over dat toestel.
                                  Het belang van MTB-en lijkt Kamikaze toch ook wel wat te overschatten. MTB-en is natuurlijk een zeer intensieve sport, no doubt about that, en het ook afwisselender dan op de weg rijden, maar om een helling snel te kunnen op rijden, moet je gewoon (rara) hellingen op rijden. En daarvoor hoef je niet per sé off-road te gaan.
                                  Zelf drink ik op de fiets alleen water. Ik heb wel ook altijd iets mee om te eten als ik een langere rit rijd (energierepen). Ik ondervind daar geen enkel nadeel van.
                                  Tip voor als je een dorstlesser wil, maar geen doos poeder (meer) in huis hebt: gewoon water met een kleine maat suiker, en een halve maat zout.

                                  Edit:
                                  Nog bij geschreven.
                                  Last edited by Beta; 14/09/2007, 13:18.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Amai, een trapfrequentie van 70 à 80 is heel laag hoor. Bergop, akkoord. Maar bij een duurtraining moet je toch trachten om boven de 90 te blijven. Souplesse is heel belangrijk, want zo spaar je kracht voor de momenten waarop je die kracht voor 100% nodig hebt.

                                    Niet voor niets trainen wielrenners zelfs aan 110 omwentelingen...

                                    Ik trapte vroeger ook (veel) zwaarder. Nu ik al jaren meer op souplesse rijd, krijg ik die zware verzetten zelfs niet meer rond, maar (!!) ik rijd wel rapper en dat is wat telt. Vb tijdrit aan 100 à 105 omwentelingen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                      Amai, een trapfrequentie van 70 à 80 is heel laag hoor. Bergop, akkoord. Maar bij een duurtraining moet je toch trachten om boven de 90 te blijven. Souplesse is heel belangrijk, want zo spaar je kracht voor de momenten waarop je die kracht voor 100% nodig hebt.

                                      Niet voor niets trainen wielrenners zelfs aan 110 omwentelingen...

                                      Ik trapte vroeger ook (veel) zwaarder. Nu ik al jaren meer op souplesse rijd, krijg ik die zware verzetten zelfs niet meer rond, maar (!!) ik rijd wel rapper en dat is wat telt. Vb tijdrit aan 100 à 105 omwentelingen.
                                      True.
                                      Had ik die uitleg hier onlangs ook niet al gedaan? Of was dat op een ander forum?
                                      Enfin, even kort herhalen: ik trap zelf meestal tss de 80 en 90, en dat is helemaal niet zo snel. Tss de 70 en 80 is idd relatief traag.
                                      Het kan idd helemaal geen kwaad om sneller te trappen (ongeveer 100 opm) om wat souplesse op te bouwen.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Bikefreak, vandaar ook mijn voorkeur voor de BC2006 van Sigma. Die heb je voor ongeveer 100 euro bij de local bike shop, wel meestal op bestelling.
                                        En ja, mijn training is allicht MTB gericht, ik rijd enkel op straat als het te donker of TE vettig is.
                                        Om klimtraining te doen, moet je inderdaad klimmen, daar is niks aan te doen...
                                        Of spinning alias indoorcycling, dat helpt ook voor je weerstand en kracht bij te geven.
                                        Zelf ben ik nog op zoek naar een Fitness zaak in Aarschot waar je kan gaan spinnen met een beurtenkaart.
                                        Ik ging vroeger bij sportopolis in Leuven, maar sinds die zijn overgeschakeld op abbonementen, is bijna 600 euro per jaar me te veel om 2 uur na mekaar te spinnen per week.
                                        Dus heb ik voor een kleiner bedrag een Niterider Moab HID lichtsysteem gekocht in de US en doe ik mijn trainingen op de baan/bos, wanneer ik s' avonds wat tijd heb.
                                        Die HID is overkill voor op straat, maar de auto's stoppen al van ver, en houden rekening met je als was je een motorijder. Wel best veilig dus, en je kan er ook het bos of veld mee in natuurlijk.
                                        Maar ook een ritje langs de vaart tot in Mechelen, is heel leuk in het pikkedonker, met de mistflarden die uit de Vaart opstijgen...Lamp op volle sterkte en sjeezen maar.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                          Amai, een trapfrequentie van 70 à 80 is heel laag hoor. Bergop, akkoord. Maar bij een duurtraining moet je toch trachten om boven de 90 te blijven. Souplesse is heel belangrijk, want zo spaar je kracht voor de momenten waarop je die kracht voor 100% nodig hebt.

                                          Niet voor niets trainen wielrenners zelfs aan 110 omwentelingen...

                                          Ik trapte vroeger ook (veel) zwaarder. Nu ik al jaren meer op souplesse rijd, krijg ik die zware verzetten zelfs niet meer rond, maar (!!) ik rijd wel rapper en dat is wat telt. Vb tijdrit aan 100 à 105 omwentelingen.
                                          Meer frequentie mag altijd he, maar als beginner...Rij maar eens een uurtje op een spinningfiets 90 omwentelingen per minuut, en dan dezelfde afstand op 70-80 met iets meer kracht. De beginner houd sowieso de 90 omwentelingen niet vol, de 70-80 gaat al makkelijker zijn.
                                          'Souplessetraining' is voor mij ook veel zwaarder dan klimmen. Ik ben dol op klimmen, dan zijn 90 omwentelingen iets te veel van het goede. Ik heb ook redelijk lange benen met mijn 1m96 en dan is souplesse een hele opdracht, ik gebruik ook gemakkelijk de hefboom van mijn lengte. Ook al doe ik altijd moeite om de eerste 70km van een MTB tocht de souplesse te draaien, om dan over te schakelen op iets meer kracht.
                                          Gewoon goed vlot ronddraaien en het juiste verzet zoeken om te blijven houden tot boven. Liever dan ietsje zakken in frequentie dan te moeten schakelen. Maar ook dat is weer subjectief.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X