Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers-topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
    Deore is meer geschikt voor MTB-ers. Alivio zal minder duurzaam zijn bij zware belasting in modder.
    Ik zou de Cube nemen, no doubt. Dat merk biedt een uitstekende verhouding prijs/kwaliteit. En ik geloof niet dat het frame minderwaardig is tegenover die twee andere fietsen, maar mss ook even afwachten of er mensen zijn die tests over deze specifieke modellen hebben gelezen.
    Ik denk ook dat ik voor de cube ga. Echter dat van die deore's weet ik niet goed. Een type hoger is de cube Analog (540€). Die heeft wel deore's denk ik. Maar is die 100€ het waard? Ik heb 6 jaar gedaan met een Scott Yucatan, in die tijd ook 500€. Ik ben er goed mee geweest tot een klein jaartje geleden de vitesse merkbaar begonnen te verslijten. In die tijd was er nog geen sprake van Deore of alivio. Ik gok dan ook dat alivio toch al beter zal zijn dan die ik op mijn scott had.

Ik weet het niet goed, vandaag of morgen bestel ik hem....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
      Ik denk ook dat ik voor de cube ga. Echter dat van die deore's weet ik niet goed. Een type hoger is de cube Analog (540€). Die heeft wel deore's denk ik. Maar is die 100€ het waard? Ik heb 6 jaar gedaan met een Scott Yucatan, in die tijd ook 500€. Ik ben er goed mee geweest tot een klein jaartje geleden de vitesse merkbaar begonnen te verslijten. In die tijd was er nog geen sprake van Deore of alivio. Ik gok dan ook dat alivio toch al beter zal zijn dan die ik op mijn scott had.

Ik weet het niet goed, vandaag of morgen bestel ik hem....
      Wat had die Scott?

Er is meer dan alleen de groep. Die duurdere Cube zal allicht meer Deore-onderdelen en/of een andere vork, remmen, velgen, ... hebben.

Edit:
      Ik ben er nog niet uit wat ik volgend jaar zou doen. Mijn huidige fietsen kunnen alleszins niet gebruikt worden om een boodschap te doen. Verder weet ik niet of ik wel in de regen zal fietsen, dus of ik spatborden nodig zou hebben. Als ik eens naar het werk wil fietsen, kan ik dat mss wel doen met mijn oude koersfiets, maar dan doe ik sowieso best een wieleroutfit aan. Dus zou ik nog iets moeten hebben voor in de stad. Dus ofwel een oud kot, ofwel (eventueel tweedehands) een MTB zoals die Cube of mss een cruiser (met spatborden, mag gerust een single speed zijn). Een stadfiets moet ik in ieder geval niet.
      Ik loop nu wel op de feiten vooruit, want ik heb nog tot volgende zomer ...
      Last edited by Beta; 06/11/2007, 17:50.
      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Moest ik moeten kiezen tussen die drie dan ging ik voor de Cube. 't Is weeral wel zo'n saaie matzwarte Cube van dertien in een dozijn, maar die staat me meer aan dan de andere twee. De Minerva heeft die mechanische disc brakes tegen en die Granville heeft van die licht gepaakte velgen die me niet zo stevig lijken. Liever de conventioneel gespaakte velgen in de goedkopere categorieën vind ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
          Wat had die Scott?
          geen idee eigenlijk wat die scott allemaal had

Comment

• Van die drie fietsen vind ik die Merida met ruime voorsprong de knapste, maar als je 't voor zwart hebt dan kan je niet om die Cube heen denk ik.

