Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten

    Ik apprecieer Shimano helemaal niet. Voor de gigantische massaproduktie is de prijs nog steeds veel te hoog, de kwaliteit is helemaal niet beter, ondanks de vele jaren als marktleider.
    Zoals ik al zei, bij de eerste mogelijkheid die zich aanbiedt, gaan deze componenten rechtstreeks de voorraadbak in om daar te liggen wachten in geval van een plotse panne...
    Dan heb ik deze zin van u verkeerd geïnterpreteerd: "Van XTR heb ik enkel de cassette en voorderailleur gemonteerd, omdat deze de lichtsten zijn. Van zogauw ik gelijke kwaliteit met zelfde of lager gewicht vind, gaan deze er meteen af".

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Kind of.

      Alleen ... fok man ik wil ook wel 'n bike die 'k mooi vind. Die kleur.

      Comment


      • Bikefreak, Jakkel, Kamikaze, Tuur Bo, ... enz. : graag jullie mening.

        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Hmm, effe je mening vragen dan (want 'k vermoed dat je m'n twijfel die hier gedurende posts van de voorbije maand is geuit, niet hebt gelezen), wat jij mij zou aanraden.

        Ik reed vroeger (van 1998 tot 2004, zoiets) 'n zeer lichte CAAD3 Cannondale hardtail (Ultra Fatty, HS33, de hele eerste Crossmax, full XTR, ..) en was uitermate tevreden van de rij-eigenschappen (zeer licht, zeer snel, zeer wendbaar), op 't naar beneden rijden na (omdat 't een M was, terwijl ik 1m87 groot ben ... en 'k zat dus met een voorbouw van 15 cm ofzo). Ik had toen 'n topconditie en hield ervan om op uithouding en techniek andere bikers bij te houden (als 't meer op & neer ging) of zelfs voorbij te rijden (op technische of lange vlakke ritten).

        Ik heb 'm verkocht wegens zeer ernstige hernia. Da's irreversibel, dus m'n rug is nog altijd verzwakt, en héél af en toe komt de pijn wel terug opsteken (b.v. na 't karten, of na 'n verkeerde beweging). Sterk voorovergebogen zitten is eigenlijk niet zo goed, mar een paar graden minder voorovergebogen zitten is eigenlijk quasi hetzelfde.

        Ik wil 'n nieuwe bike, 'k wil terug beginnen fietsen. M'n conditie is 'n pak achteruit gegaan, maar ik wil die gradueel weer wat beter krijgen met 't biken.

        Ik ben 'n techniekfreak (zowel het rijden als het materiaal), ik ben zeer erg zorgzaam voor m'n materiaal, ben handig ... en ook wel een beetje een snob op 't vlak van equipment (in die zin: ik vind 't gewoon leuk om met goed materiaal rond te rijden, dat zelfs misschien té goed is volgens m'n kunnen, en dat is dan niet om te pochen naar anderen want doorgaans reed 'k alleen en haalde ik m'n fiets nooit in publiek uit).

        En ik heb 'n zwak voor Cannondale. En voor BMW.


        Ik twijfel tussen deze fietsen :
        • Caffeine SL
        • Taurine SL
        • Scalpel
        • Rush carbon
        • Jekyll
        • Prophet SL
        Grosso modo twee groepen dus : XC (meer voorovergebogen, aanvankelijk wou ik dit niet omdat ik inzat met m'n rug ... maar ik twijfel nu) of all-mountain (wat comfortabeler).

        Wat me afschrikt van zo'n all-mountain, is dat ze zwaarder zijn, en vooral veel trager zijn (qua acceleratie en snelheid over lange afstand) dan 'n XC. En ik ben een snelle fiets gewoon van vroeger.

        De fiets zal meer op de openbare weg en Vlaamse mountainbike-paden gebruikt worden, dan in de Ardennen. Anderzijds : de fiets zal ook zoveel km niet doen, en waarschijnlijk meer "fietstochtjes" dan sportieve ritten.



        Quid ? Ik weet 't echt niet.

        Budget varieert (afhankelijk van of ik 'n overjaarse koop of een nieuwe, en 'n hardtail of fully, en ...) tussen de 2.500 EUR en 3.500 EUR max.

        Comment


        • Mooi.






