Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
    Dat van die tool, wist ik niet. Tiens, vroeger moesten die wielen bij spaakbreuk altijd opgestuurd worden en vorig jaar was er iemand in de club met Ksyrium ES wielen. De eerste of tweede keer dat hij ermee reed, leed hij al spaakbreuk, én mocht hij zijn wielen laten opsturen. Is dat dan anders bij de Elites?
    Ik zou niet weten waarom je bij een spaakbreuk een wiel dient op te sturen, als ik een spaak breek ga ik een nieuwe halen en vervang die.
    Spaakbreuken vallen volgens mij niet onder garantie, of het zou abnormaal snel en/of veel moeten gebeuren.

    Dit is de centertool die ik er bijgeleverd heb gekregen.



    Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
    Die DT's zien er even goed uit, en zijn erg mooi koopje. Normaal betaal je voor zo'n setje 400 à 500 € en in Duitsland heb je ze voor amper 250 €.
    Ik heb met mijn meest recente koersfietsje in feite al héél veel voordeel genoten. Tot nog toe reed ik met wielen die ik een paar jaar voordien had gekocht voor mijn vorige fiets. Die kon wel nieuwe wielen gebruiken. Nu zou ik die wielen terug in mijn oud fietsje steken en terug prepareren voor 9 speed i.p.v. 10 speed.
    Als je ze echt wil hebben moet je ze gewoon kopen. Voor € 250 kan je niet sukkelen. Maar heb je al eens geïnformeerd naar prijzen hier?
    Ook al eens gedacht of je bij een eventuele schade die onder de garantie valt je hier ergens bij een dealer terecht kan? Niet onbelangrijk denk ik.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Als je ze echt wil hebben moet je ze gewoon kopen. Voor € 250 kan je niet sukkelen. Maar heb je al eens geïnformeerd naar prijzen hier?
      Ook al eens gedacht of je bij een eventuele schade die onder de garantie valt je hier ergens bij een dealer terecht kan? Niet onbelangrijk denk ik.

      Ik moet de details nog bekijken. Nu, het is niet omdat je online bestelt in het buitenland dat de service er minder om is. Ik spreek uit ervaring.
      Het is niet dat ik die wielen per sé wil, maar Hügi-naven in een handgespaakt setje, dat kan natuurlijk niet slecht zijn. De velgen zijn iets lichter den Mavic Open Pro's. Ik vermoed dat de spaken DT Competitions zijn. Allemaal erg goed materiaal dus. Dit week-end zal ik wel beslissen.
      Oh, die maat van me die wil meebestellen, heeft er in het verleden al besteld. Hij is niet van het type dat zich laat vangen aan kleine lettertjes, maar uiteraard kijk ik het zelf ook nog even na.
      Mocht de deal niet doorgaan, dan kan het goed zijn dat het Ksyrium Elites worden, maar er is geen haast mee gemoeid.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
        Ik moet de details nog bekijken. Nu, het is niet omdat je online bestelt in het buitenland dat de service er minder om is. Ik spreek uit ervaring.
        Ik spreek ook uit ervaring.
        Ik koop mijn fietsen altijd in het buitenland, dat is prima wat de financiën betreft maar minder wat de service achteraf betreft.
        Alle mankementen aan m'n fietsen herstel ik zelf, alleen de olie van de veervork van m'n MTB kan ik niet zelf vervangen (speciale tools nodig) dus moet 'k ermee naar de dealer. De eerste keer was hij niet happig om dit te doen omdat ik 'm niet bij hem had gekocht, enigszins begrijpelijk. Door het ontbreken van een dealerstickertje wist hij dat deze fiets in het buitenland goedkoper gekocht was.

        Als je met stukgereden wielen komt aandraven bij uw plaatselijke fietsenhandelaar die niet bij hem gekocht zijn dan zal die ook niet al de moeite van de wereld doen om u uit de nood te helpen, begrijp je?
        Als mijn Elites stuk zijn dan ga 'k met mijn garantiebewijs met stempel van 'Van Eyck" terug naar hen, een dealer ziet altijd liever zijn stempel staan.


        Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
        Het is niet dat ik die wielen per sé wil, maar Hügi-naven in een handgespaakt setje, dat kan natuurlijk niet slecht zijn. De velgen zijn iets lichter den Mavic Open Pro's. Ik vermoed dat de spaken DT Competitions zijn. Allemaal erg goed materiaal dus. Dit week-end zal ik wel beslissen.
        Ik ben persoonlijk niet tevreden over de DT spaken, 'k heb ze vroeger gehad in m'n MTB en achteraan trok ik ze stuk bij de vleet, m'n pa heeft ze uiteindelijk allemaal vervangen door (zwaardere) Sapim exemplaren.
        Voor de rest denk ik dat DT echt wel goed materiaal maakt.

        Enfin, daarnet nog een toer van 90 km gereden, het ging een pak sneller met de lichtere wielen... in 't koppeke alvast toch.

        Comment


        • Even een vraagje aan de kenners hier:

          Ik heb momenteel een oude citybike van meer dan 10 jaar oud die al het nodige heeft meegemaakt. Ik twijfel om een nieuwe fiets te kopen of deze nog is volledig in orde te laten zetten. Ik rijd met het ding sinds mijn plechtige communie dus daar zijn redelijk wat toeren mee uitgehaald. Buiten dat het een Shauff of zoiets is weet ik er weinig van :-)

          De reden dat ik twijfel is vooral omdat die brede banden echt niet goed rijden en de fiets enorm zwaar is.

          De vraag is nu of jullie tips hebben om een goedkope lichtere fiets te vinden. Ik heb geen wielrenners ambities maar ik woon in een redelijk heuvelachtig gebied en doe in de zomer wel is graag een tochtje hier in de buurt.

          Ik heb al is op tweedehandssites gekeken naar koersfietsen maar ik ken daar echt niks van en die prijzen zijn zo uiteenlopend, daar krijg ik echt geen hoogte van wat nu interessant is of niet.

          Een collega van mij heeft deze http://www.norta.be/01-lrc/R50.htm en is daar wel tevreden van. Zijn er gelijkaardige dingen te vinden bij andere merken? Is zoiets 2de - hands te vinden?

          Mijn budget is pakweg een paar honderd euro.
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Ik spreek ook uit ervaring.
            Ik koop mijn fietsen altijd in het buitenland, dat is prima wat de financiën betreft maar minder wat de service achteraf betreft.
            Alle mankementen aan m'n fietsen herstel ik zelf, alleen de olie van de veervork van m'n MTB kan ik niet zelf vervangen (speciale tools nodig) dus moet 'k ermee naar de dealer. De eerste keer was hij niet happig om dit te doen omdat ik 'm niet bij hem had gekocht, enigszins begrijpelijk. Door het ontbreken van een dealerstickertje wist hij dat deze fiets in het buitenland goedkoper gekocht was.

            Als je met stukgereden wielen komt aandraven bij uw plaatselijke fietsenhandelaar die niet bij hem gekocht zijn dan zal die ook niet al de moeite van de wereld doen om u uit de nood te helpen, begrijp je?
            Als mijn Elites stuk zijn dan ga 'k met mijn garantiebewijs met stempel van 'Van Eyck" terug naar hen, een dealer ziet altijd liever zijn stempel staan.



            Ik ben persoonlijk niet tevreden over de DT spaken, 'k heb ze vroeger gehad in m'n MTB en achteraan trok ik ze stuk bij de vleet, m'n pa heeft ze uiteindelijk allemaal vervangen door (zwaardere) Sapim exemplaren.
            Voor de rest denk ik dat DT echt wel goed materiaal maakt.

            Enfin, daarnet nog een toer van 90 km gereden, het ging een pak sneller met de lichtere wielen... in 't koppeke alvast toch.