Comment

• Die Cube heeft wel een Suntour vork, die dingen zijn barslecht. Maar of er uberhaupt vorken zijn in die prijscategorie die het waard zijn verende vork genoemd te worden, daar kan ik me niet over uitspreken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                Die Cube heeft wel een Suntour vork, die dingen zijn barslecht. Maar of er uberhaupt vorken zijn in die prijscategorie die het waard zijn verende vork genoemd te worden, daar kan ik me niet over uitspreken.
                Ik ken er ook niet genoeg van om daarover te kunnen oordelen, maar als het is om off-road te gebruiken, dan zou ik eerst een jaar of zo met die vork rijden, en dan een upgrade doen door een Rock Shox of Manitou te (laten) monteren.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                  Die Cube heeft wel een Suntour vork, die dingen zijn barslecht. Maar of er uberhaupt vorken zijn in die prijscategorie die het waard zijn verende vork genoemd te worden, daar kan ik me niet over uitspreken.
                  gho ja, ik had ook veel liever gehad dat ik nog even tijd had om wat centjes bijeen te verzamelen en dan pas iets nieuws te kopen, maar helaas. Ik weet dat ik me niet aan uberzalig gerief moet verwachten, maar mijn scott was ook niet overdreven duur en daar heb ik meer dan genoeg plezier mee beleefd. Upgraden kan ik achteraf op een gepast tijdstip nog wel

Derjuist trouwens de bestelling geplaatst, nu een kleine 2 weken wachten. Welke ik heb gekozen ga ik niet zeggen, ik kan al wel zeggen dat het geen van de 3 bovenstaande is

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Van die drie fietsen vind ik die Merida met ruime voorsprong de knapste, maar als je 't voor zwart hebt dan kan je niet om die Cube heen denk ik.
                    Da's geen Merida gTa, da's ne Minerva.
                    Enkel en alleen op de kleur afgaande vind ik die Minerva ook pakken knapper.

Comment

Oké, vandaag de fietsenwinkels afgegaan en 3 mogelijkheden:

Granville XC40 ( 08 )

Prijs 499€

Cube AIM (07)

Prijs: 430€

voor mij zijn die 2 eigenlijk zo goed als hetzelfde, juist de prijs. Voor het verschil zou ik een goed slot kunnen kopen

Maar dan is er een Minerva colorado waar ik zeer weinig specs van vind
                      Frame aluminium 7005
                      €499

Gelieve te zeggen welke uw voorkeur geniet
                      doe jezelf een plezier: fietsen onder de 500 euro zijn alleen te overwegen als
                      je 1 x per maand een tochtje doet in goede tot middelzware omstandigheden
                      en als je de fiets telkes zeer goed poetst
                      KOOP NOOIT EEN FIETS MET MECHANISCHE SCHIJFREMMEN = zelfmoordmachines!!!!!!!!!!!!

beter: koop een goede 2dehandsfiets en geniet veel meer van je tochten
                      op 2dehands.be en zoniet op forum van mountainbike.be kan je goed spul vinden
                      aan redelijke prijzen; 'k heb een zeer goede fully voor zo'n 1100euro bijeengekocht op internet,
                      nieuw zou dat ding minstens 2400 euro kosten,
                      en 'k zweer het u, 't is een onverslijtbaar model/uitrusting/wielen/...

OT : van bovenstaande fietsen kan je (als je echt wil) alleen de granville overwegen,
                      weet dat de achterderrie na 1/3 v/e modderrit al moeilijk zal doen
                      en dat je remblokken na 2modderriitten van +20km al WEGgesleten zullen zijn
                      (helemaal weg hé: metalen remblokhouder wrijft dan op de velg: mijn ex-schoonbroerke de koppigen aap
                      is naar huis kunnen bollen zonder de toerrit uit te rijden: geen remmen meer, en dat was na 15km modderrijden)

'k ben een freak op mountainbikevlak; maar iedere ervaren mountainbiker zal je aanraden om met dit budget een goede 2dehands te zoeken, vergeet ook niet dat fietsschoenen/broek/handschoen/helm ook geld kosten
                      (dan spreek ik nog niet over: helmmutsje(winter), waterdichte (over)zokken, buff, sportbril, windstopper-onderverstje, ademend regenjack, technical underwear, droog/modder-banden, anti-lek-vloeistof, voetpomp thuis, pech-onderweg-setje), verlichting voor als je te lang gaat rijden en in 't donker terug moet, onderhoud/herstellingen, nieuwe voorvork voor op je granville, omdat je bij een dwarse greppel in een snelle afdaling overkop vloog en je vering niet goed meer werkt, zelfs een beetje gebogen lijkt...)