          Die Prophet, of althans de Prophet SL, kan je die beschouwen als de voorloper van de Rush, of is dat eigenlijk eerder de Jekyll?

          En wat is die Prophet SL dan? All mountain? En de gewone Prophet? En de Prophet MX?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            Mooi.






            Die Prophet, of althans de Prophet SL, kan je die beschouwen als de voorloper van de Rush, of is dat eigenlijk eerder de Jekyll?

            En wat is die Prophet SL dan? All mountain? En de gewone Prophet? En de Prophet MX?
            Dat is veel te hardcore!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Malaise Bekijk Berichten
              Dat is veel te hardcore!
              En waarom dan wel? Neenee, een Prophet MX, ja. Dit is een gewone Prophet, vermoedelijk nog teveel freeride. Maar de Prophet SL sluit ik niet uit.

              Ik blijf de optie "comfy bike" met vrij rechte zithouding open houden. Alhoewel ik dan misschien beter voor 'n Rush Carbon zou gaan, maar die heeft dan weer 'n langer frame...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                En waarom dan wel? Neenee, een Prophet MX, ja. Dit is een gewone Prophet, vermoedelijk nog teveel freeride. Maar de Prophet SL sluit ik niet uit.

                Ik blijf de optie "comfy bike" met vrij rechte zithouding open houden. Alhoewel ik dan misschien beter voor 'n Rush Carbon zou gaan, maar die heeft dan weer 'n langer frame...
                Het zal hier waarschijnlijk al es gastaan hebben. Maar wat ben je eigenlijk van plan met die bike? Want voor gewoon met tlief een toerke te gaan doen zijn die dingen echt wel over the top imo.

                Comment


                • De MX zeker, de gewone misschien, de SL niet meteen, denk ik. De Prophet SL kan je samen met de Stumpjumper b.v. mooi in één klasse zetten met 'n Rush ook, bijna. Scheelt zo héél veel niet, toch?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                    Hehe, toch niet 'toevallig' omdat Jakkel een nieuwe Caffeine heeft zeker...

                    Wat ik best raar vind is dat je erg ver gaat in je discussies met Jakkel om je gelijk te halen, maar nu wel moet toegeven dat je kennis uit vervlogen tijden stamt.

                    Evengoed, altijd welkom om eens een tochtje off-road mee te rijden. Zondag aanstaande is er de Demvervallei Marathon in Diest. Rond 08.00u vertrekken wij voor de 105. Hardtail of meest veelzijdige fiets, ik zie het dan wel

                    Sinds gisteren terug van vakantie, vandaar het late antwoord.
                    Ik heb nooit beweerd dat ik veel afken van de fietsen van nu, hoewel ik wel weet wat er op de markt is. Tests lees ik evenwel niet meer, dus ga ik ook nooit een kwalitatief oordeel geven aan een bepaald product.
                    En nee, ik ben niet jaloers op Jakkel zijn fiets. Geen idee waarom ik dat zou zijn. Nee het spelletje wat die hardtail betreft, is vorig jaar begonnen toen ik een F800 van dat jaar op de kop kon tikken met amper een paar honderd km op de teller. Toen was er nog helemaal geen sprake van Jakkel zijn Caffeine. Enfin, sindsdien zag ik het wel zitten om een Cannondale hardtail te kopen met een Lefty. Jakkel zijn Cannondale is dan ook niet echt wat ik zoek. Sowieso zou er een riser stuur op moeten (hoewel ik in feite ook nog eentje liggen heb, maar goed) en bij voorkeur een Lefty.
                    Maar goed, de laatste maanden heb ik al wel wat geld uitgegeven, en er zal nog meer geld worden uitgegeven in de komende maanden, en dan reken ik nog niet eens de aankoop van een huis incl. hele inboedel mee, en daarenboven MTB ik niet veel (heb ik nooit tegengesproken), dus koop ik toch geen nieuwe MTB en investeer ik in een demper. In feite was ik van plan hem nu ongeveer te bestellen, maar de problemen met mijn knie zijn nog helemaal niet over (meer nog: vanmorgen op een rustig ritje gemerkt dat het ook met mijn rechterknie niet goed gaat), dus wacht ik nog even. Dan komt er allicht een Fox RP23 op de Super V.
                    Meefietsen op die toertocht is dus uitgesloten. Trouwens, op het werk hebben wij dinsdagnamiddag sport. Aanvankelijk had ik me ingeschreven om te mountainbiken (vorige keer was het tempo voor mij duidelijk te laag, maar het was gewoonweg leuk), maar aangezien de knie nog niet beter is, heb ik dat door Nordic Walking laten vervangen.
                    Oh, waarom jaloers zijn op andermans fietsen: ik heb een Pinarello Prince met Dura Ace 10 speed, DT Swiss-wielen, Thomson en Ritchey, een Cannondale Super V met een derde Deore LX, een derde Deore XT en voor de rest Avid- en Coda-onderdelen, en tenslotte nog mijn oude Cannondale CAAD3-racefiets (voor in de regen) met Ultegra, Dura Ace, Mavic, Ritchey en meer van dat. Heb ik dan te klagen? Ik vind van niet, maar goed.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Even reageren.
                      Die RP3-demper, heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb immers al een hoop negatieve reviews over dat ding gelezen (het betrof wel de versie van 2006, check: http://www.mtbr.com/reviews/Rear_Sho..._125341.shtml). Een reden te meer voor mij om toch een RP23 te kopen. OK, ik ga ervan uit dat voornamelijk de ontevreden klanten een review posten, maar toch. Je zal maar een eindereeksdemper van dat jaartal bestellen en een probleemgeval in handen krijgen. Dan nog liever een RP23 van modeljaar 2008 tegen de min of meer gewone prijs.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        Bikefreak, Jakkel, Kamikaze, Tuur Bo, ... enz. : graag jullie mening.
                        Op basis van mijn algemene ervaring, niet van specifieke ervaring met deze modellen:

                        Caffeine SL:
                        Voor de Vlaamse wegen en paden moet dat eigenlijk kunnen volstaan. Zeker ook als je er gewone fietstochtjes mee doet. Doch, ik denk dat je zelf het best weet of dit ding al dan niet problemen zal opleveren met je zwakke rug. Sowieso, met een hernia moet je oppassen, zeker als die al op jonge leeftijd voorkomt.

                        Taurine SL:
                        Hier heb ik wel al wat over gelezen. Carbon frame, dus iets meer trillingabsorberend dan een aluminium hardtail, doch niet te vergelijken met een fiets met achtervering.

                        Scalpel:
                        Dit is mss de meest aangewezen fiets. Achteraan 67 mm veerweg, dus niet echt veel, maar je zal het zeker goed genoeg voelen. Tuur Bo zal hier wel meer uitleg kunnen over geven, maar een paar jaar geleden las ik zeer lovende commentaren over dit frame (voor een XC- en race-gerichte fiets dan). Let wel: in 2008 komt er een versie met meer veerweg en een andere opstelling van de achterdemper. Het kan dus de moeite lonen nog even te wachten, want die nieuwe versie staat nog niet bij de half season-modellen.

                        Rush Carbon:
                        Pure All Mountain-fiets, dus ergens pal tussen XC en Freeride in. Ik vermoed dat dat ding mss iets lomer zal reageren, maar ik zou hem zeker durven overwegen. Bovendien: de achtervering is zo goed als blokkeerbaar en je kan de demper ook op een XC-gerichte werking instellen.

                        Jekyll:
                        Verouderde fiets. Als je iets moois en nieuws wil, zou ik een actueel model kopen. De Jekyll zou iets minder last hebben van pompen dan bv. mijn Super V. Oorspronkelijk werd dit frame trouwens ontworpen met het oog op XC, maar als snel zag men in dat dat te hoog (afhankelijk van hoe je het bekijkt uiteraard) gegrepen was, en gebruikte men het frame meer voor All Mountain-fietsen. In feite dus min of meer de voorloper van de Rush.

                        Prophet SL:
                        Met 120 mm veerweg voor- én achteraan, neigt dit frame toch al erg naar Freeride. Zou ik zeker niet willen voor in het Vlaamse platteland.

                        Tip: typ eens gewoon de namen van de fietsen, frames of onderdelen die je interesseren in op Google, gevolgd door het woordje "review". Uiteraard is dit niet allemaal even objectief geschreven, maar je kan er toch al een paar besluiten uit trekken. Ga ook eens een testritje maken. Een paar maand geleden was er trouwens een actie van Cannondale waarbij je meerdere modellen gewoon op een namiddag kon gaan proefrijden bij een aantal dealers.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                          En waarom dan wel? Neenee, een Prophet MX, ja. Dit is een gewone Prophet, vermoedelijk nog teveel freeride. Maar de Prophet SL sluit ik niet uit.