            Mijn twee Cannondales heb ik gekocht bij Jowan in Kluisbergen, mijn Pinarello komt grotendeels van bij Van Eyck (de twee koersfietsen zijn trouwens zelf samengesteld). Jowan is duur, maar levert goeie service, Van Eyck is goedkoop en levert slechte service. Ik vermijd dus zoveel mogelijk mijn Pina ginder binnen te steken. De meeste dingen kan ik trouwens zelf, dus dat is geen probleem. De service bij Van Eyck is niet altijd denderend en ik spreek nu niet alleen uit eigen ervaring, maar ook uit die van anderen en zelfs uit die van iemand die er een tijdje heeft gewerkt en alles van dichtbij heeft kunnen zien.
            Wat wielen betreft ligt het natuurlijk anders op voorwaarde dat ze die opsturen of op voorwaarde dat het een routinejob is.

            Wat spaken betreft. Ik rijd al sinds mijn 13de rond met Cannondales en die hadden allemaal DT-spaken. Je bent de eerste die zegt dat DT's slecht zouden zijn, maar veel hangt ook af van hoe ze gespaakt zijn. De spanning op alle spaken moet ongeveer gelijk zijn, anders is het logisch dat er al eens eentje breekt. En als er eentje breekt, mag je de nieuwe spaak (vooral in het begin) niet te veel aanspannen, want anders is de kans groot dat ze weer zal breken.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              Even een vraagje aan de kenners hier:

              Ik heb momenteel een oude citybike van meer dan 10 jaar oud die al het nodige heeft meegemaakt. Ik twijfel om een nieuwe fiets te kopen of deze nog is volledig in orde te laten zetten. Ik rijd met het ding sinds mijn plechtige communie dus daar zijn redelijk wat toeren mee uitgehaald. Buiten dat het een Shauff of zoiets is weet ik er weinig van :-)

              De reden dat ik twijfel is vooral omdat die brede banden echt niet goed rijden en de fiets enorm zwaar is.

              De vraag is nu of jullie tips hebben om een goedkope lichtere fiets te vinden. Ik heb geen wielrenners ambities maar ik woon in een redelijk heuvelachtig gebied en doe in de zomer wel is graag een tochtje hier in de buurt.

              Ik heb al is op tweedehandssites gekeken naar koersfietsen maar ik ken daar echt niks van en die prijzen zijn zo uiteenlopend, daar krijg ik echt geen hoogte van wat nu interessant is of niet.

              Een collega van mij heeft deze http://www.norta.be/01-lrc/R50.htm en is daar wel tevreden van. Zijn er gelijkaardige dingen te vinden bij andere merken? Is zoiets 2de - hands te vinden?

              Mijn budget is pakweg een paar honderd euro.

              Als je een nieuwe fiets wil, zou ik zeker eens kijken bij Trek. Er zijn genoeg dealers van dat merk. Mss ken je het wel omdat Lance Armstrong steeds met fietsen van dat merk heeft gereden. Ze maken niet alleen dure fietsen, maar ook goedkopere modellen met een goeie prijs/kwaliteit-verhouding. Uiteraard heeft het ook te maken met persoonlijke voorkeur.