effe dit: op beide nieuwe cannondales die ik kocht moest na 2 ritten de trapas vervangen worden,
                      (onder garantie), sindsdien kies ik zelf de onderdelen en laat ze op een frame monteren: echt de max voor een freakje

KOOP DUS EEN 2DEHANDSJE
                      wel stukje op rijden om te zien of de maat klopt
                      iets duurder, maar de prjis van de onderdelen die je op de door jou voorgestelde fietsen zou moeten vervangen is hier al inbegrepen:

iets minder, maar goedkoper:

ken de afmontage niet maar hier zit al een RS-vork op, niet top maar toch beter dan axon e.d.

deze mag je max 550 aan geven:

aanrader:

deze ook:

moet het toch ne nieuwe zijn in dat budget: decathlon of http://www.canyon.de/ (die hebben soms stockverkoop, en hebben naverkoopdienst in Heerlen (of die buurt) en zijn erg klantgericht)
                      Last edited by ; 07/11/2007, 18:48.

Comment

• True. Ik heb ook al veel mensen aangeraden een tweedehandsfiets te kopen, maar het is nu al te laat.
                        Feit is dat er genoeg zijn die hun hobby stopzetten, en dan maar hun fiets verkopen. Ook dat er meer fietsen te koop worden aangeboden dan dat er vraag is op de tweedehandsmarkt (het is niet zoals bij auto's), dus dalen de prijzen sterk. Zo kan je al superkoopjes doen wat betreft fietsen die amper een paar honderd km gebold hebben.
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Zoals Bikefreak het al zei: Het is te laat

nenee . Kijk, jullie zijn echt doorwinterde mountenbikers. Elk weekend een TTke of toch op zijn minst 1 keer in de week op tocht. Ik heb echt geen tijd voor mij vrij te maken tijdens de weekenden. In de week heb ik school en heb daarna amper goesting om nog iets te doen, in het weekend werk ik 9/10 en dat zijn meestal lange dagen waardoor ik de volgende dag meestal voor school werk of eens goed uitrust. Af en toe heb ik wel de goesting om eens te gaan crossen met de mountenbike, maar dat gebeurt misschien maar 3 keer over een hele winter en dat mag je zeker niet vergelijken met jullie tochten. Vanaf dat het weer wat beter weer wordt in de lente ga ik regelmatiger fietsen, maar dan is er ook geen slijk en dus geen probleem. Dit is mijn fiets die ik gebruik voor alles, dwz naar de winkel, naar vrienden, fietstochtjes puur op asfalt of in bossen,... Ik heb echter wel een krotfietske in orde gebracht voor te gebruiken om naar de bus te rijden .

In principe kon ik ook een stadfiets kopen en dan die paar keer dat het wat te ruw wordt gewoon omzeilen, maar ik voel me echt niet goed op een stadsfiets. Als ik op een fiets zit dan wil ik zot kunnen doen en spelen, en dat gaat daar echt niet mee. Bijvoorbeeld bij een niet al te grote put doe ik altijd een jumpke erover met mijn 2 wielen tegelijk van de grond, als er werken zijn in straat dan ga ik in plaats van rustig naast mijn fiets er gewoon losdoor over het grind en over de zandheuveltjes,.... gewoon spelen en dat is niet zo immens belastend voor mijn gerief. Ik heb 7 jaar gedaan met een Scott van 500€, ik heb daar buiten enkele binnenbanden, buitenbanden, remblokjes, een nieuw wiel en nieuwe handvaten niets aan laten veranderen. Ik heb daar enorm veel plezier mee beleeft en ik zie dus niet in waarom ik ineens een mega dure fiets moet kopen. Vooral omdat ik in een dik half jaar opnieuw een eigen auto zal hebben en ik opgemerkt heb dat ik mijn fiets nog zeer zelden gebruikte toen ik met mijn eerste wagentje rondreed. Het zou weggegooid geld zijn imo.

