Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat wordt er juist gewijzigd aan een Fatty als 88 hem onder handen neemt? Ik dacht dat die gewoon onderhoud en afstelling deden, en dat er dus in sé helemaal niets wijzigde, maar als ik jullie bezig hoor ...
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
      Mja. Om te MTB-en mag het van mij wel hoor. Ik heb nog twee koersfietsen ook, dus waarom niet, right?
      Ja tuurlijk mag het, ik stoor mij niet echt aan die extra veerweg hoor, het hoeft voor mij gewoon niet echt.

      Ik reed vroeger zonder vering in de Ardennen en zomeer. Licht en geen onderhoud, super was dat.
      Alhoewel dat de Fatty D van de F1000 super was. Had buiten een jaarlijkse oliewissel nooit geen extra onderhoud van doen, toch wel, de zwarte beschermhoes is eens gescheurd, vervangen door een flashy gele.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak
        Mijn Fatty volstaat voor mij, doch mocht ik een andere vork moeten of willen kopen, ik zou zeker een Lefty overwegen.
        Van problemen met een Fatty weet ik niet. Ik kan mij ook niet herinneren daar vroeger ooit iets over gelezen te hebben. Tenzij het een probleem is van de laatste jaren natuurlijk.
        Vroeger werd de Fatty geprezen om zijn stijfheid, ook al had bv. een Rock Shox wel iets betere veereigenschappen. Ik weet nu echter wel niet meer of dat ging over de Fatty op lucht, of met elastomeren. Elastomeren zijn natuurlijk nooit ideaal geweest. Ik kan het weten, want ik heb nog een Manitou 4 gehad. Zeer knappe vork, maar jammer genoeg was je er niet veel mee als het echt koud werd. De MCU-elastomeren die erop volgden, zullen wel beter zijn geweest, maar ideaal? Ik betwijfel het.
        Wel, de Fatty heeft een Magura cartridge sinds 2005, althans de Ultra DLR. Daar zou nogal regelmatig iets mee mislopen of misgelopen zijn. De Ultra DLR zou de Fatty geweest zijn die ik zou genomen hebben indien het geen Lefty was geworden. Bovendien was er tot eind mei het 'Headshok Upgrade Program' geldig en waren er flinke kortingen op de opstap naar Lefty. Was maar een paar honderd euro meer, en dan is de stap naar de modernste vork van het betreffende merk snel gezet.
        Een Cannondale van iets of wat prijsklasse hoort gewoon een Lefty op, alweer persoonlijk. Een F2000 in Siemens Cannondale kleuren met Lefty, die had ik ook nog graag gehad, maar toen had ik er het geld niet voor wegens bouwen en eerste kindje.
        Dan maar zitten sparen voor de Optimo, tot er daar weer de fotografie tussenkwam en nog een paar jaar later was mijn kaliber 12 versleten. Uiteindelijk is het dan een Taurine geworden omdat ik nog niet met een carbon fiets had gereden, en ook niet met een C'dale. 2 vliegen in 1 klap, eigenlijk 3, want ook de Lefty erbij genomen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
          Wat wordt er juist gewijzigd aan een Fatty als 88 hem onder handen neemt? Ik dacht dat die gewoon onderhoud en afstelling deden, en dat er dus in sé helemaal niets wijzigde, maar als ik jullie bezig hoor ...
          Staat hier in geuren en kleuren uitgelegd.

          eighty-aid.com: Know-How, Service, Tuning für alle Cannondale Gabeln (Lefty, Fatty) Deutschland, Österreich, Schweiz, Benelux, Italien, Scandinavien, Spanien und Frankreich. Hier findest Du infos über alle aktuellen und auch die frührenen Cannondale Gabeln, incl. How-To's und Handbüchern.

          Comment


          • Vraagje?

            Hoe stabiel is dat? Het lijkt me als je daar je handen vanaf haalt dat stuur ineens zou omkiepen of zo.

            Hoe is dat gebalanceerd?