              Als ik nog een nieuwe fiets wil, koop ik ofwel een nieuwe tegen sterk gereduceerde prijs, ofwel een jonge tweedehandse. Bij die jonge tweedehandse vallen altijd koopjes te doen. Zo had ik een paar maand geleden bijna een mountainbike van iemand overgekocht die zijn hobby stopzette wegens rugproblemen. De fiets had volgens hem amper 400 km gebold (wat kon kloppen, want ik heb hem gezien) op een maand of 8 tijd. Het ding was echt volledig mijn zin (en ik ben gemakkelijke als het op fietsen aankomt). Nieuw had hij 2200 € gekost en hij verkocht hem voor 1250. Het is nu eenmaal zo dat een fiets zeer snel in waarde zakt omdat er en pak meer mensen zijn die nieuwe fietsen kopen, dan mensen die tweedehands overwegen.
              Als het is om gewoon mee rond te bollen (zoals jij zegt), dan zou ik zeker een tweedehandsfiets overwegen.
              Je kan ook altijd terecht op fora als www.wielertoerist.be/forum of www.mountainbike.be/forum. Daar staat altijd vanalles te koopt en net zoals hier gaan de sommigen wel commentaar geven als iemand iets te duur wil verkopen. Je kan er natuurlijk ook terecht met vragen over fietsen die je op andere sites of plaatsen vindt.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                Mijn twee Cannondales heb ik gekocht bij Jowan in Kluisbergen, mijn Pinarello komt grotendeels van bij Van Eyck (de twee koersfietsen zijn trouwens zelf samengesteld). Jowan is duur, maar levert goeie service, Van Eyck is goedkoop en levert slechte service. Ik vermijd dus zoveel mogelijk mijn Pina ginder binnen te steken. De meeste dingen kan ik trouwens zelf, dus dat is geen probleem. De service bij Van Eyck is niet altijd denderend en ik spreek nu niet alleen uit eigen ervaring, maar ook uit die van anderen en zelfs uit die van iemand die er een tijdje heeft gewerkt en alles van dichtbij heeft kunnen zien.
                Wat wielen betreft ligt het natuurlijk anders op voorwaarde dat ze die opsturen of op voorwaarde dat het een routinejob is.
                Mooi verhaal, maar dit heeft nu niet rechtstreeks iets te maken met een fiets of fietsonderdelen online in het buitenland te kopen en de bijhorende naservice ervan hé, je praat nu over slechte en goede service bij dealers in je buurt waar je bepaalde onderdelen bij gekocht hebt.



                Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                Wat spaken betreft. Ik rijd al sinds mijn 13de rond met Cannondales en die hadden allemaal DT-spaken. Je bent de eerste die zegt dat DT's slecht zouden zijn, maar veel hangt ook af van hoe ze gespaakt zijn. De spanning op alle spaken moet ongeveer gelijk zijn, anders is het logisch dat er al eens eentje breekt. En als er eentje breekt, mag je de nieuwe spaak (vooral in het begin) niet te veel aanspannen, want anders is de kans groot dat ze weer zal breken.
                Dat is dan uw ervaring, de mijne is anders.
                Het was trouwens een vanuit de fabriek gespaakte wielset, voor de rest ben ik heus wel op de hoogte van hoe je een nieuwe spaak steekt, alsook de bijhorende spanning ervan.
                Ik moet nu wel zeggen dat ik vroeger (nu rij ik meer op de baan) echt wel hardcore mountainbike heb gereden en dat ik het materiaal tot het uiterste heb gedreven.
                Maar dat kan nog geen reden zijn voor de snelle spaakbreuken vind ik, vooral toch omdat het om (kwaliteits)spaken ging.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Mooi verhaal, maar dit heeft nu niet rechtstreeks iets te maken met een fiets of fietsonderdelen online in het buitenland te kopen en de bijhorende naservice ervan hé, je praat nu over slechte en goede service bij dealers in je buurt waar je bepaalde onderdelen bij gekocht hebt.
                  Ik bouwde gewoon voort op hetgeen al gezegd werd en als iets me echt interesseert, ben ik nu eenmaal moeilijk te stoppen.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Dat is dan uw ervaring, de mijne is anders.
                  Het was trouwens een vanuit de fabriek gespaakte wielset, voor de rest ben ik heus wel op de hoogte van hoe je een nieuwe spaak steekt, alsook de bijhorende spanning ervan.
                  Ik moet nu wel zeggen dat ik vroeger (nu rij ik meer op de baan) echt wel hardcore mountainbike heb gereden en dat ik het materiaal tot het uiterste heb gedreven.
                  Maar dat kan nog geen reden zijn voor de snelle spaakbreuken vind ik, vooral toch omdat het om (kwaliteits)spaken ging.
                  Mja, je zei zelf ook dat de Sapims dikker waren. Hardcore MTB-en moet je natuurlijk niet doen met 2.0-1.8-2.0-spaken, en al zeker niet met 1.8-1.5-1.8. Welke Sapims had je juist? 2.2-2.0-2.2 of iets in die trant?
                  En wat versta je onder hardcore MTB-en? XC aan een hoog tempo? DH? Dual Slalom? Dirt?
                  Het is fout te zeggen dat DT brol is als je bij een ander merk gewoon voor dikkere spaken opteert. DT wordt algemeen heel goed bevonden. Zoals je zelf ook wel zal weten kan het natuurlijk altijd dat je eens wat minder geluk hebt met iets.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                    Mja, je zei zelf ook dat de Sapims dikker waren. Hardcore MTB-en moet je natuurlijk niet doen met 2.0-1.8-2.0-spaken, en al zeker niet met 1.8-1.5-1.8. Welke Sapims had je juist? 2.2-2.0-2.2 of iets in die trant?
                    Of ze dikker waren weet ik niet, ik veronderstel van wel.
                    Enfin, als ik een MTB koop (toch zeker als het een Cannondale F1000 is) dan ga ik er vanuit dat de fabrikant er wielen inzet met spaken die toch wel wat bestand zijn tegen enig beulwerk, 't is tenslotte een MTB en geen racefiets.