Dan nog zou een 2de hands fiets misschien een oplossing zijn, maar ik heb gewoon graag iets nieuw en koop liefst niets over van iemand anders. Als ik die persoon niet ken dan ben ik altijd veel te argwanend. Nu weet ik hoe ermee omga en als er iets vervangen moet worden dan is dat mijn schuld, als ik bij die 2de handse fiets iets moet vervangen dan zit ik daar met gemengde gevoelens. Moeilijk om uit te leggen....

hoe dan ook, ik apprecieer enorm jullie advies (zonder bikefreak had ik bijvoorbeeld nooit van het merk cube gehoord) en moest ik echt zeggen van: wauw dit is ineens mijn ding geworden, dan zal ik zeker jullie advies nog eens vragen over een iets duurdere fiets
                          Last edited by ; 07/11/2007, 20:44.

Comment

• Ik begrijp het wel hoor. Als ik een fiets bij koop voor dagelijks vervoer, zal ik om dezelfde redenen ook een MTB overwegen. En mss ook een nieuwe. Immers, een fiets met Deore LX en XT, een deftig vorkje en een leuk frame, wekt alleen maar de aandacht van eventuele fietsdieven.
                            Ik zou zo ook de Super V kunnen gebruiken. Zo veel is die immers niet meer waard. Doch, als ik de vork laat tunen en een Fox RP23 koop, zal ik er toch weer behoorlijk wat geld in geïnvesteerd hebben, dus houd ik die fiets louter voor de hobby. En zelfs al waren die kosten niet nodig: die fiets blijft een opvallend ding.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Vraagje: waarom zijn mechanische schijfremmen zelfmoord?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk Berichten
                                Vraagje: waarom zijn mechanische schijfremmen zelfmoord?
                                Schijfremmen hebben een kleinere verplaatsing van de blokken en vereisen dus een kortere beweging met meer kracht. Daar zijn kabels niet geschikt voor, gezien de veel grotere rekeigenschappen.
                                Je hebt dus remdruk nodig die minder uitzet en krimpt, en da's hydraulische olie.
                                Vandaar...

Comment

• Tubeless on the road :

Bluehost - Top rated web hosting provider - Free 1 click installs For blogs, shopping carts, and more. Get a free domain name, real NON-outsourced 24/7 support, and superior speed. web hosting provider php hosting cheap web hosting, Web hosting, domain names, front page hosting, email hosting. We offer affordable hosting, web hosting provider business web hosting, ecommerce hosting, unix hosting. Phone support available, Free Domain, and Free Setup.

Comment

gho ja, ik had ook veel liever gehad dat ik nog even tijd had om wat centjes bijeen te verzamelen en dan pas iets nieuws te kopen, maar helaas. Ik weet dat ik me niet aan uberzalig gerief moet verwachten, maar mijn scott was ook niet overdreven duur en daar heb ik meer dan genoeg plezier mee beleefd. Upgraden kan ik achteraf op een gepast tijdstip nog wel

Derjuist trouwens de bestelling geplaatst, nu een kleine 2 weken wachten. Welke ik heb gekozen ga ik niet zeggen, ik kan al wel zeggen dat het geen van de 3 bovenstaande is
                                    TTN, het is niet mijn bedoeling jouw keuze af te breken, verre van, en ik zie dat je mijn opmerking goed hebt begrepen.
                                    Voor deze prijs mag je geen oerstevig ardennen/alpen waardig materiaal verwachten.
                                    Desalnietteplus, kan je hier fijn mee rijden als je de beperkingen in acht neemt.

Sowieso is een nieuwe fiets kopen leuker dan een 2dehands aan te schaffen, louter qua buikgevoel.
                                    Of het beter materiaal is, da's wat anders...

In ieder geval succes met de nieuwe fiets.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Da's geen Merida gTa, da's ne Minerva.
                                      Enkel en alleen op de kleur afgaande vind ik die Minerva ook pakken knapper.
                                      Awel ja, die! Die Meriva!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk Berichten
                                        Vraagje: waarom zijn mechanische schijfremmen zelfmoord?
                                        Dat is helemaal geen zelfmoord hoor. Ik ken iemand met een Giant die mechanische schijfremmen heeft en al mee in de Ardennen is gaan rijden, en die leeft nog altijd.