            Heel vreemd zicht in elk geval, wel geweldig cool vind ik he

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
              Wel, de Fatty heeft een Magura cartridge sinds 2005, althans de Ultra DLR. Daar zou nogal regelmatig iets mee mislopen of misgelopen zijn. De Ultra DLR zou de Fatty geweest zijn die ik zou genomen hebben indien het geen Lefty was geworden. Bovendien was er tot eind mei het 'Headshok Upgrade Program' geldig en waren er flinke kortingen op de opstap naar Lefty. Was maar een paar honderd euro meer, en dan is de stap naar de modernste vork van het betreffende merk snel gezet.
              Een Cannondale van iets of wat prijsklasse hoort gewoon een Lefty op, alweer persoonlijk. Een F2000 in Siemens Cannondale kleuren met Lefty, die had ik ook nog graag gehad, maar toen had ik er het geld niet voor wegens bouwen en eerste kindje.
              Dan maar zitten sparen voor de Optimo, tot er daar weer de fotografie tussenkwam en nog een paar jaar later was mijn kaliber 12 versleten. Uiteindelijk is het dan een Taurine geworden omdat ik nog niet met een carbon fiets had gereden, en ook niet met een C'dale. 2 vliegen in 1 klap, eigenlijk 3, want ook de Lefty erbij genomen.

              Nice.
              Ik heb gewoon een Super Fatty DL van 2000 (geen instelling van de rebound dus).
              Die actie van Headshok, heb ik gezien. Ik volg het nog wel een béétje.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Staat hier in geuren en kleuren uitgelegd.

                http://www.eighty-aid.com/index.php?id=189&L=12
                OK, sorry.

                Benieuwd op hoeveel het uiteindelijk zou uitkomen voor de mijne. Anders zou ik dit nog wel eens willen laten doen. Ik zal eens moeten informeren.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                  Vraagje?

                  Hoe stabiel is dat? Het lijkt me als je daar je handen vanaf haalt dat stuur ineens zou omkiepen of zo.

                  Hoe is dat gebalanceerd?

                  Heel vreemd zicht in elk geval, wel geweldig cool vind ik he
                  Ik heb het hier onlangs nog ergens uitgelegd.
                  Kort: de wielas kan niet van de fiets worden gehaald omdat deze vast gelast zit onderaan de vork. Als je het wiel eraf haalt, blijft de as dus op de vork zitten. Die as is trouwens conisch gevormd (dikker aan de kant van de vork). Verder zorgt de dubbele T bovenaan de vork uiteraard ook voor extra stijfheid.
                  Cannondale was niet de eerste met dit principe, maar wel de eerste die een dergelijke vork ontwikkelde die stijf genoeg was.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                    Ik heb het hier onlangs nog ergens uitgelegd.
                    Kort: de wielas kan niet van de fiets worden gehaald omdat deze vast gelast zit onderaan de vork. Als je het wiel eraf haalt, blijft de as dus op de vork zitten. Die as is trouwens conisch gevormd (dikker aan de kant van de vork). Verder zorgt de dubbele T bovenaan de vork uiteraard ook voor extra stijfheid.
                    Cannondale was niet de eerste met dit principe, maar wel de eerste die een dergelijke vork ontwikkelde die stijf genoeg was.
                    Ja dat punt snap ik wel.

                    Maar ik had altijd de idee dat een vork symetrisch moest zijn om stabiel te blijven, in rijgedrag bedoel ik dan.

                    Kun je met dat ding zonder handen rijden is eigenlijk de vraag.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                      Ja dat punt snap ik wel.

                      Maar ik had altijd de idee dat een vork symetrisch moest zijn om stabiel te blijven, in rijgedrag bedoel ik dan.

                      Kun je met dat ding zonder handen rijden is eigenlijk de vraag.
                      Yep, dat kan je. Al van toen de eerste Lefty gelanceerd werd.
                      Als je dat niet kon, dan zouden ze hem aan de straatstenen niet kwijt geraakt zijn, en was hij al lang afgevoerd.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                        Yep, dat kan je. Al van toen de eerste Lefty gelanceerd werd.
                        Als je dat niet kon, dan zouden ze hem aan de straatstenen niet kwijt geraakt zijn, en was hij al lang afgevoerd.
                        Ja uiteraard, 'k vraag me dus af hoe ze dat evenwicht verkrijgen?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                          Ja uiteraard, 'k vraag me dus af hoe ze dat evenwicht verkrijgen?
                          Wat dacht je van: gewoon stijf genoeg maken?
                          Bij een fiets met een gewone vork is ook niet al het gewicht mooi uitgebalanceerd. Tenzij je denkt dat je hele aandrijving niets weegt. Best logisch dat Cannondale die vork links heeft gebouwd dus.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                            Wat dacht je van: gewoon stijf genoeg maken?
                            Bij een fiets met een gewone vork is ook niet al het gewicht mooi uitgebalanceerd. Tenzij je denkt dat je hele aandrijving niets weegt. Best logisch dat Cannondale die vork links heeft gebouwd dus.
                            Oke merci voor de info




                            'k blijf het toch een vreemd zicht vinden

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                              Oke merci voor de info


                              'k blijf het toch een vreemd zicht vinden

                              Tja, je moet hem een paar keer gezien hebben eer dat overgaat hoor.