                    Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                    En wat versta je onder hardcore MTB-en? XC aan een hoog tempo? DH? Dual Slalom? Dirt?
                    Tsja... wat versta ik onder "hardcore MTB'en" ?
                    Verschillende wedstrijden in de Ardennen gereden, in soms erg barre weersomstandigheden in Eupen, Arlon, Marche, Spa, Amay,.... Beste plaats, 10de op 150 deelnemers. Ook nog recreatieve toerritten (waar soms ook echt hard wordt gereden), zowel dichtbij als in de Ardennen.

                    Voorts nog uithoudingswedsrijden, vorig jaar waren dat de 10 uren van Grobbendonk, 9de plaats met onze ploeg op een totaal van 50 ploegen. Spijtig genoeg hadden we in onze vijfkoppige ploeg twee gasten die iets minder waren anders had een top vijf erin gezeten. En de 24 uren van Westerlo, een wedstrijd die spijtig genoeg tegen het vallen van de avond is stilgelegd omwille van een deelnemer die gestorven is tijdens het evenement.
                    'Hardcore' genoeg?




                    Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                    Het is fout te zeggen dat DT brol is als je bij een ander merk gewoon voor dikkere spaken opteert. DT wordt algemeen heel goed bevonden. Zoals je zelf ook wel zal weten kan het natuurlijk altijd dat je eens wat minder geluk hebt met iets.
                    Euhm... heb ik ooit gezegd dat DT brol is?
                    Ik zeg gewoon dat ik er niet zo'n goede ervaring mee heb, that's it!

                    Comment


                    • Jakkel, je moet niet alles als een aanval zien. Ik vroeg gewoon verduidelijking. Immers, een Dual Slalom van pakweg 1000 m lang is ook redelijk hardcore, maar toch in weinig te vergelijken met een XC-wedstrijd, denk ik zo. De krachten op de wielen zijn niet volledig gelijk in deze disciplines.

                      Je zei dat je slechte ervaring hebt met DT en dat je het niet meer opnieuw wil. Hoe moet ik dat anders interpreteren als dat jij het brol vindt? Moest je overtuigd zijn van de kwaliteit van DT, dan zou je niet zeggen dat je het niet meer wil. Ik vind jouw persoonlijke voorkeur overduidelijk, dus moet je ze nu niet gaan weerleggen. Ook niet deels.