Het nadeel van die mechanische schijfremmen is dat je wat meer kracht op de remhendel moet zetten doordat het geheel met een kabel is verbonden. Het kan ook zijn dat de kabel na verloop van tijd wat uitrekt en dat is dan wat extra afstelwerk. Het voordeel van mechanische schijfremmen is dan weer dat ze goedkoper als hydraulische zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                                          doe jezelf een plezier: fietsen onder de 500 euro zijn alleen te overwegen als
                                          je 1 x per maand een tochtje doet in goede tot middelzware omstandigheden
                                          en als je de fiets telkes zeer goed poetst
                                          KOOP NOOIT EEN FIETS MET MECHANISCHE SCHIJFREMMEN = zelfmoordmachines!!!!!!!!!!!!

beter: koop een goede 2dehandsfiets en geniet veel meer van je tochten
                                          op 2dehands.be en zoniet op forum van mountainbike.be kan je goed spul vinden
                                          aan redelijke prijzen; 'k heb een zeer goede fully voor zo'n 1100euro bijeengekocht op internet,
                                          nieuw zou dat ding minstens 2400 euro kosten,
                                          en 'k zweer het u, 't is een onverslijtbaar model/uitrusting/wielen/...

OT : van bovenstaande fietsen kan je (als je echt wil) alleen de granville overwegen,
                                          weet dat de achterderrie na 1/3 v/e modderrit al moeilijk zal doen
                                          en dat je remblokken na 2modderriitten van +20km al WEGgesleten zullen zijn
                                          (helemaal weg hé: metalen remblokhouder wrijft dan op de velg: mijn ex-schoonbroerke de koppigen aap
                                          is naar huis kunnen bollen zonder de toerrit uit te rijden: geen remmen meer, en dat was na 15km modderrijden)

'k ben een freak op mountainbikevlak; maar iedere ervaren mountainbiker zal je aanraden om met dit budget een goede 2dehands te zoeken, vergeet ook niet dat fietsschoenen/broek/handschoen/helm ook geld kosten
                                          (dan spreek ik nog niet over: helmmutsje(winter), waterdichte (over)zokken, buff, sportbril, windstopper-onderverstje, ademend regenjack, technical underwear, droog/modder-banden, anti-lek-vloeistof, voetpomp thuis, pech-onderweg-setje), verlichting voor als je te lang gaat rijden en in 't donker terug moet, onderhoud/herstellingen, nieuwe voorvork voor op je granville, omdat je bij een dwarse greppel in een snelle afdaling overkop vloog en je vering niet goed meer werkt, zelfs een beetje gebogen lijkt...)

effe dit: op beide nieuwe cannondales die ik kocht moest na 2 ritten de trapas vervangen worden,
                                          (onder garantie), sindsdien kies ik zelf de onderdelen en laat ze op een frame monteren: echt de max voor een freakje

KOOP DUS EEN 2DEHANDSJE
                                          wel stukje op rijden om te zien of de maat klopt
                                          iets duurder, maar de prjis van de onderdelen die je op de door jou voorgestelde fietsen zou moeten vervangen is hier al inbegrepen:

iets minder, maar goedkoper:

ken de afmontage niet maar hier zit al een RS-vork op, niet top maar toch beter dan axon e.d.

deze mag je max 550 aan geven:

aanrader:

deze ook:

moet het toch ne nieuwe zijn in dat budget: decathlon of http://www.canyon.de/ (die hebben soms stockverkoop, en hebben naverkoopdienst in Heerlen (of die buurt) en zijn erg klantgericht)
                                          Boeiend...ik zoek mezelf ook weer fatsoenlijk speelgoed te kopen, mijn huidige stadsfiets is gewoon te saai voor mijn rijstijl...of eerder niet stevig genoeg.
                                          Ik herken mezelf volledig in de rijstijl die tetten hier omschrijft, uitdagingen zijn er om te nemen, niet om erlangs te fietsen.

Ik denk ook dat ik voor een mooi 2dehansje zou gaan, groot aanbod, relatief kleine vraag. Zoals hier al eerder gezegd.

Nu 3 of 4 van bovenstaande links zijn fietsen mét schijfremmen, blijkbaar gemeengoed in de duurdere klasse...en toch is het door sommigen hier sterk afgeraden. Wat doe je daar dan mee?

Comment

Working...
                                          X