                          Ik blijf de optie "comfy bike" met vrij rechte zithouding open houden. Alhoewel ik dan misschien beter voor 'n Rush Carbon zou gaan, maar die heeft dan weer 'n langer frame...
                          De bovenbuis is even lang, en die bepaalt grotendeels de zithouding. Een langer frame, maakt het minder wendbaar, en dus beter om mee af te dalen. Een Prophet MX is imo nogal op afdalingen gericht, en te traag om prestatiegericht beklimmingen mee te doen. De stuurpennen op de MX-en zijn ook duidelijk korter, en als je eens met een fiets met een dergelijke geometrie een beklimming hebt gedaan, wil je het liefst van al zo weinig mogelijk klimmen met een dergelijke fiets, geloof me. Een blokkeerbare achtervering gaat daar niet eens zo veel aan veranderen.

                          Houd er rekening mee dat de hoek van de stuurbuis bij de Prophet SL kleiner is dan die van de Rush. Ook dat duidt erop dat de fiets het liefst van al bergaf wil. Met een iets steilere hoek, heb je een meer wendbare fiets, en heb je ook meer gewicht op het voorwiel.
                          Even meegeven dat de stuurhoek van een XC-gerichte fiets ongeveer 70-71 graden is, bij een koersfiets is dat zelfs 73 graden.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • 'k Ga wachten tot de nieuwe Scalpels online beginnen te komen. Heb al 'n linkje gepost naar de catalogus 2008, hier wat hoger. 't Grote publiek weet 't nu nog niet, maar straks wel. Door de demper onder de bovenbuis ziet 'ie er compleet anders uit, en dat zal de prijzen van de Scalpels met demper achter de staande buis wel nog wat doen zakken, vermoed ik.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              'k Ga wachten tot de nieuwe Scalpels online beginnen te komen. Heb al 'n linkje gepost naar de catalogus 2008, hier wat hoger. 't Grote publiek weet 't nu nog niet, maar straks wel. Door de demper onder de bovenbuis ziet 'ie er compleet anders uit, en dat zal de prijzen van de Scalpels met demper achter de staande buis wel nog wat doen zakken, vermoed ik.

                              True.
                              Ik heb de voorlopige catalogus van 2008 in juli ook al afgedrukt. Cannondale, het blijft toch een verdomd aantrekkelijk merk, vind ik. Het is nu al meer dan 16 jaar dat ik dat vind.
                              En ja, als je toch een nieuwe fiets wil, kan je net zo goed nog een maand of twee, drie wachten, tot de prijzen beginnen te zakken. Vooral in grote winkels dan.
                              Ik had het nog niet gezegd, maar een Scalpel zou met de demper geblokkeerd rijden als een hardtail. Hopelijk volstaat dat ding voor uw rug. Als ik ergens eentje in de aanbieding vind, laat ik het wel weten.
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • Vandaag sinds lange tijd een kort toerke gereden met de scalpel, beetje techniekgewenning en 't viel direct goed mee

                                Een MTB type scalpel is ideaal : toch vrij licht ondanks voor- en achtervering, beide veringen blokkeerbaar. Ik kan echter de concurrentie niet inschatten wegens geen ervaring ermee !!

                                Daarnaast kan je uiteraard de druk in de veringen instellen : eerder stug of juist heel gevoelig, hangt wat van het parcours en de rijstijl af...

                                Comment


                                • Gta : Je moet eerst eens uitmaken wat je ermee gaat doen. Wat is het doel van je fiets ?
                                  Ga je er de Ardennen mee in, kies dan voor softtail of fully. Alhoewel ik mijn Taurine ook durf aanraden als je wat techniek hebt. En dat ding klimt als een berggeit, dat heeft mijn bikecopain nog zwaar moeten ondervinden gisteren.
                                  Ga je d'r voornamelijk de Vlaamse paden mee onveilig maken, dan is de keuze dadelijk een Taurine.
                                  Caffeïne zou ik niet doen, vanwege harder achteraan, minder comfort. Daar is de keuze van carbon interessant.