                      Dan nog iets uit persoonlijke interesse: ik ben zoals je weet een Cannondale-fan, dus wil je even zeggen van welk bouwjaar je F1000 is/was?
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                        Jakkel, je moet niet alles als een aanval zien.
                        Dat snap ik dus ook niet, altijd zo defensief opgesteld zoals hij

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                          Jakkel, je moet niet alles als een aanval zien. Ik vroeg gewoon verduidelijking. Immers, een Dual Slalom van pakweg 1000 m lang is ook redelijk hardcore, maar toch in weinig te vergelijken met een XC-wedstrijd, denk ik zo. De krachten op de wielen zijn niet volledig gelijk in deze disciplines.
                          Ik zie dat ook niet als een aanval hoor, ik verduidelijk gewoon aan de hand van voorbeelden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                          Je zei dat je slechte ervaring hebt met DT en dat je het niet meer opnieuw wil. Hoe moet ik dat anders interpreteren als dat jij het brol vindt? Moest je overtuigd zijn van de kwaliteit van DT, dan zou je niet zeggen dat je het niet meer wil. Ik vind jouw persoonlijke voorkeur overduidelijk, dus moet je ze nu niet gaan weerleggen. Ook niet deels.
                          Ik heb in voorgaande posts gezegd dat DT goed materiaal maakt, niet meer niet minder.
                          Alleen heb ik met DT spaken mindere ervaringen, meer heb ik niet gezegd, zeker niet dat het brol is.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                          Dan nog iets uit persoonlijke interesse: ik ben zoals je weet een Cannondale-fan, dus wil je even zeggen van welk bouwjaar je F1000 is/was?
                          1999.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk Berichten
                            Dat snap ik dus ook niet, altijd zo defensief opgesteld zoals hij

                            Leef jij maar verder in uw droomwereldje.
                            Jij post maar raak en weet zelden of nooit waarover je praat, dus hou je mond maar vriend.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              1999.

                              Standaard of met aanpassingen?
                              Voor competitie zou ik sowieso andere wielen gemonteerd hebben. Immers je vindt lichtere velgen dan Mavic X222. De Coda Expert-naven zijn niet slecht, maar echt betrouwbaar kan je ze ook niet noemen.
                              De afmontage van mijn Super V 800 van 2000 komt in grote mate overeen met de afmontage van jouw F 1000. Ik heb wel een paar aanpassingen gedaan doorheen de jaren.
                              Was je tevreden van de remmen? De Pro-Maxen waren eigenlijk nogal goedkoop om op zulke dure fietsen te monteren. Qua remkracht volstaan ze ruimschoots, maar ze missen natuurlijk de doseerbaarheid van hydraulische remmen.
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                Standaard of met aanpassingen?
                                Voor competitie zou ik sowieso andere wielen gemonteerd hebben. Immers je vindt lichtere velgen dan Mavic X222. De Coda Expert-naven zijn niet slecht, maar echt betrouwbaar kan je ze ook niet noemen.
                                De afmontage van mijn Super V 800 van 2000 komt in grote mate overeen met de afmontage van jouw F 1000. Ik heb wel een paar aanpassingen gedaan doorheen de jaren.
                                Was je tevreden van de remmen? De Pro-Maxen waren eigenlijk nogal goedkoop om op zulke dure fietsen te monteren. Qua remkracht volstaan ze ruimschoots, maar ze missen natuurlijk de doseerbaarheid van hydraulische remmen.
                                Standaard begonnen maar elke keer er iets stuk gaat vervang ik het door onderdelen die minimum dezelfde kwaliteit hebben.