                              In het begin gebruikten ze hem zelfs in Dual Slalom-wedstrijden (o.a. Brian Lopes en Missy Giove). Ik vraag me nog altijd af hoeveel van die vorken ze zo per jaar versleten, want de meeste anderen hadden toch een zwaarder, conventioneel model.

                              Edit:
                              En ze wonnen er nog mee ook!
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • Nog een ander voordeel buiten (ik veronderstel) het gewicht?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                  Nog een ander voordeel buiten (ik veronderstel) het gewicht?
                                  Euh, de looks?
                                  Over de werking ervan zelf, ga ik me niet uitspreken, maar als je een aantal posts terug kijkt, zie je dat Kamikaze wel relevante info postte.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Ik kan alleen maar zeggen dat de stabiliteit perfect is : je rijdt ermee weg en je kan zo, zonder gewenning met de handjes in de lucht rijden. Logisch ook, wat zou je moeten aanvangen met een fiets die niet stabiel rijdt ?

                                    Ik heb zaterdag vooral ondervonden hoe licht de voorbouw nu is geworden, ik kon moeiteloos over een omgevallen boomstam van 20 cm "wippen", enfin wat ik bedoel is dat het vlotter gaat dan met de Scalpel. Aan dit fietsje ga ik (hopelijk) nog veel plezier beleven !

                                    Comment


                                    • Ik denk toch dat een Fatty (en nee, niet omdat ik er eentje heb... ) over het algemeen stijver is dan een Lefty. Deze grafiekjes laten dat toch zien, of vergis ik me? Lijkt me eigenlijk ook logisch, of ben ik aan het zeveren?


                                      Voorts zeggen ze bij eighty-aid.com ook: "Till this day, the Fatty is the lightest and stiffest production fork on the Market. The fork blades are tapered separately, swaged and welded to the steering crown."
                                      Zie: http://www.eighty-aid.com/index.php?id=63&L=12

                                      Of interpreteer ik die uitleg misschien ook fout?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Ik denk toch dat een Fatty (en nee, niet omdat ik er eentje heb... ) over het algemeen stijver is dan een Lefty. Deze grafiekjes laten dat toch zien, of vergis ik me? Lijkt me eigenlijk ook logisch, of ben ik aan het zeveren?
                                        Lijkt me van niet (dat je aan 't zeveren bent, bedoel ik). 't Scheelt natuurlijk niet veel, en de ene vork scoort dan 'es beter dan de andere, en omgekeerd, afhankelijk van de test.

                                        Overigens vind ik de Fatty "typischer" voor Cannondale, dan de Lefty. Uiteindelijk is de grotere diameter in de voorbuis toch nu nog altijd een gevolg van de oorspronkelijke Fatty-introductie, right?

                                        De Lefty is nu ook zeer typisch voor Cannondale, maar die vork kan met zeer weinig wijzigingen worden aangepast aan 'n gewoon kader, lijkt me.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                          De Lefty is nu ook zeer typisch voor Cannondale, maar die vork kan met zeer weinig wijzigingen worden aangepast aan 'n gewoon kader, lijkt me.
                                          Een gepaste vorkbuis vinden, lijkt me niet zo'n probleem, maar je hebt ook twee andere kroonstukken nodig. Geen idee of dat bestaat, maar als dat niet het geval is, heb je toch wel pech. Ik zou niet er niet zelf aan beginnen.

                                          Edit:
                                          Headshok staat in de catalogus sinds 1992. Eind '91 werd nogal raar gekeken naar een vork waarvan het veersysteem in de balhoofdbuis was ingewerkt.
                                          Er was trouwens nog een merk dat dit gedaan had, maar het systeem is nooit doorgebroken. Ik geloof dat het Shogun was, maar ik kan me vergissen.
                                          Last edited by Beta; 01/10/2007, 20:05.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X