                                  Zoek je een 'bling-bling' bike of een werkpaard ?

                                  Allemaal dingen die je keuze moeten beïnvloeden.

                                  Jakkel : Ik zoek onderdelen van gelijke kwaliteit met minder of gelijk gewicht. De Shitmano kwaliteit kennende is dat geen moeilijke zaak. XTR voorderrie ligt trouwens momenteel nog in de doos te wachten op montage, en van de XTR heb ik gisteren al een tand scheef getrokken. Gelukkig kan ik die kroon apart vervangen en is de rest ook nog niet afgesleten.

                                  Comment


                                  • Een blingbling-bike wordt 't niet, alhoewel ik 'n techniekfreak ben, wel ... maar 't wordt quasi zeker een Cannondale en daar is de blingbling me iets te duur. 'k Heb geen 5.000 EUR of meer over voor 'n Team.

                                    Ik twijfel nog tussen 'n Taurine en een Scalpel, altijd. Die knappe Scalpel 2000 van 2006 (wit/rood/blauw) staat nog altijd te koop op ebay.de voor 2.500 EUR ... maar dat vind ik nog wat te duur (ik wacht nog tot oktober ofzo, als 'ie dan nog te koop staat doe ik 'n bod). En een bijkomend nadeel (voor mij dan) is dat 'ie 'n Lefty heeft. 't Is wel een Lefty carbon ... dus licht, en zeer goed, en vooral prachtig samen met de carbon achterbouw en zo ... maar aangezien ik binnenkort van 'n BMW '3 touring naar 'n BMW '1 Sporthatch overstap, wil ik wel een fiets die zeer snel te demonteren valt, ook 't voorwiel. Anders wel 'n zeer knappe fiets, zowel qua looks als afmontage (XT/XTR, XM819, Louisekes, ... nieuwprijs 4.000 EUR).

                                    En ... voor 2.500 EUR heb ik al 'n Taurine die me aanstaat ook. Althans, toch qua afmontage. Niet qua kleuren ... dat oranje, bwèk, i hate it. Effe kijken welke liveries er komen in 2008.

                                    Comment


                                    • Stom dat de Europese versies nog niet gekend zijn. Scalpel, ja, maar dan liever 'n SL met Fatty ipv. Lefty.

                                      2008 Scalpel 4 = zwart+rood

                                      2008 team replica kleuren vind 'k wel best nog oké, afwachten dus welke Europese versies er komen





                                      Friedrichshafen, is dat al afgelopen? M.a.w. zouden de Europese versies 2008 al gekend zijn?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                        Stom dat de Europese versies nog niet gekend zijn. Scalpel, ja, maar dan liever 'n SL met Fatty ipv. Lefty.

                                        2008 Scalpel 4 = zwart+rood

                                        2008 team replica kleuren vind 'k wel best nog oké, afwachten dus welke Europese versies er komen





                                        Friedrichshafen, is dat al afgelopen? M.a.w. zouden de Europese versies 2008 al gekend zijn?

                                        Enkel de half-season-modellen zijn er al. Voor de rest ligt nog niets vast. Althans, niet officieel. Afwachten tot de volledige catalogus voor 2008 er is dus, vooral als je de kleuren wil kennen.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Dat demonteren van het voorwiel bij een lefty gaat ook vlot hoor, maar het blijft jouw keuze.
                                          Taurine kan je ook in wit met blauw en rood hebben he. Kijk maar eens op de site van Cannondale..

                                          Ik kan de Taurine in ieder geval aanraden. Niks last van de rug na 105 km door het droge vlaamsbrabant, inclusief putten, bulten, stenen, takken, boomstronken..
                                          Alleen mijn Extralite zadelpenklem zat volledig vast en heb ik net met een dremeltje doorgeslepen, moet dus een andere op. Zal een iets zwaardere worden, maar dan heb ik tenminste de luxe om ze onderweg makkelijk bij te stellen zonder sleutels.
                                          En de Lefty doet het ook super.
                                          Continental Speedking bandjes erop, met de ZTR Olympic velgen en DTSwiss naven op CX-Ray spaken een heel lichte combo. Bovendien totaal niet opvallend, er kijkt maar 75 % van de voorbijgangers naar die fiets.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X