                                Ondertussen ben ik aan m'n vierde achterwiel toe, die X222 heb ik tweemaal vervangen door een gelijkaardige Mavic velg (exacte naam ontglipt me), die m'n pa dan spaakte met Sapim spaken. Bij de derde velg die versleten was (velgrand doorgesleten) heb ik het ganse wiel vervangen daar de Coda 800 naaf compleet versleten was, nu staat er een Mavic Crossride in, tot hiertoe tevreden van. Achterderailleurs een stuk of drie versleten, standaard XT en altijd terug vervangen door XT. De shifters waren oorspronkelijk van LX maar werkten niet meer naar behoren, ooit één shifter vervangen door terug een LX, onlangs compleet vervangen door XT. Cassette was oorspronkelijk ook LX maar elke keer vervangen door XT exemplaren. M'n Ritchey SPD pedalen zijn nog altijd de eerste maar die moeten dringend vervangen worden, lagers al enkele keren moeten vervangen en de vaste spil is ingesleten.
                                De kader aan de rechtse achterpad is ook uitgesleten waardoor ik elke keer een nieuwe achterpad moest steken , maar die begaf het elke keer, het dunne overschuifbare padje kon de krachten van het wiel niet stoppen.
                                Ik heb het kunnen oplossen door er tweecomponenten kneedbare alu op te smeren en die vervolgen mooi gelijk te vijlen wanneer die uitgehard was. Dat probleem is nu dus (voorlopig) opgelost. Voorts de normale slijtage.

                                En die remmen, die zijn inderdaad niet echt super te noemen, je kan ze moeilijk afstellen, de veerspannig valt moeilijk te regelen, 't is meestal alles of niets. Maar eens ze goed afgesteld staan voldoen ze voor mij ruimschoots. Hydraulische remmen zijn inderdaad wel beter, maar als je er zelf aan moet werken is een V-brake een pak simpeler en de V-brakes wegen ook iets minder.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Standaard begonnen maar elke keer er iets stuk gaat vervang ik het door onderdelen die minimum dezelfde kwaliteit hebben.

                                  Ondertussen ben ik aan m'n vierde achterwiel toe, die X222 heb ik tweemaal vervangen door een gelijkaardige Mavic velg (exacte naam ontglipt me), die m'n pa dan spaakte met Sapim spaken. Bij de derde velg die versleten was (velgrand doorgesleten) heb ik het ganse wiel vervangen daar de Coda 800 naaf compleet versleten was, nu staat er een Mavic Crossride in, tot hiertoe tevreden van. Achterderailleurs een stuk of drie versleten, standaard XT en altijd terug vervangen door XT. De shifters waren oorspronkelijk van LX maar werkten niet meer naar behoren, ooit één shifter vervangen door terug een LX, onlangs compleet vervangen door XT. Cassette was oorspronkelijk ook LX maar elke keer vervangen door XT exemplaren. M'n Ritchey SPD pedalen zijn nog altijd de eerste maar die moeten dringend vervangen worden, lagers al enkele keren moeten vervangen en de vaste spil is ingesleten.
                                  De kader aan de rechtse achterpad is ook uitgesleten waardoor ik elke keer een nieuwe achterpad moest steken , maar die begaf het elke keer, het dunne overschuifbare padje kon de krachten van het wiel niet stoppen.
                                  Ik heb het kunnen oplossen door er tweecomponenten kneedbare alu op te smeren en die vervolgen mooi gelijk te vijlen wanneer die uitgehard was. Dat probleem is nu dus (voorlopig) opgelost. Voorts de normale slijtage.

                                  En die remmen, die zijn inderdaad niet echt super te noemen, je kan ze moeilijk afstellen, de veerspannig valt moeilijk te regelen, 't is meestal alles of niets. Maar eens ze goed afgesteld staan voldoen ze voor mij ruimschoots. Hydraulische remmen zijn inderdaad wel beter, maar als je er zelf aan moet werken is een V-brake een pak simpeler en de V-brakes wegen ook iets minder.

                                  Aha, je rijdt nog steeds met die F 1000. Blijkbaar weinig aan tuning gedaan. Tegenwoordig gaat het bij net zo. Alleen onderdelen vervangen als dat nodig is, anders blijf ik eraf.
                                  Hoe komt het eigenlijk dat je kader zelf uitgesleten raakte? De vervangbare achterpad komt toch langs beide kanten tegen het frame? Ik heb wel eens een pad gebroken, maar slijtage heb ik nog niet gehad.
                                  De Pro-Maxen zitten behoorlijk simpel in elkaar, maar krachtig zijn ze wel. Moest ik ze intensief gebruiken, ik zou wel iets anders overwegen na een paar jaar. Schijfremmen als de wielen ook aan vervanging toe zouden zijn, doch niet alle schijfremmen vallen even makkelijk af te stellen. Het is nog moeilijker dan bij die Pro-Maxen.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                    Hoe komt het eigenlijk dat je kader zelf uitgesleten raakte? De vervangbare achterpad komt toch langs beide kanten tegen het frame? Ik heb wel eens een pad gebroken, maar slijtage heb ik nog niet gehad.

                                    Ik denk dat het als volgt is gebeurd. Vermoedelijk is het linkerlipje van de pad (die aan de binnenkant dus) om de een of andere reden afgebroken geraakt, niet op tijd gezien en mee blijven rondrijden. De krachten van de as van het wiel werden volledig door de kader gedragen en niet meer door de pad en bijgevolg is die daardoor uitgesleten, denk ik. Was uiteindelijk toch een tweetal mm uitgesleten. De band raakte dan ook bijna de achtervork aan de linkerkant, 'k had het eerder moeten zien, maar dat is dus niet gebeurd.

                                    Enfin, die kneedbare alupasta doet z'n werk tot hiertoe nog altijd prima.

                                    Comment


                                    • Voordat het forum ff offline geweest is had ik hier een vraag gepost maar blijkbaar is die post verdwenen...

                                      ff herhalen:

                                      Ik ben op zoek naar een redelijk goedkope fiets aangezien ik vrees dat ik er niet al te veel gebruik ga van maken. Van volgende fiets vond ik dat ie er best wel goed uitzag en er staan toch merkcomponenten op...

                                      Wat denken jullie? Te overwegen voor 200 euro's? Ik weet dat een deftige merkfiets normaal minstens enkele veelvouden hiervan kost...



                                      RAHMEN
                                      Aluminiumrahmen 7005

                                      GABEL
                                      CroMo AERO TYPE

                                      LAUFRÄDER
                                      28''

                                      GEWICHT
                                      11,7 kg

                                      SATTEL
                                      Selle Royal Mach

                                      TRETKURBEL
                                      Aluminium SUNTOUR

                                      SCHALTUNG
                                      SHIMANO ST-EF29 Rapid Fire

                                      SCHALTWERK
                                      SHIMANO ACERA

                                      BREMSHEBEL
                                      Shimano ST-EF29

                                      BREMSEN
                                      Alhonga HJ-805AD

                                      FELGEN
                                      REMERX Aluminiumhohlkammerfelge, GRAND ROCK

                                      NABEN
                                      Assess AE641FQ/R Schnellverschluß vorne

                                      REIFEN
                                      Michelin

                                      Comment


                                      • Hoi Jelle,

                                        Voor 200 euro is dat een prima fiets hoor, het is allemaal goedkoop materiaal maar dat voldoet ruimschoots om rustige tripjes rond de kerktoren te doen.
                                        Kopen zou 'k zeggen.

                                        Comment


                                        • Ik ben dezelfde mening toegedaan. Voor 200 € is dit zeker een deftig fietsje. Tien, vijftien jaar geleden had je voor dat bedrag alleen brol (échte brol) uit een supermarktketen, tegenwoordig heb je voor dat bedrag een fiets die toch een tijdje kan meegaan.
                                          Vraagje: wat bedoel je juist met merkcomponenten? Shimano, shimano en shimano? Nogmaals herhalen dat Shimano zowat een monopolie heeft voor componenten op goedkopere fietsen. Ze maken niet alleen topkwaliteit, maar ook brol, doch gelukkig ziet die brol er wel al beter uit dan zoveel jaar geleden. No need to worry dus.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X